Nwe regels (a-spr, versneld pr.) goede zet KNHS?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 18:46

AnoeskaB"]
[quote="Lielle schreef:
maar de oefenparcoursen waar ik start hebben dus prijzengeld (of waardebonnen). En IMO is een oefenwedstrijd wel degelijk een echte wedstrijd, iig in deze regio. Barrage op tijd, strikken en prijzen, alleen gen wp'en.


OK, nu begrijp ik het. Lachen Hier dus niet. Er worden meestal geen strafpunten bijgehouden en al helemaal geen barrage en prijzen.

Als je hier een oefenparcours rijdt mag je 2 x het parcours springen. Vaak staat er ook een begeleider in de bak die helpt als een paard echt niet over een hindernis wil. Oefenparcoursen worden hier vaak gebruikt om jonge paarden te laten wennen aan het rijden van een parcours of voor paarden die heel kijkerig zijn. Vaak staan er dan ook veel hekken, muren e.d. in. Mensen die een lager parcours willen springen gaan hier vaak in eerste instantie ook heen, maar als dat een paar keer goed gaat wil je toch ook wel een keer een wedstrijdje rijden. En dat kan hier dus niet.

Als ik het goed begrijp zijn in het zuiden oefenparcoursen dus eigenlijk gewoon wedstrijden, maar dan zonder inmenging van de KNHS? Gaat iedereen dan ook helemaal in wedstrijdtenue?


Waar ik verder benieuwd naar ben is wat iedereen vind van het idee dat een A-parcours iedere keer precies hetzelfde zou moeten zijn. Want dat is juist wat ik het vreemde van die nieuwe regeling vind. Is er iemand die daar op zit te wachten?
[/quote]
nee, niet in wedstrijdtenue, en je mag het ook gewoon uitrijden, ook al heb je 3 weigeringen. Bij de echte beginners wordt er vaak ook geholpen maar vanaf het 80/90 cm zeg maar zie je toch vooral de 'normale' wedstrijdruiters met groene paarden of eentje die ze een keer wat willen uitproberen. Dus een soort mix tussen oefenparfcoursen zoals jullie die kennen en een echte wedstrijd. Vandaar dat ik dus bepaald niet op een A klasse zit te wachten. Het is wel altijd op een doordeweekse avond, meestal om de twee weken.

En altijd hetzelfde parcours vind ik ook echt onzin, zo leer je nooit een parcours onthouden. Zo maak je de stap naar het B nog steeds ontzettend groot IMO.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:54

Mijn moeder en ik hebben eigenlijk al besloten dat we geen A-rubrieken gaan uitschrijven. Dat is veel te veel werk, het hele parcours moet omgebouwd worden...Bloos
Wij houden het wel bij oefenparcours(meestal B 20 cm omlaag en dubbel eruit) en als ze dat gaan verbieden is het heel jammer voor de ruiters die geen B willen starten....Clown

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:39

Het nut van A springen zie ik niet zo, wel van dat vervroegd promoveren.

Dat het hele parcours omgezet moet worden alleen voor de A rubriek vind ik ook onzin, zo stimuleer je de verenigingen ook niet deze uit te schrijven. Oefenparcoursen deden het prima (naar mijn mening). Ik heb zelf eerder problemen met de inspringbak...

Versneld promoveren vind ik een goed plan, zo kunnen oa profs sneller promoveren, al zou je dan kunnen denken (als je het slechtste scenario voorhoudt) dat iemand in een zo laag mogelijke klasse start voor een kampioenschap en hierna gewoon overgaat naar de klasse waar ze zich meer in thuis bevinden.. maar ja, dan haal ik ook het slechtste naar voren..

Visitor2
Berichten: 686
Geregistreerd: 08-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:44

die scholingsklasse vind ik een beetje vaag, je kan dan toch ook gewoon HC starten?

en ach ja de a-klasse, er zullen vast mensen blij mee zijn, zoals me zusje kan ze eindelijk met der shet gaan springen *los van die rare bixie parcoursen*

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:46

HC starten kan inderdaad, maar dat telt er helemaal niks mee, geen prijzen en geen winstpunten. Vind het een best plan van de KNHS, het geld natuurlijk alleen voor diegene die een aantal paarden al in de ZZ gereden hebben.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 23:08

Nee hoor Liberty

Ik mag met mijn ene paard in het M ook een scholingsrubriek in het L rijden Knipoog En als ik het goed begrijp mag je daarna nog officieel M starten ook Verward (dat vind ik wel weer vaag Verward Of ik heb niet goed gekeken, heb het in mijn lunchpauze even bekeken gister Knipoog )

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 23:15

Hmm, dacht toch echt dat het voor ruiters was die meerdere paarden in het Z gereden hadden, zo staat het wel in de P&S, maar zal wel nog een keer lezen Knipoog

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 23:31

Dat was volgens mij over het versneld promoveren Verward
Als ik een paard in het Z heb heb ik volgens mij net zoveel recht om een rondje L te rijden in de scholingsrubriek als iemand die er zes in het Z heeft Knipoog

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 09:53

gomir schreef:
Dat was volgens mij over het versneld promoveren Verward
Als ik een paard in het Z heb heb ik volgens mij net zoveel recht om een rondje L te rijden in de scholingsrubriek als iemand die er zes in het Z heeft Knipoog

Ow ja, dat ging over dat ja Bloos! Foutje.... Haha!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 10:21

