Baan verkennen dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38438
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Baan verkennen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 10:58

Vroeger, vooral indoor, ging ik gewoon in draf de baan in wanneer de voorganger er uit was. Dan ging mijn voorlezer langzaam naar het voorlees punt en was ik de baan al links en rechtsom door geweest. Buiten precies zo. Wanneer een jury snel is prima maar daar is het vaak zo overzichtelik dat één rondje draf wel voldoende is, binnen of buiten de baan. En schrikken, tja, hoort bij een jong dier, kwestie van kilometers maken.

liespr

Berichten: 283
Geregistreerd: 21-08-12

Re: Baan verkennen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 11:15

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar in de huidige reglementen staat niks over alleen stappen tijdens baanverkennen volgens mij?

MyWishMax

Berichten: 25457
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Baan verkennen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:17

Vaak wel bij het baan verkennen wat apart gehouden wordt, niet bij het baan verkennen voor de proef, nee. Dan staat het erbij in het programma.

mavantos

Berichten: 3623
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Baan verkennen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:48

Ik vind het eigenlijk een beetje gek dat er hier mensen zijn die baan verkennen onzin vinden. We willen allemaal dat het welzijn van paarden verbetert en ik vind dit dus echt een positieve toevoeging. Je krijgt gewoon even de tijd om je paard rustig te laten wennen. Snap niet dat het als oneerlijk of onnodig wordt gezien. Fijn als je het niet nodig hebt, maar ik vind het fijner als ik ontspannen paarden in de ring zie lopen.

TS, gewoon een mailtje sturen naar de vereniging. Vaak is het wel mogelijk hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:59

mavantos schreef:
Ik vind het eigenlijk een beetje gek dat er hier mensen zijn die baan verkennen onzin vinden. We willen allemaal dat het welzijn van paarden verbetert en ik vind dit dus echt een positieve toevoeging. Je krijgt gewoon even de tijd om je paard rustig te laten wennen. Snap niet dat het als oneerlijk of onnodig wordt gezien. Fijn als je het niet nodig hebt, maar ik vind het fijner als ik ontspannen paarden in de ring zie lopen.

TS, gewoon een mailtje sturen naar de vereniging. Vaak is het wel mogelijk hoor.


Serieus? Een proefje rijden is toch geen staatsgevaarlijke onderneming? Ik vind het echt enorm betuttelend en hierdoor worden de paarden alleen maar grotere bangeriken.. Persoonlijk denk ik ook dat de "angst" veel meer bij de ruiter zit en dit wordt overgebracht op het paard. TS is hier een mooi voorbeeld van, haar vorige paard had het nodig en haar huidige paard ook.. Denk je dan echt dat het aan het paard ligt? :n

Tilmar

Berichten: 3325
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:10

mavantos schreef:
Ik vind het eigenlijk een beetje gek dat er hier mensen zijn die baan verkennen onzin vinden. We willen allemaal dat het welzijn van paarden verbetert en ik vind dit dus echt een positieve toevoeging. Je krijgt gewoon even de tijd om je paard rustig te laten wennen. Snap niet dat het als oneerlijk of onnodig wordt gezien. Fijn als je het niet nodig hebt, maar ik vind het fijner als ik ontspannen paarden in de ring zie lopen.

TS, gewoon een mailtje sturen naar de vereniging. Vaak is het wel mogelijk hoor.


Niemand zegt dat het onzin is en onnodig.
Het is alleen niet eerlijk als 1 iemand het mag na een mailtje en de rest weet dat niet.
Zoals ik al zei: of iedereen mag het of niemand. Of de ruiter er gebruik van maakt is eigen keuze.

En je mag gewoon draven en galopperen hoor.

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:12

Ook dan is het in principe voor het welzijn van het paard.
Als je zonder baan verkennen een ruiter met spanning op je rug hebt zitten en met baan verkennen een ruiter zonder spanning, dan is dat ook voor paardlief heel leuk.

