Beïnvloed de starttijd jouw prestaties ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kady1
Berichten: 2507
Geregistreerd: 03-06-07

Beïnvloed de starttijd jouw prestaties ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 19:26

Ik merkt de laatste tijd aan mijzelf dat de tijden waarop ik moet starten mijn prestaties / concentratie vermogen echt beïnvloeden. En ben benieuwd naar hoe andere ruiters dat ervaren. En vind dit gewoon ook interessant, want we willen allemaal op ons best presteren.

Ik presteer het best qua concentratie als ik tussen 10.30 en 14 uur mag starten heb ik gemerkt.
Mijn lijf is dan goed "warm" ik ben goed wakker en zit dan echt in mijn piek qua concentreren.

Harry72
Berichten: 107
Geregistreerd: 20-09-15

Re: Beïnvloed de starttijd jouw prestaties ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:45

Liever niet voor 10.30 starten.Eigenlijk geld hier : hoe later, hoe beter.
Op avond wedstrijden presteren wij het beste.

Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:55

Ik houd op zich wel erg van ‘s morgens rijden, mag ook best op tijd zijn.
Maar laatst moest ik om 8.50 starten, dat vind ik in de winter dan toch wel weer erg vroeg...
In het donker laden en uitladen, opzadelen, onwijs koude wind...
Dan ben je meer bezig met de omstandigheden dan met de wedstrijd zelf, tenminste zo voelde ik het toen...

_Lobke_

Berichten: 1206
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Beïnvloed de starttijd jouw prestaties ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:13

Niet zo zeer mijn prestaties maar wel die van mijn paard. We rijden Z en ze is al 19 met artrose, als ik in de ochtend moet starten heb ik minimaal een uur nodig om haar warm te rijden. Middags of avonds is voor haar beter dan is ze al even buiten geweest en fitter.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Beïnvloed de starttijd jouw prestaties ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:16

Met eventing heb je niet veel te willen, en moet je gemiddeld altijd wel tussen 5-7 uur sochtends je huis uit, heel soms rond half 8 maar dan heb je geluk...

Ik merk verder niet dat het mijn of mijn paard zijn prestaties beïnvloed, maar wij zijn dit wellicht gewend.

Cioccolato

Berichten: 6689
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Beïnvloed de starttijd jouw prestaties ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:20

Hier maakt het niks uit. In de eventing start je soms 9 uur, 2 uur en half 3. Maakt je dus lekker flexibel.
Merk wel dat lange eventing dagen concentratie omlaag halen, vooral met warm weer.
Hoe later ik moet starten, hoe minder zin in ook krijg. Ik doe het liefst sochtends alles zodat ik daarna lekker klaar ben!

Change3x

Berichten: 6610
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Beïnvloed de starttijd jouw prestaties ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:48

Ik vind het altijd wel fijn als mijn paard voor de wedstrijd nog lekker in de wei kan, naar mijn idee kan ze dan wat energie kwijt.

Maar goed, ze loopt in de BB dus dat is eigenlijk altijd ‘s ochtends. :')

Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:50

Change3x schreef:
Ik vind het altijd wel fijn als mijn paard voor de wedstrijd nog lekker in de wei kan, naar mijn idee kan ze dan wat energie kwijt.

Maar goed, ze loopt in de BB dus dat is eigenlijk altijd ‘s ochtends. :')


Hier is de Z altijd vroeg... :+

Change3x

Berichten: 6610
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:52

Nouvel schreef:
Change3x schreef:
Ik vind het altijd wel fijn als mijn paard voor de wedstrijd nog lekker in de wei kan, naar mijn idee kan ze dan wat energie kwijt.

Maar goed, ze loopt in de BB dus dat is eigenlijk altijd ‘s ochtends. :')


Hier is de Z altijd vroeg... :+


Oh echt? Dat is dan totaal anders dan hier!

