Binnenkort ZZ-Licht debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kim2008
Berichten: 295
Geregistreerd: 03-06-08
Woonplaats: Melick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 21:25

Nou het viel nog niet helemaal mee na vier maanden weer op wedstrijd met een über sensibel paard, maar het viel ook niet tegen :D

Allemaal nog wat gespannen en slingers en foutjes erin maar toch de tweede proef gewonnen *\o/*

Eerste proef 61.8% en tweede winnende proef 63.5%

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Binnenkort ZZ-Licht debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 06:48

Knap gedaan, gefeliciteerd

kim2008
Berichten: 295
Geregistreerd: 03-06-08
Woonplaats: Melick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 13:46

Dankje!!

Afbeelding
Afbeelding

Die tweede is wel kort in de hals maar vind de foto toch heel ruig :D

Eve_16
Berichten: 277
Geregistreerd: 19-11-21

Re: Binnenkort ZZ-Licht debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 14:43

Super Kim!!

Wel grappig; als ik me niet had hoeven afmelden hadden we bij elkaar gestart! Dat is bij mijn vereniging, haha.

annikavolder

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Binnenkort ZZ-Licht debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:24

Mooie plaatjes hoor Kim!

kim2008
Berichten: 295
Geregistreerd: 03-06-08
Woonplaats: Melick

Re: Binnenkort ZZ-Licht debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:44

Haha wat grappig Eve!! Super mooie accommodatie buiten!!!

Eve_16
Berichten: 277
Geregistreerd: 19-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:11

Ja echt een hele fijne accommodatie! Het is voor mij hier ook allemaal nog vrij nieuw omdat ik voorheen in het westen woonde, zo’n drie jaar niet heb kunnen starten en daarna dus hierheen verhuisd. Vorig jaar was het eerste rondje nog Z1 in september, dus weinig outdoor gereden hier in de buurt (überhaupt nog weinig wedstrijden, haha). Maar vind het hier echt super fijn starten! Ik woon in het dorp van de vereniging, paard staat wel een half uurtje verderop.

Zou leuk zijn als we elkaar een keer tegen komen!

kim2008
Berichten: 295
Geregistreerd: 03-06-08
Woonplaats: Melick

Re: Binnenkort ZZ-Licht debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:47

Ja super leuk!! Ik ga 12 mei weer! Misschien ben je er dan ook?

Eve_16
Berichten: 277
Geregistreerd: 19-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 21:14

Misschien wel! Ik mag hopen dat mijn laarzen dan al terug zijn haha. Maar ik twijfel nog om mee te doen aan de selecties, dat weekend zou de eerste selectie zijn op een andere locatie.. maar ik vind het fijner om een paar keer vast te starten van te voren alleen gaat dat dus waarschijnlijk niet lukken.. dus ik zit nog een beetje in dubio! En het ligt er ook wel een klein beetje aan of er weer bijna alleen maar professionals mee doen, 70% ga ik niet kunnen scoren continue tijdens de selecties hahaha dus dan vraag ik me af hoeveel zin het heeft.

Maar anders doe ik sowieso dat weekend daar mee!!

kim2008
Berichten: 295
Geregistreerd: 03-06-08
Woonplaats: Melick

Re: Binnenkort ZZ-Licht debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:46

Leuk!!!

miicchhellee

Berichten: 1347
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: Kerkrade, Zuid Limburg

Re: Binnenkort ZZ-Licht debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 10:47

Gisteren heel fijn en nagenoeg foutloze proef gereden, op een wissel na. Krijg je nog 55% 8)7
We zullen er maar op houden dat deze vriendelijke jury niet van springpaarden houdt -O-

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 18:00

miicchhellee schreef:
Gisteren heel fijn en nagenoeg foutloze proef gereden, op een wissel na. Krijg je nog 55% 8)7
We zullen er maar op houden dat deze vriendelijke jury niet van springpaarden houdt -O-


Nee dat mag je niet zeggen!! (maar weet dat het wel zo werkt helaas)

miicchhellee

Berichten: 1347
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: Kerkrade, Zuid Limburg

Re: Binnenkort ZZ-Licht debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 20:25

Helaas wel ja en als "onbekende" ruiter in onze regio ben je al heel snel het haasje als je geen paard hebt van veel geld die de kunstjes allemaal uitvoerd met de knieën tot aan de neus helaas.

