Helaas zat Laiser niet lekker in zijn vel...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Helaas zat Laiser niet lekker in zijn vel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 14:05

Even informatie vooraf. Laiser is de laatste weken wat matter geweest na het rijden en oogde verschillende keren echt moe. (En drijf nat door zijn mega wintervacht. (die ga ik volgende jaar dus echt niet meer laten komen. Ik ga hem gewoon aan het begin van de winter scheren. )
Ik heb zijn bloed laten onderzoeken en daar was gelukkig niets mee aan de hand.

Gisterochtend vlocht ik Laiser nog in en daarna reed ik even terug naar huis om Michel op te halen om vervolgens samen Laiser te laden. (Dat lukt me helaas nog steeds niet in mijn eentje.)
Laiser deed weer zo als gewoonlijk. Liep naar de trailer toe en net voor de laadklep stond hij stil en keek rond van, willen jullie dat ik er op ga? Ik had nog zoiets van kom op stel je niet aan, loop nou toch eens gewoon door. Maar nee hoor. Dikke middelvinger ermee. Rolleyes
En nu komt het. Hij kijkt Michel aan en die maakt zo'n liftend gebaar met zijn duim, van kom op je ga er eens in... En Laiser stapt de trailer in alsof er niets aan de hand is.
Rolleyes
Je zou hem toch. En Michel staat natuurlijk met een Haha! te kijken.
Paarden *zucht* je kunt beter kippen houden.

Op het wedstrijdterrein aangekomen, parkeerde ik de auto met trailer en liep naar binnen om me te melden. Eigenlijk was ik ruim op tijd. Ik vroeg nog of alles op tijd liep, en dat was zo zeiden ze...
Dus dronken Michel en ik nog op ons gemak wat en deden we heel rustig aan. Ik had immers nog zeeën van tijd. (Dacht ik)
Laiser was de hele tijd wonderbaarlijk rustig geweest op de trailer. Gewoon net een braaf paard. (Terwijl hij normaal altijd al wel laat merken dat hij dat hok weer uit wil. En snel natuurlijk Schijnheilig )

Hij was allemaal wat rustiger dan normaal. Ik eigenlijk blij want dat zou ook wel eens fijn zijn. (Maar achteraf had ik beter moeten weten)

Toen ik eenmaal op het losrijdterrein aankwam begon ik gewoon relaxed te stappen. (volgens mijn berekening had ik nog minstens een kwartier om los te rijden en na de eerste proef zou ik 40 minuten moeten wachten op de volgende proef, dus wilde ik het rustig aan doen)
Maar toen mijn voorleesster terug kwam van de ringmeester, bleken ze dus wel zijn ingelopen. Rolleyes
Ik heb nog anderhalve proef om los te rijden. Fijn, NOT dus.
Laiser was ook niet in zijn doen, want zo fel aan het been als hij vrijdag was zo traag en niet aan het been was hij tijdens de wedstrijd. Ik snapte maar niet hoe het kwam. Ook voelde hij wat stijfjes in zijn rug aan. Dat had hij vrijdag ook al een beetje, maar dat had ik volgens mij toen weer los gekregen.
Toen ik de proef in moest was het eerste stuk niet zo heel fijn om door te zitten. Laiser werkte qua rug niet echt mee. De tweede helft van de proef ging gelukkig makkelijker.
Alleen was het wel heel opvallend dat hij heel erg zijn oren in zijn nek deed tijdens de linkergalop. (Voor mij en mijn voorleesster een teken dat er ergens iets niet helemaal in orde was.)
Ook kreeg ik hem ook helemaal niet lekker voorwaarts zoals hij normaal kan lopen. Het was een redelijke proef, maar niet zoals ik hem had willen rijden.

Tussendoor gooide ik er een dekentje over en gingen weer terug naar buiten. Laiser was inmiddels al behoorlijk nat van het zweten. Even wat gerelaxed om vervolgens de laatste tien minuten hem weer gereden en kreeg ik hem met behulp van een zweepje weer wat attenter op het been. Maar toen ik terug in de rijhal kwam, was alles er meteen uit terwijl ik nog precies hetzelfde reed.

Toen de tweede proef. Die ging ook weer te weinig voorwaarts, al was ik al blij dat ik hem zo voorwaarts kreeg als hij was. Hij was echt moe. Doordat ik twijfelde en mijn voorleester een fout maakte met voorlezen, reed ik nog een keer verkeerd. Daarna moest ik rechts aangalopperen bij A. Laiser sprong links aan. (Later bleek dat de jruy niet echt op had zitten letten want ik kreeg een 6, terwijl Laiser in de verkeerde galop aansprong Verward )
Tot vier keer toe sprong hij verkeerd aan en werd steeds bozer op mij dat ik met eruit haalde en corrigeerde. Mijn middengallop kwam dus ook niettot zijn recht en omdat ik een herstelpoging deed om aan te springen kreeg ik een 4 en nog eens -4.

