versneld promoveren, een casus.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gomir

Berichten: 25543
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:09

Je mag direct L1 starten met een ongeklasseerd paard als je M1 met winstpunten bent geweest of hoger

SigridB had dus direct L1 kunnen starten(mits ze een D/E-pony reed geloof ik). En versneld promoveren mag voor 1 april ook alleen dan moet je het speciaal aanvragen

Voor het L2 moet je gewoon je punten rijden. Dat mag volgens mij pas als je 2 keer Z bent geweest en niet zoals CGJ12 zegt 1 keer Verward
Ik ken namelijk iemand die Z2 was en direct L2 startte, die werd teruggefloten naar het L1 door de KNHS Knipoog


Die casus over het springen is inderdaad waar Knipoog Zo diep had ik er nog niet over nagedacht *LOL*

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:12

Klopt.
Ik bedoelde ook 2xZ........

(wel een groot gat trouwens: 1xM en je mag alles L1 starten, maar om L2 te mogen starten moet je gelijk 2xZ gereden hebben)

gomir

Berichten: 25543
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:19

Dat vind ik al een hele tijd vreemd, maar er zijn wel meer regels die ik niet kan rijmen Haha!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:24

Het zou toch redelijk zijn dat iemand die 1 maal Z2 is gelijk M1 mag starten (of in ieder geval L2)
Zeker nu met die idiote 10 winstpunten regeling.

gomir

Berichten: 25543
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:27

Dat vind ik ook (en ik rijd niet eens meer dressuur en ben ook geen Z2 geweest Knipoog )

Zullen we allemaal een brief schrijven naar de KNHS Verward Kunnen ze 1 april 2005 ook weer een aantal wijzigingen doorvoeren Knipoog

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:43

Dat gaan ze zo-ie-zo wel doen en anders gooi ik t.z.t. nog wel eens even een balletje op.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:50

Mwow CGJ, ik ben eerlijk gezegd niet zo van die snelle promotie en dat al die ruiters maar meteen in een hogere klasse kunnen starten.
Als de regel blijft 1 x M1 = nieuw paard mag meteen L1, dan vind ik 1 x Z1 = nieuw paard mag meteen L2 een betere regeling. Wellicht dat je dan een regel erbij kunt voegen; 1 x Z2 + 10 = nieuw paard mag meteen M1.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 17:01

Mij best.
Of 1xZ plus 1xM2 mag alles M starten.
Daar zijn legio voorbeelden van te bedenken.

Voor mij hoeft al dat hopeloze gestart om al die winstpunten vergaren echt niet.
In de IntermediaireI hoef je ook maar 1 winstpunt te rijden
Hetzelfde geldt voor de Intermediaire II. Ook daar hoef je maar 1 winstpunt te rijden.
Dat regelt zichzelf allemaal prima.

In de lagere klassen zou dat prima kunnen werken mits de jury's maar serieus gaan punten en niet langer voor sinterklaas gaan spelen.
Die 10 winstpunten regeling is er alleen gekomen omdat teveel combinaties (door vaak te starten) dmv sinterklaas-jurys in klassen terechtkomen waar ze niet aan toe zijn.
Het probleemloos doorpromoveren werd ook in de hand gewerkt doordat een dressuurjury in de regel geen verliespunten geeft (mij incluis.........).
Wellicht dat die 5 puntenregeling terug kan komen, maar dat scores onder de 50% (of 50% !) 1 verliespunt opleveren (ipv onder de 45%).
Dan bedenk je je wel 2 keer met het doorpromoveren..................

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 17:12

Ruiters die zich bedenken over het doorpromoveren blijven dan toch eindeloos doorstarten totdat ze weer eens een sinterklaas jury krijgen, goede punten rijden en dan; "zie je wel, ik kan het wel, ik ben wel M waardig". Zonder dat ze ook maar iets aan het rijden hebben veranderd.
Ik denk dat de kans groter is dat mensen zich een keer gaan bedenken dat ze wellicht niet op de juiste weg zitten wanneer ze eeuwig in 1 klasse blijven hangen.

