Geen linkergalop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Geen linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 20:05

Ik heb binnenkort een onderlinge wedstrijd van de stal waar mijn verzorgpony staat.
Het proefje wat ik moet rijden is de B8, deze heb ik al een paar keer geoefend. Er is alleen 1 probleempje, Co kan geen linkergalop, en in dat proefje moet je de linkergalop doen.
Wat moet ik dan doen? Gewoon het onderdeel in draf rijden, het onderdeel in rechtergalop rijden of het onderdeel in rechtergalop rijden en dan elke keer terug halen en weer proberen links aan te springen?
Waar zou je de meeste punten voor kunnen halen?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:07

ik denk dat je best probeert aan tespringen, zit je mis terug nemen en opnieuw aaspringe, ondertussen wel de figuren die je dan normaal moet rijden rijden, en zodra ze weer draf vragen een mooie nette draf tonen
zo zullen ze zien dat je toch probeert om juist te springen, en niet denkt van ik laat het over, of pff hij zit verkeerd, maar ik galopeer lekker door
daarbij als je doorgalopeert in de verkeerde galop is het nog gevaarlijk ook
zie dat je net dan valt met pony en al... Haha!

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:08

kun je niet je paard een keer aan een longeerlijn met bijzets proberen wel in de goede te krijgen? of heeft hij mischien iets met zijn benen(weet het niet, wil niet bemoeizuchtig zijn:) ) ander zou ik idd ook gewoon aanspringen Lachen succes!

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:05

Galoppeer gewoon op de juiste manier aan, dus met stelling en buiging naar links zodat de jury ziet dat je toch je best ervoor doet. Dan neem je hem nog een keer terug naar draf, en springt weer netjes aan in de galop. Dan weet de jury dat je het hebt gezien en dat je je best ervoor hebt gedaan om het goed te krijgen.

Succes met je wedstrijd!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 17:14

Ik ook gewoon steeds proberen goed aan te springen. Misschien heb je mazzel en springt ie wel goed aan!
In draf rijden zou ik niet doen, dat schiet niet op. Rechtergalop is ook heel fout, dus gewoon proberen om in de linkergalop te rijden.

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 18:07

ik zou het ook in de linkergalop gewoon proberen maar waarom lukt dat dan niet heeft je pony wat aan zn rug benen ofzow dat ie dat niet kan?
want volgens mij kan elk normaal paard in de linkergalop aanspringen

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:06

lisa, niet allemaal,, een pony op de manege kan het wel, maar is zo vastgeroest in de rechtergalop dat ze het vertikt om goed aan te sprinegen, sringt ze toch links aan komt ze zelf terug naar draf en springt zelf verkeerd aan, of doet zelfs een poging tot galopwissel

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:09

ik zou toch proberen elke keer op nieuw aan te springen. ken het probleem. mijn paard kon ook geen linker galop, ging steeds overkruist. ben daarom heel blij met de nieuwe zware bodem in de bak. Ze kan het opeens wel.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:13

Overnieuw aanspringen, en beginnen met oefenen op de linkergalop. Ergens zit dat knopje, het kan dat ze er moeite mee heeft, maar ze KAN het wel...
Doorzetten, de aanhouder wint Knipoog

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 19:56

Irene2 en xxLisaxx, ze mankeert niks. Ze heeft ongeveer 6 jaar niet meer in een bak gereden door hoefbevangenheid en sincker, en de laatste jaren was er gewoon geen bak. En als je alleen maar buiten gaat rijden, ontwikkeld ze zich aan 1 kant sterker (in dit geval de rechterkant) waardoor de andere kant moeite heeft met oefeningen.
We lessen ongeveer een jaar lang weer in de bak, en sinds kort hebben we een bak op stal, maar ik heb geen zin om elke dag fanatiek te gaan oefenen en corrigeren. Ik doe het liever rustig aan en dat ze er nog plezier in heeft, dan elke dag oefenen en dat ze het op een moment het vertikt om de bak in te gaan.
Nog even voor de duidelijkheid: het is een onderlinge wedstrijd op stal, ik wil het dus gewoon voor me plezier doen en Co niet gaan dwingen.
Aan de linkergalop wordt nog gewerkt!

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 20:35

okee, ben het helemaal met je eens Knipoog tippy: probeer als je er aan toe bent een keer longeerlijn met bijzetteugels, iets naar buiten gestald,en direct laten reageren zodat ze er niet over na kan denken.

Heel heel erg veel succes!!!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 21:10

Aan de longe doet ze het wel, ze heeft dan gewoon een halster aan. Maar er is heel lang niet meer met haar gelongeerd. Bij mij vertikt ze het om te lopen, dus ze is ongeveer 2 maanden niet meer gelongeerd.
Het lukt onder het zadel gewoon niet, omdat wij haar waarschijnlijk belemmeren in het aanspringen, ze moet immers iemand meesjouwen.