[JV] Verschil middendraf en uitgestrekte draf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

[JV] Verschil middendraf en uitgestrekte draf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-04 12:29

Ik heb een vraagje voor de jurileden:

Sinds kort rijd ik in de M2, je moet hier één keer een middendraf laten zien, en één keer een uitgestrekte draf. Zelf probeer ik beide keren zoveel mogelijk te verruimen (moet er wel bijzeggen dat dit niet ons sterkste punt is).

Maar moet je nu eigenlijk ook verschil laten zien tussen die twee onderdelen? Vergelijken jullie die onderdelen met elkaar? Zijn ze beide hetzelfde gereden enz?

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2


SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 14:25

volgens mij is middendraf meer de arbeidsdraf verruimen en een iets hoger tempo

en uitgestrekte moet qua tempo dicht bij de arbeidsdraf liggen, maar je paard moet wel zijn voorbenen uitklappen, en zijn achterbenen er super actief onderzetten.

dat denk ik hoor

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 15:24

Verschil is in de praktijk minimaal en dan kun je wel zowat het maximale vragen.
Alleen als ze vlak na elkaar gevraagd worden kun je je ietsje inhouden bij de middendraf.
Maar het is nogal jury-afhankelijk.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 15:27

Bij strekdraf moet je paard meer verruimen als bij middendraf.
Heb je een paard wat echt kan spetteren daarin, zou ik zeker verschil laten zien.
Maar ik met Kawa liet bij allebei het meeste zien wat ik had.
Wat dan meestal een 7 was voor middendraf en een 6 voor strekdraf.
Al heb ik ook 7ens voor de strekdraf gehaald en ikzelf het verschil niet kon merken met de middendraf.

Maar vergeet niet dat goede takt en balans houden altijd erg belangrijk blijft. Zowel met wegrijden, tijdens het strekken en zeker niet te vergeten met het terugrijden.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 16:05

runningkawa schreef:
Maar vergeet niet dat goede takt en balans houden altijd erg belangrijk blijft. Zowel met wegrijden, tijdens het strekken en zeker niet te vergeten met het terugrijden.

Ze had het geloof ik nog niet over Z2 of hoger...........
Onder het Z blijkt de "hoogste vernelling" bij (te) veel jury's nog hoog te scoren............... Haha!:D:D

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 16:44

CGJ spreekt over zichzelf? Haha!

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 16:51

CGJ12"]
[quote="runningkawa schreef:
Maar vergeet niet dat goede takt en balans houden altijd erg belangrijk blijft. Zowel met wegrijden, tijdens het strekken en zeker niet te vergeten met het terugrijden.

Ze had het geloof ik nog niet over Z2 of hoger...........
Onder het Z blijkt de "hoogste vernelling" bij (te) veel jury's nog hoog te scoren............... Haha!:D:D
[/quote]
In Drenthe??

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 16:54

Niet alleen Drenthe.
Is gewoon de praktijk.

Ooit iemand "verzamelde draf" in het Z zien uitvoeren?
Degene met het hoogste tempo krijgt in het algemeen de hoogste cijfers (goed impuls), degene die ook maar poogt om iets rust en verzameling te houden eindigt hoogstens in de middenmoot ("geen impuls, moet vlotter").

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:11

CGJ12 schreef:
Ooit iemand "verzamelde draf" in het Z zien uitvoeren?
Degene met het hoogste tempo krijgt in het algemeen de hoogste cijfers (goed impuls), degene die ook maar poogt om iets rust en verzameling te houden eindigt hoogstens in de middenmoot ("geen impuls, moet vlotter").


Ja.... Schijnheilig . Maar ik geef toe dat juryleden af en toe in het Z een gangenproef willen zien, liever een paard wat te voorwaarts en uit elkaar loopt dan eentje die gesloten en verzameld gaat want dan krijg je te weinig impuls te horen, erg raar vind ik.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:38

Ja, dat heb ik ook.
Mijn vader ment 2-span met dezelfde pony als ik 1-span mee rij. Maar hij rijdt nu al 6 jaar met dit span (als het niet langer is) En nu verwachten al die juryleden dat ik in me eerste jaar met die pony dat ik meteen evenveel 'uit' die pony kan halen als mijn vader kan in het 2-span.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:52

CGJ12 schreef:
Niet alleen Drenthe.
Is gewoon de praktijk.

Ooit iemand "verzamelde draf" in het Z zien uitvoeren?
Degene met het hoogste tempo krijgt in het algemeen de hoogste cijfers (goed impuls), degene die ook maar poogt om iets rust en verzameling te houden eindigt hoogstens in de middenmoot ("geen impuls, moet vlotter").

Ja, dat komt me eigenlijk wel bekend voor (ook hier in het westen Haha! ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 20:12

verzameling zie je idd niet veel mensen uitvoeren.
Maar goed strekken toch zeker wel.

Zelf heb ik de ervaring met een paard wat niet goed is in het verruimen, dat je je punten dus toch kunt halen>
Maar dan ook op het netjes beginnen en eindigen van het strekken goed te doen en je paard, wat je ook veel ziet, niet te overjagen in die strekdraf, maar juist alles vloeiend te laten doen. Mooi in takt blijven met wegrijden en terugrijden.