Wat ik een probleem vind is dat ruiters die dus 1 x een bepaald niveau hebben gereden in de basis, meteen met een nieuw paard op een hoger niveau mogen beginnen. Ze slaan dan een deel van de basis over, terwijl het helemaal niet betekend dat een ruiter die 1 x M1 heeft gereden de basis helemaal in orde heeft. Sterker nog, wanneer zo'n ruiter meteen L1 mag starten is de verleiding heel groot een stukje basis over te slaan.

Overigens vind ik een vergelijk met zzgp een beetje nutteloos, aangezien paard en ruiter die de basis niet in orde hebben het wel heel moeilijk krijgen op zzgp niveau. Zeker vanaf de prix, de kans dat paard/ruiter in de Inter I terecht komt zonder de basis in orde te hebben is wel een héél stuk kleiner dan dat paard/ruiter in de M1 terecht komen met zelfde mankement.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 19:23

CGJ12 schreef:
Nieuwe opgave (deze is interessant, met name voor springruiters).

Indien een Z-ruiter met een nieuw paard M start kan ie eigenlijk niet meer degraderen, zelfs niet na 10 keer uitbellen.
De ruiter kan dan namelijk volgens de regeling bij een stand van M-8 (of nadat er gedegradeerd is tot L+0) gelijk weerversneld promoveren naar de M+0............
Dus bij een stand van M-8 kun wellicht er beter voor zorgen dat je nog een keer uitgebeld wordt zodat je L+0 wordt. De volgende keer start je dan gewoon weer in de M en begin je weer met M+0..........

Volgens de regels zou dit inderdaad zo moeten kunnen.

boeiend Extreme duivel ik denk niet dat de KNHS hieraan gedacht heeft.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:42

Aimee"]
Wat ik een probleem vind is dat ruiters die dus 1 x een bepaald niveau hebben gereden in de basis, meteen met een nieuw paard op een hoger niveau mogen beginnen. Ze slaan dan een deel van de basis over, terwijl het helemaal niet betekend dat een ruiter die 1 x M1 heeft gereden de basis helemaal in orde heeft. Sterker nog, wanneer zo'n ruiter meteen L1 mag starten is de verleiding heel groot een stukje basis over te slaan.
[/quote]

Dat zal zich dan toch gewoon uiten in de punten? Als een jury niet ziet dat de basis ontbreekt, is het geen goede jury.

[quote="Aimee schreef:
Overigens vind ik een vergelijk met zzgp een beetje nutteloos, aangezien paard en ruiter die de basis niet in orde hebben het wel heel moeilijk krijgen op zzgp niveau. Zeker vanaf de prix, de kans dat paard/ruiter in de Inter I terecht komt zonder de basis in orde te hebben is wel een héél stuk kleiner dan dat paard/ruiter in de M1 terecht komen met zelfde mankement.


Dan blijft een ruiter dus hangen in die M1. Of je nou blijft steken in de Z1, de M1, of de L1, ik zie het probleem daarvan niet zo. Je kunt jaren lang rijden zonder basis en dat zal niet beter worden door jaren in dezelfde klasse te blijven. Juist als je de basis wél voor elkaar hebt, zou je toch zo door die klassen heen moeten kunnen om op concours in die klasse te starten waar je paard klaar voor is. Waarom moet je dat zo vaak bewijzen? 1 keer boven de 60% en je mag verder....lukt het dan niet, dan moet je ook weer terug kunnen. Gewoon starten op het nivo waarop je denkt dat je thuishoort....aan de jury om te beoordelen of je gelijk hebt.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:46

Het probleem daarvan is dat het uitnodigd de absolute basis over te slaan.
Neem bijvoorbeeld het halsstrekken, hoeveel ruiters zijn er wel niet die denken dat dat "kunstje" niet meer getoond hoeft te worden in hogere klasses, dus hoef je het een paard ook niet meer te "leren".

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:54

Maar met iedere proef een 4 voor het halsstrekken kom je ook de B en de L wel uit hoor....Juist in de hogere klassen ziet de jury het echt wel als de absolute basis is overgeslagen! Als iemand verkeerd traint helpt een jaar in de B daar niet veel aan...