Ik mis de tijden waar ik nog Z reed. Lekker in de middag op concours. _O-

Kady1
Berichten: 2507
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Beïnvloed de starttijd jouw prestaties ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 21:20

Ik rijd nu eentje in het ZZL en dat is meestal s morgens of heel laat s avonds.
Precies de tijden dat ik zelf niet op m'n best ben haha. Ik kan heel slecht tegen (echt)vroeg opstaan helaas. En als ik heel dag gewerkt hebt ( werk weekeinden ook - eigen stal) dan ben ik helaas in mijn eigen concentratie een stuk minder.

Met springen / cross heb ik daar minder last van trouwens ik heb het puur op het dressuur stuk. Eigenlijk wel raar haha

Nibbit

Berichten: 10429
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Beïnvloed de starttijd jouw prestaties ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 21:23

Maakt me niet heel veel uit, maar t liefst overdag, ik ben echt geen avondmens :D

Sheran

Berichten: 17256
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Beïnvloed de starttijd jouw prestaties ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 21:27

Sowieso de avond, dan kun je je er de hele dag op verheugen :D
En het liefst niet als eerste van mijn ring :+

SennaS
Berichten: 263
Geregistreerd: 08-01-11

Re: Beïnvloed de starttijd jouw prestaties ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 21:34

Voor mij maakt het niet uit, kan me eigenlijk altijd wel focussen ongeacht het tijdstip. Vind het wel fijn om lekker rustig voor te bereiden en niet in het weekend ook nog de wekker om 06:00 uur te hebben dus wat dat betreft liever niet te vroeg :+

linda2008

Berichten: 4266
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:47

Sheran schreef:
Sowieso de avond, dan kun je je er de hele dag op verheugen :D
En het liefst niet als eerste van mijn ring :+

Dat is toch grappig hoe verschillend iedereen is!
Ik start juist wel heel graag als eerste van een rubriek/ring, dan hoef ik me niet te haasten voor de prijsuitreiking. Vorige keer meegemaakt dat ik twee keer 1ste was, maar de prijsuitreiking was al geweest, dat vind ik toch een beetje jammer :o :Y)

c_alsemgeest

Berichten: 20755
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Beïnvloed de starttijd jouw prestaties ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:50

De mijne niet, mijn paard ook niet... wel of ik een groom/lezer kan vinden :')

Nee serieus... mij maakt het niet zo heel veel uit. Vroeg starten vind ik zelf vaak net iets prettiger omdat ik daarna nog de hele dag heb. Maar dan zijn de voorbereidingen altijd wel wat lastiger.
De mijne heeft nogal hoge witte benen... en het is een smeerpijp :+
En in de ochtend wassen, is hij nog niet droog als ik erop moet... dilemma's dilemma's :')
Ik ga denk ik maar op zoek naar een goede wit maak spray.

pol013

Berichten: 9031
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:51

Grappig om dit voorbij te zien komen.
Ik begin met mijn paard te denken dat hij niet op zijn best is in de avond. Waar we in de vroege ochtend vaak heerlijke prestaties weg zetten en echt fijn samenwerken hebben we in de avond toch vaker moeite met de concentratie en het voorwaarts blijven denken.
Binnen of buiten maakt geen verschil. En mijn paard staat 24/7 buiten dus daar kan het ook niet aan liggen.

MyWishMax

Berichten: 25519
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:54

Het beïnvloedt niet perse mijn prestaties, wel een beetje. Wel mijn herstel en alles eromheen. Mijn hele planning van de dag wordt gebaseerd op mijn gezondheid. Ik moet bijvoorbeeld altijd de dag van te voren wassen en vlechten, want dat kan ik niet op dezelfde dag, dan ben ik al kapot voordat ik op stap. Helaas is paard een viespeuk dus moet er op de dag zelf altijd wat herstelt worden. Gelukkig heb ik een hele kist vol met spullen om haar weer wit te krijgen :') Ik ben 's ochtends het beste, als het niet té vroeg is. Zo tussen 9 (bij een thuiswedstrijd of 10/half 11 bij ander terrein) en 12/13 werkt het beste. Vooral omdat ik eigenlijk altijd tussen 13 en 15 moet rusten, dus als ik na 13 uur moet starten gaat dat al niet.