Na de proef had hij helemaal geen puf meer en ik zat in een sauna zo zweette hij.
Een stalgenootje die ook dierenarts is, was er ook en zei ook dat hij erg moe was en het waarschijnlijk gewoon erg heet had met zijn dikke vacht. En daarom binnen ook stil viel in vergelijking met buiten. Misschien volgend jaar hem toch maar scheren.

Uiteindelijk had ik voor mijn eerste proef 151 punten en voor mijn tweede proef 153-6 punten. Op zich nog niet slecht voor de derde keer in de L2. Maar toch, ik wist dat we een veel betere proef neer hadden kunnen zetten. Maar ik voelde me ook een beetje schuldig dat ik Laiser dit aan deed, terwijl ik toch eigenlijk al had moeten merken tijdens het zadelen dat hij niet helemaal in zijn hum was...

Vandaag mag hij lekker in de wei genieten van zijn vrije dag. Morgen eens kijken hoe zijn rug is, en anders ga ik dinsdag denk ik maar niet springen...


Yvette90

Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 14:19

jammer maar de volgende keer beter idd gewoon volgend jaar scheren!!!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 15:13

Die wintervacht zou echt wel eens het probleem kunnen zijn hoor. De paarden recupereren minder snel en blijven langer nazweten. Dat resulteert vaak in een paard dat wat mat is en sneller "op" is.
Ach en qua punten valt het eigenlijk nog best wel mee vind ik. Volgende keer beter en wacht maar lekker op het voorjaar, lekker zonnetje en een koel briesje. Dan loopt Laiser zeker weten wel weer.
Je kan natuurlijk ook altijd even zijn rug controleren, even lekker uitgebreid masseren en borstelen en goed op zijn lichaamstaal letten. Dan merk je al snel pijnlijke plekjes op.
Geef hem maar een lekkere knuffel en een dagje weidegang, daar knapt ie vast al weer van op!
Wedstrijden zat... toch Knipoog

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 15:57


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 17:22

Ah jammer dat je er niet zo'n goed gevoel over hebt. Heb vaker gelezen idd van paarden met dikke vachten die 's winters met de indoorwedstrijden zich niet zo lekker voelen.
Toch vallen je punten dan idd mee, je zit maar net naast een winstpunt.
Nou, geef Laiser maar een dikke knuffel, en hopen dat het voorjaar een beetje vroeg inzet dit jaar, dan is die vacht ook zo weer verdwenen en voelt hij zich misschien wat lekkerder Lachen

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 17:36

Balen dat het zo gegaan in. Misschien een goed idee om te scheren volgens jaar. Mijn pony zit volgens mij nog dikker in zijn vacht dat die van jou, maar hij heeft er minder last van.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:13

da's jammer, maar ik denk idd dat het met zijn vacht te maken heeft. Op naar de zomer

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 22:28

Zwelgje"]
Die wintervacht zou echt wel eens het probleem kunnen zijn hoor. De paarden recupereren minder snel en blijven langer nazweten. Dat resulteert vaak in een paard dat wat mat is en sneller "op" is.
[/quote]
Ja het is af en toe gewoon niet leuk meer zollang hij nat blijft.

[quote]
Je kan natuurlijk ook altijd even zijn rug controleren, even lekker uitgebreid masseren en borstelen en goed op zijn lichaamstaal letten. Dan merk je al snel pijnlijke plekjes op.
[/quote]
Ik ga dat morgen zeker ook even doen.
Ook zet ik hem aan de longe om eens te zien hoe hij loopt en of hij wil zakken met zijn hoofd. Wanneer hij dat niet vrijwillig doet aan de longe weet ik dat er iets mis is met de spieren in zijn rug.

[quote]
Geef hem maar een lekkere knuffel en een dagje weidegang, daar knapt ie vast al weer van op!
Wedstrijden zat... toch Knipoog
[/quote]
Hij heeft ook heerlijk genoten in de wei.
Hij bleef lekker staan grazen toen ik hem een appeltje kwam brengen. Toen ik hem over zijn hals aaide, lieten er meteen een hoop haren los. Dus morgen gaaf ik hem een extra goede rosbeurt en hoop ik een hele berg haren los te krijgen Knipoog
En wedstrijden genoeg inderdaad.
Al denk ik wel dat als hij bij de volgende wedstrijd nog zo'n dikke vacht heeft, ik mijn schema toch iets ga aanpassen.
Zie ik je trouwens vanaf het groene seizoen weer in Waspik?