Maar wij oefenen gewoon weer vrolijk verder en proberen het over een tijdje wel weer

kim2008
Berichten: 295
Geregistreerd: 03-06-08
Woonplaats: Melick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 10:26

Ik weet dat ik een risicootje loop om hierop te reageren omdat mensen me eventueel verkeerd begrijpen en ik bedoel dit totaal niet vervelend maar: oei dat klinkt wel heel erg bitter. Ik neem aan dat je in Landgraaf gestart bent? Ik ken je niet en heb je proef natuurlijk niet gezien maar ik heb wel altijd door de jaren heen ervaren dat het in de hogere klasses niet alleen gaat om foutloos rijden. Verzameling, activiteit, oprichting, aanleuning, tact en souplesse zijn ook allemaal dingen die meespelen in de beoordeling. En dat staat los van of ze peperduur zijn en of ze hun knieën tot hun neus optrekken (want dat vind ik echt heel oneerlijk om zo te stellen). Natuurlijk als je alles echt voor elkaar hebt en daarnaast hebben ze fantastisch gangwerk dan haal je mega scores. Maar ook minder kwalitatief goeie paarden kunnen mooie scores halen als alle randvoorwaarden kloppen. En ook hele goeie paarden kunnen slechte scores halen als de randvoorwaarden niet kloppen.

Heb je aan de jury gevraagd wat het probleem was. Of wat stond er op je staatje? Ben altijd benieuwd waarom een jury die punten geeft, als je er niet mee eens bent.
En wat ik zelf echt vaker met een ander paard ervaren heb is dat het soms voor ons zelf heel goed voelt omdat wij weten hoe ons paard soms ook minder goed loopt, maar een jury ziet je vaak veel objectiever (want die ziet je niet thuis of je vorige proef) en ziet gewoon wat er die dag nog niet en wel klopt zeg maar. Ik heb daar zelf voorheen echt stappen in moeten zetten om niet te kijken vanuit m’n eigen referentie kader, mijn eigen gevoel tov beoordeling door de jury. Maar echt punt voor punt terug te kijken op video of het werkelijk klopte wat mijn beleving was of wat de beleving van de jury was.
Soms denk ik: jury je moet echt even naar de opticien en soms moet ik toegeven ja de jury had echt gelijk. En ook ik ontloop soms een bepaalde jury vanwege de onveranderende visie op mijn proeven. We zijn allemaal mensen en willen vooral ook af en toe leuke succesjes halen uit de hobby waar we zoveel tijd en geld in stoppen. Dat ben ik helemaal met je eens!!

Kijk zo’n score is niet leuk, dat ben ik ook helemaal met je eens! Ik hoop dat je niet de motivatie en plezier verliest om met je “springpaard” op wedstrijd te blijven gaan. Dat zou zonde zijn!!

Eve_16
Berichten: 277
Geregistreerd: 19-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:01

Als een jury vind dat je aan 1 van de basis voorwaarden van het skala niet voldoet, kost dat je natuurlijk op elk onderdeel punten.. Waar je dan normaal een 6 had gekregen krijg je een 5, etc etc. Dat kost je natuurlijk enorm veel punten, zelfs als je verder zo goed als foutloos blijft. En heb je een 2 of 3 op een wissel die een dubbelteller is kost dat natuurlijk ook nog extra.

Ik snap wat je bedoelt en snap ook goed wat Kim bedoelt. Het hoeft echt niet uit te maken wie er mee rijden en wat voor paarden dat zijn, maar als zij gewoon écht goed rijden en het paard ook bovengemiddeld loopt is het natuurlijk logisch dat ze 70-75% scoren. Als het bij hun niet klopt, rijden ze ook niet voldoende punten..

Er zal altijd een jury tussen zitten die je minder ligt, ik heb dat tot nu toe 1x meegemaakt. Waar ik het ook echt niet begreep en het filmpje heb nagekeken punt voor punt en nog steeds niet begreep. Verder klopt het vaak wel óf het valt hoger uit dan ik had verwacht, maar ik ben ook vrij kritisch op mezelf en probeer dit ook te blijven.

Als je vorige keer bijvoorbeeld een proef had met veel fouten, en nu slechts eentje is dat al een mega overwinning. Maar als de jury dan bijvoorbeeld (gewoon een voorbeeld hè! Ik zeg niet dat dat nu van toepassing is haha) iets ziet in de takt of aanleuning kost dit je elk onderdeel alsnog een punt en haal je ook geen hogere punten om de mindere dingen op te halen. Maar ben je wel op alle onderdelen telkens een punt kwijt…

Ik vind het dadelijk wel een voordeel met 2 jury’s, alhoewel dat natuurlijk ook nadelig uit kan pakken. Maar in het algemeen krijg je dan wel een extra indruk over je proef.

Misschien ook fijn om je proef te laten filmen en met je instructeur/instructrice door te nemen?

