Studentenwedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 10:50

janna schreef:
Maar verder gaat het vooral om de drank, en dat is wel jammer.


Dat ben ik toch niet helemaal met je eens hoor.

Ik denk dat het meer de supporters zijn die het om de drank gaat (nou ja, het feest dan), dan de deelnemers. Zeker de laatste paar jaar zie je dat de deelnemers steeds serieuzer worden..... Lachen

MiraMar

Berichten: 1131
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Op het randje van de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 10:55

Kikker"]
[quote="MiraMar schreef:
Een erg eerlijke manier van beoordelen dus!!


Met als kritische kanttekening natuurlijk dat je, neem nou bij het springen, erg veel voordeel kan hebben als je als laatste moet. Stel je paardje springt echt niet, al die vreemde hindernissen, dat is zo'n manegedier niet gewend. Ruiter 1 komt tot hindernis 4, bij ruiter 2 kent ie de eerste vier, dus beginnen de problemen bij zeg nummer 6, en ruiter 3? Die komt dan wel gewoon rond...

Of: je hebt een heel kijkerig paardje geloot...ben je ook weer als laatste in het voordeel. Of: je hebt een paard met wat minder energie, dan ben je juist als eerste in het voordeel.

Kortom, helemaal eerlijk is het niet, maar het benadert wel het eerlijkst mogelijke systeem denk ik.
[/quote]
Oké, hier ga ik in mee. En ik kan uit ervaring de lijst met voorbeelden nog wel wat uitbreiden, maar ik zal me inhouden Knipoog
Maar het ging mij om dat niet-galopperende paard, dat dat dus niet zo rampzalig hoeft te zijn.

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 12:50

Ik heb ook een aantal jaren meegedaan en vond het altijd geweldig, vooral voor de gezelligheid. Paarden waren wel een beetje wisselend, maar goed. Ik denk inderdaad wel dat als je een eigen paard hebt dat je dan wel redelijk verwend bent. Ik had alleen toen nog geen eigen paard, dus dan maakt het ook niet zoveel uit. Ook wel leuk dat je, ook al rijd je nog maar net, je toch gewoon lekker met die wedstrijden mee kunt doen. Ik rijd alleen nu ook wedstrijden met mijn eigen paard en ik kan je wel vertellen dat er met een L1 proef bij de KNHS wel een stuk meer wordt verwacht dan met een Lb proef (is een L2-proef) tijdens een stedenontmoeting....

Death_Squad

Berichten: 2203
Geregistreerd: 19-04-01
Woonplaats: Fysiek: 's-Hertogenbosch Hart: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 12:54

Ik wil toch even het vooroordeel ontzenuwen dat er alleen maar gezopen word en dat iedereen er eigenlijk alleen voor het feest is.
Het vooroordeel is natuurlijk heerlijk, maar zeker in de laatste paar jaar is er toch een omvorming bezig naar studenten die op fanatieke en serieuze wijze bezig zijn met hun sport en wedstrijden. Ik ontken niet dat het feest s' avonds onderdeel is van de wedstrijd maar het is zeker niet zo dat het accent op het feest ligt. Voor wat het drankgebruik betreft... dat valt reuze mee, als je op een willekeurige studentenvereniging of kroeg gaat kijken word er veel en veel meer gedronken. Ook word er goed op gelet dat niemand bezopen op het paard komt te zitten!!

zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 12:59

Coby10 schreef:
rijd alleen nu ook wedstrijden met mijn eigen paard en ik kan je wel vertellen dat er met een L1 proef bij de KNHS wel een stuk meer wordt verwacht dan met een Lb proef (is een L2-proef) tijdens een stedenontmoeting....