[quote="Cody"]
Ah jammer dat je er niet zo'n goed gevoel over hebt. Heb vaker gelezen idd van paarden met dikke vachten die 's winters met de indoorwedstrijden zich niet zo lekker voelen.
Toch vallen je punten dan idd mee, je zit maar net naast een winstpunt.
[/quote]
Ja nu hoor ik het ook steeds meer.
Die dierenarts die bij op stal staat, zei vandaag ook nog dat haar paard niet lekker loopt als hij het te heet heeft. Dus laten we maar hopen dat het inderdaad de vacht is...

En de punten vielen inderdaad nog mee. (Wat dat betreft mag ik ook niet klagen Knipoog )

[quote="Lielle schreef:
Op naar de zomer

Jaaaaaaaaaa

Fitzroy

Berichten: 25096
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 00:04

Jammer Mickey, maar niets aan te doen.

Mag ik vragen waarom je Laiser eigenlijk niet geschoren hebt?
Jij hebt toch de beschikking over een binnenbak, waar hij staat?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 00:11

Jammer dat het niet lekker ging Mickey, maar eigenlijk is het interessanter waarom Laiser niet lekker in zijn vel zit.

Dat zou nog weleens kunnen komen door het rare weer wat we deze winter hebben gehad.......koud, 14 gr, erg koud, weer 14 gr. Daardoor gaan ze haren, en toch weer niet. Dat zou een reden kunnen zijn. Ook kan hij zich natuurlijk gewoon verstapt hebben en daardoor wat spierpijn in zijn rug of iets hebben.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 16:44

Fitzroy"]
Jammer Mickey, maar niets aan te doen.

Mag ik vragen waarom je Laiser eigenlijk niet geschoren hebt?
Jij hebt toch de beschikking over een binnenbak, waar hij staat?
[/quote]

Ik heb Laiser niet geschoren omdat hij bij droog weer de hele dag buiten staat. Alleen wanneer het donker wordt gaat hij terug naar zijn stal.
Dus hij heeft wel wat vacht nodig buiten.
Maar volgend jaar ga ik het toch eens proberen.


[quote="Pipo schreef:
Jammer dat het niet lekker ging Mickey, maar eigenlijk is het interessanter waarom Laiser niet lekker in zijn vel zit.
Ik denk ook dat het komt door die sterk wisselende temperaturen.


Ik heb Laiser vandaag eerst even aan de longe gezet om te zien hoe hij liep. Daarna heb ik hem nog een kwartiertje gereden en hij liep gewoon goed. Er keek nog iemand die hem heel vaak ziet lopen en die vond dta hij eigenlijk heel goed liep. Dus nu ben ik helemaal overtuigd dat het gewoon de wintervacht was die hem parten speelden.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 17:41

He meiske, kop op. Komt helemaal goed. Hij voelt zich waarschijnlijk niet oppie toppie met die dikke vacht. En hij staat natuurlijk een stuk zwaarder in het werk dan vorig jaar. Scheelt ook een eind hoor.
Ik verheug me ook al helemaal op het voorjaar!!!
En ik zie je denk ik wel regelmatig in Waspik van het voorjaar!
Ik ben er trouwens dit weekend ook weer te vinden als mijn eigen blessure me niet teveel parten gaat spelen (schouder overbelast met springen Knipoog ).
Dat wordt mijn laatste keer L2 (met 17 winstpunten mogen we ook wel een keertje over he Knipoog )
Ik zie je binnenkort weer in de ring!!!

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 22:39

Zwelgje schreef:
He meiske, kop op. Komt helemaal goed. Hij voelt zich waarschijnlijk niet oppie toppie met die dikke vacht. En hij staat natuurlijk een stuk zwaarder in het werk dan vorig jaar. Scheelt ook een eind hoor.

Klopt heb je helemaal gelijk in.
Ik merkte vandaag tijdens het rijden ook dat hij al wat chago reageerde als ik niet zo stevig zat als anders.

Morgen even lekker afleiding door de springles. (Ik weet dat hij dat erg leuk vind, dus dat is even voor ons alle twee wat anders)
Verder heb ik vandaag nog een hele tijd gesproken met iemand die hem ook kent en dat luchtte ook goed op.

Ik houd voorlopig even rekening met zijn vacht, en plan voorlopig maar een wedstrijd per maand totdat hij verlost is van zijn "wilde" wintervacht Knipoog

Dan rijd ik er in het voorjaar gewoon wat meer Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:25

Ik hoop voor Laiser dat het snel lente wordt en hij weer 'beertje-af' mag zijn. Volgend jaar dus toch maar het Grote Apparaat er overheen! Knipoog

Op zich geen slechte scores trouwens!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers