Met je pony tussen de paarden starten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:02

Hi allemaal, ik kom mij ook weer terug melden. Een aantal jaar geleden in het vorige topic wat meegekletst, maar met echt echte leven dat er soms bij komt weinig tijd op bokt gehad.

Ten eerste, wat een leuke pony´s komen er allemaal voorbij! Mooie doelen ook :)
Ik las nog iets over de leeftijd van een pony; maak je daar vooral niet druk om. Zoals een aantal andere al zeggen, als ze fit en gezond zijn, kunnen ze nog super langer mee. En dan hoeft er ook geen wedstrijd pension te zijn op een bepaalde leeftijd.

Ik rij zelf Kentucky van Equi Center, al noemen we hem altijd Tuck. We springen in de B paarden, crossen in de B/ L paarden en ik hoop eind maart ons Z2 debuut te maken.
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb geen hele recente dressuur foto's, dus die laat ik voor nu even achter wegen ;)

Wat betreft mensen op wedstrijd, ik heb zelf gemerkt dat hoe meer je open bent naar je competitie (ze succes wenst, vraagt naar hun paard etc) des te leuker ze terug reageren. Heb zelfs een hele goede vriendschap gekregen met een deelnemer die altijd van mij won (erg goede ruiter die haar leuke paard goed rondstuurt en begeleid) en die mij trakteerde op een drankje toen ik een keer van haar won om dat te vieren.
En in de eventing wereld kennen een stel mensen mij als diegene met de kleine vos en vinden dat juist ook heel leuk.

Voor de mensen die wat chagerijniger zijn op wedstrijd als je daar komt met je pony, de ijle lucht is ze gewoon naar hun hoofd gestegen :P

l_aura1

Berichten: 140
Geregistreerd: 07-03-11

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 15:55

Estribo: Tedje is ongeveer 148 cm. Qua bouw heeft hij veel beenwerk, maar een wat sportievere romp (niet heel diep voor een cob).

ClaudiaHS: leuk hè, om net even een andere combi te zijn dat het gros van dressuur Nederland en dan toch te knallen in de ring!

Pentunia: Gewoon lekker met jouw eigen maatje genieten. Dan merk je de rest niet eens op.

Mvdbijl: dankjewel, ik ben erg dol op hem. De liefste hengst die ik ooit gezien heb.

LuffB: gave foto's! Dapper hoor. Springen heb ik niet genoeg lef voor.
Ik ben altijd vrolijk geweest op wedstrijd en eigenlijk (voor zover ik het over mijzelf kan inschatten) altijd aardig geweest. Maar als mensen arrogant of neerbuigend gaan doen, dan hebben ze aan mij een verkeerde. Iedereen doet op zijn of haar manier diens best, en daar gaat het om. Gelukkig zijn de meeste mensen gewoon wel vriendelijk :)

Punz

Berichten: 8576
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 23:31

Mijn valk connemara van 1.48 is ZZ licht startgerechtigd tussen de paarden ( met mijn 'vooruitrijdster', ben zelf M1 met hem) en heb het eigenlijk niet heel vaak meegemaakt dat er vervelend op gereageerd werd. Integendeel, heel veel mensen reageren gewoon belangstellend en enthousiast. En vaak genoeg ook in de prijzen gereden.

Je pony gewoon netjes voor elkaar hebben, fijn rondsturen, dan is er geen enkel probleem. Denk echt dat in het hele traject er misschien maar 1 of 2 keer een moment geweest is dat ik dacht dat ze echt niet de punten kregen die ze imo wel verdiend hadden. Maar daar kan ik dus niet eens van zeggen dat dat was omdat er met een pony gestart werd. Iedereen die dressuur rijdt kent dit wel.

Met mijn Connemara schimmel merrie ( tikje groter dan de ruin, is 1.53) hebben we in de dressuur ring niets te zoeken, maar ze vind crossen fantastisch. Afgelopen seizoen heeft haar ruiter haar voor het eerst tussen de paarden gestart, en in 3 wedstrijden L startgerechtigd.

