2 wedstrijden op 1 dag, mag dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

2 wedstrijden op 1 dag, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 20:03

Hallo,

Vorige week viel mij op dat een meisje bij mij uit de groep(L1) op een wedstrijd in Friesland al eerder die dag had gestart met hetzelfde paard op een ander concours in Friesland? Noem geen plaatsen omdat het meisje misschien ook wel op bokt zit!

Nu dacht ik dat dit niet mocht,

Weten jullie hier meer van?

Ik vind het zelf overdreven, 1 wedstrijd is meer dan genoeg toch voor een paard!

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: 2 wedstrijden op 1 dag, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:04

Dat mag niet.

Perla

Berichten: 3694
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: friesland

Re: 2 wedstrijden op 1 dag, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:07

nee dit mag niet. tenzij de organisatie een andere datum op de coupons hebben gezet (daar kan de KNHS het aan zien) zal ze een Oficiele Waarschuwing krijgen en eventuele winstpunten zullen niet meetellen. gebeurt het vaker zal ze een boete krijgen

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: 2 wedstrijden op 1 dag, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 20:16

ze beide wedstrijden een winstpunt.
Ik hoop inderdaad dat het KNHS erachter komt. Ikvind het dom om twee keer te starten!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: 2 wedstrijden op 1 dag, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:19

Stel dat ze op elke wedstrijd 1 proef rijdt. Wat voor verschil maakt het dan dat dit op twee verschillende locaties is boven een wedstrijd waar ze twee proeven mag rijden?

Vraag ik me gewoon even af.

Dat je niet op 1 dag twee wedstrijden mag starten waar je op elke wedstrijd 2 proeven rijdt kan ik me wat bij voorstellen.

Netto resultaat: 2 proeven is namelijk hetzelfde.

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: 2 wedstrijden op 1 dag, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 20:22

nou dan moet je eerst met je paard naar de ene wedstrijd, en dan later op de dag weer naar de andere dag........

Perla

Berichten: 3694
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: friesland

Re: 2 wedstrijden op 1 dag, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:23

volgens mij gaat het gewoon om het princippe bij knhs maar het mag niet staat in het regelement (ergens, heb het ooit eens opgezocht Schijnheilig )
nogal krom want een andere ruiter mag het zelfde paard wel op een andere wedstrijd starten

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: 2 wedstrijden op 1 dag, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:24

Dat zou belastend kunnen zijn voor het paard inderdaad. Maar als een van die wedstrijden nu thuis is bijvoorbeeld? Dan heb je het reizen al niet.

Perla, is dat zo? Ook in dezelfde klasse als de eerdere ruiter? Dat is dan krom inderdaad.

Gewoon als theoretische discussie even.

Perla

Berichten: 3694
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: friesland

Re: 2 wedstrijden op 1 dag, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:27

ik zoek wel even

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: 2 wedstrijden op 1 dag, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 20:52

heb net pb gehad van Jojo, degene in waar het om ging geloof ik haha.

Ze zegt dat het wel mag. mag wel omdat
als je'zomers een streekwedstrijd hebt rij je 2 proeven achter elkaar.
In totaal mag je per paard per dag per combinatie 2 proeven rijden en 2 parcoursen springen.

Het is zelfs zo als je bevoorbeeld een pony hebt die wordt gerden bij de pony's door meisje A en meisje B rijdt hem bij de paarden op de zelfde dag dan mag de pony 4x dressuur rijden en 1 x springen....weet ik heel zeker heb een vriendin die dat doet met een ander meisje. Dit was wat ze erover zei


De meningen zijn erg verdeeld of het mag ofniet, had namelijk ook al erover gehad op de club.

Heb je al wat gevonden Perla?

Trouwens Jojo23, ik bedoel dit niet aanvallend, wilde het gewoon graag weten! Lachen

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: 2 wedstrijden op 1 dag, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:53

Dan is het dus toch zo wat ik dacht Lachen. Twee proeven per combinatie mag (want dat doe je ook in de zomer) Lachen.

Perla

Berichten: 3694
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: friesland

Re: 2 wedstrijden op 1 dag, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:03

ik heb niks meer gevonden...
waar hebben jullie het vandaan gehaald? bron? ben wel nieuwschierig geworden Tong uitsteken

jojo23

Berichten: 1606
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Drachten-friesland

Re: 2 wedstrijden op 1 dag, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:25

Nou hier is de schuldige amazone Bloos

Ten eerst wil ik even zeggen dat ik zeer zuinig ben op mijn paard, en dat ik nog nooit eerder 2 wedstrijden heb gehad op 1 dag en ook niet van plan ben omdat te gaan doen.

Hierbij zal ik even het verhaal even toe lichten.
Ik had mij opgegeven voor de wedstrijd te Gorredijk,maar door dat ik vrij laat was met opgegeven heb ik voor de zekerheid akkrum ook opgegeven,ik had die dag vrij gevraagd van mijn werk,dus wilde die dag graag wel mee doen aan een wedstrijd.

Zo als ik al vermoede stond ik inderdaad op de wachtlijst bij Gorredijk als nr 5,dus ik had er geen hoop meer in dat ik daar zou rijden,bij akkrum was ik wel geplaatst.
Hierdoor was ik helemaal vergeten om me af te melden voor Gorredijk om mij van de wachtlijst af te laten zetten.
Tot mijn verbazing zag ik die donderdags voor de wedstrijd dat ik wel geplaatst was op de startlijst.
Heb toen overleg gehad met de eigenaar en zijn we tot de conclusie gekomen dat het allemaal heel mooi paste om eerst naar akkrum en dan naar Gorredijk door te rijden.
Dit is dus allemaal in goed overleg gegaan.

maar over het feit of het wel of niet mag kan ik dus zeggen dat het WEL mag omdat (zie bercht hierboven van thommie wat ik haar heb gemailt)

Je mag op 1 dag met dezelde combinatie 2 dressuur proeven rijden en 2 parcoursen springen,wat tevens zomers vaak gebeurt op concoursen en streekwedstrijden....Ik heb dus op 1 dag op elke plaats 1 proef gereden dus 2 op 1 dag,wat ik tevens ook doe op concours en streekwedstrijd zomers,trouwens ik spring niet dus daar blijft hetd an ook bij dat ik 2 proeven rij.
Ook mag een pony met 2 amazones per dag en per combinatie 2 proeven rijden en 1 parcours springen,als voorbeeld heb ik meisje A die rijdt bij de pony's 2 proeven en 1 parcours springen en meisje B rijdt met dezelfde pony bij de paarden en mag dan 2 dressuur proeven rijden en 1 parcours rijden,zou meisje B niet springen met de pony dan mag de pony met meisje A 2 dressuurproeven rijden en 2 parcoursen springen
Dit alles is nagevraagd bij de KNHS.

Bij deze wil ik nog wel duidelijk zeggen dat dit dsu voor mij de 1ste keer was dat ik 2 wedstrijden had op 1 dag maar NIET van plan ben hier een gewoonte van te maken en dat alles in goed overleg met de eigenaren is gedaan en het welzijn van mijn paard op nr 1 staat.

groetjes jolanda

gomir

Berichten: 25535
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: 2 wedstrijden op 1 dag, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:57

Ik weet niet beter dan dat een ruiter maar aan 1 evenement per dag mag deelnemen.
Heb eens gehad dat ik met Ot in Sneek gestart ben('s ochtends) en dat ik de merrie ook graag wilde rijden, maar dat werd in sneek erg laat.
In anna paulowna was toen ook wedstrijd(vlak bij huis) en daar wilde ik de merrie dan B starten 's middags. Kon wat tijd betreft prima, maar was dus volgens de KNHS niet toegestaan! (en dat ging dus om twee verschillende paarden en niet met hetzelfde paard)

laborah
Berichten: 276
Geregistreerd: 14-08-04

Re: 2 wedstrijden op 1 dag, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 01:10

art 13 Algemeen wedstrijdreglement

Het inschrijven voor en/of het starten door dezelfde deelnemer tijdens twee verschillende wedstrijden op één dag is toegestaan voor zover dat met verschillende paarden gebeurt.
Aan de overige in dit reglement opgenomen wedstrijdbepalingen, waaronder het tijdig aanwezig zijn en het persoonlijk in ontvangst nemen van prijzen, dient tijdens beide wedstrijden voldaan te worden. Indien de deelnemer in gebreke blijft vervallen de gewonnen prijzen aan de wedstrijdorganisatie.

Het mag dus niet!

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: 2 wedstrijden op 1 dag, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 02:18

Even verderlezen en dan vind je dit.

