[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:47

dat komt ook vaak omdat er te vroeg ingezet word, als je wat langer neemt voor de voorbereiding (ik zet hem altijd eerst enkele passen schoudervoor) en daarna pas je appuyement inzet kom je al meer in de eindrichting.

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:16

Ja als ik er aan denk ( :+ ) en het goed voor bereid kon ik inderdaad ook goed bij de letter uit.

Wij hebben deze week een beetje een dipje, hij is even echt niet aan het been en wat dwars, kan verder niets voelen hoe wat en waardoor. Instructice vond het verder ook goed lopen en na een beetje doorwerken komt die wel, maar het duurt imo net te lang.
Hij is qua bespiering erg aan het toenemen de laatste periode dus as maandag komt de zadelmaker langs om even samen te kijken of daar wat in zit wat niet helemaal lekker zit. Met mijn zadel leken blik zie ik inderdaad wel dat het zadel iets hoger is komen te liggen omdat de bespiering bij zijn schoft erg is toegenomen (gelukkig maar, want daar was die altijd vrij arm gespierd na zijn operatie... maar het zadel moet denk ik wel wat aangepast).
Wedstrijd voor as zondag heb ik met die reden ook afgezegd samen met het feit dat ik qua werkzaamheden erg druk ben.
Ik wil wel dat het lekker gaat en ik zeker weet dat die nergens last van heeft anders ga ik de ring niet in :+
Hij had de afgelopen dagen ook wat last van zijn hormoontjes :Y) ondanks dat hij geruind is kan die weleens reageren op mooi weer, hengstige merries e.d. liep op veel met zijn leuter tegen zijn buik te kloppen eergister... dus misschien is het even gedrag :+ maar andere zaken sluit ik liever uit :)

Optiwolk

Berichten: 4785
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:28

Interessante discussie over appuyement/ travers!
Hier is het niet zo zeer hoe we ze rijden/ inzetten (kan prima vanuit sb maar ook bvb vanuit een volte) maar eerder dat die Lb moeilijk blijft. Het gaat ook een paar passen goed en dan ... niets meer.
Wat niet helpt (integendeel zelfs) is dat ik moeite heb om op de binnenkant te blijven zitten.
Iemand tips daarvoor?
Las al ergens op fb van te schakelen tussen wijken en appuyement om ze ook wat meer aan/rond dat binnenbeen te houden en zo je gewichtshulp te checken... maar ik heb het nog niet kunnen testen.

Overigens heb ik hier ook eentje die opmerkzaam veel op vijf benen liep deze week.

Morgen starten om 9u20. Lekker in de friste nog, alleen kan ik vanavond niet vlechten dus moet dat morgen.
Haloooo wekker om 5. :O

Anoniem

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:04

Oooo dat is echt verschrikkelijk! Moet je zo ver rijden dat je zo vroeg op moet staan?

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:07

ja dat op 5 benen lopen blijft gewoon een probleem :') Om de zelfde reden kan hij ook niet met merries staan, want daar gaat die net zo makkelijk boven op zitten :+
Maar ik merk altijd wel als die een beetje hormonaal in de war is, dat hij meer afgeleid is, en minder naar je luistert/wat luier is dan normaal.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:13

Mijn merrie is op het moment aan het knipogen en de ruin loopt ook op 5 benen. Hallo lente :)

Dat terugwijken doe ik als hij teveel naar binnen loopt en niet meer op mij let. Lengtebuiging heb ik ook nog wel eens last van en dan zet ik een kleine volte in. Of rij door in renvers. Ik heb tegenwoordig het gevoel dat hij niet opzij gaat waardoor ik meer ha doen. Gevolg is zoveel gebogen paard dat hij te schuin gaat. Of hij doet het zelf... dan klapt hij zich dubbel waardoor hij niet meer voorwaarts is.

De galopappuyementen vind ik veel makkelijker :')

Lithya

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:15

Optiwolk, is al aardig licht om die tijd weet ik helaas sinds de laatste 2 wedstrijden uit ervaring. Succes met opstaan !