Afbeelding

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 00:33

je schimmel is gaaf Laura. Dacht vanaf de foto wel ook dat hij wat meer richting C was, maar blijkbaar vertekend dat wat haha. Welke klasse ga je hem uitbrengen?

Leuk punz, nog iemand die op de cross tereinen te vinden is. en gaaf hoor om je pony in het zz licht te hebben lopen!

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 09:09

Ik meld mij ook met mijn draken pony Sydney die tevens de zus van rudi is.
Sydney is een eigen gefokte merrie uit mijn merrie Sal waar ik vroeger ook mee gestart ben. Sal was behoorlijk kapot gereden in de western en ik nog vrij nieuw daarin dus besloten we een tijd dressuur te rijden omdat ik haar beter kon begeleiden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sydney is inmiddels bijna 6 en wij hebben helaas veel tegenslagen gehad met rijden waardoor zij bijna een jaar stil gestaan heeft. Nu hopen wij het rustig weer op te pakken en gaan samen met Noisy en Rudi onze dressuur start tegemoet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 20:01

@candalisa; wat leuk dat je met je eigen fokproduct aan het rijden bent! Heel veel succes dit seizoen!

Vandaag met mijn zus mee geweest op wedstrijd. We hebben Kentucky samen en dit jaar werkt zij aan haar doel om een puntje in de Z1 te gaan halen. Eerst nog een aantal puntjes in de M2 te gaan.
De jury van vandaag staat in onze omgeving bekend om snel 4en te geven en ja hoor, voor alle verruimde gangen idd een 4 met niet getoond of geen verschil getoond als commentaar. Wie lopen er nog meer tegen aan dat vooral de uitgestrekte gangen laag worden beoordeeld door de jury's ?

different1
Berichten: 3642
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 20:29

Mag ik hier ook mee kletsen?

Ik rijd op een grote maat hackney (1.53 met ijzers) van 18jr.
Ze is eigenlijk het paard van mijn moeder, en rijden zat niet in de planning, laat staan wedstrijden maar ze pakt het zo leuk op dat we vorig jaar online ons eerste m1 proefje hebben gereden met gelijk dikke winst.
We hebben haar nu 3,5jr en voorheen is ze enkel als fokmerrie gebruikt, ze heeft 8 nakomelingen.

Online werd ze erg leuk beoordeeld (1x 194,5 en 1x 199 punten) en ze is 2x mee geweest naar vreemd terrein waar we beide keren dezelfde jury troffen die onze Tani niet kon waarderen :+

Ik ben net hersteld van corona en hoop volgende maand weer op pad te kunnen. Doel is z1+1, en ik mag klasses overslaan dus dat is zeker gezien de leeftijd van het paard een enorm voordeel.
Nog een paar keer mee in het M, want we hebben beiden nog best wat spanning op wedstrijd (paard kende niks en ik was al 14jr niet meer op wedstrijd geweest), en dan kunnen we hopelijk dat puntje in het Z nog halen.
Maar het is geen vast doel, alles wat we meer met haar kunnen dan alleen naar kijken, waarvoor ze eigenlijk was aangekocht, is bonus <3

Afbeelding

maessie

Berichten: 5760
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 20:35

Gaaf Different! Dat is ook wel echt een aparte in de baan!

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 21:09

@different. Tuurlijk mag je meepraten, iedereen is welkom! Fijn dat je al punten hebt gehaald in de M1. Nu gewoon lekker kilometers maken en wedstrijd ritme op doen en als ze lekker gaat komt die Z ook wel in zicht. En wat betreft haar leeftijd, zou me daar niet zo druk om maken, zo lang ze fit en gezond en aan het werk zijn kunnen ze vaak nog lang mee ook in de sport :)