In het ideale geval zijn paard en ruiter ontspannen genoeg tijdens het losrijden om zo aan een proefje te beginnen, maar wanneer je niet aan dat ideaal voldoet, is het alleen maar goed dat je dat zelfbesef hebt en dat je dus die wedstrijden uitzoekt die voor jou passen.

xx_Irisje

Berichten: 12347
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:13

[code][/code]
Relaxed schreef:
mavantos schreef:
Ik vind het eigenlijk een beetje gek dat er hier mensen zijn die baan verkennen onzin vinden. We willen allemaal dat het welzijn van paarden verbetert en ik vind dit dus echt een positieve toevoeging. Je krijgt gewoon even de tijd om je paard rustig te laten wennen. Snap niet dat het als oneerlijk of onnodig wordt gezien. Fijn als je het niet nodig hebt, maar ik vind het fijner als ik ontspannen paarden in de ring zie lopen.

TS, gewoon een mailtje sturen naar de vereniging. Vaak is het wel mogelijk hoor.


Serieus? Een proefje rijden is toch geen staatsgevaarlijke onderneming? Ik vind het echt enorm betuttelend en hierdoor worden de paarden alleen maar grotere bangeriken.. Persoonlijk denk ik ook dat de "angst" veel meer bij de ruiter zit en dit wordt overgebracht op het paard. TS is hier een mooi voorbeeld van, haar vorige paard had het nodig en haar huidige paard ook.. Denk je dan echt dat het aan het paard ligt? :n


Hier wil ik toch even op inhaken.
Sommige paarden hebben enorm veel baat erbij, ik heb er op het moment ook een waarbij het echt het verschil maakt. En ik haal haar dus eerder van de wagen om de baan te verkennen.

En ik durf echt te beweren dat het niet aan mij ligt, met mijn jongere en veel heftigere paard doe ik het niet. Die is brutaal en gaat door en de andere is heel introvert en bouwt spanning op die ik slecht kwijt raak.
In de L of M met handje voor door een proef heen rijden zou ik het wel redden maar nu ol hoger niveau niet meer, ze moet wel echt open staan voor mijn hulpen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34752
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:22

Idd wat hierboven gezegd wordt. Ik vond het ook dikke onzin. Tot ik ons huidige paard kreeg, en ik merk dat hij er echt baat bij heeft om in alle rust alles in zich op te nemen en te ervaren dat het echt veilig is. Niet trutten maar doorlopen werkt niet voor elk paard in elke situatie.

mavantos

Berichten: 3623
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:24

Relaxed schreef:
mavantos schreef:
Ik vind het eigenlijk een beetje gek dat er hier mensen zijn die baan verkennen onzin vinden. We willen allemaal dat het welzijn van paarden verbetert en ik vind dit dus echt een positieve toevoeging. Je krijgt gewoon even de tijd om je paard rustig te laten wennen. Snap niet dat het als oneerlijk of onnodig wordt gezien. Fijn als je het niet nodig hebt, maar ik vind het fijner als ik ontspannen paarden in de ring zie lopen.

TS, gewoon een mailtje sturen naar de vereniging. Vaak is het wel mogelijk hoor.


Serieus? Een proefje rijden is toch geen staatsgevaarlijke onderneming? Ik vind het echt enorm betuttelend en hierdoor worden de paarden alleen maar grotere bangeriken.. Persoonlijk denk ik ook dat de "angst" veel meer bij de ruiter zit en dit wordt overgebracht op het paard. TS is hier een mooi voorbeeld van, haar vorige paard had het nodig en haar huidige paard ook.. Denk je dan echt dat het aan het paard ligt? :n


Grote bangeriken door ze gewoon op normale wijze te kunnen laten wennen? Ipv dat ze met 1 rondje er maar gewoon langs moeten en niet 'moeten zeuren'. Ik denk dat je er meer baat bij hebt om het met rust op te lossen, dan dat je ze er maar geforceerd langs duwt tijdens een proef en aan het einde ze nog niet 'chill' zijn. Om ze rustig te laten wennen hoef je natuurlijk geen halfuur los te rijden in de wedstrijdbaan, maar even tien/vijtien minuutjes in een pauze of voor een wedstrijd is toch niks mis mee?

Maakt overigens niet uit aan wie het ligt hoor, maar het scheelt een hoop frustraties tijden een proef bij sommige ruiters. Ik denk dat het echt beter is voor het welzijn van een paard als ze rustig kunnen wennen als dat nodig is. Frustraties gaan uiteindelijk toch vaak ten koste van het paard...