Hier haal ik dus uit dat het wel mag

HOOFDSTUK 14 - AANTAL STARTS
Artikel 20 – Aantal starts
1. Op een wedstrijddag mag een deelnemer in de disciplines dressuur, springen, samengestelde wedstrijdsport en eventing per klasse of rubriek maximaal drie paarden starten. Voor de overige disciplines wordt verwezen naar de desbetreffende disciplinereglementen. Een combinatie, die op een wedstrijddag promoveert, kan tijdens diezelfde wedstrijddag niet tevens een klasse hoger starten. Dit geldt niet voor scholingsrubrieken en hors concours-starts.
2. a. Op een wedstrijddag mag een paard in de discipline dressuur met dezelfde ruiter tweemaal uitkomen in twee verschillende rubrieken, behoudens in het geval van deelname aan een
rubriek Kür op muziek en aan een klassementswedstrijd, waarin het maximum aantal rubrieken is vastgesteld op drie.
b. Indien twee deelnemers op dezelfde wedstrijddag van hetzelfde paard gebruik maken mogen zij, onverminderd het bepaalde in artikel 20 lid 3a, in de discipline dressuur elk tweemaal met het paard uitkomen; de in artikel 20 lid 2a genoemde uitzonderingsbepaling is in dat geval echter niet van toepassing.
3. Met één paard mogen meer startgerechtigde combinaties gevormd worden, waarbij echter de hier na volgende bepalingen in acht genomen dienen te worden:
a. Een paard mag uitsluitend in de disciplines dressuur, springen, aangespannen sport en mennen (dressuur en vaardigheid) op één wedstrijddag, al dan niet met dezelfde deelnemer, maximaal viermaal worden gestart, waarvan door één deelnemer in het springen. Een uitzondering hierop wordt gevormd door de klasse B-springen voor pony's, waarin maximaal twee deelnemers met dezelfde pony mogen deelnemen. Een paard/pony mag per wedstrijddag maximaal 2 keer worden gestart in het springen, exclusief barrage en finale.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: 2 wedstrijden op 1 dag, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 02:49

Het mag dus niet.

Ja je mag wel 2 keer starten met je paard, maar dat moet dan op hetzelfde terrein gebeuren dus niet op 2 verschillende plaatsen.
Je hebt dus aan de helft van de voorwaarden voldaan, namelijk enkel dat je 2 keer gestart bent.
Citaat:
Het inschrijven voor en/of het starten door dezelfde deelnemer tijdens twee verschillende wedstrijden op één dag is toegestaan voor zover dat met verschillende paarden gebeurt.


Dus je had wel met een ander paard mogen starten maar niet met hetzelfde paard.

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: 2 wedstrijden op 1 dag, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 03:22

[quote="lindsey"]
.
2. a. Op een wedstrijddag mag een paard in de discipline dressuur met dezelfde ruiter tweemaal uitkomen in twee verschillende rubrieken, .....

a. Een paard mag uitsluitend in de disciplines dressuur, springen, aangespannen sport en mennen (dressuur en vaardigheid) op één wedstrijddag, al dan niet met dezelfde deelnemer, maximaal viermaal worden gestart, waarvan door één deelnemer in het springen. /quote]

Paard mag 4x worden gestart op 1 wedstrijddag maar ik zie dus nergens dat dit bij dezelfde wedstrijd moet zijn. Volgens mij mag het dus wel.

gomir

Berichten: 25535
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: 2 wedstrijden op 1 dag, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 09:45

Zie artikel 13 lindsey...

Paard mag idd 4 keer worden gestart, dat komt voor als je dressuur rijdt en springt of als je met twee ruiters op één paard rijdt.
Wat in 2a staat zegt dat je in twee verschillende rubrieken mee mag rijden(dus bijv. proef 4 en proef 5)


Laborah: bedankt voor het opzoeken. Ik was gisteravond onderweg, maar toen liep mijn computer vast en ben ik maar gaan slapen Clown
Ben ik toen toch verkeerd voorgelicht trouwens, want bij mij ging het wel om twee verschillende paarden...

Elgranta
Berichten: 47
Geregistreerd: 31-07-05

Re: 2 wedstrijden op 1 dag, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:45

thommie schreef:
ze beide wedstrijden een winstpunt.
Ik hoop inderdaad dat het KNHS erachter komt. Ikvind het dom om twee keer te starten!