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 21:28

Ik meld mij ook, ik heb een 6 jarige E pony ruin en waarschijnlijk ook nog een draver (kruising) :+ gemaand Pinokio (Pino) hij is +/- 1,53. Ik ben 23, we gaan dit jaar beginnen met wedstrijd rijden. Eigenlijk zou ik volgende week zondag starten in de B, maar ik heb toch geen zin om volgende week te starten. Doelen hebben we niet echt. Het zou leuk zijn als ik ooit eens een rondje L zou kunnen springen of ooit een L cross zou kunnen rijden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 21:49

Hi Lianne. Leuke pony heb je! Volgens mij een hele lange voorpluk, ik zie hem telkens onder je frontriem uit komen hahah. Bedoel je B starten in het springen of de dressuur? Moet je nog een wptje in de dressuur voordat je mag gaan springen?

maessie

Berichten: 5760
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 21:49

Leuk Lianne, stoertje om te zien! Ik zou zeggen, gewoon gaan!

Ik zal ook eens een foto van mn haffies opzoeken :D
Mijn fok en sport merrie Velina, 19 jaar, nu drachtig van haar 8ste veulen, M1 dressuur tussen de veulens door. We starten niet heel actief meer nu, maar hoop haar nog wel M2 of Z te krijgen.
Afbeelding
Mijn gepensioneerde ruin Maestro van 26, Z mee gereden, al 23 jaar bij ons.
Afbeelding
En de toekomst, mijn 2-jarige Vogue, uit Velina <3
Afbeelding

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 21:51

LuffB schreef:
Hi Lianne. Leuke pony heb je! Volgens mij een hele lange voorpluk, ik zie hem telkens onder je frontriem uit komen hahah. Bedoel je B starten in het springen of de dressuur? Moet je nog een wptje in de dressuur voordat je mag gaan springen?


In principe hoef ik geen punt meer in de dressuur, heb ooit al een keer met een andere pony winstpunten in de b gehaald. Dus ik mag B springen. Maar daar wacht ik nog even mee, wil in april starten met springen als die lagere klasses erbij komen.
Ja hij heeft een ontzettend lange voorpluk

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:13

Gave haflingers maessie! Wanneer verwacht Velina haar veulen?

@Lianne; ja, daar ben ik ook heel benieuwd naar in April. Wil kijken of ik dan weer wat regelmatiger weer kan springen en dan ouderwets op 80 cm (B pony's beginnen) ipv gelijk die meter haha. Even wat makkelijkere vertrouwens rondjes doen :)

maessie

Berichten: 5760
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:17

Begin Mei, inmiddels alweer flink rond. Na 8 veulens dijt t al snel uit helaas.. -O-

XRuby_SymmyX

Berichten: 1081
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 01:57

Weer gave ponys die voorbij komen vooral die connemara valk <3

Bedankt voor de reacties over de leeftijd. Ik ga proberen om dat los te laten en meer in het hier en nu te genieten.
Nou ja, genieten...

Hier zit het mega erg tegen. Na ruim een maand niet gereden te hebben maandag eindelijk het zadel om km's te maken. Moet zeggen dat ik vooral merkte in de uitgestrekte gangen dat mijn pony echt als een motortje onder mij voelde met de drang naar voren mega gaaf! Nooit een echt lekker zadel op gehad voor hem en heb dus het zadel waar hij ook de zzl mee reed nu op hem liggen. Heb zoals eerder al verteld 27 februari een wedstrijd. Ik heb mega geluk met een pony die heel erg steady is. Zelfs mijn instructrise zei afgelopen week dat hij zo braaf was voor een maand niet rijden.

Ik heb helaas corona. Wat vind ik het moeilijk om mijn pony minstens een week uit handen te geven en alles compleet uit handen te geven en daarnaast geen normaal afscheid te hebben kunnen nemen. Dan moet je nagaan dat ik tussen de wedstrijd maar 6 tot 7 keer totaal in verschillende periodes (afgelopen week en hopelijk over twee weken) heb om me voor te bereiden. Mocht ik langer in quarantaine moeten dan laat ik de wedstrijd schieten en nu zie ik het gewoon als extra ervaring aangezien ik natuurlijk niet heel erg heb kunnen oefenen dan.

