Outdoor Dressuur;Wie rijd er zonder hoef-ijzers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Outdoor Dressuur;Wie rijd er zonder hoef-ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 22:38

Aangezien ik mijn paarden altijd op de weide en op buitenritten dressuurmatig train, komt er toch een nieuwsgierige vraag boven drijven?

Wie rijd er in Outdoor seizoen Ijzer-loos wedstrijden?


Ik heb elk jaar altijd braaf mijn paard op ijzers gezet voor de wedstrijden, de ellende van Kalkoenen draaien voor lief genomen. Maar Tijdens de trainingen draai ik nooit kalkoenen in de ijzers.

Ik heb altijd rekening gehouden met de vochtigheids-graad van de gras zode, als nat weer rijd ik ik enkeld op buitenrit in stap en draf oefeningen. Als t droog is pak ik de galop onderdelen er ook bij op de weides.

Momenteel L1 en M1 start gerechtigd.

Tijdens de droge periodes heb ik nooit problemen ondervonden met Hoefijzers (zonder kalkoenen) of zonder ijzers op de weide trainen. Nu twijfel ik of ik ze nu weer op Ijzers zet?

Anne_GTI

Berichten: 18205
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Outdoor Dressuur;Wie rijd er zonder hoef-ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:43

Ligt eraan wat voor paard. Eentje met korte krabbelpassen redt zich wel zonder ijzers. Je kan ook allemaal wedstrijden op zand uitzoeken.

Spenk
Berichten: 21798
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Outdoor Dressuur;Wie rijd er zonder hoef-ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:56

Ik start zonder :) hij red zich prima is enorm goed in balans.

Afbeelding

Vandaag op gras, niks aan de hand. We starten overigens M2.

Fjordengek93
Berichten: 158
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Outdoor Dressuur;Wie rijd er zonder hoef-ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:59

Ik heb B en L gesprongen zonder ijzers met mijn IJslander en af en toe een B proefje.. nooit problemen

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Outdoor Dressuur;Wie rijd er zonder hoef-ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 23:06

Ik train al een paar jaar met alleen voor ijzers op het gras, dot ging altijd goed. Nu heb ik van de winter de ijzers er onderuit gehaald, en heb laatst voor het eerst zonder ijzers gestart. Dit gaat wel maar je merkt wel dat je paard minder grip heeft. Op een natte bodem zul je denk ik toch wel schuiven.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 23:11

Elk paard kan zonder ijzers op allerlei ondergronden lopen. Juist ijzers zijn glad, daar moet je dan kalkoenen in draaien, die dan weer erg stoppend werken. Ik snap
sowieso niet, waarom paarden ijzers onder de voeten zouden moeten. Doe je dat bij andere dieren ook???

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 23:13

Yvank_ schreef:
Ik start zonder :) hij red zich prima is enorm goed in balans.

[ [url=m/OzVVpO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vandaag op gras, niks aan de hand. We starten overigens M2.



Wat toeval, net jouw topic gelezen/gezien; daarna toch maar mijn topic ge-opend. Ik zat al te spieken naar de hoefjes!

Spenk
Berichten: 21798
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 23:13

Die ervaring heb ik niet nicky. Vorig jaar gestart kampioenschappen op een extreem slechte bodem super nat en modderig daar hou je ook met ijzers weinig meer aan. Veel zien glijden mét ijzers. Wij zonder nergens last van. Ik denk zelf dat het heel erg ligt aan de balans en ritme van je paard. Ene paard loopt er niet anders om en een ander gaat met een B proefje al onderuit.

Electra63

Berichten: 17854
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 23:15

Jetta schreef:
Elk paard kan zonder ijzers op allerlei ondergronden lopen. Juist ijzers zijn glad, daar moet je dan kalkoenen in draaien, die dan weer erg stoppend werken. Ik snap
sowieso niet, waarom paarden ijzers onder de voeten zouden moeten. Doe je dat bij andere dieren ook???