Dat is absoluut waar! We vertellen de juryleden altijd van te voren dat het manegepaarden zijn, en dat de deelnemers de paarden pas 10 minuten kennen. Zeg nou zelf, dan mag je toch niet verwachten dat de beoordeling van studentenwedstrijden gelijk is aan die op reguliere wedstrijden? Bovendien werken wij niet met winstpunten en dergelijke (bij ons moet je naar een hogere klasse als je drie keer bij de beste drie hebt gezeten of twee keer hebt gewonnen), dus dan maakt het niet zoveel uit hoe er gepunt wordt. Het VERSCHIL tussen de punten van de deelnemers op een paard, DAT maakt uit. Niet de punten zelf. De punten van het ene paard kun je nou eenmaal niet vergelijken met een ander paard (in ons geval dan he).

hippocrates
Berichten: 1
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:54

Beste allemaal,
Ik hoorde dat hier een discussie was over studentenrijden, en zou mij daar graag mee willen bemoeien.
Zoals al eerder gezegd bestaat er een verschil tussen binnenlandse en buitenlandse wedstrijden. Zelf ga ik al 7 jaar naar veel wedstrijden en weet er dus wel het een en ander van.
Zoals al gezegd is het de sport je aan te passen aan het paard. Bij het springen gebeurd dit door middel van een ko systeem per ronde. Maar de basis van dit systeem wijkt niet af van de paardenwissel zoals tijdens het wk. De beste ruiter wint. Natuurlijk geldt geluk ook, maar dat is in de gewone paardensport niet anders.
Om verder wat over het nivo van van buitenlandse wedstrijden te zeggen: het komt regelmatig voor dat de eigenaren aan de kant met verbazing staan te kijken wat hun paard allemaal wel niet kan. Zo heb ik het eens meegemaakt dat de eigenaar zei dat het paard geen wissels kon. Een ruiter had het bij het paard binnen 5 minuten(!!) voor elkaar. Na afloop de eigenaar er op en toen deed die het ook bij hem.
Verder is afgelopen jaar de tweede plek in Boekelo behaald door een studentenruiter.
Ook wil ik reageren op het "darnkgebruik". Ik vind dit juist wel meevallen in vergelijking met de gewone paardesport. Ga naar het eerste de beste ruiterbal en er wordt meer gezopen. Maar ik ga niet ontkennen dat het ook vooral om de gezelligheid gaat. Een wedstrijd van vier dagen in Italie of Mallorca ga je niet alleen heen om 15 minuten op paard te zitten. *LOL*
Mochten mensen nog vragen hebben, dan beantwoord ik ze met veel plezier.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 14:00

Kun je dan ook aan zo'n wedstrijd meedoen zonder naar dat feest te gaan? Of moet je dan evengoed zoveel inschrijfgeld betalen?

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 14:01

prakkie schreef:
He wat grappig, dan heb je bij mij op de manege gereden, de rotterdamsche manege. Ik heb paarden losgereden voor de studenten (een half uurtje voordat jullie erop mochten).

Btw, weet je nog op wie je gereden hebt, en heb je zaterdagavond gereden??


Wat leuk dat jij daar de paarden hebt ingereden!!
Ik reed op Koper, een eigen paard.
Ik heb echt superfijn gereden, wat een fijn paard!!
Ik wilde hem al meenemen... Knipoog

En ik weet niet wie het zei, maar dat op landelijk niveau in de L1 meer wordt verwacht dan hier LB.
Dat lijkt me logisch ja, je rijdt 10 min. op ene paard dat je niet kent. Maar ik weet het verschil, want ik heb zelf ook landelijk gereden en ga dat na mijn studie zeker ook weer doen!
Haha!

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 14:04

Scum schreef:
Kun je dan ook aan zo'n wedstrijd meedoen zonder naar dat feest te gaan? Of moet je dan evengoed zoveel inschrijfgeld betalen?