Ik hoop zo dat ik na deze week klachten vrij ben. Dan heb ik precies 1 week om mij voor te bereiden op mijn wedstrijd 2e keer in de L1. Ik loop nog een beetje tegen de galop aan want hij maakt in de galop nog weleens wissels op de hoefslag die ik niet vraag dat heb je soms met een hoog geschoolde pony. Ik hoop wel dat ik die volle week kan pakken om mij voor te bereiden waarbij ik ook een groepsles en een privé les heb staan. Blijft dus erg spannend eigelijk

Ayasha
Blogger

Berichten: 57990
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 02:03

XRuby_SymmyX schreef:
Toevallig na lang niet meer op bokt geweest te zijn weer even een kijkje en ik zie dat er hier weer eens een berichten zijn geplaatst, leuk!

Eind november konden we door eerder sluiten van stal 17:00 maar 1 proef rijden. Vond het erg slecht gaan en moet zeggen dat wijken voor het linkerbeen of ik nou naar links of rechts moest wijken mij een beetje verwarde. Ook heb ik niet de beste oren dus had het idee mijn voorlezer toch niet altijd even goed te verstaan. Ik vond dat er veel winst te behalen was, het ronduit slordig was en niet punt waardig was. Toch in mijn L1 debuut een score gereden van 182 punten met duidelijk commentaar waar ik zeker bij kan komen. In december wedstrijd afgelast. 1 januari merkte ik dat mijn zadel niet goed was. Het leed dat zadels heet. €4.000 uitgegeven 2 zadels en zadelmakers/passer en nog niet verder. Alles was gewoon allemaal verkeerd aangemeten wat eigelijk al snel te zien was. Heb mijn pony net een jaar dus wat een mega domper! Mijn pony is de ZZL uitgebracht maar eigenaresse van toen had haar been gebroken en kon niet meer verder. Zij is zadelmaker en komt morgen. Ik vertrouw gewoon bijna geen zadelmakers en passers door de eerdere ervaringen. Dinsdag dan een privé lesje rijden en dan gaan we weer serieus aan de slag en staan we weer ingeschreven voor 27 februari en 27 maart. In de L1 mag je nog online proeven rijden en tot 5 punten online behalen. Ik wil dus eigelijk ook ontzettend graag online proefjes insturen. Wil er wat vaart achter zetten. Geeft me veel stress dat hij in mei al 16 word en ik hoop ooit de M te halen.

Trouwens je hoeft ook niet perse keuze te maken tussen dressuur en western. Het ene sluit het andere niet uit. Mijn ene vroegere lesgenoot, we reden 3 jaar samen in de les, heeft eerst EK western gereden en daarna Z dressuur met haar New Forest pony.

Sam wordt in mei alweer 17. Zolang hij fit voelt en happy is mag hij mee blijven gaan. :) ik merk aan mezelf dat ik soms voorzichtiger met hem ben dan nodig. En dan maakt ie me dat rustig duidelijk. _O-
Die wil ik eind dit jaar nog z2 starten als mijn lijf mee werkt,

Charlotte Dujardin traint de 20 jarige Valegro nog een stuk zwaarder dan L of M. Dus zolang je goed naar ze luistert kunnen veel paarden echt een stuk langer mee dan veel mensen denken. :)

XRuby_SymmyX

Berichten: 1081
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 11:10

Ayasha schreef:
XRuby_SymmyX schreef:
Toevallig na lang niet meer op bokt geweest te zijn weer even een kijkje en ik zie dat er hier weer eens een berichten zijn geplaatst, leuk!

