[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:43

Vroeger in de B was het zoveel makkelijker, toen was de basis nog stap draf galop en klaar.
Hoe meer je leert en hoe meer je gaat voelen, hoe meer onder de basis valt en hoe meer je merkt dat er nog zoooo veel moet gebeuren.
Eigenlijk was het rijden veel simpeler toen het bij stap draf en galop bleef en je blij was dat je paard op het juiste moment in de juiste gang zat. :+
Laatst bijgewerkt door absque_dubio op 23-05-17 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:43

Hier kom je er (gelukkig) ook niet zonder lengtebuiging, wel zonder veertje :+

@Janine ik had trouwens niet meer op je laatste PB gereageerd, maar heb gister je tips van harte genomen en ik heb heerlijk gereden gister. Thanksssss :D

Janine1990

Berichten: 43817
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:47

absque_dubio schreef:
Vroeger in de B was het zoveel makkelijker, toen was de basis nog stap draf galop en klaar.
Hoe meer je leert en hoe meer je gaat voelen, hoe meer onder de basis valt en hoe meer je merkt dat er nog zoooo veel moet gebeuren.
Eigenlijk was het rijden veel simpeler toen het bij stap draf en galop bleef en je blij was dat je paard op het juiste moment in de juiste gang zat. :+


Dat vind ik dan weer te saai, dan gebeurt er juist te weinig haha.

Janine1990

Berichten: 43817
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:48

droversrun schreef:
Hier kom je er (gelukkig) ook niet zonder lengtebuiging, wel zonder veertje :+

@Janine ik had trouwens niet meer op je laatste PB gereageerd, maar heb gister je tips van harte genomen en ik heb heerlijk gereden gister. Thanksssss :D


Oooh geeft niet hoor, fijn dat je lekker hebt gereden!

Die van mij begint wel een beetje een veertje te ontwikkelen thuis, dat is best vet om te voelen moet ik zeggen. Op wedstrijd zal het er nog wel niet in zitten, maar het is ook al moeilijk om dat thuis vast te houden voor meer dan één zijde :P

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:02

absque_dubio schreef:
Vroeger in de B was het zoveel makkelijker, toen was de basis nog stap draf galop en klaar.
Hoe meer je leert en hoe meer je gaat voelen, hoe meer onder de basis valt en hoe meer je merkt dat er nog zoooo veel moet gebeuren.
Eigenlijk was het rijden veel simpeler toen het bij stap draf en galop bleef en je blij was dat je paard op het juiste moment in de juiste gang zat. :+


ik vind de proeven nu wel leuker hoor :D

Janine1990 schreef:
Splinter schreef:
kijk dan heb je alvast 1 kant :j lekker doortrainen en andere binnen achterbeen sterker maken,


Het probleem is eigenlijk meer dat het buitenachterbeen maar moeilijk onder de massa komt. Schouderbinnenwaarts doet hij voor 7ens.


had de mijne ook een tijd, sb beide kanten goed, wel moest ik heel goed buitenkant begrenzen en een echte sb rijden, dus niet wijken over de hoefslag. ( wat hier in een proef vaak wel gewaardeerd wordt :') )
dat rustig uitgebouwd, ook in sb overgangen naar stap en weer draf etc. daarna travers op grote volte geoefend steeds volte wat verkleind.
Nu met 2 hoeven in de der neus over hele zijde, gewoon dooroefenen, basisvoorwaarden goed houden, en dan komt het wel :j

Janine1990

Berichten: 43817
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:06

Dat is wel een goede om even weer op te pakken, travers in stap op de volte. Want dat hele kleine kent hij nu wel, hij draait meteen een keertwending :+

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:01

Je kan ook in renvers over de hoefslag rijden als oefening voor een appuyement.

Dat wijken over de hoefslag.... idd zo lastig! De een wil hem op 4 sporen zien en de ander op 3.

Janine1990

Berichten: 43817
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:17

vibabu schreef:
Je kan ook in renvers over de hoefslag rijden als oefening voor een appuyement.

Dat wijken over de hoefslag.... idd zo lastig! De een wil hem op 4 sporen zien en de ander op 3.


Renvers is niets anders dan omgekeerde travers toch? Dus das ook niet echt vergelijkbaar met een appuyement.

Wijken over de hoefslag?