Als je het moet hebben van andere ruiters die de baan niet rondkomen om een keer een prijsje te rijden kan je beter nog even oefenen. Ik vind het in ieder geval leuker als de andere ruiters gewoon ook fijn kunnen rijden en als ze daar een rondje extra in de baan voor nodig hebben maakt mij dat niks uit. Zo oneerlijk is het niet als iedereen de mogelijkheid heeft of er iemand gewoon zo slim is het even te vragen of het mag. Op een vraag kan ook altijd nee worden gezegd, maar ik heb dat nog niet meegemaakt.

Die van mij heeft het baanverkennen niet nodig overigens, maar toch is het fijn om ze gewoon even rustig te kunnen laten kijken. Op subtop wedstrijden is het heel normaal. Je wil een goede prestatie neerzetten en dat gaat beter met een paard wat vertrouwd aanvoelt.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:29

_Lorette_ schreef:
..
Ik heb met baan verkennen wel braaf aan een lang teugeltje gestapt, terwijl er meerdere ruiters fanatiek aan het rijden waren. Het werkte een beetje aanstekelijk, volgens mij. Door die ene ruiter die zich niet houdt aan de stapregel, gaat de rest ook draven en galopperen.

..


Is er een regel dat baanverkennen alleen in stap mag?
In onderstaande quote uit het reglement staat niks hierover vermeld.
Ik heb het wel eens specifiek bij een wedstrijd zien staan, maar op andere wedstrijden stond daar niks over. Neem aan dat je dan gewoon in draf/galop mag, mits genoeg ruimte.

Kazoo schreef:
..
7. Het is de wedstrijdorganisatie toegestaan de wedstrijdring voor een vastgestelde periode open te stellen om de paarden aan de wedstrijdring te laten wennen. De wedstrijdorganisatie dient dit vooraf kenbaar te maken. De wedstrijdorganisatie kan hier bepaalde eisen aan stellen.

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:31

O, dat werd mij meteen zo uitgelegd en er was achteraf ook discussie over in de kantine. Baan verkennen zou anders zijn dan losrijden. Op de kampioenschappen werd gecontroleerd of er alleen werd gestapt.

mavantos

Berichten: 3623
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:32

Kazoo schreef:
..
7. Het is de wedstrijdorganisatie toegestaan de wedstrijdring voor een vastgestelde periode open te stellen om de paarden aan de wedstrijdring te laten wennen. De wedstrijdorganisatie dient dit vooraf kenbaar te maken. De wedstrijdorganisatie kan hier bepaalde eisen aan stellen.


Zal denk ik aan dat laatste stukje liggen, ik heb het nog nooit gehoord of gezien dat je alleen mag stappen.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:37

_Lorette_ schreef:
O, dat werd mij meteen zo uitgelegd en er was achteraf ook discussie over in de kantine. Baan verkennen zou anders zijn dan losrijden. Op de kampioenschappen werd gecontroleerd of er alleen werd gestapt.


Dat is dan per kampioenschap verschillend, want in deze regio staat bij de dag voor kampioenschap dat draf/galop mag, mits niet te druk. En op wedstrijddagen zelf wel alleen stappend baan verkennen.

Goed om op te letten dus in vraagprogramma :)

liespr

Berichten: 283
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 12:39

Misschien ligt het inderdaad aan mij. Ik ben ook zo iemand die eerst een toets rustig doorbladert voordat ik er aan begin.

Maar dat neemt niet weg dat het voor mij én voor mijn paard prettiger is toch?

Ik ben het met je eens Mavantos en het verbaast mij eigenlijk ook, haha :)
Laatst bijgewerkt door liespr op 28-01-20 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:40

Citaat:
Serieus? Een proefje rijden is toch geen staatsgevaarlijke onderneming? Ik vind het echt enorm betuttelend en hierdoor worden de paarden alleen maar grotere bangeriken.. Persoonlijk denk ik ook dat de "angst" veel meer bij de ruiter zit en dit wordt overgebracht op het paard. TS is hier een mooi voorbeeld van, haar vorige paard had het nodig en haar huidige paard ook.. Denk je dan echt dat het aan het paard ligt? :n