Eind november konden we door eerder sluiten van stal 17:00 maar 1 proef rijden. Vond het erg slecht gaan en moet zeggen dat wijken voor het linkerbeen of ik nou naar links of rechts moest wijken mij een beetje verwarde. Ook heb ik niet de beste oren dus had het idee mijn voorlezer toch niet altijd even goed te verstaan. Ik vond dat er veel winst te behalen was, het ronduit slordig was en niet punt waardig was. Toch in mijn L1 debuut een score gereden van 182 punten met duidelijk commentaar waar ik zeker bij kan komen. In december wedstrijd afgelast. 1 januari merkte ik dat mijn zadel niet goed was. Het leed dat zadels heet. €4.000 uitgegeven 2 zadels en zadelmakers/passer en nog niet verder. Alles was gewoon allemaal verkeerd aangemeten wat eigelijk al snel te zien was. Heb mijn pony net een jaar dus wat een mega domper! Mijn pony is de ZZL uitgebracht maar eigenaresse van toen had haar been gebroken en kon niet meer verder. Zij is zadelmaker en komt morgen. Ik vertrouw gewoon bijna geen zadelmakers en passers door de eerdere ervaringen. Dinsdag dan een privé lesje rijden en dan gaan we weer serieus aan de slag en staan we weer ingeschreven voor 27 februari en 27 maart. In de L1 mag je nog online proeven rijden en tot 5 punten online behalen. Ik wil dus eigelijk ook ontzettend graag online proefjes insturen. Wil er wat vaart achter zetten. Geeft me veel stress dat hij in mei al 16 word en ik hoop ooit de M te halen.

Trouwens je hoeft ook niet perse keuze te maken tussen dressuur en western. Het ene sluit het andere niet uit. Mijn ene vroegere lesgenoot, we reden 3 jaar samen in de les, heeft eerst EK western gereden en daarna Z dressuur met haar New Forest pony.

Sam wordt in mei alweer 17. Zolang hij fit voelt en happy is mag hij mee blijven gaan. :) ik merk aan mezelf dat ik soms voorzichtiger met hem ben dan nodig. En dan maakt ie me dat rustig duidelijk. _O-
Die wil ik eind dit jaar nog z2 starten als mijn lijf mee werkt,

Charlotte Dujardin traint de 20 jarige Valegro nog een stuk zwaarder dan L of M. Dus zolang je goed naar ze luistert kunnen veel paarden echt een stuk langer mee dan veel mensen denken. :)


Ik was bij een pony mogelijk om te kopen gaan kijken. Ze reed bij young riders had een schimmel paard waar veel niet mee overweg kon die maar zij wel die reeds op haar pad was gekomen. Paardje was 21 ze vertelde dat hij nu de beste jaren liep.

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 11:37

XRuby_SymmyX schreef:
Weer gave ponys die voorbij komen vooral die connemara valk <3

Bedankt voor de reacties over de leeftijd. Ik ga proberen om dat los te laten en meer in het hier en nu te genieten.
Nou ja, genieten...

Hier zit het mega erg tegen. Na ruim een maand niet gereden te hebben maandag eindelijk het zadel om km's te maken. Moet zeggen dat ik vooral merkte in de uitgestrekte gangen dat mijn pony echt als een motortje onder mij voelde met de drang naar voren mega gaaf! Nooit een echt lekker zadel op gehad voor hem en heb dus het zadel waar hij ook de zzl mee reed nu op hem liggen. Heb zoals eerder al verteld 27 februari een wedstrijd. Ik heb mega geluk met een pony die heel erg steady is. Zelfs mijn instructrise zei afgelopen week dat hij zo braaf was voor een maand niet rijden.

Ik heb helaas corona. Wat vind ik het moeilijk om mijn pony minstens een week uit handen te geven en alles compleet uit handen te geven en daarnaast geen normaal afscheid te hebben kunnen nemen. Dan moet je nagaan dat ik tussen de wedstrijd maar 6 tot 7 keer totaal in verschillende periodes (afgelopen week en hopelijk over twee weken) heb om me voor te bereiden. Mocht ik langer in quarantaine moeten dan laat ik de wedstrijd schieten en nu zie ik het gewoon als extra ervaring aangezien ik natuurlijk niet heel erg heb kunnen oefenen dan.

