Haflinger vlechten (Dressuur)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adjepatatje8

Berichten: 342
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Haflinger vlechten (Dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 13:16

Hey blokkers!

Ik hoop dat het niet dubbel staat, maar ik kon alleen maar oude topics vinden.

Ik heb een haflinger met aan beide kanten enorm dikke manen die ook wel lang zijn. Knotten = onmogelijk, en vlechten blijven heel slecht zitten. Nou is mijn vraag: Mag je gewoon Dressuur starten met losse manen? Ook als ze aan beide kanten hangen, want 1 kant op laten hangen werkt ook niet :o.

Hierbij ook een foto, wel van de achterkant, maar betere foto's heb ik op dit moment niet :)

Afbeelding


Groetjes van mij

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Haflinger vlechten (Dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 13:18


Vingino99
Berichten: 86
Geregistreerd: 16-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 13:19

Ah super leuk dat je met een haflinger gaat starten! Toen ik met mijn haflinger dressuur reed had ik hetzelfde probleem. Ik heb toen de manen in 2 delen gedaan ( dus links en rechts van de hals) en doordat het toen iets dunner was kon ik wel een hengstenvlecht maken. Ik maakte er toen eentje aan elke kant van de hals. Ik weet niet of je dat al hebt geprobeerd?

Anoniem

Re: Haflinger vlechten (Dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 13:49

Hengsten vlecht op de manenkam? Omdat ze al 2 kanten op gaan, is dit best makkelijk.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Haflinger vlechten (Dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 13:53

Je mag gewoon met losse manen starten.
Je moet wel zorgen dat ze er netjes verzorgd uitzien. Maar dat is een nobrainer denk ik zo.

noukie12
Berichten: 356
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Re: Haflinger vlechten (Dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:11

Afbeelding
Afbeelding

Ik haal ht haar inderdaad door de knot heen en vlecht dan verder.
Met teveel manen aan 2 kanten doen. Werkt perfect!

MyLittleAnna

Berichten: 57
Geregistreerd: 17-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:13

Ik rijd zelf geen wedstrijden met mijn haflinger, maar zij heeft ook hele dikke manen die ik vaak in een hengstenvlecht doe, en dat kan ook aan beide kanten van de manenkam.

Adjepatatje8

Berichten: 342
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Re: Haflinger vlechten (Dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 23:33

Ja hengsten leicht lukt wel maar blijft niet heel geweldig zitten, dus vandaar mijn vraag of los ook mocht aan gezien ik daar een keer een opmerking overkreeg.

Es_ther

Berichten: 18724
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 23:39

Volgens mij mag je ze los hebben hoor :).
Kan alleen zijn dat sommige juryleden het minder mooi vinden dan ingevlochten.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 23:42

Adjepatatje8 schreef:
Ja hengsten leicht lukt wel maar blijft niet heel geweldig zitten, dus vandaar mijn vraag of los ook mocht aan gezien ik daar een keer een opmerking overkreeg.


De truc om je hengstenvlecht te laten zitten is om niet alleen van bovenaf plukjes haar erbij te pakken, maar alle 5 slagen ook een pluk onderlangs mee te vlechten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 23:53

Als ik het dressuurreglement (te vinden via de site) zie, lees ik bij artikel 118 lid 10 dat het versieren van het paard met linten/bloemen etc niet is toegestaan. Het vlechten van het paard echter wel.

Dus ik ga er vanuit dat je een paard in mág vlechten. En dus ook zonder vlechten/knotjes mag rijden. Maar ben er, door de geringe info, niet zeker van.

Ik dacht in het verleden wel hafs en fjorden met ongevlochten manen te hebben zien starten. Wellicht interessant om verder in de reglementen te zoeken of om knhs te mailen ;)

Eline_S_S

Berichten: 3540
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Haflinger vlechten (Dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 00:43

Kun je de vlechten niet vaststeken met naald en draad? :)

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Haflinger vlechten (Dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 01:42

Vroeger hoefde je haflingers, Friezen, fjorden en dacht ook shetlander niet te vlechten maar zou je even in het knhs reglement moeten kijken of dit nog zo is.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Haflinger vlechten (Dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 01:50

Ik zou echt voor de optie dubbele hengstenvlecht gaan. Ik durf te wedden dat zelfs die van jou zo te vlechten is dat het goed blijft zitten. Het is een kwestie van leren van een expert, ik weet niet of er grote haflinger fokkerijen in NL zijn, maar mochten die er zijn loont het echt om daar eens mee te kijken met de grooms.