En niet opgeven, komt volgende keer echt weer goed!

kim2008
Berichten: 295
Geregistreerd: 03-06-08
Woonplaats: Melick

Re: Binnenkort ZZ-Licht debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:54

Goeie aanvulling Eve dat is precies wat ik bedoel!!

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 12:28

Is wel bekend dat een paard dat van zichzelf meer beweging heeft en zich echt presenteert makkelijker aan de punten kan komen. Die hebben wat meer te compenseren dan een gewone. Helaas zie ik nog erg veel juryleden hier in het noorden die het voorbeenzwaaien enorm aanmoedigen, en niet zien dat de achterhand niet mee doet. Die paarden scoren, zelfs als ze onkant zijn, hoger dan de correct gaande simpelere paarden.

miicchhellee

Berichten: 1347
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: Kerkrade, Zuid Limburg

Re: Binnenkort ZZ-Licht debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 16:47

@kim en eve,

Jullie hebben zeker gelijk hoor, ik snap jullie opmerkingen helemaal en kan me hier ook in vinden hoor.
Maar deze jury heb ik vaker gehad en dat is wat zijn letterlijke opmerking tegen mij was.

Mijn beide trainers waren erbij en waren het ook niet eens met mijn punten en we weten alle 3 even goed dat ik geen 68% op dit moment ga rijden, daarvoor zijn we nog hard aan het werk maar als ik niet op pad ga dan komt er nooit wat van zullen we maar zeggen :D

We gaan gewoon nog even wat oefenen en proberen het dan nog eens **\O/**

kim2008
Berichten: 295
Geregistreerd: 03-06-08
Woonplaats: Melick

Re: Binnenkort ZZ-Licht debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 17:11

@lithya zeker en inderdaad als zij een onderdeel goed doen scoren ze gelijk hoger ter compensatie, wat ook vaak echt reëel is dan.
En helemaal eens dat in z’n algemeen benenzwaaien zonder achterhand niet klopt. En een niet tact zuiver paard mag nooit hoger scoren dan een zuiver paard.

@michelle: goeie instelling!!!. En de betreffende jury ken ik goed en is op z’n zachtst gezegd af en toe apart in z’n beoordelingen. Dus snap je frustratie helemaal. Lekker doorgaan en volgende keer weer een andere jury en beter!!! *\o/*

miicchhellee

Berichten: 1347
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: Kerkrade, Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 17:18

kim2008 schreef:
@lithya zeker en inderdaad als zij een onderdeel goed doen scoren ze gelijk hoger ter compensatie, wat ook vaak echt reëel is dan.
En helemaal eens dat in z’n algemeen benenzwaaien zonder achterhand niet klopt. En een niet tact zuiver paard mag nooit hoger scoren dan een zuiver paard.

@michelle: goeie instelling!!!. En de betreffende jury ken ik goed en is op z’n zachtst gezegd af en toe apart in z’n beoordelingen. Dus snap je frustratie helemaal. Lekker doorgaan en volgende keer weer een andere jury en beter!!! *\o/*


Dat is het ook, meer kunnen we niet doen! Jammer dat er op paarden een houdbaarheids datum zit en we niet langer met ze kunnen blijven ontwikkelen

Eve_16
Berichten: 277
Geregistreerd: 19-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 17:47

Maar als die simpelere paarden weer minder takt, schwung, expressie en verschil in de gangen die gevraagd worden toont en een onrustigere aanleuning heeft maar het ‘betere’ paard alleen nog meer moet leren dragen (of dit vol te houden) is het natuurlijk wel logisch. Dat is soms ook het lastige aan het beoordelen van een onderdeel (en wellicht ook een stukje van wat je persoonlijk belangrijker vind of meer aanspreekt). Uiteindelijk moet alles kloppen en dat maakt het nu juist zo moeilijk haha. Als een simpeler paard alles correct doet kan die uiteraard nooit boven eentje komen staan waar heel veel andere dingen in de basis niet kloppen.

Maar ik snap je helemaal hoor Michelle. En soms heb je ook gewoon écht pech. En heel fijn dat je trainers erbij waren; ik vind het altijd fijn als ze weten hoe het daadwerkelijk op wedstrijd gaat omdat je zo ook wat dingen meer proefgericht kunt aanpakken/oplossen.