Ga je op andere dieren ook zitten? Wissels springen of over een oxer van 1.20 m springen?

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Outdoor Dressuur;Wie rijd er zonder hoef-ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 06:54

Ik dressuur, spring en cross zonder ijzers. Zonder problemen. Mijn paard maakt echt geen krabbelpassen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Outdoor Dressuur;Wie rijd er zonder hoef-ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 07:11

Ik heb jaren met een paard zonder ijzers gestart. Tot de M lukte dat prima. Maar met volte 10 meter in galop en dat soort oefeningen gleed ze achter weg als het kort gras op een harde bodem was. Met een ijzertje met stiften was dat probleem weg.

TS ik denk dat je het gewoon even moet uitproberen of het voor jou werk.

Janine1990

Berichten: 43842
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Outdoor Dressuur;Wie rijd er zonder hoef-ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:42

Ik laat mijn paard wel altijd op ijzers zetten voor buiten. Voorgaande wedstrijdpaarden ook. Maar het hangt ook af van de grond waar je op gaat starten. Zit je op een zandgrond gebied, is dat heel iets anders dan de klei waar ik sta.

Stel dat je gaat proberen zonder ijzers en het bevalt niet, kan je altijd nog eens kijken naar Stud Shu's. Ik heb ze, en ik vind het een UITVINDING!! Geweldig!
Ik draai thuis op m'n dooie gemak kalkoenen in, maak de studshu's vast en zet m'n paard op de trailer. Op wedstrijd haal ik hem van de trailer, studshu's er af en opzadelen maar... :P Ik vind het ideaal! Kost wel een paar centen, maar dat heb ik maar voor lief genomen.

mexx1
Berichten: 256
Geregistreerd: 23-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:45

Tot het M2 heb ik altijd zonder ijzers gestart, toen ben ik samen met mn paard hard onderuit gegaan. Daarna heb ik hem voor op ijzers gezet omdat de schrik er goed in zat. Nu heb ik hem in het buiten seizoen altijd voor op ijzers staan.
Maar zoals al eerder gezegd, gewoon uit proberen en kijken wat bij Julie past.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:02

Ik start tot nu toe zonder ijzers omdat mijn paard gelukkig een goede balans heeft en stevig op haar benen staat, maar dat is L1 met een tinker. Wel is ze nogal voorwaarts in galop (lees: soms echt plat door de bocht en helemaal uit balans, andere keren is het beter te doseren), dus ik zoek het liefste zandbanen uit :)

Verder is het dan uitproberen op wedstrijd, of misschien zelf een keer oefenen in een weiland en aanvoelen of het kan of niet? Dat doe ik ook, kun je uitproberen of je paard dat aankan (vooral in galop) of niet. Tot nu toe gaat het bij mij prima, maar vanaf de M1 gaan er ijzers onder :j Ik rij trouwens niet de middengalop op de voltes, dat vind ik zelf te spannend, dus die onvoldoendes neem ik voor lief :)

En even over de stud shu's, wauw, die kende ik niet! Heel apart, maar dan is je paard ineens wel een paar cm groter :')

Janine1990

Berichten: 43842
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:04

Grainey schreef:
En even over de stud shu's, wauw, die kende ik niet! Heel apart, maar dan is je paard ineens wel een paar cm groter :')


Valt mee hoor :')
Bovendien is dat alleen voor het transport ;) Eenmaal aangekomen en van de trailer af haal je ze er meteen weer af :P

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:46

Janine1990 schreef:
Grainey schreef:
En even over de stud shu's, wauw, die kende ik niet! Heel apart, maar dan is je paard ineens wel een paar cm groter :')


Valt mee hoor :')
Bovendien is dat alleen voor het transport ;) Eenmaal aangekomen en van de trailer af haal je ze er meteen weer af :P


Haha :') Bij sommige wedstrijden moet ik eerst een stuk over de weg om bij het wedstrijdveld te komen, dus dan zou ik ze er om laten zitten, maar daar zijn ze dus niet voor bedoeld? Ik vind het op zich wel wat hebben, ik vind het altijd zo zielig als ze zo slecht lopen op asfalt door de kalkoenen, en het lijkt me ook niet echt goed voor de benen.