Janine1990

Berichten: 43817
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:20

Optiwolk schreef:
Interessante discussie over appuyement/ travers!
Hier is het niet zo zeer hoe we ze rijden/ inzetten (kan prima vanuit sb maar ook bvb vanuit een volte) maar eerder dat die Lb moeilijk blijft. Het gaat ook een paar passen goed en dan ... niets meer.
Wat niet helpt (integendeel zelfs) is dat ik moeite heb om op de binnenkant te blijven zitten.
Iemand tips daarvoor?
Las al ergens op fb van te schakelen tussen wijken en appuyement om ze ook wat meer aan/rond dat binnenbeen te houden en zo je gewichtshulp te checken... maar ik heb het nog niet kunnen testen.

Overigens heb ik hier ook eentje die opmerkzaam veel op vijf benen liep deze week.

Morgen starten om 9u20. Lekker in de friste nog, alleen kan ik vanavond niet vlechten dus moet dat morgen.
Haloooo wekker om 5. :O


Jaloers, ik wilde liever rond die tijd starten, maar de hele M2 rubriek is pas in de middag :+ Dus kwart over 2... ;( Lang leve een Fries, in 10 minuten gevlochten :P

Ik zou het vooral bij die paar passen houden en dan uitvoerig belonen. Terugwijken zou ik vooral doen om de gebogenheid te behouden.

Die van mij is trouwens ongeaard, ruin en weet niets van merries... *\o/* Ook niet als de merries hengstig zijn, als ze naar hem toe komen is hij er nog bang voor :')

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:31

hahaha nee die van mij hou ik goed bij hengstige merries uit de buurt als die los staat :')

pringle11
Berichten: 77
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:38

Mijn hengst loopt niet zo vaak op 5 benen. Hij weet heel goed dat hij hengst is maar hij weet ook goed wanneer hij zich moet gedragen. Ik kan bij de ponyclub ook gewoon naast kleine merrie's stappen zonder dat hij er iets op uit hebt.

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:46

Ja dat gaat ook prima hoor, zo lang ik in de buurt is onderneemt hij niks, is wel trager en afgeleid. Maar verder niks.
Hooguit het 5e been wat erbij komt... het ergste vindt ik dan nog als die ermee tegen zijn buik gaat staan kloppen :') Echt geen gezicht :+
Maar staat die op het land met een hengstige merrie kruipt die er gewoon op, heel gek.

Hij is ook nog getest en gscand of hij geen klophengst is, vanwege zijn gedrag soms. Maar nee... wel hoog testosteron gehalte maar verder zit er niets meer. Wel vermoeden dat er een klein beetje hormoonproducerend weefsel achter gebleven is, ook omdat hij erg jong gecastreerd was.

Anoniem

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:28

Hier nog een die dekt ondanks dat ie een ruin is. Aansteller ;)

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:56

c_alsemgeest schreef:
Ja dat gaat ook prima hoor, zo lang ik in de buurt is onderneemt hij niks, is wel trager en afgeleid. Maar verder niks.
Hooguit het 5e been wat erbij komt... het ergste vindt ik dan nog als die ermee tegen zijn buik gaat staan kloppen :') Echt geen gezicht :+
Maar staat die op het land met een hengstige merrie kruipt die er gewoon op, heel gek.

Hij is ook nog getest en gscand of hij geen klophengst is, vanwege zijn gedrag soms. Maar nee... wel hoog testosteron gehalte maar verder zit er niets meer. Wel vermoeden dat er een klein beetje hormoonproducerend weefsel achter gebleven is, ook omdat hij erg jong gecastreerd was.


Mijn ruin is elke dag hetzelfde :)
Dat tegen de buik aan kloppen doet die van mij alleen als ik hem scheer :D
Schijnbaar is dat zo lekker dat het hem opwindt :D

Lithya

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:48

Ben ik blij dat die van mij er niets om geeft. Die speelt ook mooi oppas met veulens. Andere gehad die wel meende hengst te zijn, wat was ik blij dat die verkocht werd.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 18:40

Optiwolk schreef:
Interessante discussie over appuyement/ travers!
Hier is het niet zo zeer hoe we ze rijden/ inzetten (kan prima vanuit sb maar ook bvb vanuit een volte) maar eerder dat die Lb moeilijk blijft. Het gaat ook een paar passen goed en dan ... niets meer.
Wat niet helpt (integendeel zelfs) is dat ik moeite heb om op de binnenkant te blijven zitten.
Iemand tips daarvoor?
Las al ergens op fb van te schakelen tussen wijken en appuyement om ze ook wat meer aan/rond dat binnenbeen te houden en zo je gewichtshulp te checken... maar ik heb het nog niet kunnen testen.

