Hoe kom je in de (top)sport?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110894
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 05:11

Het is in ieder geval mooi dat je zoveel zelfvertrouwen hebt!

Maar begin eerst eens in de B. Het is totaal niet relevant dat je het nu al over hebt over topsport wanneer je nog geen enkele wedstrijdervaring hebt.
Zoals hierboven al vaker is gezegd: Je hebt Z niveau, maar dit is nog nooit beoordeeld door een jury, dus je zult ook gewoon in de B moeten beginnen.
Groei vanuit die positie en doe zo ervaring op. Dan merk je ook meteen of het wel wat voor je is.
Velen gingen je voor en het is echt niet zo makkelijk als het lijkt.

tita

Berichten: 19757
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 05:31

JeanneV schreef:
tita schreef:
Hoe kom jij aan zoveel zelf vertrouwen dat je denkt de topsport te kunnen halen.
Je hebt geen enkele ervaring met wedstrijd rijden en wat er bij komt kijken.

Je hebt zelf nog geen niveau gereden hoe kun je denken dat je gaat presteren op topniveau.
Zou me gaan storten op je studie en gewoon rustig starten want je bent voorlopig niet op topsport niveau

als emmelie... marieke.... dinja... hans peter... dit ook hadden te horen gekregen hadden we nu geen nederlandse top sport gehad....


Ik denk dat die op hun 18e wel wat verder waren dan B niveau.
Bovendien talent wordt herkent en ik vind dat de TS gewoon niet realistisch is _/-\o_ soms is het ook goed om even iemand aan te herinneren dat dit beetje raar is

Je bent niet binnen 4 jaar van B naar subtop en dan op topniveau helemaal niet met jong paard.
Laten we eerlijk zijn ze heeft geen ervaring
GP mag paard lopen vanaf 8 dacht ik en ik hoop wel dat jou studie over 4 jaar verder is dan 2 leerjaar

En je hebt maar 1 paard dan is topniveau wel heel moeilijk.

Je hebt pas Z niveau als je dat ook daad werkelijk gereden hebt, als je nooit ben gestart kun je zeggen dat je de oefeningen beheerst
Ik kan piaffe en passage rijden maar ben echt geen GP ….zal ik nooit worden dat talent beschik ik niet

cobiie

Berichten: 7321
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 06:26

De keuze voor je paardje vind ik ook niet heel logisch als je topsport in je hoofd hebt. Hoeveel 1.56 m Spaanse paardjes zie je in de top meelopen?

Je zult, naast investeren in jezelf, ook moeten investeren in paard/paarden waarbij de kans dat ze topsport aankunnen zo groot mogelijk is. Dus of paard/paarden die het al gelopen hebben (dat is meestal de kortste weg zolang ze niet geblesseerd raken) of 1 die lichamelijk en geestelijk geschikt lijkt.

Een tussen jaar nemen voordat je aan je studie begint en kijken of je bij een goede stal aan de slag kan om te rijden en daar ook mag starten met hun dieren geeft je denk ik een goede kijk hoe je droom in werkelijkheid aanvoelt. Dan kan je altijd nog bedenken of je het werkelijk wilt nastreven of dat je gewoon wilt genieten van je merrie en veulen.

DuoPenotti

Berichten: 30308
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 07:37

Dromen is mooi.
Maar ik denk dat deze droom, met je leuke paardje wat te hoog gegrepen is.

Je geeft aan met meerdere paarden de Z oefeningen geleerd te hebben, maar thuis is heel wat anders.
En vaak tipt dat niet aan werkelijk wedstrijd niveau.
Als ik jou was zou ik blijven studeren en dan fijn in de weekenden met je paard op wedstrijd gaan. Zoals de meeste ruiters in Nederland doen.
En je droom eens op Z met winstpunten zetten. Ik denk dat dat een mooi realistisch doel is.

Ja ook dan moet je al investeren in een auto met trekhaak en trailer, maar ja wedstrijd rijden kost geld en op een enkeling na haalt niemand dat er uit en is het gewoon een hobby.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2998
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 07:42

Als je start bij stap 1 wedstrijden rijden op B niveau…
Is er in de buurt niet een wedstrijdlocatie waar je te paard heen kan?

Deed ik de eerste jaren ook toen ik geen trailer (, auto en rijbewijs) had. Werkte prima!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15951
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 07:59

Dispar_Vulgo schreef:
Als je start bij stap 1 wedstrijden rijden op B niveau…
Is er in de buurt niet een wedstrijdlocatie waar je te paard heen kan?

Deed ik de eerste jaren ook toen ik geen trailer (, auto en rijbewijs) had. Werkte prima!

Ze kan ook in Spanje gaan wonen daar mag je ieder niveau starten.

Lijsken
Berichten: 1047
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 08:01

Je hebt het enthousiasme én financiële mogelijkheden. Gewoon beginnen dan! Lekker gaan starten, veel lessen en dan merk je vanzelf waar het schip strandt (of zeilt! Wie zal het zeggen)

equitation

Berichten: 756
Geregistreerd: 26-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 08:01

Om ergens expert/top in te worden moet je 10.000 uren gericht trainen. Dus uren maken icm met goede instructie. Iemand die jou leert onafhankelijk mee te zitten met je paard dus mee kunnen gaan in de bewegingen van je paard en van je binnenbeen naar je buitenteugel te rijden. Als je dat echt beheerst ben je zo in ieder geval Z dressuur maar dat kost je wel in ieder geval een jaar consequent elke dag trainen en dan moet minstens 2x per week iemand met verstand meekijken. Het mooiste zou zijn dat je dan nog minstens 1 paard erbij zou kunnen rijden. Je kan zelf uitrekenen hoe meer je rijdt hoe sneller je door je 10 000 uren bent. Paardrijden is domweg doen alleen het kost nogal wat tijd en geld om die rijuren te maken maar waar een wil is een weg. Of je dan uiteindelijk dan echt de top bereikt is ook een kwestie van geluk, dan moet alles op de plek vallen, paard fit, jij fit en goede sponsoren. Maar he ondertussen heb je wel echt leren paardrijden dus de weg ernaar toe moet je ook plezier in hebben. Veel succes!

Elisa2

Berichten: 37808
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 08:47

Misschien heb je wat aan mijn verhaal, ik wilde ook ooit graag in de topsport rijden maar had niet de financiele middelen of rijke ouders.
Ik kocht op mijn 16e een leerpaard die al op hoger niveau had gelopen, dmv een financiele lening die ik terug betaald heb door vanaf mijn 15e te gaan werken en blijven werken. Ik ben de paardenhouderij BBL opleiding gaan doen en gaan werken op prof dressuurstallen. Daar kon ik veel opsteken van andere ruiters, trainingen etc. en werd ik zelf ook begeleid in het leren trainen en van paarden. Door zo, jarenlang hele dagen heel veel verschillende paarden te trainen en heel veel te zien heb ik veel geleerd. Ondertussen reed ik wedstrijden met mijn eigen paard, ik had dan wel het geluk dat mijn ouders met me mee wilden en konden op wedstrijd.
Ik ben op een gegeven moment gevraagd door een hele goede amazone om voor haar te komen rijden als stalruiter (na eerst een aantal jaar AL het paardenwerk opgepakt te hebben) en bij haar kreeg ik dagelijks les op leer en jonge paarden en de mogelijkheid om die een aantal van die paarden uit te brengen. Hier heb ik een aantal jaar gereden en het meeste geleerd.

Mijn lessen waren ook: (top) sport is echt keihard werken, 7 dagen per week en het is een aanslag op je lichaam. Om echt goed te leren paardrijden moet je vele uren in het zadel doorbrengen op verschillende paarden en echt heel veel zien en doen. Thuis rijden is iets heel anders dan presteren op wedstrijd. En mijn conclusie was dat ik een betere trainer was dan wedstrijdruiter, om goed wedstrijden te kunnen rijden heb je een bepaalde mentaliteit nodig. Ik moest daar heel hard voor knokken want die bezat ik niet van nature. (te neurotisch aangelegd) Dit wist ik niet ondanks dat ik op mijn 18e M reed en daarvoor toch al wel wedstrijden reed.

Ik denk als dit echt je doel is dat je het beter kan uitsmeren over heel veel jaren, studie afmaken en kijken of je er een baantje bij kan nemen waardoor je lessen kan betalen. Dan rustig je paard opleiden, lessen nemen bij een goede instructeur en kijken of er iets te regelen is met je ouders of iemand anders wbt vervoer. Anders sparen voor een B rijbewijs vrachtwagentje oid of zelf trailerrijbewijs halen. Vooral zorgen voor een goede studie in een ander vak er naast waar je altijd op terug kan vallen en de paarden "erbij" doen.