Dat het parcours altijd hetzelfde is, daar zie ik het nut ook niet van in. En dat er geen dubbelsprongen inzitten vind ik ook erg jammer. Zo'n parcours durf ik handig te springen. Ik zou dus ook liever het B parcours willen en dan gewoon met hindernissen van 80-90 en misschien eentje van 1 m ofzo ertussen. Want als ik 10 keer dat parcours van 80 cm (of zelfs lager) spring, dan durf ik daarna nog steeds niet die ene meter. De stap naar het B is voor mij te groot op deze manier. Scheve mond
Bij de indoorspringwedstrijden van onze club wordt wel al elk jaar een klasse N (nieuwelingen) uitgeschreven. Dat staat zo rond de 90 cm. Je kunt er wel een prijs mee halen, maar natuurlijk geen winstpunten. Hartstikke leuk, en daar heb ik echt iets aan gehad. (gewoon een lager B parcours dus).
Dat je er geen winstpunten kunt halen vind ik helemaal niet erg, want anders zou de KNHS je weer kunnen verplichten dat je bij een x-aantal punten moet of mag promoveren. En het moet juist vrijblijvend blijven.
En dat je geen prijzen kunt halen vind ik ook niet zo'n ramp. Ik zie de profs alweer met jonge paarden puur voor het prijzengeld in die rubriek starten... Boos! Dat kan nu dus gelukkig niet.
Trouwens, wanneer krijg je nou precies een rozet? Als je foutloos bent rondgekomen ofzo? Want er wordt toch geen klassement opgemaakt? Het idee vind ik dan een beetje kinderlijk----> Goedzo, je bent rondgekomen dus krijg je een rozetje. Net als bij de ponyspelen Verward
Hopelijk mag je wel altijd het parcours uitrijden. Bij ons tijdens het oefenspringen wordt je al uitgesloten als je niet goed door de start rijdt... Dan valt er dus weinig te oefenen... Verward

Nog even over het versneld promoveren. Er verandert dus niet zo bijster veel. Als iemand bijvoorbeeld L2 als hoogste klasse heeft gehad, en diegene start met een nieuw paard wat alleen B heeft gelopen, dan moet je dus in het B beginnen en moet je dat weer tot 10 punten uitrijden, ook al kan je paard alle L2 oefeningen al? Heb ik het zo goed begrepen?

En over het verbieden van het oefenspringen. Daar heb ik in de P&S ook al diverse artikelen over gelezen. Maar ze gaan zelf in Ermelo wel oefenspringen organiseren. Er stond een advertentie in de P&S hierover.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 12:09

mdmoiselle schreef:
AstridAstrid- Springstartkaarten bestaan niet, een startkaart is een startkaart, daar mag je mee springen en dressuren.


Dankjewel, wist ik echt niet (calimero!).
Maar heb je denk je wel springcoupons nodig voor de A? Als de punten toch niet worden geregistreerd...
Verder ben ik het nog steeds met Anouska eens, ik ben blij met de A, maar met de formatie...

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 15:28

Citaat:
En over het verbieden van het oefenspringen. Daar heb ik in de P&S ook al diverse artikelen over gelezen. Maar ze gaan zelf in Ermelo wel oefenspringen organiseren. Er stond een advertentie in de P&S hierover.
Dat viel mij ook al op Knipoog
maar dat is niet in wedstrijdverband en dus geen 'wilde wedstrijd'. Dat mag dus gewoon lijkt me Verward

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:33

Dat gewone oefenspringen is natuurlijk net zo handig, maar dat kost me een hele avond terwijl ik de volgende dag weer naar school moet en huiswerk moet maken enzo Nerd , terwijl ik als ik op wedstrijd ben het niet zoveel scheelt om ook nog te springen qua tijd, dan ben ik er al en is hij al schoon enzo.
Daarom vooral ben ik er blij mee, ik heb er toch altijd al een hekel aan om hem helemaal mooi te maken voor 6 minuten en dan kan je weer naar huis Verdrietig, nou is het voor maar liefst 9 minuten haha

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 00:00

Lenn schreef:
Dat gewone oefenspringen is natuurlijk net zo handig, maar dat kost me een hele avond terwijl ik de volgende dag weer naar school moet en huiswerk moet maken enzo Nerd , terwijl ik als ik op wedstrijd ben het niet zoveel scheelt om ook nog te springen qua tijd, dan ben ik er al en is hij al schoon enzo.
Daarom vooral ben ik er blij mee, ik heb er toch altijd al een hekel aan om hem helemaal mooi te maken voor 6 minuten en dan kan je weer naar huis Verdrietig, nou is het voor maar liefst 9 minuten haha


Ben ik 100% procent met je eens, het nodigt toch veel meer uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 01:19

Die regel van dat versneld promoveren, die is toch volledig in tegenspraak met de maatregel van vorig jaar waarbij de eis voor het aantal winstpunten voor promotie verdubbeld werd??

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:20

ja, maar de profs krijgen het nu makkelijker Extreme duivel

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:46

Lovely schreef:
Die regel van dat versneld promoveren, die is toch volledig in tegenspraak met de maatregel van vorig jaar waarbij de eis voor het aantal winstpunten voor promotie verdubbeld werd??


Yeps, daar ben ik het mee eens...
Als je de winstpunten weer terug naar 5 brengt om over te mogen dat hoef je deze regel zo goed als niet in te voeren, omdat als je een lagere klasse gaat rijden en hierna besluit om van de regel gebruik te maken en dus promoveert, vast geen 140 punten gehaald hebt.. (er wel van uitgaand dat er 2 proeven gereden mogen worden). Bovendien zul je niet tegen de problemen lopen die Lielle in een ander topic naar voren bracht (over A en B met paard X)...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:49

Jip en Janneke met Pluto Knipoog

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 00:20

Lielle schreef:
ja, maar de profs krijgen het nu makkelijker Extreme duivel


Nou ja, wij amateurtjes hebben minder last van de profs, zo kun je het ook bekijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 00:51

Ja maar die profs die waren bij 5 winstpunten toch al in no time de rubriek "uitgepunt".