Deels eens met bovenstaande, maar deels ook niet. Mijn paard is thuis super braaf, en kan daar zo een proefje rijden. Een vreemde omgeving maakt hem ook nog niet heel sensibel, maar die ring 8)7

Hij gaat de hoeken niet in en gaat daarbij ook in de 'staak'. Uiteraard is dit een kwestie van veel km maken, maar het zou zo fijn zijn als ik gewoon eens 10 minuten in de ring kan rijden en hem kan laten zien dat de hekjes geen paarden verorberen :Y)

Afgelopen jaar een aantal keer onderling gestart, maar zelfs daar mocht ik geen baan verkennen. Toen er na een dramatische proef een pauze in het programma was, aangeklopt bij de jury of ik nog even in de ring mocht rijden. Ook dit mocht helaas niet. Ringen laten ze niet staan om bijvoorbeeld later nog eens te oefenen. Dus ik zou de optie tot baanverkennen erg interessant vinden. Ga nu maar gewoon starten, want onderling wordt maar sporadisch iets georganiseerd en hopelijk werkt het om gewoon km's te maken. Zou leuk zijn als we iets dichterbij de ring kunnen komen dan 3 meter naast de hekjes :')

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:41

Ik organiseer wedstrijden in Udenhout. Bij ons is het bij iedere subtopwedstrijd baan verkennen omdat dat in de subtop gebruikelijk is en bij de selectiewedstrijden voor paarden doen wij het tegenwoordig ook. Tevens bij het verleggen van de ring van 20 x 40m. naar 20 x 60m. mag je bij ons ondertussen ook in de ring losrijden.

We doen dit niet standaard bij iedere wedstrijd omdat het veel extra tijd vraagt in het programma. Wij zitten meestal helemaal vol en hebben dan geen ruimte om ook nog tijd vrij te plannen voor het verkennen van de ring.

Vóór aanvang van de wedstrijd vinden wij geen optie. Dan hebben daar alleen de eerste deelnemers van de dag profijt van.

Ik vind het zelf ook erg fijn als het mag dus proberen we hier wel in mee te denken.

mavantos

Berichten: 3623
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:45

lizzy1 schreef:
...

Vóór aanvang van de wedstrijd vinden wij geen optie. Dan hebben daar alleen de eerste deelnemers van de dag profijt van.

Ik vind het zelf ook erg fijn als het mag dus proberen we hier wel in mee te denken.


Niet alleen de eerste ruiters hebben er dan profijt van hoor! Je bent gewoon vrij om vroeg naar de locatie te komen, baan te verkennen en dan gewoon te wachten tot de proef begint of weer even naar huis te gaan (/eventueel een box te huren indien mogelijk).

Snap als iemand die moeite niet wil nemen natuurlijk, maar je hebt wel de kans gehad. Zo oneerlijk is het dan toch weer niet.

MyWishMax

Berichten: 25457
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:47

Maar wat nu in de situatie die wij wel eens hebben? De ringen staan een aantal dagen van te voren, er staat vermeld dat je die dagen langs kan komen om baan te verkennen, eigenlijk de hele dag als er even gebeld wordt van te voren. Toch komt er bijna niemand en krijg je de dag zelf de vraag of ze in de ring kunnen losrijden om te verkennen. Zo raar is dat dan toch niet dat het niet mag/kan? De mogelijkheid is er geweest, geen gebruik van gemaakt, dus helaas.

mavantos

Berichten: 3623
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:50

MyWishMax schreef:
Maar wat nu in de situatie die wij wel eens hebben? De ringen staan een aantal dagen van te voren, er staat vermeld dat je die dagen langs kan komen om baan te verkennen, eigenlijk de hele dag als er even gebeld wordt van te voren. Toch komt er bijna niemand en krijg je de dag zelf de vraag of ze in de ring kunnen losrijden om te verkennen. Zo raar is dat dan toch niet dat het niet mag/kan? De mogelijkheid is er geweest, geen gebruik van gemaakt, dus helaas.


Baanverkennen is mogelijk geweest. Dat mensen niet de moeite willen nemen een dag van te voren te komen is natuurlijk hun eigen beslissing. Dan snap ik wel dat het op de wedstrijddag zelf niet meer kan/mag.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Baan verkennen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 13:10

Ik vind baanverkennen altijd erg fijn en ik vraag er meestal ook naar. Losrijden gaat altijd heel ontspannen, nemen we ook de tijd voor (eerst aan de lange teugel alles bekijken) maar de ring in ziet hij toch weer andere dingen (soms compleet andere bak) en moet hij de andere paarden achterlaten.