Amado7

Berichten: 10745
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 08:50

TS, waarom start je niet gewoon in de B en zie je waar het schip strand? Of ga je enkel wedstrijden rijden om in de top te komen?

Mocht je het niveau hebben wat je zegt en je rijdt inderdaad op z niveau, dan zal je daar ook redelijk snel kunnen komen. Elk weekend op wedstrijd en de punten in de B/L/M stromen dan binnen als het goed is. Vraag is echter wel of dat eerlijk is voor een 4 jarige, elk weekend op wedstrijd.. en daarnaast, je kan nu toch nog niet de top in.

Dus ik zou gewoon gaan starten en zien waar het schip strandt. Zonder haast. En anders moet je een hoogopgeleid paard kopen, veel lessen en gaan starten.

Roodvos

Berichten: 6737
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:19

Dat je paard(en) hebt opgeleid tot Z-niveau/de Z-oefeningen hebt aangeleerd dat zegt mij helemaal niets.
Zoals anderen al zeggen: thuis de oefeningen, of zelfs een proef rijden, is echt heel anders dan op concours in een proef alles aan elkaar te rijden. Onderweg fouten oplossen of een miskleun accepteren en ongestoord door naar de volgende oefening om dan in elk geval die zo goed mogelijk te doen en je score te redden. Dat mentale stuk is heel belangrijk en kan je thuis niet trainen.
En zonder dat er op een officiële wedstrijd een jury punten aan heeft gegeven is het maar de vraag of de oefeningen ook echt Z-waardig worden uitgevoerd. Het is niet alleen het appuyeren (bijvoorbeeld), maar ook de inzet en het uitrijden van de oefening, ontspanning, takt, houding, aanleuning.

Daarnaast: een paard opleiden naar de Z is wat anders dan een paard uitbrengen in de Z. Die oefeningen aanleren is vaak niet het grootste probleem. Maar het paard gedurende langere tijd gezond en fit houden wel. Het onderhouden en verbeteren van de oefeningen, vastlopen in je eigen tekortkomingen en dat weer oplossen. In de week precies zo trainen dat het op concours op zijn best is en niet net een spierpijntje heeft of wat vermoeid is. Dat zijn allemaal dingen waar je thuis in je eigen rijbaan niet mee te maken krijgt, maar wel als je regelmatig op concours gaat/wil gaan.

En naarmate het niveau hoger wordt, worden die valkuilen alleen nog maar dieper.

En ik begrijp heel goed je droom en ambitie. Ik had die ook ooit. Maar nu, 30 jaar later, ben ik echt zoooo blij dat ik mijn universitaire opleiding heb afgemaakt en het paardrijden alleen maar voor de hobby doe. Ik kan echt wel een leuk stukje paardrijden, heb meegereden in de voorloper van het KNHS talentenplan. Maar ik ben geen topruiter. En eerlijk is eerlijk: voor wat de meeste prof ruiters per uur overhouden aan hun inspanning kom ik mijn bed niet uit :o .

Maar hoe dan ook, het begint allemaal met gewoon gaan starten en goede instructie. Ik ben toen als student met mijn toen 4-jarige naar een instructeur gegaan die 50-60 km verderop zat, maar wel in de Z aan de lopende band provinciaal en NL kampioenen afleverde. Ik ging 1x in de maand heen, vaker kon ik mij niet veroorloven. Maar wat ik daar leerde in een uur kon ik weer weken op vooruit qua uitwerking.
Dus in de afweging goed les of vaak les, zou ik zeggen: liever goed en minder vaak, dan een net niet instructeur. Dan raak je uiteindelijk alleen maar verder van je doel af.

Eveque
Berichten: 136
Geregistreerd: 21-06-21

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 10:22

Ik zie veel voorbij komen over dat de Z oefeningen aanleren anders is dan op wedstrijd. Dat weet ik. Toch voor verduidelijking: er is een aantal keer een jury langs gekomen als instructrice die mij cijfers ging geven waarna we verder voor verbetering gingen oefenen.

Sizzle

Berichten: 35736
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:26

Als je op goed niveau bent dan is het zinvolste om dit jaar met een leen of lease op niveau binnen enkele maanden jezelf naar het Z te rijden. Dan kun je met je eigen paard wat meer tijd nemen. Als je dan vervolgens daar ook Z mee bent dan hoef je je veulen dadelijk niet meer in de B te starten.