SB kan gewoon op 3 en op 4 sporen, ik rij 'm meestal over 3 sporen voor de jury. Dit weekend voor het eerst gehoord dat ik er over zat :+

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:24

maar er is wel een verschil met kont naar buiten of schouders naar binnen :+
sb op 4 sporen is niet hetzelfde als kont naar buiten, das wat ik bedoel :j

dit zie ik veel in proeven gebeuren :j

Lithya

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:25

Splinter schreef:
maar dat wil je toch niet?


Zeker niet, maar hij begint nogal eens vol enthousiasme aan het Appyement om na een paar passen de lengtebuiging te verliezen en dan hem weer aan te nemen. Doordat mijn zadel helaas scheef lag, wilde hij, logisch, een tijdje helemaal geen lb aannnemen. Blijf er zeer zeker wel aan werken. Is echt niet dat ik het maar laat.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:47

Janine1990 schreef:
vibabu schreef:
Je kan ook in renvers over de hoefslag rijden als oefening voor een appuyement.

Dat wijken over de hoefslag.... idd zo lastig! De een wil hem op 4 sporen zien en de ander op 3.


Renvers is niets anders dan omgekeerde travers toch? Dus das ook niet echt vergelijkbaar met een appuyement.

Wijken over de hoefslag?

SB kan gewoon op 3 en op 4 sporen, ik rij 'm meestal over 3 sporen voor de jury. Dit weekend voor het eerst gehoord dat ik er over zat :+


Die van mij wil nog wel eens uit de buiging lopen in een appuyement maar als je dan bij de bakrand bent dan kan je niet veel meer. Van mijn instructrice moet ik dan doorrijden in renvers omdat deze buiging vergelijkbaar is met een appuyement.

Janine1990

Berichten: 43817
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:51

vibabu schreef:
Die van mij wil nog wel eens uit de buiging lopen in een appuyement maar als je dan bij de bakrand bent dan kan je niet veel meer. Van mijn instructrice moet ik dan doorrijden in renvers omdat deze buiging vergelijkbaar is met een appuyement.


Aaah op die manier...

Nu heb ik gisteren wat betreft die buiging iets heel anders gelezen. Zal vanmiddag/vanavond even kijken of ik het weer terug kan vinden.

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:55

Ik ben benieuwd Janine! Ik vind het heel interessant om tips te lezen om de travers en appuyement te verbeteren.

Janine1990

Berichten: 43817
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:00

Dan ga ik even mijn best doen om het voor jullie over te typen. Zit in een boek namelijk. Echt iets om te verbeteren staat er helaas niet in ;( Dat viel me gigantisch tegen. Alleen de logische dingen :+ Maar ja, in de praktijk kom je de logische dingen nauwelijks tegen heb ik het idee. Of heb je ze al opgelost omdat ze zo logisch zijn.

pringle11
Berichten: 77
Geregistreerd: 01-04-15

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:21

Otto doet met de training regelmatig een veertje en dat gaat soms ook al richting passage. Op wedstrijden doet hij het iets minder. Bij ons verschilt het ook erg wat jury's er van vinden. In de L2 ben ik er een keer heel erg voor beloont met hele hoge punten maar in de M ben ik er ook wel eens op gestraft omdat hij te veel richting passage ging.

Ik doe de SB meestal op ruim 3 sporen en soms 4.

Voor de paarden hier die moeite hebben met lengtebuiging etc. is misschien de osteopaat een tip? Mijne liep er wel beter door.

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:29

Lithya schreef:
Splinter schreef:
maar dat wil je toch niet?


Zeker niet, maar hij begint nogal eens vol enthousiasme aan het Appyement om na een paar passen de lengtebuiging te verliezen en dan hem weer aan te nemen. Doordat mijn zadel helaas scheef lag, wilde hij, logisch, een tijdje helemaal geen lb aannnemen. Blijf er zeer zeker wel aan werken. Is echt niet dat ik het maar laat.


zo bedoelde ik het niet hoor :) ;)

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:50

mijn vorige paard vielen ze vaak over de lengtebuiging, daar heb ik veel punten op laten liggen en uiteindelijk ook aan zijn maximale kunnen in het ZZL afgesloten, gewoonweg omdat hij niet lenig genoeg is om correct gesloten te raken en zijn lengtebuiging te verbeteren voor meer.. mijn nieuwe vriendje heeft er iets meer aanleg voor en dat merk je dan toch in de moeilijke oefeningen dat ik er veel eenvoudiger impuls en juiste buiging in kan behouden. in mijn training overdrijf ik graag de beenzettingen en de buigingen zodat hij meer "over" heeft in een standaard oefening. ik hoop in juni eindelijk te kunnen starten, hij is fit mijn zadel past goed en hij is er klaar voor :)Afbeelding

pringle11
Berichten: 77
Geregistreerd: 01-04-15

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:21

Gaaf paard Rink <3

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:10

Iemand nog tips om lb te verbeteren? Die van mij is wat stijf in het middenstuk.
Ik zou kunnen proberen om oefeningen te rijden maar dan ldr

pringle11
Berichten: 77
Geregistreerd: 01-04-15

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:05

Misschien een keer naar de osteopaat?