Otti1977

Berichten: 3046
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Haflinger vlechten (Dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 07:17

Toen ik nog met een haflinger startte verdeelde ik de manen in gelijke plukken vlocht 10/15cm in en dan een elastiekje erin. Dan zag het er toch netjes en verzorgt uit. Wel een mooie scheiding maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 07:20

Adjepatatje8 schreef:
Ja hengsten leicht lukt wel maar blijft niet heel geweldig zitten, dus vandaar mijn vraag of los ook mocht aan gezien ik daar een keer een opmerking overkreeg.


Op de manen kam blijft doorgaans beter zitten. Strak vlechten en niet te grote plukken nemen. En ook weer niet te strak. Mij lukt het zelfs bij een paard met een lange sportcoupe hahaha.

Ik vind los er vaak niet heel netjes uit zien daarbij zie je de hals niet als er aan 2 kanten manen zitten. Maar het mag dacht ik wel. Alleen moeten de manen wel een bepaalde lengte hebben daarvoor.

DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 07:54

Citaat:
Manen
Mogelijkheden in volgorde van voorkeur:
• Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
• Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
• Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
• Totaal afgeschoren manen.


Dit staat als het goed is in de bijlage van het dressuurreglement, ik kan alleen zo gauw geen link vinden. Mij is altijd bekend geweest dat de manen in ieder geval naar één kant moeten hangen.

Of een jury de losse manen kan waarderen durf ik niet te zeggen, persoonlijk zou ik ze gewoon aan beide kanten in een hengstenvlecht doen.

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Haflinger vlechten (Dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 07:57

Losse manen mag! Maar wel aan één kant. Je mag haflingers toiletteren volgens stamboek maar ook daar is alles naar 1 kant. Anders kan de jury onmogelijk de hals nog beoordelen.

Ik start ook een haflinger en in verleden ook gedaan altijd. Manen naar 1 kant kammen en nachtje onder sleezy werkt uitstekend.

Wat ik ook vaak dan doe is alles naar 1 kant kammen en daar een hengsten vlecht tot ongeveer een derde en dan rest los.

MallyBelly

Berichten: 3546
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:06

Ik heb n tinker met manen van iets meer dan n meter en die keer dat ik start, doe ik de eerste 20 cm vlechten en daarna los. Hangt aan beide kanten.
Tot nu altijd gewoon een 7, 8 of 9 voor verzorging.

Mijn Haflinger deed ik altijd knotten of los en dan hing het ook aan beide kanten, nooit iets over gehoord.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Haflinger vlechten (Dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:24

Ik had dat ook en liet of een hengstenvlecht of gewoon los dan deed ik wel iets talkpoeder op de vochtige manen als het opdroogde was het witter.

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:29

Bovenop vlechten, dus er boven gaan staan, en dan telkens van beide kanten een pluk pakken. Dat blijft prima zitten voor een rondje dressuur en staat erg netjes.
Je kan voor de zekerheid een touwtje mee vlechten als je dat prettig vind voor de stevigheid.

Los mag, mits aan 1 kant volgens het reglement.
Gaat vast bij meerdere mensen goed, als het aan beide kanten hangt, maar officieel is dat niet toegestaan.

Adjepatatje8

Berichten: 342
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Re: Haflinger vlechten (Dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 09:10

Heel erg bedankt!

SweetVanille
Berichten: 1774
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Haflinger vlechten (Dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:23

Ja, haflinger mag je gelukkig met losse manen starten.
Mijne heeft vreselijk dikke en lange manen, heel mooi, maar je kunt er niks mee :p