Overigens heb ik hier ook eentje die opmerkzaam veel op vijf benen liep deze week.

Morgen starten om 9u20. Lekker in de friste nog, alleen kan ik vanavond niet vlechten dus moet dat morgen.
Haloooo wekker om 5. :O

Wat je nog kunt proberen is gewoon je diagonaal op rijden. En dan travers inzetten op je diagonaal. En daar is je appyement. Bij mij gaat is vaak veel beter omdat ik me dan niet zo fixeer op het appyement, de de voorbereidingen beter is.

Mijn ruin is gelukkig echt ruin. Ik heb hem nog nooit op een andere zien springen. Gelukkig maar want dat zal niet heel gezond zijn voor mijn jaarling denk ik. En mijn jaarling weet nog niet dat hij hengst is dus dat is ook wel fijn.

Lithya

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 19:42

Bij travers is de achterhand naar binnen geplaatst. Heb je dan niet de ah voor de vh?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 22:20

Lithya schreef:
Bij travers is de achterhand naar binnen geplaatst. Heb je dan niet de ah voor de vh?


Niet als je de voorhand als eerste inzet zoals je een diagonaal op rijd.

Ik rijd deze oefening vaak in het rijden.

Janine1990

Berichten: 43817
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 17:55

Optiwolk, hoe heb jij het gedaan vandaag?

Ik ben net weer terug, beetje hoofdpijn :')
Hij was erg fijn te rijden vandaag, lekker voorwaarts en scherp. De eerste proef hadden we daardoor een kleine miscommunicatie in de uitgestrekte draf, waar hij bijna zou aanspringen en zich toch bedacht. Tsjah, dan heb je taktfouten :+

Halsstrekken een 7 met als commentaar 'netjes!', dan vind ik een 7 persoonlijk aan de magere kant maar hé... als ik het op 0,5 of 1 punt moet redden _O-

Uitgestrekte stap voelde niet heel erg slecht, hij kwam er op het eind van de lijn eindelijk wat uit, toch een 4,5. Tsjah, het blijft niet zijn beste gang. Toch maar wat meer gaan werken aan die overgangen.

En toen kwam de contragalop :+ Nooooooooooooit een probleem geweest _O- En verdorie hij springt me weer om! _O- Dus een 4 op de contra en een 4 op de overgang :') Nouja, jammer :')
Hij sprong dit keer trouwens om omdat hij dacht dat hij over een bordje heen moest springen :')

Algemene indruk van de jury was dat hij actiever mocht, ik vermoed dat ze daarbij doelt op de overgangen, dat die scherper moeten. Want hij was best goed aan het been.
Verder een opmerking over achter de loodlijn, wat hij eigenlijk nooit heeft en dat hij af en toe te diep komt. Misschien kwam dat dit keer omdat hij er voor mijn gevoel echt aan bleef trekken de hele proef door, dat hij dan af en toe wat diep gaat.

De tweede proef begon goed, met een 8 voor het binnenkomen! Travers was een 3 en een 4, terecht. Verder weer taktfouten in de uitgestrekte draf (??? ik weet het niet meer), commentaar op de stap 'niet zuiver, meer door lichaam'. Volgens mij is de stap qua takt helemaal zuiver, maar hij moet inderdaad meer door het lichaam. In de hele keertwending (afwenden, overgang stap, kw) liet hij het spilbeen staan, had ik wel verwacht want hij kwam mega ver terug. Verder nog een 7 op de uitgestrekte galop, waar ik heeeeeeeeeeeel erg blij mee ben.

Houding en zit heb ik twee keer een 6,5 op, dit keer geen commentaar op het onderbeen.

Nu heb ik twee weken tot de volgende wedstrijd. Dus ik denk dat ik een paar keer in de wei ga trainen in de 20x60 baan. En vooral heel veel trainen op scherpte, hij moet echt scherper. Nu ik heb gelezen over travers is het kwartje wel een beetje gevallen met betrekking tot het achterbeen onder de massa plaatsen. Is gewoon moeilijk voor hem. Maar ik denk dat als ik dat achterbeen sneller krijg ik meer kracht ontwikkel om het te laten ondertreden. Nu de galop beter wordt, zal hij ook makkelijker op achter kunnen komen lijkt mij. Daarnaast gewoon de souplesse behouden, maar ik heb het idee dat hij souplesse genoeg is en dat lengtebuiging niet zo zeer het probleem is als het binnenachterbeen moet ondertreden.