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:34

Ik zou graag willen dat er zo gejureerd zou worden. Roz is heel correct, maar is klein en heeft een klassieke manier van dragen (komt ook uit een volbloed/oude bloedlijn) dus we krijgen toch vaak minder punten dan de veel imposantere warmbloed die eigenlijk van achteren niks doet :\

Achja, het blijft toch een jury sport en aan het einde van het seizoen klopt het meestal wel :')

Nog een foto van onze show omdat ik toch zo trots ben op mijn kleine dame :D

Afbeelding

Ik heb inmiddels ook een ander paard in training, 11-jarige Hanoverian van Viscount. De eigenaresse heeft wat lichamelijke problemen en wilt eigenlijk toch dat hij dit jaar in het Z2/ZZL zijn debuut maakt. Zij hebben vorig jaar samen alles gewonnen in het M2/Z1, dus het is een leuke uitdaging om verder te trainen. Hij heeft nog wat moeite met de wissels (niet altijd snel genoeg van achteren) en hij mag net wat meer zelfvertrouwen hebben. Paard schrikt echt van alles, dus we doen vooral meerijden met de ponylessen om hem allemaal rare dingen te laten meemaken :+

Afbeelding
De eigenaresse is zelf 1.90m, dus ik voel me erg klein in vergelijking.. Vooral omdat Roz natuurlijk maar 1.61 is :')

martinev

Berichten: 2587
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Binnenkort ZZ-Licht debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-24 17:28

Ja, ik snap wel wat ik hier lees en ik merk ook dat ik dat jureren af en toe wel lastig vind hoor, Juna is ook absoluut niet gebouwd als een ruig dressuurpaard met veel front. Ze is wat neerwaarts gebouwd en zal dus nooit een oprichting kunnen lopen als een paard met een mega omhoog gebouwd front. Ik heb daar ook t/m het ZZ-Z geen enkel probleem mee gehad, reed regelmatig tegen de 70%. En nu in de Lichte Tour is het ineens wel een ding, er staat steeds op mijn protocol dat er meer oprichting moet zijn. Mijn instructeurs geven aan dat dat niet kan en ook echt niet hoeft, dit is wat zij kan met haar bouw, ik had laatst les van Mischa Koot en zij werd bijna boos omdat ze vond dat jury's daar gewoon echt meer doorheen zouden moeten kijken.
Ik moet gewoon harder werken, en dat doe ik ook zeker, zorgen dat alles nog perfecter en netter gaat en ze niet om me heen kunnen, maar ik merk dat ik het soms wel een beetje frustrerend vind.
Komend weekend heb ik weer wedstrijd, en ik zag welke jury er zat. Ik weet dat ik bij hem nooit een punt zal rijden, maar goed, het geeft ook wel rust dat ik het resultaat al van tevoren weet en gewoon echt kan gaan voor een heel fijne proef, zonder de druk dat ik dit keer misschien wel een puntje kan rijden.

Het klinkt een beetje zuur als ik het zo teruglees, zo is het zeker niet bedoeld, en ik vind het ook meer dan terecht dat je het op dit niveau niet cadeau krijgt, maar ik vind het wel frustrerend dat het verschil met het ZZ-Z zo groot was, van tegen de 70% naar nu steeds tegen de 60%.
Ik zal eens kijken of ik nog een filmpje kan vinden van mijn laatste wedstrijd.

Ik begrijp overigens de uitleg van de kwalitatief betere paarden ook heel goed hoor, het is ook logisch dat die hoger gejureerd worden.

annikavolder

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Binnenkort ZZ-Licht debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 14:49

Ik snap jou helemaal @Martinev! Ook ik heb een wat neerwaarts gebouwd paard met een volbloeden draf en zal dus echt alles super goed moeten doen ( binnen onze grenzen qua bouw en gangenwerk) en dan komen we er wel, maar niet met topscores.... maar ach plezier is het aller belangrijkste! Ik vind het ook al heel gaaf om in de training met series en pirouettes etc bezig te zijn, dat is ook allemaal nieuw en geeft een gaaf gevoel! ( en trainen doe je veel vaker dan wedstrijd ;-))

martinev

Berichten: 2587
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 10:43

Gisteren weer op wedstrijd geweest, en heb echt zo onwijs fijn kunnen rijden! Voor mijn gevoel echt een fijne, constante proef. Ik weet heus dat ik geen 75% ga rijden en dat hoeft ook echt niet, maar als ik dan met zo'n fijn gevoel uit de proef kom, is 57% toch echt een domper. Ook al wist ik van tevoren dat het met deze jury vrij ingewikkeld zou zijn, had ik toch gehoopt echt wel dichter in de buurt van de 60% te zitten. Ik weet dat het niet perfect is, ik weet dat we qua gangen en oprichting niet kunnen tippen aan de echte dressuurpaarden, maar ik weet ook dat het heel erg ingewikkeld gaat worden om dat te gaan verbeteren. We werken nu hard aan meer losgelatenheid in haar lijf en ik hoop dat dat uiteindelijk het gat naar die 60% toch nog kan gaan dichten...

Onze proef van gisteren