Outdoor Dressuur;Wie rijd er zonder hoef-ijzers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Outdoor Dressuur;Wie rijd er zonder hoef-ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 22:49

Ik heb al veel pony's onderuit zien gaan die zonder ijzers op gras werden gestart.

Ik zou het risico zelf nooit nemen! Liever wat meer betalen aan het beslaan en wat extra tijd met opzadelen nemen door het punten indraaien dan een pony of paard die toch die ene keer verkeerd glijd waardoor er een blessure opspeelt of onderuit gaat. Natuurlijk kan glijden met ijzers en kalkoenen ook, maar dan heb je in ieder geval je uiterste best gedaan. Voor degenen die op hoge niveaus zonder ijzers starten: heel knap! Zou het zelf niet durven. :)

Rdj94
Berichten: 35
Geregistreerd: 08-04-07

Re: Outdoor Dressuur;Wie rijd er zonder hoef-ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:20

Zou gewoon eerst als het kan "thuis¨ oefenen , en dan op wedstrijd gaan.
Ik rijd al jaren zonder ijzers, mijn hoefsmid vind het niet nodig dat ik er ijzers onder doe omdat mijn pony goeie harde hoeven heeft, en bijna nooit uitglijdt op gras. Ik moet er wel rekening mee houden dat ik de midden galop / uitgestrekte galop niet voluit rij, hierdoor heb ik daar wel altijd iets lagere punten op als ik op gras rijdt maar dat neem ik maar voor lief dan. Alles voor paardje en liever geen blessures. Hier in de buurt zijn al veel outdoor wedstrijden op zand. wellicht is dit dan een oplossing als je toch liever geen ijzers wil en op gras geen optie is.. maar dit zou je zelf moeten uittesten.. :)

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:31

Electra63 schreef:
Jetta schreef:
Elk paard kan zonder ijzers op allerlei ondergronden lopen. Juist ijzers zijn glad, daar moet je dan kalkoenen in draaien, die dan weer erg stoppend werken. Ik snap
sowieso niet, waarom paarden ijzers onder de voeten zouden moeten. Doe je dat bij andere dieren ook???


Ga je op andere dieren ook zitten? Wissels springen of over een oxer van 1.20 m springen?

:') :') :')

______
maar goed ik rijd mijn paardje zonder ijzers op wedstrijd, maar niet als het ontzettend glad is.
Nu is het wel zo dat ik over het algemeen meer springwedstrijden rijd en tegenwoordig is alles hier in de buurt op een aantal wedstrijden na op zandbodem. Dressuur rijd ik minder vaak, vaak alleen bij onze club en ook daar is het op zandbodem. Toevallig ga ik eind mei starten op gras, eens even kijken hoe dat zal gaan. Ook ik heb het er met mijn hoefsmid over gehad, hij gaf aan dat het moest kunnen zonder ijzers.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Outdoor Dressuur;Wie rijd er zonder hoef-ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:59

Ik train altijd op gras, op blote voeten. Dus start ook zonder ijzers. T/m ZZ dressuur en ZZ vaardigheid.

Ik heb 1 merrie die soms iets glijerig is, maar hoe sterker die word hoe beter het word. Die loopt pas L dressuur, dus nog weinig spannende dingen. Maar in het 2span vaardigheid (ook L, maar naast haar fanatieke moeder die enkelspan ZZ loop) moet ik ze bij gladde bodem wel iets kalmer rijden.

Als ze wel beslagen worden (ivm veel op de weg) boor ik wel gaten. Train thuis zonder kalkoenen, en op wedstrijd bekijk ik per keer of ik kalkoenen draai of niet.