Slechte wedstrijdpunten, tips nodig..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:09

Manda schreef:
Ik had namelijk niet het gevoel dat de proefjes zo slecht gingen, maar ik heb daarbij ook nog nooit eerder officieel gestart. In de les trainen we zelfs al op L niveau... ...


Nog even over dit: hier zou ik voorlopig maar even mee wachten als de basis nl niet goed is krijg je in het L ook problemen.
Ik had nl hetzelfde, reed zelfs al bij het stamboek L proeven (wel met wp moet ik zeggen) maar in de B ging het nou niet echt je van het (af en toe een wpje en hangend rond die beruchte 156pnt). Toen heb ik besloten de L even te laten voor wat het was, goed aan mn basis te werken en verdomd nu kom ik ieder weekend met 2 wp thuis en soms zelfs een beker en boven de 160pnt rijden is geen uitzondering meer. Inmiddels heb ik 11 wp (sinds december 9wp gereden) en start komende maand nog in de B maar ga nu pas weer de L oefeningen oppakken, die is ze gelukkig nog niet vergeten.
Dus even stapje terug om straks weer vooruit te kunnen
Go for it!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 21:10

Dank je wel vippie! We doen ons best.

De basis zit er goed in thuis.. Het enige wat we soms erbij oefenen is het wijken, de kleine figuren en tempobeheersing. Dit gaat best goed. Het meeste zijn we natuulijk bezig met de basis. Het paard is pas 5 en nu 1,5 jaar goed doorgereden. Het te diep lopen is een punt waar we iedere les aandacht aan besteden en met kleine beetjes en ups en downs toch beter wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:13

Ik vind op L nivo trainen wel goed.
Ik train thuis altijd een klasse hoger dan op wedstrijd.

Want ook al oefen je L dingen, alles gaat pas goed vanuit de basis, anders oefen je neem ik aan ook geen L dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:45

Wat versta je dan met 'op L niveau trainen' ? Toen ik nog op de manege reed dacht ik dat ik op M niveau reed omdat we wel eens een SB oefenden en dan moet je weten dat ik nog niet eens een hoek strak kon doorsturen Lachen.
In de klasse L moeten zaken als aanleuning en het correct rijden van de onderdelen nog net even een tikkie beter dan in de B. En daar laat je nu al een hoop puntjes liggen. Ga eerst maar eens lekker oefenen op het strakke figuurzagen, zoals ik dat altijd met een knipoog noem. Als dat OK is dan komen de punten ook wel. succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:56

Ja dat bedoel ik, jij zegt het alleen wat duidelijker Haha!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 10:20

Jippie schreef:
Wat versta je dan met 'op L niveau trainen' ? Toen ik nog op de manege reed dacht ik dat ik op M niveau reed omdat we wel eens een SB oefenden en dan moet je weten dat ik nog niet eens een hoek strak kon doorsturen Lachen.
In de klasse L moeten zaken als aanleuning en het correct rijden van de onderdelen nog net even een tikkie beter dan in de B. En daar laat je nu al een hoop puntjes liggen. Ga eerst maar eens lekker oefenen op het strakke figuurzagen, zoals ik dat altijd met een knipoog noem. Als dat OK is dan komen de punten ook wel. succes!!


Je hebt gelijk, maar zoals ik al zei gaan die grote figuren in de les altijd wel goed. Misschien wedstrijdzenuwen dat het zo is gelopen. Natuurlijk blijven we altijd de basis trainen, maar af en toe oefenen we gewoon ook onderdelen uit de hogere klassen en gaan vragen we het paard meer. Het paard kan thuis een redelijk nette L proef uitlopen, maar ik weet dat voordat we zover zijn om in de L te starten er nog een hoop verbeterd moet worden bij ons beiden.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132093
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 10:46

Jammer dat de punten wat lager uitgevallen zijn dan je gehoopt had.
Maar kop op, zo'n eerste wedstrijd zegt nog zo weinig.

Hierboven is al de tip gegeven om de proef op film vast te leggen, dat kan ik je zeker ook aanraden.
Verder zou je ook thuis je proef kunnen rijden en dat vast laten leggen zodat je er al vooraf aan kunt werken.
Soms zit er een behoorlijk groot verschil tussen je gevoel en het "plaatje", en daar kom je alleen maar achter door jezelf en je paard terug te zien.

Ook tijdens het losrijden kun je wat dingen doornemen waar je in de proef misschien problemen mee kunt krijgen.
Bijvoorbeeld het halthouden kun je enkele keren oefenen en wanneer je paard niet stil staat, kun je tijdens het losrijden daar nog even aan werken.
Want zoals je zelf al aangeeft: er is een groot verschil tussen thuis rijden en een wedstrijd rijden op een vreemde locatie.
't Is allemaal nieuw en spannend, en dan willen paarden weleens een beetje hyper worden Knipoog

Verder is het altijd goed om te proberen zo veel mogelijk ervaring op te doen.
Misschien kun je eens gaan oefenen op een vreemd terrein, of bijv. een clinic rijden.
Kilometers maken dus, en je paard (en jezelf Knipoog) laten wennen aan een andere omgeving.

Ik wens je heel veel succes !

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 18:18

Dank je wel!

Ik ben op moment ook aan het afstuderen dus heb vrij weinig tijd om te rijden, misschien moet ik idd tevreden zijn met wat we al kunnen en komt de rest vanzelf... Ik ga in iedere geval door met lessen en probeer daarnaast nog 2 a 3 keer per week te trainen. Het is en blijft een hobby en ik wil het daar ook graag bij laten. Jammer dat altijd die prestatiedrang weer om de hoek komt kijken Knipoog dat maakt het allemaal een stuk minder plezierig heb ik gemerkt...