Ik hoop zo dat ik na deze week klachten vrij ben. Dan heb ik precies 1 week om mij voor te bereiden op mijn wedstrijd 2e keer in de L1. Ik loop nog een beetje tegen de galop aan want hij maakt in de galop nog weleens wissels op de hoefslag die ik niet vraag dat heb je soms met een hoog geschoolde pony. Ik hoop wel dat ik die volle week kan pakken om mij voor te bereiden waarbij ik ook een groepsles en een privé les heb staan. Blijft dus erg spannend eigelijk


Doe rustig aan! Ik heb het een maand geleden gehad en ben vorige week weer voor het eerst even opgestapt en ruim een week last gehad. Ik wil al snel teveel en dat lukt gewoon niet ik hoop vandaag weer heel even te kunnen maar wordt niet lang.

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:08

Vervelend dat je corona hebt Ruby en dat dat je voorbereiding wat in de weg staat. Hopelijk knap je snel op!

@Ayasha; is het Z2 nog anders qua proefjes in Belgie dan in Nederland? Of bedoel je meer dat je een belgisch niveau wilt starten dat overeenkomt met de Z2? Ik heb in een ver verleden in Belgie stage gelopen en daar toen is een dressuurproefje moeten voorlezen. Dat waren toch echt hele andere lijnen en oefeningen dan ik gewend was hahaah.

Onze vorige pony liep met 26 nog Z1 en eventing lessen (we deden dan wel bepaalde (af)sprongen niet omdat we die te heftig vonden op haar leeftijd). Die werd pas slecht op het moment dat we haar 2 maanden rust moesten geven ivm een kaakprobleem.

Tuck heeft vandaag met mijn zus 3 wp gereden en beide proeven gewonnen in het M2. Zag er ook echt fijn uit, nog wel 2 foutjes in de proef, maar veel 7ens ook op de protocollen.
Ik ga de 27ste weer Z1 starten, ga dan bijna elk weekend op wedstrijd in de hoop dat ik het laatste weekend van maart Z2 kan starten. Reden? Dan zijn er nog geen nieuwe proeven waarin de nieuwe onderdelen dubbel gaan tellen, dus heb ik (denk ik) nog iets meer kans op winst dan wanneer er dubbel tellende onderdelen bij gaan zitten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57990
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:23

LuffB schreef:
Vervelend dat je corona hebt Ruby en dat dat je voorbereiding wat in de weg staat. Hopelijk knap je snel op!

@Ayasha; is het Z2 nog anders qua proefjes in Belgie dan in Nederland? Of bedoel je meer dat je een belgisch niveau wilt starten dat overeenkomt met de Z2? Ik heb in een ver verleden in Belgie stage gelopen en daar toen is een dressuurproefje moeten voorlezen. Dat waren toch echt hele andere lijnen en oefeningen dan ik gewend was hahaah.

Onze vorige pony liep met 26 nog Z1 en eventing lessen (we deden dan wel bepaalde (af)sprongen niet omdat we die te heftig vonden op haar leeftijd). Die werd pas slecht op het moment dat we haar 2 maanden rust moesten geven ivm een kaakprobleem.

Tuck heeft vandaag met mijn zus 3 wp gereden en beide proeven gewonnen in het M2. Zag er ook echt fijn uit, nog wel 2 foutjes in de proef, maar veel 7ens ook op de protocollen.
Ik ga de 27ste weer Z1 starten, ga dan bijna elk weekend op wedstrijd in de hoop dat ik het laatste weekend van maart Z2 kan starten. Reden? Dan zijn er nog geen nieuwe proeven waarin de nieuwe onderdelen dubbel gaan tellen, dus heb ik (denk ik) nog iets meer kans op winst dan wanneer er dubbel tellende onderdelen bij gaan zitten.