Wel leuk, gisteren werd hij op een demo lineair gescoord door iemand van het KWPN, die door zijn lengte en het achter de massa staan van het achterbeen een probleem in het ondertreden voorzag. Mwah, klopt wel aardig ja haha. Wat niet klopte was dat hij de schoft te kort vond en daardoor dacht dat het zadel mega zou schuiven/moeilijk om een passend zadel te krijgen. Nou nope, makkelijker dan dit krijg je het niet.

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:01

Goeie analyse! Was je wel tevreden? Of zaten er echt verrassingen op je protocol?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:02

Wat jammer van de paar mindere onderdelen. Maar ook mooie punten. Wat had je uiteindelijk totaal?

Janine1990

Berichten: 43817
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:08

rink schreef:
Goeie analyse! Was je wel tevreden? Of zaten er echt verrassingen op je protocol?


Ik was eigenlijk heel erg tevreden, natuurlijk was ik me bewust van de foutjes die we hebben gemaakt. Maar ik besloot vooraf nog wat meer risico te nemen dan afgelopen zondag en dat pakte goed uit. Hij was een stuk scherper en trok er lekker aan.
Verrassing was toch wel dat de eerste jury hem af en toe wat diep vond gaan. Ik had zelf namelijk niet de indruk dat hij dat meer dan anders deed. Het is ook echt de eerste jury die dat ziet. Maar ik begrijp het wel, want hij heeft een vrij neerwaartse romprichting.
Nu ik er over nadenk, ik heb deze jury eerder gehad en toen dit commentaar niet gekregen.

Kwartwendingen zijn 1,5 en 0,5 punt hoger gewaardeerd dan toen. Goed teken dacht ik... Haha. SB met 0,5 punt omhoog. Stap is omlaag gegaan met 0,5 en halsstrekken 2 punten hoger. :+ Ik kreeg toen ook het commentaar dat ik mijn been stiller moest houden, dat kreeg ik nu niet.

Vergeet ik m'n punten nog te vermelden ook :+ 177 en 177,5 (M2 he)

Over twee weken hoop ik de laatste twee M2 wedstrijden te starten, in tussentijd maar even kijken en voelen hoe hij gaat. :)

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:24

Oh das best netjes! Nu in dat scherpere meer controle en afwerking en dan komt het vast goed! En hoe train jij je kw's? En je travers?

Janine1990

Berichten: 43817
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:17

rink schreef:
Oh das best netjes! Nu in dat scherpere meer controle en afwerking en dan komt het vast goed! En hoe train jij je kw's? En je travers?


Travers doe ik niet te gek veel eigenlijk in de training. Door een S van hand veranderen en dan een paar passen en weer rechtuit. Alles wat hij goed doet terwijl hij los in z'n lijf blijft is voldoende. Wil er niet de nadruk op leggen, hij moet ook plezier houden in het werk. En als ik gefrustreerd raak, dan doet hij dat ook.

KWs is heel makkelijk, travers in stap en dan opsluiten van buiten, dan draait hij ze keurig. Nu nog op wedstrijd :') Maar hij kan ze echt heel goed. Als hij scherper wordt in stap op wedstrijd, dan is dat er.

Moet er nu aan blijven werken dat hij ook rechtuit blijft gaan ipv meteen kw draaien :+

Tips blijven welkom! *\o/*

Anoniem

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:49

Niet slecht gescoord als je wat fouten hebt!

Ik vandaag ook weer weg geweest. Het losrijden was niet veel en eerste proef ook niet. Hij was bang van andere paarden. Heeft hij normaal nooit! Ik denk dat de laatste wedstrijd meer indruk op hem gemaakt heeft dan ik dacht. Had 208,5 en 204,5.

Ik kon nog even rijden voordat ik de tweede proef in moest. Kon op een heel rustig stukje terecht en toen ging het fijn. Reed toen 221,5. Helaas mijn beide keertwendingen kapot. Zonde.

Janine1990

Berichten: 43817
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:52

Dankje Vonneke, volgende keer een combinatie maken en dan wel in de punten :P

Jij hebt ook niet slecht gereden! Maar waarom had je twee jury's in de eerste proef?
Balen dat die vorige wedstrijd zoveel indruk heeft gemaakt... :\