(JV) Afstraffen tijdens een proef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 16:16

Ik ben zelf geen jury, maar schrijf wel eens en ik heb een keer geschreven bij Z2, toen was er een ruiter die (volgens de jury) de hele proef zijn paard zat tegen te werken. Dat paard liep dan ook niet netjes aan de hulpen en op een gegeven ogenblik gaf de ruiter zijn paard ook een flinke schop. Het betreffende onderdeel werd niet zo hoog gewaardeerd (weet het preciese punt niet meer) en onderaan, bij het lijstje over effect van de hulpen oid heeft hij een laag punt gegeven, met als commentaar dat ruiter eigen fouten niet mag afreageren op het paard.
Dat vond ik toen wel terecht, eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 16:17

Citaat:
Maar daartegenover mag je maar 2x een onderdeel overdoen per proef.

Sinds wanneer mag dat?
Daar heb ik namelijk nog nooit van gehoord.

Zover ik weet kun je in de meeste gevallen het beste gewoon doorgaan met je proef.
een 3 voor het slechte onderdeel, maar doe je het nog een keer, krijg je zover ik weet geen nieuw punt, alleen maar een -2, dus hou je een 1 over.

Verder ontopic heb ik een paard in de springring wel eens iets harder geslagen dat dat eigenlijk toegestaan is, maar er is niks van gezegd.
Want een paard dat 10 meter van te voren de staak in gaat en vervolgens kaarsrecht omhoog staat, krijgt van mij een giga klap.
En ook giga sporen in zijn lijf.

Zeker omdat dat beest eerst bij mij altijd foutloos was, maar een potentiele koper er een paar keer onderling mee gestart was en ff de stop er in gebouwd had Boos!
En die stop accepteerde ik niet.
Volgende wedstrijd had hij hem ook niet meer Extreme duivel

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 16:37

runningkawa schreef:
Zover ik weet kun je in de meeste gevallen het beste gewoon doorgaan met je proef.
een 3 voor het slechte onderdeel, maar doe je het nog een keer, krijg je zover ik weet geen nieuw punt, alleen maar een -2, dus hou je een 1 over.

Dit klopt inderdaad,
maar ach, als het nou om die 2 puntjes moet hangen.
Ik zie het als een investering in de toekomst.

gomir

Berichten: 25541
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 16:49

runningkawa schreef:

Verder ontopic heb ik een paard in de springring wel eens iets harder geslagen dat dat eigenlijk toegestaan is, maar er is niks van gezegd.
Want een paard dat 10 meter van te voren de staak in gaat en vervolgens kaarsrecht omhoog staat, krijgt van mij een giga klap.
En ook giga sporen in zijn lijf.

Zeker omdat dat beest eerst bij mij altijd foutloos was, maar een potentiele koper er een paar keer onderling mee gestart was en ff de stop er in gebouwd had Boos!
En die stop accepteerde ik niet.
Volgende wedstrijd had hij hem ook niet meer Extreme duivel


Dat zien die juryleden ook wel denk ik Knipoog Dat probleem hebben we bijna allemaal wel eens. Dit zie ik liever dan het beestje steeds vriendelijk aanpakken en ieder concours hetzelfde gezeur...Haha!

Over dat overdoen heb je trouwens gelijk. Je krijgt geen nieuw punt, alleen -2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 18:03

Sjuimpje"]
[quote="runningkawa schreef:
Zover ik weet kun je in de meeste gevallen het beste gewoon doorgaan met je proef.
een 3 voor het slechte onderdeel, maar doe je het nog een keer, krijg je zover ik weet geen nieuw punt, alleen maar een -2, dus hou je een 1 over.

Dit klopt inderdaad,
maar ach, als het nou om die 2 puntjes moet hangen.
Ik zie het als een investering in de toekomst.
[/quote]
Dat ben ik met je eens hoor Lachen
Zeker als je weet dat het om een soort van uitproberen van je paard is.
Dan is het -2 vaak dubbel en dwars waard.
Maar gaat er gewoon wat mis in je proef is het jammer om daar extra -2 bij te laten komen.

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 18:23

DePaardeMan schreef:

Dat klopt dus als het fout gaat heb een je 3-4 en als je het nog een x overdoet dan heb je misschien een 7 min 2 = 5. Dat is altijd beter dan die 3-4.
Maar daartegenover mag je maar 2x een onderdeel overdoen per proef.


Nee, het bovenstaande klopt niet. De eerste keer die je laat zien wordt beoordeeld. De 3 -2 blijft staan, ook al gaat het de tweede keer veel beter. Dat is dan jammer voor je. Zie het idd als gehoorzaamheidstraining voor je paard, maar zeker niet om je punten omhoog te halen, zo werkt het niet.

Zou een mooie boel worden: je paard strekt bv. normaal voor een 8, nu galoppeert hij even aan = een 4 in het gunstigste geval, dus jij rijdt de diagonaal over om als nog een 8 -2 te scoren Verward
Nope, daar trapt een jury niet in Knipoog

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 19:57

Ik had dus gisteren zo'n dag....

Matador is normaal behoorlijk looplustig, wat ik overigens heel erg fijn vind, maar gisteren... t leek wel een ingeslapen manege-knol!!!

Toch heb ik er voor gekozen om geen rotschop te geven, maar (met hangen en wurgen) door te rijden en doen alsof er niks aan de hand was. Wel gaf ik zo buiten het zicht van de jury een keer een por met mijn spoor, maar helaas was dat zonder effect.
Ik baalde wel natuurlijk (had fans die zaten te kijken) maar ja, volgende keer beter, ik maak er geen halszaak van.
Bovendien heeft het bij dit paard helaas ook erg weinig zin, in het gunstigste geval doet ie gewoon nooit meer wat voor je.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:26

Sjuimpje"]
[quote="KarinvdM schreef:
Iets overnieuw doen is zinloos. De eerste keer dat je een oefening doet telt. In dit geval krijg je een slecht cijfer voor het onderdeel (paard is niet voldoende aan de hulpen) en je krijgt -2 om dat je een fout in het programma rijdt om dat je iets voor de 2e keer doet, waarschijnlijk draai je ook een volte.

Dat ben ik niet met je eens,
ik heb wel eens gehad dat mijn paard op de diagonaal geen achterwaarts wilde, toen ik er iets meer druk opzette kwam hij steil omhoog, ik heb hem toen een harde draai om zijn oren gegeven (gewoon met platte hand *auw*) en daarna voorwaarts geschopt.
Na een halve ronde galop heb ik hem weer netjes terug genomen en alsof mijn neus bloedde heb ik weer gewoon die diagonaal gereden en mooi dat hij netjes zijn achterwaarts liet zien en daar mooi op mijn hulpen weer uit wegdraafde.
Ik had inderdaad minpunten, maar de gehoorzaamheid van mijn paard is mij meer waard en dus wat deze oplossing en het overrijden voor mij niet zinloos.
Overigens had ik als opmerking onder mijn protocol: "het mag eigenlijk niet, maat stiekem toch goed opgelost." En als klap op de vuurpijl was de rest goed genoeg om die minpunten en dikke onvoldoendes te compenseren.
[/quote]

Ik bedoelde met de opmerking dat het zinloos is, dat de eerste beoordeling blijft staan. Dat je iets overnieuw doet omdat je het beter vind voor de gehoorzaamheid van je paard is een ander verhaal. De (bijvoorbeeld) 3 blijft een 3, ookal is de herhaling een 8 waard.