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 20:09

Maar een jaar in de B rond hangen, doet eerder bij zo'n persoon een lampje branden dan dat die persoon al richting M stoomt. Want dan rijdt diegene toch al M en da's hééél hoog.... "En als je hoog rijdt, ben je een goede ruiter en als goede ruiter hoef je niet aan de basis te werken dus als je dan geen punten rijdt, ligt het aan de jury en nooit aan de basis van die ruiter."

Zó denken zo ontzettend veel ruiters! Including me.... Bloos!

Want als ik nou eens een keer een paard onder m'n kont zou krijgen waarmee ik wedstrijden zou kunnen rijden, zodat ik naar het Z zou kunnen sturen, zou ik bij menig mens pas "voor vol" worden aan gezien.
Ook als ik dan exact hetzelfde zou rijden als ik nu doe, volgens de gemiddelde ruiter zou ik als Z-ruiter wél kunnen rijden en kan ik dat nu niet.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 21:02

Aimee schreef:
Maar een jaar in de B rond hangen, doet eerder bij zo'n persoon een lampje branden dan dat die persoon al richting M stoomt. Want dan rijdt diegene toch al M en da's hééél hoog.... "En als je hoog rijdt, ben je een goede ruiter en als goede ruiter hoef je niet aan de basis te werken dus als je dan geen punten rijdt, ligt het aan de jury en nooit aan de basis van die ruiter." Bloos!


Maar stel dat je met veel geluk en sinterklaas jury's binnen een half jaar die 3 wp hebt en dus M1 zou starten....dan kom je er dan dus achter dat je slecht bezig bent en heb je toch een half jaar winst tov de methode van een jaar in de B hangen voordat er een lampje gaat branden Knipoog

Ik snap wat je bedoelt, alleen ben ik geen ruiter die stelselmatig de jury de schuld geeft wanneer de punten tegen vallen...ik zoek een goede trainer en train harder. Lage punten in een hoge klasse stimuleren mij meer dan 10 keer in de B starten voor die ellendige winstpunten.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:48

Ik schrijf ook niet dat JIJ onder die cathegorie ruiters valt, maar wel dat er verdomd veel ruiters zijn die zo denken. Ik denk dat het gros van de ruiters zo denkt, tenminste, als ik zo om me heen kijk en luister.... *zucht*.... daar wordt je toch niet goed van.

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat de knhs rekening moet houden met de (wedstrijd)mentaliteit van die grote groep. Dát zijn de ruiters waarvoor promotie-regelingen gemaakt (moeten) worden, die wil je immers behoeden voor het terecht komen in een klasse waar ze niet horen.
Dat de "goede" ruiters daar nadeel van ondervinden, moeten ze mijns inziens maar voor lief nemen. Een goede ruiter houdt immers het welzijn van paarden in de gate.
Van mij part maken ze twee cathegorieën: technisch zwakke ruiters en technisch sterke ruiters Bloos! Moet je vóórdat je gaat starten een soort examen doen, zodat je ingedeeld kan worden. Gaat natuurlijk wel erg ver.....

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 12:39

*deel gesplit, persoonlijke aanvallen zijn nou niet sfeerbevorderend te noemen, dus graag via PB, iig niet in dit topic*

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:42

Aimee schreef:
Neem bijvoorbeeld het halsstrekken, hoeveel ruiters zijn er wel niet die denken dat dat "kunstje" niet meer getoond hoeft te worden in hogere klasses, dus hoef je het een paard ook niet meer te "leren".

Dat halsstrekken moeten ze verbieden.
Levensgevaarlijk.

Je mag ook niet met losse handen fietsen van de politie...........
En bij het motorrij-examen hoef je toch ook niet een eindje te rijden met "losse handen". Het mág zelfs niet.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:45

CGJ12 schreef:
[Je mag ook niet met losse handen fietsen van de politie...........
[/quote]


Dan staat er op je protocol: "Niet losgooien" of "Contact houden" Haha! Haha!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:48

Goh........... dat heb ik nog nooit gehad........

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:54

Dan had je vast sinterklaas-juryleden CGJ.....