Al het inschrijfgeld betaal je sowieso, maar je hoeft natuurlijk niet naar het feest te gaan. En het gedeelte van je inschrijfgeld dat naar het feest gaat is niet zoveel, het meeste gaat naar het diner en ontbijt etc. Op het feest moet je namelijk gewon je eigen drank kopen. Maar het is erg gezellig om wat te drinken na het rijden en je leert ok veel mensen van andere verenigingen kennen.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 14:26

Koper is idd een fijn paard. Erg aardig dat hij mee liep. De mijne had helemaal para geworden. Misschien heb je haar nog wel gezien. Toen Marcel Govers Ingo ging losspringen voor de finale(springen dan he Knipoog ) heb ik ook even meegesprongen met prakkie...

Vond het een erg geslaagde wedstrijd en vind dat het een heel mooi alternatief is voor de studenten. Enne, met het drinken valt het echt wel mee, je hebt jezelf er nl. alleen maar mee, als je de volgende ochtend half bezopen op een paard gaat zitten....zeker weten lig je naast je paard, of rij je zo slecht, dat je hele lage punten hebt....

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 14:31

Tuurlijk is het logisch dat de jury een proef op een manegepaard of een ander paard wat iemand nog niet lang kent anders beoordeelt dan een proef met je eigen paard. Ik wilde hiermee alleen maar aangeven dat je weliswaar een proef uit het proevenboekje rijdt, maar het toch wel iets anders is dan een reguliere wedstrijd.

Wat de drank betreft... ik had daar nooit zoveel problemen mee Haha! , tot je de volgende dag 's ochtends moet springen en na vijf rondjes galopperen erachter komt dat je al 6 keer langs hindernis 1 bent gereden... Tja, ik vond het alleen maar grappig...

zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 15:16

Kortom, het rijden bij een studentenrijvereniging, met daarbij het deelnemen aan binnen- of buitenlandse wedstrijden is ontzettend gezellig, het niveau is (met name op binnenlandniveau) lager dan landelijke wedstrijden, maar desalniettemin is het toch erg leerzaam. Voor de beginnende ruiter, maar zeker ook voor de gevorderde ruiter, en zelfs leuk voor mensen die ook een eigen paard hebben.

Misschien leuk voor de ruiters/amazones die een eigen paard hebben of bijrijpaard en geen behoefte hebben aan manegelessen...om lid te worden van de SNS hoef je niet perse lid te zijn van een lokale studentenrijvereniging. Je kunt je ook direct bij ons aansluiten en op die manier ook binnenlandse en buitenlandse wedstrijden rijden!

Voor meer info (zoals al een paar keer gezegd is): www.paardensport.nl/sns of sns@snt.student.utwente.nl

Haha! Haha! Haha!

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 15:21

[quote="prakkie"]Koper is idd een fijn paard. Erg aardig dat hij mee liep. De mijne had helemaal para geworden. Misschien heb je haar nog wel gezien. Toen Marcel Govers Ingo ging losspringen voor de finale(springen dan he Knipoog ) heb ik ook even meegesprongen met prakkie...

Ja, ik heb je gezien!! Haha!
Leuk paardje heb je! Volgens mij vond hij dat wel interessant, die hindernissen! Grappig zeg dat ik je heb zien rijden!
En inderdaad erg aardig van de eigenaren van Koper dat ze hem hebben laten meelopen, het was een heerlijk te rijden paard.

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 15:22

prakkie schreef:
Koper is idd een fijn paard. Erg aardig dat hij mee liep. De mijne had helemaal para geworden. Misschien heb je haar nog wel gezien. Toen Marcel Govers Ingo ging losspringen voor de finale(springen dan he Knipoog ) heb ik ook even meegesprongen met prakkie...


Hmm...zo dus..... Knipoog
(zie vorig bericht)

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 16:13

was erg grappig, dit was pas de derde keer dat prakkie ging springen, en ik dacht dat een hele bak vol hindernissen haar wel wat zou afschrikken....maar ze wilde alleen maar springen...gek beest....

