Maanblind - starten met masker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Maanblind - starten met masker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 16:48

Weet iemand hoe het zit met een paard met maanblindheid en het starten met masker om de zon uit de ogen te houden. Mag dit?

linda2008

Berichten: 4262
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:57

Kelly_Taco schreef:
Weet iemand hoe het zit met een paard met maanblindheid en het starten met masker om de zon uit de ogen te houden. Mag dit?


Je mag er niet mee starten, maar wellicht kun je er wel dispensatie voor aanvragen :?

Bron, KNHS reglement;
Artikel 119 – Hulpmiddelen
1. Het gebruik van mondbeschermers (gladde rubberen bitringen) is in alle klassen toegestaan, bij het
gebruik van een enkele trens.
2. Het gebruik van een oornetje is toegestaan.
3. Voor het gebruik van een neusnetje wordt verwezen naar het Algemeen Wedstrijdreglement.
4. Het is niet toegestaan gebruik te maken van:
- een bit of stang, niet voorkomend op de lijst van geoorloofde bitten/stangen;
- een martingaal en van alle andere hulpteugels, zoals slofteugels,
- gogues e.d.*;
- oorkappen, oogkleppen, bontje om de neusriem of elke andere voorziening, die het
oriëntatievermogen van het paard beperkt;

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 17:04

Ik mag toch hopen dat een uv-masker of -bril het oriëntatievermogen van het paard niet belemmert...

Volgens mij staat er nergens expliciet dat het niet mag, maar het is niet gewoonlijk en daarom zou ik zelf toestemming vragen bij de Knhs via mail. Die mail meenemen op wedstrijd én een brief van je dierenarts. Op die manier zou het niet fout mogen gaan...

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 17:23

Annetje schreef:
Ik mag toch hopen dat een uv-masker of -bril het oriëntatievermogen van het paard niet belemmert...

Volgens mij staat er nergens expliciet dat het niet mag, maar het is niet gewoonlijk en daarom zou ik zelf toestemming vragen bij de Knhs via mail. Die mail meenemen op wedstrijd én een brief van je dierenarts. Op die manier zou het niet fout mogen gaan...


Ik heb het vorig jaar gevraagd (augustus) en toen was het nog niet toegestaan of mogelijk dispensatie te krijgen maar schreef de medewerkster:
Citaat:
Wel een kleine tip van mijn kant, om dit in de gaten te blijven houden, het word steeds populairder, dus wellicht wordt er nog wel een keer op ingespeeld.

linda2008

Berichten: 4262
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:29

Annetje schreef:
Ik mag toch hopen dat een uv-masker of -bril het oriëntatievermogen van het paard niet belemmert...


Ik hoop ook dat een neusbontje het oriëntatievermogen van een paard niet belemmerd, maar kennelijk word dat er ook onder geschaard... ;)
Laatst bijgewerkt door linda2008 op 09-04-20 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:37

linda2008 schreef:
Annetje schreef:
Ik mag toch hopen dat een uv-masker of -bril het oriëntatievermogen van het paard niet belemmert...


Ik hoop ook dat een neusbontje het oriëntatievermogen van een paard niet belemmerd, maar kennelijk word dat er ook onder geschaald... ;)

Ik heb daar vorig jaar een discussie over gehad met een jurylid waar ik bij schreef: waarom mag een bontje om de neusriem niet en een met dik bont onderlegd Micklemachtig iets wel? De bakstukken stonden dermate ver van het hoofd af dat het bijna blinkers waren.

nessinator
Berichten: 1798
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Maanblind - starten met masker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:58

In de rensport worden dikke bontjes om de neusriem juist om die reden gebruikt, heb ik me laten vertellen. Maar nee, een oogmasker mag niet. En ja, die belemmeren wel degelijk het oriëntatievermogen van het paard. Elk jaar moesten onze paarden opnieuw wennen aan het omdoen en in het najaar weer stoppen met het rijden met uv-werend masker.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:10

nessinator schreef:
In de rensport worden dikke bontjes om de neusriem juist om die reden gebruikt, heb ik me laten vertellen. Maar nee, een oogmasker mag niet. En ja, die belemmeren wel degelijk het oriëntatievermogen van het paard. Elk jaar moesten onze paarden opnieuw wennen aan het omdoen en in het najaar weer stoppen met het rijden met uv-werend masker.

Mijn paard stopt zelf z'n hoofd in het masker als ik er mee aan kom. Vanaf het eerste moment als het seizoen weer begint.