Hangt af van de federatie. LRV heeft jullie ‘oude’ proeven. PSV wat ik rijd gebruikt het Duitse systeem, onze niveau 3 (Noemt bij ons M) heeft echter gewoon alle oefeningen van het Z2 dat jullie kennen. Alles onder het niveau 3 is moeilijk te vergelijken omdat onze zijgangen laat komen maar we in het nivea 2 (jullie b2/l1) dan weer wel eenvoudige wissels moeten laten zien. Verzamelen en verruimen komt bij ons eerder dan bij jullie maar zijgangen later. Enkel wijken is nu ook aan het niveau 1 toegevoegd. We moeten in niveau 1 ook al achterwaarts. Niveau 2 moet SB tonen en vanuit achterwaarts in galop aanspringen, niveau 3 moet naast al het boven genoemde ook changementen, appuyementen en travers tonen. In niveau 4 komt daar een zigzag in galop en een kwart pirouette bij als ik het me goed herinner maar dan zou ik het even moeten lezen want niveau 4 is pas een ‘amateur’ variant van gekomen toen ik pauze in lastte dus heb die proeven nooit echt bekeken. (Ik wil niet nationaal starten.)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 13-02-22 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:25

Ayasha schreef:
Hangt af van de federatie. LRV heeft jullie ‘oude’ proeven. PSV wat ik rijd gebruikt het Duitse systeem, onze niveau 3 (Noemt bij ons M) heeft echter gewoon alle oefeningen van het Z2 dat jullie kennen. Alles onder het niveau 3 is moeilijk te vergelijken omdat onze zijgangen laat komen maar we in het nivea 2 (jullie b2/l1) dan weer wel eenvoudige wissels moeten laten zien.


Dan denk ik dat ik PSV proeven heb gelezen toen. Weet dat dat toen nog jonge paarden waren die dus idd nog geen zijgangen hoefde te tonen, maar wel heel veel overgangen kort achter elkaar en ook een eenvoudige wissel. Dat ik echt dacht huh? hahah.

Heb je toevallig een link van zo'n niveau 3/ M proefje? Ben wel benieuwd hoe dat er dan uit ziet :) Weet je al wanneer je weer gaat starten?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57990
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:29

Jij hebt dan niveau 1 gelezen vermoed ik. :)
https://paardensport.vlaanderen/nl/comp ... en/proeven
Je moet overigens vanaf niveau 3 de paardenproeven nemen want de ponyproeven hebben geen changementen bij mijn weten.

Niet alle proeven hebben alle oefeningen overigens. Niveau 2 heeft bv 1 proef die net zo goed voor mij en niveau 1 proef door zou kunnen gaan op een klein stukje contra na. Ik vermoed dat dat is omdat de ‘overgangen’ bij ons erg groot zijn en je zo dus kan kiezen om de 1e keer te starten als de ‘makkelijkere’ variant gereden wordt.

Zover ik de kalender zie is de 1e wedstrijd voorlopig was eind april. Wil hem het eerste deel noh niveau 2 meenemen en op het einde van het seizoen niveau 3 starten. Heb drie jaar geen wedstrijd meer met hem gereden dus even terug beginnen waar we gestopt zijn met mijn neuroot. _O-
Het kan zijn dat hij gewoon loopt alsof hij nooit gepauzeerd heeft maar het kan ook zijn dat hij doet alsof hij nog nooit een wedstrijd gezien heeft dus eerst even aftasten, _O-

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 16:05

In NL hebben ze idd ook geen echte changementen bij de pony's.
Die niveau 3 proef 1 en proef 2 lijkt me nog wel fijn te rijden! de KNHS gaat de proeven vanaf april veranderen, wat meer de lijnen van jouw proeven aanhouden lijkt me niet verkeerd haha.
Ik zie dat in NL we al zigzag appuyementen in draf doen, galop appuyementen en zowel eenvoudige als vliegende wissels (al ligt het soms een beetje aan het proefje.) Ik dacht met lezen van de NL proef dat er gewoon 2 proef is met 6 of 8 galop wissels. Pfff dat zijn er een hoop die fout kunnen gaan. En ook een wissel van contra galop naar contra galop.


Wel lekker dat je hem en jezelf eerst even wat wedstrijd km gunt voordat jullie het niveau omhoog doen :)

Lijsken
Berichten: 1036
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 17:10

Heb het hele topic met belangstelling gelezen want door jullie verhalen gaat het bij mij ook wel kriebelen!