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:28

Kikker schreef:
Kortom, het rijden bij een studentenrijvereniging, met daarbij het deelnemen aan binnen- of buitenlandse wedstrijden is ontzettend gezellig, het niveau is (met name op binnenlandniveau) lager dan landelijke wedstrijden, maar desalniettemin is het toch erg leerzaam. Voor de beginnende ruiter, maar zeker ook voor de gevorderde ruiter, en zelfs leuk voor mensen die ook een eigen paard hebben.

Misschien leuk voor de ruiters/amazones die een eigen paard hebben of bijrijpaard en geen behoefte hebben aan manegelessen...om lid te worden van de SNS hoef je niet perse lid te zijn van een lokale studentenrijvereniging. Je kunt je ook direct bij ons aansluiten en op die manier ook binnenlandse en buitenlandse wedstrijden rijden!

Voor meer info (zoals al een paar keer gezegd is): www.paardensport.nl/sns of sns@snt.student.utwente.nl

Haha! Haha! Haha!


Lijkt me echt heel leuk, had al eens vaker bij jullie op de site gekeken. Alleen toen reed ik ook nog wedstrijden met mijn eigen paard, dus leek mij dit niet zo nodig.. Helaas zitten wedstrijden er niet meer in, dus zoek ik eigenlijk een andere mogelijkheid..
Het lijkt mij leuk om buitenland wedstrijden te rijden, maar hoeveel kost dat ongeveer? (het moet natuurlijk wel te betalen zijn Knipoog ).
En hoe is de aansluiting voor studenten die verder niet bij een vereniging rijden oid? ik bedoel, ze kennen (zeker in het begin) nog niemand daar, terwijl anderen misschien via de vereniging of lessen elkaar kennen. Hoe worden deze mensen op de hoogte gehouden? per post alle informatie, per mail, of zelf ergens achteraan gaan?

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 19:52

Misschien dat het nu wel meevalt, maar een paar jaar geleden in Leeuwarden (?) tijdens de internationale wedstrijd was ik 's middags pas net binnen toen er al een aantal ruiters halfdronken rondliepen. Dat waren ruiters uit ons team. De dag erop klaagden ze over hoofdpijn, en ziek. Lekker als je daar mee moet rijden voor je teamklassificatie. Die persoon reed voorop, en reed een paar keer verkeerd. (landenwedstrijd eerste ronde was een soort drietal proef). Die wedstrijd was trouwens ook op friezen, het springen was wel met KWPN ners.

Maar mooi dat het nu beter is, want op zich is het idee heel erg leuk! En zo rijd je nog eens op een apart paard, zoals ik op dat GP paard, en in Leeuwarden hadden ze ook een paar echte toppaarden in het springen.

zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 22:52

MacavityL schreef:
Het lijkt mij leuk om buitenland wedstrijden te rijden, maar hoeveel kost dat ongeveer? (het moet natuurlijk wel te betalen zijn Knipoog ).
En hoe is de aansluiting voor studenten die verder niet bij een vereniging rijden oid? ik bedoel, ze kennen (zeker in het begin) nog niemand daar, terwijl anderen misschien via de vereniging of lessen elkaar kennen. Hoe worden deze mensen op de hoogte gehouden? per post alle informatie, per mail, of zelf ergens achteraan gaan?

Hoeveel het kost is natuurlijk afhankelijk van waar de wedstrijd is. Als je moet vliegen ben je uiteraard veel duurder uit. Gelukkig mogen wij heel veel in Duitsland starten, dus dan vallen de kosten nog mee!

De buitenlandruiters rijden vaak niet bij verenigingen en je leert mensen snel genoeg kennen hoor! Je wordt over het algemene via de e-mail o pde hoogte gehouden. Je krijgt dan de standaard nieuwsberichten van de SNS en uitnodigingen voor wedstrijden en zo. Als je dan wilt starten staat daarin hoe je je kunt aanmelden.