Dit topic volgend en zo de vreemde reactie van thommie lezend (zij rijdt dus vast geen twee proeven op 1 dag, zelfs al is de mogelijkheid daartoe Duivel ), vermoed ik toch ook dat er een tikkeltje jaloezie meespeelt. Want was jij niet degene, die dat meisje (die dus wel winstpunten behaalde) vertelde dat je al heel lang in de L1 reed en het maar niet opschoot? Over elkaar iets gunnen gesproken! Waarom is dat blijkbaar zo moeilijk?

Verder vind ik het maar vreemd en ook nogal onfatsoenlijk, wanneer je een pb ontvangt, er op dit forum zomaar over publiceert. Waarvoor is een pb dan een persoonlijk bericht? Wanneer je het niet aanvallend bedoeld en het gewoon wilde weten, dan had je je wel verre gehouden van stemmingmakerij en had je gewoon de KNHS-site bezocht en het antwoord op je vraag daar opgezocht!

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: 2 wedstrijden op 1 dag, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 12:58

Elgranta schreef:
thommie schreef:
ze beide wedstrijden een winstpunt.
Ik hoop inderdaad dat het KNHS erachter komt. Ikvind het dom om twee keer te starten!


Dit topic volgend en zo de vreemde reactie van thommie lezend (zij rijdt dus vast geen twee proeven op 1 dag, zelfs al is de mogelijkheid daartoe Duivel ), vermoed ik toch ook dat er een tikkeltje jaloezie meespeelt. Want was jij niet degene, die dat meisje (die dus wel winstpunten behaalde) vertelde dat je al heel lang in de L1 reed en het maar niet opschoot?

Verder vind ik vind het maar vreemd en ook nogal onfatsoenlijk, wanneer je een pb ontvangt er hier op het forum zomaar over publiceert. Waarvoor is een pb dan een persoonlijk bericht? Wanneer je het niet aanvallend bedoeld en het gewoon wilde weten, dan had je je wel verre gehouden van stemmingmakerij en had je gewoon de KNHS-site bezocht en het antwoord op je vraag daar opgezocht!


Haha ik ben helemaal niet jaloers hoor, ben hartstikke wijs met m'n paard, hij kan alles super goed maar het is nu eenmaal geen makkelijk paard en omdat hij nu eenmaal een schijtluis is gaat het allemaal niet zo snel. Maar het gaat steeds beter, Haha!

En wie zou ik het dan verteld hebben? ik ben daar gewoon eerlijk over dat t niet zo snel gaat. Schaam me er niet voor, die winstpunten komen vanzelf wel! Clown

Ik wist natuurlijk de achterliggende reden niet van de twee keers starts, die ik nu wel weet. En nu snap ik jojo wel. dan kan inderdaad gebeuren. En dan is het mooi meegenomen 2x wp. Maar als je zo iemand bent die koste wat kost snel winstpunten wilt halen en dan maar twee keer gaat starten, nee dan gun ik iemand geen 2 winstpunten.

Hoop dat je mij ook een beetje snapt Bloos

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: 2 wedstrijden op 1 dag, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 13:01

eneuh heeeel lang zit ik niet in de L1 hoor.
Vorig jaar ben ik in Oktober overgegaan. En heb dit voorjaar zomer een half jaar geen wedstrijden gehad. Dus t valt allemaal wel wat mee.

jojo23

Berichten: 1606
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Drachten-friesland

Re: 2 wedstrijden op 1 dag, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:50

Ik heb TOTAAL geen haast in tegendeel we gaan wel erg hard...we zijn de B en L1 zo wat aan het door racen,we gaan in eind januari pas L2. Bloos

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: 2 wedstrijden op 1 dag, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 16:12

Dat is toch lekker, om zo hard te gaan. Mijne vind elke wedstrijd wel weer wat eng Lachen maar buiten gaat t wel goed gelukkig!

Tot volgende wk in joure!

mellenoska

Berichten: 168
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Schagen

Re: 2 wedstrijden op 1 dag, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:06

even voor de duidelijkheid:
je mag 2 proeven met één paard en ook nog twwe keer springen op één wedstrijd en dus niet op twee verschillende wedstrijden.
Als het vaker gebeurt kun je een waarschuwing krijgen en als het dan nog steeds gebeurd zelf een boete.
Het gekke is dat het om de combinatie gaat, dus een andere ruiter kan dezelfde dag wel met datzelfde paard op een andere wedstrijd starten. Het is een beetje krom maar zo is het nu eenmaal.