Janine1990

Berichten: 43842
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:48

Grainey schreef:
Haha :') Bij sommige wedstrijden moet ik eerst een stuk over de weg om bij het wedstrijdveld te komen, dus dan zou ik ze er om laten zitten, maar daar zijn ze dus niet voor bedoeld? Ik vind het op zich wel wat hebben, ik vind het altijd zo zielig als ze zo slecht lopen op asfalt door de kalkoenen, en het lijkt me ook niet echt goed voor de benen.


Zou ik niet doen, zou strak krijg je ze er never nooit omheen.
Daarbij zijn ze best aan de gladde kant hoor.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:54

Dan weet ik dat ook weer :j Fijn om het van iemand uit ervaring te horen! :)

Mariska_87
Berichten: 267
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Outdoor Dressuur;Wie rijd er zonder hoef-ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:58

In onze regio kun je elke week wel 2 a 3 wedstrijden rijden op zand. Ik heb er al een paar jaar geen ijzers meer onder. Bevalt goed..

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 22:12

Electra63 schreef:
Jetta schreef:
Elk paard kan zonder ijzers op allerlei ondergronden lopen. Juist ijzers zijn glad, daar moet je dan kalkoenen in draaien, die dan weer erg stoppend werken. Ik snap
sowieso niet, waarom paarden ijzers onder de voeten zouden moeten. Doe je dat bij andere dieren ook???


Ga je op andere dieren ook zitten? Wissels springen of over een oxer van 1.20 m springen?


Daar heb je geen ijzers voor nodig. Wel
degelijke training. Ik vraag mij toch af, waarom er mensen zijn, die ijzers onder een paardenvoet willen hebben. Ik blijf het een rare, middeleeuwse uitvinding vinden.

Janine1990

Berichten: 43842
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 22:19

Jetta schreef:
Daar heb je geen ijzers voor nodig. Wel
degelijke training. Ik vraag mij toch af, waarom er mensen zijn, die ijzers onder een paardenvoet willen hebben. Ik blijf het een rare, middeleeuwse uitvinding vinden.


Sowieso dat hele paardrijden, ernstige pre-Middeleeuwse uitvinding. Wat een onzin dat we dát nog doen, we hebben (elektrische) fietsen en auto's... What's the use?

Es_ther

Berichten: 18721
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 22:20

Ik reed mijn draver (B - l) zonder ijzers op gras.
Ging altijd prima! Reden ook weleens op gras om proeven te oefenen, en merkte het niet echt verschil.

martinev

Berichten: 2588
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Outdoor Dressuur;Wie rijd er zonder hoef-ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 22:25

Mijn paard loopt M-dressuur, M-springen en M-SGW zonder ijzers. Ze heeft veel balans en glijdt nooit, ook niet als het nat is. Vind het ideaal, nooit dat gedoe met stiften draaien!

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Re: Outdoor Dressuur;Wie rijd er zonder hoef-ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 22:28

Thanks, Gelukkig ben ik niet de enige, die hier over brainstormd. Meer ervaring nog steeds welkom

genja
Berichten: 3943
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 22:44

[/quote]

Daar heb je geen ijzers voor nodig. Wel
degelijke training. Ik vraag mij toch af, waarom er mensen zijn, die ijzers onder een paardenvoet willen hebben. Ik blijf het een rare, middeleeuwse uitvinding vinden.[/quote]


Zo jammer dat sommige mensen zo tunnel visie blijven hebben ...
Leer nu eens elk paard en situatie individueel te bekijken en daar het passende bij te vinden.
Bij de een is dit de oplossing bij de andere dat. Maar niet alle 100% van de paarden zijn gebaat bij hetzelfde