Tenminste ik heb het idee dat ik op die manier toch echt aan mijn punten kwam in het verruimen Lachen
Natuurlijk verruimde hij ook wel, maar naar mijn idee niet geweldig (of ik ben er te puntje precies in, dat kan ook)

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 21:07

middendraf = hoger tempo dn arbeidsdraf en de passen meer verruimen
uitgestrekte draf = het zelfde tempo met ruime passen.

Ik maak er persoonlijk ook geen verschil van.....
Gewoon mn paard wat meer ruimte van voren geven zodat ie zn benen kwijt kan en vliegen maar Haha!
Mijn pony heeft wel een leuke middengangen dus dat gaat meestal wel goed...Schijnheilig ( ff opscheppen over mn paardje mag wel even he? Tong uitsteken )

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131996
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 21:11

Ik denk dat je daar gelijk in hebt, Kawa.
Zeker met een paard dat niet spectaculair kan verruimen, kun je toch nog behoorlijk wat terugwinnen door de overgangen keurig te rijden en tact en balans te houden.

Ook in de hogere klasses zie je helaas nog maar al te vaak dat "alle remmen los gaan" en dat het paard al na een meter of 10 z'n kruit verschoten heeft en volledig in elkaar stort.
Dan maar beter goed voorbereiden, netjes verruimen (zoveel je kunt, en zeker weet dat je dit ook vol kunt houden tot aan de gevraagde letter) en een nette overgang terug rijden.

Emeraldo, in jouw geval zou ik voor zowel de midden- als de uitgestrekte draf er zoveel mogelijk uit proberen te rijden.
Als je het officieel bekijkt dan zou er een verschil moeten zitten tussen de midden- en uitgestrekte draf, maar in de praktijk zie je vaak dat de combinaties die "het meest laten zien" ook de meeste punten krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 21:27

Juist Oscar dat bedoel ik.
Ik weet ook wel dat ik zeker niet zo netjes de overgangen rij als iemand die nationaal rijd.
Maar sommige zie je idd als een raket wegschieten, na 10 meter het niet meer vol kunnen houden en helemaal vol onregelmatigheden de eindletter halen.
En helaas zie je zulke ook in het Z.
Doe dan wat minder, maar hou het vol.
Je weet zelf wel waar de grenzen van je paard liggen.

En kun je echt vanaf het begin tot het einde spetteren, ja dan natuurlijk doen Lachen

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 21:34

INkie schreef:
middendraf = hoger tempo dn arbeidsdraf en de passen meer verruimen
uitgestrekte draf = het zelfde tempo met ruime passen.

Is dat zo ja, dat met de middendraf het tempo hoger moet? Hij kan toch ook verruimen zonder harder te gaan? Mijn lesgeefster zegt tenminste altijd dat middendraf niks met harder te maken heeft en dat lijkt mij ook, dat is alleen wel moeilijker.
Maare, de uitgestrekte draf komt toch altijd na de middendraf, en ik denk niet dat de jury bij de uitgestrekte denkt van ja, dit is mooi, maar die van net was hetzelfde als dit, dus dit is dan maar een 6,.. maar eerder kijkt naar wat hij op dat moment ziet, en als dat hetzelfde is als bij die eerste en die eerste was een 7 krijg je hier inderdaad een 6 voor (lijkt me), maar niet omdat hij die twee vergelijkt. Denk ik.
Maar ik rijd bij allebei 100% en ga me bij de middendraf niet inhouden om verschil te laten zien tussen die twee, want dan laat je punten liggen toch?
Maar ik ben geen jury verder dusse Rolleyes

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 22:42

Inderdaad Lenn, mij is ook geleerd dat de middendraf wel ruimer moet, maar absoluut niet sneller mag in tempo. Dan scoor je dus bij mij niet. Uitgestrekte draf lijkt mij wel een stuk ruimer maar dan ook wat sneller.
Ik zou juist wel zeggen, beide vergelijken. Dat wordt je namelijk ook geleerd als je het wijken voor de kuit gaat beoordelen. Links eerst, dan eerst links een punt geven. Gaat rechts wat minder dan een minder punt dan dat je voor links hebt gegeven.

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 00:03

runningkawa ik rpobeer het zelfde te doen als jouw, die van mij heeft niet echt een spectaculaire middendraf/uitgestrekte draf, ik rijd er dan zoveel mogelijk uit, maar probeer ok goed te starten, in takt te blijven en netjes terug te komen en daarmee haal je ook heus wel punten.

www.stephaniekox.nl africhting, instructie en verkoop
www.kox-concepts.nl (vastgoed) adviesbureau

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 00:06

Ik rijd beide keren altijd alles uit de kast en scoor meestal 7-ens ( 8-en zou ik kunnen rijden als ik wel wat beter wegreed en terugkwam Knipoog ) Dus volgens mij maakt het qua beoordeling niet uit.
Ze zitten meestal toch niet vlak na elkaar dus ik denk niet dat een jury zo nauwkeurig onthoudt hoe hij er de eerste keer uit zag.

Als het goed is verruimen alleen de passen en is er geen sprake van versnelling.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 19:14

Bedankt allemaal! Ik ga gewoon verder met wat ik aan het doen was, beide keren proberen zoveel mogelijk te verruimen!

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Clairtje_Sun, FCSA en 43 bezoekers