Als je ons een bericht stuurt, dan stuurt onze commissaris buitenland je een inschrijfformulier en sta je vanaf dat moment op onze mailinglist. Nee, bij ons duurt het geen maanden Knipoog

zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 22:53

janna schreef:
Misschien dat het nu wel meevalt, maar een paar jaar geleden in Leeuwarden (?) tijdens de internationale wedstrijd was ik 's middags pas net binnen toen er al een aantal ruiters halfdronken rondliepen. Dat waren ruiters uit ons team. De dag erop klaagden ze over hoofdpijn, en ziek. Lekker als je daar mee moet rijden voor je teamklassificatie. Die persoon reed voorop, en reed een paar keer verkeerd. (landenwedstrijd eerste ronde was een soort drietal proef). Die wedstrijd was trouwens ook op friezen, het springen was wel met KWPN ners.


Als ik zeg dat Nederland een WK kampioen in huis heeft, regelmatig hoge ogen scoort op Student Riding Nations Cups (zie ook onze persberichten!), dan zegt dat denk ik wel genoeg. Haha! Zolang er gereden moet worden loopt men echt niet (meer) stomdronken rond.....als iedereen uit de wedstrijd ligt kan ik me voorstellen dat ze een feestje gaan bouwen, maar ach, dat moet kunnen vind ik.

PattyS
Berichten: 157
Geregistreerd: 13-08-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:17

Jarenlang heb ik met heel veel plezier meegedaan aan stedenontmoetingen. Echt aan te raden (vind het soms jammer dat ik geen student meer ben! Je rijdt vaak op leuke compleet verschillende paarden, het is supergezellig en je leert veel mensen kennen. En ja drank... hoort er stiekem wel een beetje bij. Knipoog Ooit wel eens in een studentenkroeg geweest, waar iedereen alleen spa-rood drinkt??

Beetje off-topic maar zijn hier toevallig oud-Pegasus mensen aanwezig??

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:25

Stedenontmoetingen zijn gaaf!!

Wie gaat er 27/28 februari naar Enschede? (ik wel!)

Over die drank: bij HORS is het traditie dat je voor het rijden van de finale een glaasje sterke drank adt, maar je mag ook om water vragen Knipoog

MiraMar

Berichten: 1131
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Op het randje van de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:26

PattyS"]
Beetje off-topic maar zijn hier toevallig oud-Pegasus mensen aanwezig??
[/quote]
Ik mag hier zeker niet op reageren hè? Haha!

[quote="callippo schreef:
Over die drank: bij HORS is het traditie dat je voor het rijden van de finale een glaasje sterke drank adt, maar je mag ook om water vragen Knipoog

Dat had ik eerder moeten weten!! Boos! Kan me nog wel een heeeeel brakke finale springen herinneren... Cool Overigens was dat niet bij HORS, maar bij Parafrid.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:30

Het lijkt me ook ontzettend gaaf! Ik ben ook student en ik twijfel heel erg of ik bij Parafrid (Groningen) zal gaan. Het probleem: Ik rijd de paarden van mijn vader en die kan ik geloof ik niet meenemen bij zulke evenementen........ Een luxeprobleempje dus! Bloos

Death_Squad

Berichten: 2203
Geregistreerd: 19-04-01
Woonplaats: Fysiek: 's-Hertogenbosch Hart: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:24

Je kan je paard wel meenemen, maar dan kan je er niet op starten, maar meenemen mag altid hoor Knipoog

Calippo, ik kom zaterdagavond even langs voor t feestje Knipoog

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:33

Death_Squad schreef:
Je kan je paard wel meenemen, maar dan kan je er niet op starten, maar meenemen mag altid hoor Knipoog

Calippo, ik kom zaterdagavond even langs voor t feestje Knipoog


En tijdens andere evenementen dan die wedstrijden, dan? Mag je eigen knuf daar wel mee naar toe???????? Even insight info vragen hoor!