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:28

Hier thuis zeggen we wel eens tegen elkaar: hoe ouder we worden en hoe meer we leren over de paarden, hoe meer we beseffen dat we er niets van kennen.

Ik denk dat je later zo ook gaat terugkijken op je wensen die je nu uit.

Gewoon lekker in de B beginnen, geniet van je paard en zie gewoon tot waar je komt. Hopelijk kom je niet te veel ongeluk tegen want onze allerliefste paardenvriendjes zijn vaak veel breekbaarder dan we denken.

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:30

Ik kan me wel vinden in het verhaal van Elise :)

Het leven van (top)sporter ziet er zo zaligmakend uit soms, maar kan uit ervaring zeggen dat dit het echt niet is... En inderdaad wat wil je, wil je je geld gaan verdienen met het trainen van paarden naar een hoog niveau of wil je topsporter worden? Bij het laatste komt heel veel tijd, energie en vooral geld zitten. Ik ben inmiddels zelf 'topsporter' naar het schijnt maar meid ik hou er geen euro aan over..... Ik rij nu in de subtop en ben opgenomen kaderlid maar het is vooral heel veel hard werken, trainen en al je salaris er tegenaan gooien, die ik verdien met een 'normale' kantoorbaan. Het is fantastisch, leuk en al mijn dromen die ik als klein meisje had komen momenteel uit. Maar wil ik deze levensstijl nog heel veel jaar vol gaan houden en mee doorgaan? Voor geen goud.....

Sizzle

Berichten: 35736
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:32

Stap 1 is hoe dan ook: begin gewoon.
Daar kun je niets aan fout doen. Inladen-uitladen-rondje sturen-punten ophalen.

Of je dat gaat uitbreiden met SGW of andere dieper overwogen doelen is van later zorg want dan moet je sowieso eerst je punten in de B hebben om te kunnen starten met springen.
Zolang je nog niet alle klasses doorlopen hebt hoef je je nog geen zorgen te maken over kaders.

Je basis is: startpas, les, een paard en vervoer.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 17-05-22 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Eveque
Berichten: 136
Geregistreerd: 21-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 10:32

Bedankt voor alle ervaringen! Ik ben niet snel van mijn pad te krijgen en heb tot nu toe ook geen onverstandige keuzes gemaakt. Als ik luisterde naar alle mensen die mij van mijn pad af haalden dan had ik nu geen 4-jarige met alle risico's van dien die geweldig kan lopen met een prachtige PRE vader met een mooi stamboom en dan had ik ook geen veulen gehouden en was ik niet waar ik nu ben. In deze positie met deze mogelijkheden waar ik blij mee ben.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:34

JeanneV schreef:
zoek een trainer.... koop 2 paarden waarmee je young riders of under 25 kunt rijden.... ga 4 keer per week lessen... koop een vrachtwagen... werk met de trainer naar de internationale wedstrijden....


Nagel op de kop. Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Ik zou er nog eentje willen aan toevoegen: tenzij jullie zelf zeer vermogend zijn: zoek sponsors.

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:37

sevke schreef:
JeanneV schreef:
zoek een trainer.... koop 2 paarden waarmee je young riders of under 25 kunt rijden.... ga 4 keer per week lessen... koop een vrachtwagen... werk met de trainer naar de internationale wedstrijden....


Nagel op de kop. Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Ik zou er nog eentje willen aan toevoegen: tenzij jullie zelf zeer vermogend zijn: zoek sponsors.


Haha en in dat gevoel wordt 'influencer' want anders zijn sponsors tegenwoordig niet meer geinteresseerd :+

Bowo
Berichten: 2845
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:38

Sizzle schreef:
Als je op goed niveau bent dan is het zinvolste om dit jaar met een leen of lease op niveau binnen enkele maanden jezelf naar het Z te rijden. Dan kun je met je eigen paard wat meer tijd nemen. Als je dan vervolgens daar ook Z mee bent dan hoef je je veulen dadelijk niet meer in de B te starten.