Kan baanverkennen niet, is het zo en rijden we ook gewoon onze proef (wellicht met iets meer spanning).

Cioccolato

Berichten: 6650
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Baan verkennen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 17:39

Wat een onzin dat het hier gemuts en betutteling wordt genoemd zeg... Kinderachtig.
Het ene paard/combinatie (sommige ruiters vinden het erg spannend!) heeft het nodig en het ander niet. Als je het zo betuttlig vind, doe je het lekker niet. Maar laat een ander in z'n waarde die het wel nodig heeft.

Ik heb respect vor mensen die hun dier de tijd en mogelijkheid geven. Ik rij veel jonge dieren dus zie er zeker meerwaarde van.
Ik respecteer ook de mensen die het niet doen. Maar ga dan niet neerbuigend doen naar de andere partij.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Baan verkennen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 17:50

Ik lees nu al even mee in dit topic.

Ik heb een extreem sensibel paard. Maar als je op regionaal niveau er niet in slaagt om rond te komen met één of twee verkenninsgrondjes. Dan heb je gewoon nog wat werk te doen alvorens je op wedstrijd gaat.
Gedurende de proef kan je prima je paard lucht geven en kalmeren. Ja, dan zal je wellicht eens een paar wedstrijden mindere punten moeten incasseren maar op lange termijn loont het om hen te leren begeleiden wanneer ze stress hebben. Word je zelf alleen maar een betere ruiter van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 17:58

Ayasha schreef:
Ik lees nu al even mee in dit topic.

Ik heb een extreem sensibel paard. Maar als je op regionaal niveau er niet in slaagt om rond te komen met één of twee verkenninsgrondjes. Dan heb je gewoon nog wat werk te doen alvorens je op wedstrijd gaat.
Gedurende de proef kan je prima je paard lucht geven en kalmeren. Ja, dan zal je wellicht eens een paar wedstrijden mindere punten moeten incasseren maar op lange termijn loont het om hen te leren begeleiden wanneer ze stress hebben. Word je zelf alleen maar een betere ruiter van.


Nou precies dit dus.. Mijn paard vond iedere week wel weer iets anders eng in de bak waar we iedere week les hadden. Moet ik dan maar weer inpakken en naar huis? Meters maken, controle krijgen, zorgen dat hulpen door blijven komen. Kost een paar jaar, maar uiteindelijk was hij overal redelijk relaxed.

LadyFiesta
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:11

Relaxed schreef:
mavantos schreef:
Ik vind het eigenlijk een beetje gek dat er hier mensen zijn die baan verkennen onzin vinden. We willen allemaal dat het welzijn van paarden verbetert en ik vind dit dus echt een positieve toevoeging. Je krijgt gewoon even de tijd om je paard rustig te laten wennen. Snap niet dat het als oneerlijk of onnodig wordt gezien. Fijn als je het niet nodig hebt, maar ik vind het fijner als ik ontspannen paarden in de ring zie lopen.

TS, gewoon een mailtje sturen naar de vereniging. Vaak is het wel mogelijk hoor.


Serieus? Een proefje rijden is toch geen staatsgevaarlijke onderneming? Ik vind het echt enorm betuttelend en hierdoor worden de paarden alleen maar grotere bangeriken.. Persoonlijk denk ik ook dat de "angst" veel meer bij de ruiter zit en dit wordt overgebracht op het paard. TS is hier een mooi voorbeeld van, haar vorige paard had het nodig en haar huidige paard ook.. Denk je dan echt dat het aan het paard ligt? :n


Waarom die toon? Al 'ligt het aan haar' en vindt zij dat fijn met haar paarden, prima toch? We zijn hier vooral hobby ruiters die gewoon een zo ontspannen en leuke wedstrijd willen als mogelijk. Fijn voor de paarden en ook voor de ruiters. Niemand heeft het over een staatsgevaarlijke onderneming, beetje overdrijf-taal in een poging je punt kracht bij te zetten.