's Avonds starten ontwijk ik, na 17 uur is echt te laat voor mij dus alleen als het een belangrijke wedstrijd is en niet anders kan. Het nadeel daarvan is vooral dat ik nog langer nodig heb om te herstellen daarna en dat ik zelf de naverzorging niet kan doen. Als ik 's ochtends start doet mijn moeder alsnog het meeste, maar dan kan ik daarna wel wachten op de prijsuitreiking. Als het eind van de middag of avond is is zelfs het wachten op de prijsuitreiking vaak al te veel.

Maar op zich heb ik qua punten en plaatsing nog nooit gemerkt dat het echt een nadeel is, het kost alleen veel meer moeite en levert meer pijn/last op.

0259
Berichten: 3
Geregistreerd: 31-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 21:51

linda2008 schreef:
Sheran schreef:
Sowieso de avond, dan kun je je er de hele dag op verheugen :D
En het liefst niet als eerste van mijn ring :+

Dat is toch grappig hoe verschillend iedereen is!
Ik start juist wel heel graag als eerste van een rubriek/ring, dan hoef ik me niet te haasten voor de prijsuitreiking. Vorige keer meegemaakt dat ik twee keer 1ste was, maar de prijsuitreiking was al geweest, dat vind ik toch een beetje jammer :o :Y)

Ik vind dat juist heerlijk, want dan kan ik lekker snel naar huis.

Ik start niet graag in de middag. Het liefst rijd ik tussen 9 en 11 of in de avond na 8 uur.

FriesWytske
Berichten: 9913
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Beïnvloed de starttijd jouw prestaties ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 19:32

De laatste keren dat ik 's ochtends vroeg moest starten. Merkte ik wel aan mijn paard dat ze het echt te vroeg vond. Kwam dan namelijk al om 7 uur voeren. En de keren dat ik 's middags moest rijden, was ze veel beter gehumeurd.

Sjaco
Berichten: 381
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:21

Change3x schreef:
Ik vind het altijd wel fijn als mijn paard voor de wedstrijd nog lekker in de wei kan, naar mijn idee kan ze dan wat energie kwijt.

Maar goed, ze loopt in de BB dus dat is eigenlijk altijd ‘s ochtends. :')


Hier is de Z altijd vroeg... :+[/quote]

Oh echt? Dat is dan totaal anders dan hier!

Ik mis de tijden waar ik nog Z reed. Lekker in de middag op concours. _O-[/quote]


Ik heb het gevoel dat de een het over springen heeft en de ander over dressuur. Of heb ik het mis?

Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:25

Oh dat zou zomaar kunnen :D :+
Ik had het over dressuur inderdaad...

Sanet

Berichten: 8016
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:30

Ik heb in alle (dressuur)klasses het idee gehad dat ik wel heel vroeg moest starten. Ergo: doe mij maar lekker laat.
Al heb ik 1x wedstrijd gehad waar mijn tweede proef om 22.15 was. Dan nog afzadelen, punten halen, naar stal rijden, paard op stal, spul op z’n plek, ik naar huis. Dat was wel heulllll laat (op een zondag, dus maandagochtend gewoon op het werk zitten). Ik had wel mooie punten toen en prijs. Dus nou ja, was in ieder geval de moeite waard :)

Ik start het liefst na 12u en dan als eerste van mijn klasse. Dan is het met inrijden nog niet zo druk.

Change3x

Berichten: 6610
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:32

Nouvel schreef:
Oh dat zou zomaar kunnen :D :+
Ik had het over dressuur inderdaad...


Ik had het inderdaad over springen.. :D _O-

Susanne

Berichten: 11618
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 13:33

Het maakt mij echt helemaal niets uit. Heel af en toe doe ik een verzoekje voor een bepaalde tijd aan de vereniging maar dat heeft altijd een goede reden. Verder zie ik mijn starttijd wel.