Dit vind ik geen gek plan. Je eigen merrie heeft tijd nodig, maar je bent op het moment heel erg aan het zoeken in je toekomstplannen, oa met universiteiten met sportprogramma's etc. Dit plan kan je op relatieve korte termijn al heel veel duidelijkheid geven.
Hoe rijd je daadwerkelijk op wedstrijden? (Zie bericht Roodvos)
Vind je wedstrijden leuk?
En als je een allround leasepaard hebt, meerdere least of afwisselt, kun je ook meerdere disciplines proberen. Want ik kan je ook nog wel vertellen, als je hogerop wil komen in SGW, ga je dat met een PRE simpelweg niet redden en dan moet je echt keuzes gaan maken. En topsport rijden in meerdere disciplines is ook vrijwel niet te doen, zeker niet als je niet al in 1 discipline op niveau bent. Meerdere disciplines op hoog niveau rijden in een ding, ontwikkelen naar hoog niveau voor meerdere disciplines tegelijkertijd is zo goed als onmogelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:40

Als ik ergens succesvol in zou willen worden,

Zou ik ook kijken naar de mensen om mij heen. Ik denk dat dat een grote stap kan zijn. Mensen aan wie je je op kan trekken. Dus als je gaat werken, al is het maar in een banketstaaf r*tbaantje op kantoor of als stallenmester. Als je zelf de middelen niet hebt komt het aan op je connecties. En bovendien als je op een goede stal kan werken, kun je misschien ook meekijken naar lessen etc. etc.

Als je zeker wil weten dat je in de topsport aan de bak komt zou ik een paard kopen dat zich al bewezen heeft (en/of hiervoor sparen). Daar kun je dan naam en reputatie mee maken en dan komt de rest ook wel op je pad. Maar dat is wel een flinke investering. Moet je hard werken. En als je paard een maand nadat je hem gekocht hebt een peesblessure oid blijkt te hebben ben je de sjaak. -O-

manubres

Berichten: 2796
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:41

Misschien eens kijken of je bij een bekende stal kan gaan rijden/groomen...Bij Glock werd er laatst ook iemand gevraagd. Als je zo in the picture komt dan komen er misschien meer kansen, kan je misschien makkelijker een sponsor vinden en is alles beter te bekostigen.

xmarliez

Berichten: 4098
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:42

Als ik mijn 18 jarige ik een advies zou mogen geven zou dat zijn ga werken bij internationale ruiters. Bijv de stal van Patrik Kittel zoekt vaak genoeg een goede groom. Dat soort werk daar word je hard van en leer je veel van. Dan zie je ook echt wat topsport is. Je mag dan wel niet rijden maar hij heeft zat grooms toch begeleid door de tijd heen. Zoiets kan altijd groeien. En zo zijn er zo vele die goede grooms zoeken. Je verdient er vrijwel niks mee maar de ervaring wordt je nooit meer afgenomen. En nu heb je nog de leeftijd dat je geen verantwoordelijkheden hebt. Over 5 jaar kan je leven er weer heel anders uit zien.

En als geld geen rol speelt dan zou ik idd kijken voor een internationaal U25 paard. Reken maar op minimaal 500k maar goed dan kun je wel volgend jaar misschien een EK rijden. Vorige jaar heeft er iemand in de U25 nog bewezen dat je met een goed getraind aangekocht paard brons kunt halen op een EK.

DuoPenotti

Berichten: 30308
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:56

Maar om een EK te mogen rijden moet je toch eerst dat paard ook door de B en L enz heen loodsen.
En voor veel ruiters is de B van blijven en de L van levenslang.
Met alleen Z in de achtertuin kom je nergens.
Daar rijden we allemaal GP :+

Rij eerst die klasses maar eens door en dan verder praten zou ik zeggen.
Ik ken er teveel die op wedstrijd nooit het Z gehaald hebben.
Wat iemand thuis in de bak ook aardig zegt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110894
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:57

YaraMaria schreef:
Bedankt voor alle ervaringen! Ik ben niet snel van mijn pad te krijgen en heb tot nu toe ook geen onverstandige keuzes gemaakt. Als ik luisterde naar alle mensen die mij van mijn pad af haalden dan had ik nu geen 4-jarige met alle risico's van dien die geweldig kan lopen met een prachtige PRE vader met een mooi stamboom en dan had ik ook geen veulen gehouden en was ik niet waar ik nu ben. In deze positie met deze mogelijkheden waar ik blij mee ben.


Dan zou ik gewoon eerst eens een startpas aanvragen met je vierjarige :j
Je merkt dan vanzelf wel hoe het allemaal loopt en of je droom haalbaar is :)