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:08

Dat is echt niet zaligmakend pringle11..

Mijn paard wordt geregeld gecontroleerd maar vindt het ook gewoon lastig. Het is toch echt rijtechnisch dat gaat de osteopaat niet verhelpen helaas.

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:13

Die van mij loopt ze voor een 9 of een 3 :')
Als het goed is gaat die heel goed, als die er niet bij is of tegen het been vouwt die zich dubbel en kom je niet meer vooruit :+

Janine1990

Berichten: 43817
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:13

Zo, ik ben even voor jullie gaan overtypen...

Appuyement schreef:
Uit bovenstaande tekst (= uitleg in proevenboekje) kun je de conclusie trekken dat het binnenachterbeen en het buitenvoorbeen bijna sporen tijdens het appuyement, wijbij de voorhand dus voorgaat. Tegenwoordig zie je vaak dat in plaats van een appuyement een travers op de diagonaal gereden wordt. Dat is wel gemakkelijker, maar dat heeft trainingstechnisch gezien hele andere kenmerken omdat deze oefening veel minder zijwaars is, omdat binnenvoor- en buitenachterbeen dan bijna sporen in plaats van binnenachter- en buitenvoorbeen en de achterhand dus vóór de voorhand gaat. Bovendien is de lengtebuiging in een travers op een geheel andere plek gecentreerd dan in een appuyement, welke veel minder lengtebuiging heeft. [...]


Het effect van een appuyement is een combinatie van de travers, de schouderbinnenwaarts en het wijken. Het ondertredende en krachtleverende buitenachterbeen dat onder de bolle zijde geplaatst wordt, de voorhand die licht leidend is ten opzichte van de achterhand en de beweging die voorwaarts zijwaarts gaat.

Doordat de verplaatsing behoorlijk zijwaarts is en het paard licht gebogen is in de richting waarin het gaat, wordt er in het appuyement een grote mate van bekkenrotatie en schoudervrijheid verlangd om de benen zo ver zijwaarts te kunnen plaatsen. Ze moeten namelijk onder het lichaam door en er voorbij gaan grijpen. Hierdoor zijn ze leidend. Als je appuyeren vergelijk met wijken, dan heeft wijken een veel minder dragende functie en mogelijkheden tot dragen. De benen komen veel meer 'achter het lichaam aan'. Dit is één van de redenen dat er africhters zijn die het wijken afzweren. Desalniettemin heeft ook wijken zijn pluspunten, maar zeker ook zijn minpunten omdat er eigenlijk geen mogelijkheid tot verzamelen is. Om een appuyement correct te rijden moet het paard los zijn in zijn lichaam en moeten zowel travers als schouderbinnenwaarts goed bevestigd zijn.


De hulpen laat ik maar achterwege, dat is zo'n vreselijk theoretisch verhaal, dat je er meer van in de war raakt dan dat je er iets mee kan.

Bron is: Van ruiter... naar trainer! - Leandra Theunissen

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:55

Leuk stukje. Maar dan een klein probleem bij mij... mijn appuyementen zijn veel te schuin. Als ik ze inzet zoals ik ze in zou willen zetten dan kom ik lang niet uit bij de letter waar ik uit moet komen. (Bijv bij i ipv bij G)

Janine1990

Berichten: 43817
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:03

vibabu schreef:
Leuk stukje. Maar dan een klein probleem bij mij... mijn appuyementen zijn veel te schuin. Als ik ze inzet zoals ik ze in zou willen zetten dan kom ik lang niet uit bij de letter waar ik uit moet komen. (Bijv bij i ipv bij G)


Maar dat is toch bij iedereen zo? Althans, ook ik ervaar dat en ik zie maar weinigen die het appuyement echt op die letter kunnen richten zodat het ook nog echt een appuyement is.
Is het misschien om dat het de eerste keer is dat de oefening voor komt, dat we zo'n lang stuk krijgen?