Bit waar je wel mee mag starten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:11

Hoe ziet de KNHS het voor zich dat een correctiebustrens een hefboomwerking zou hebben? :+
Trieste bedoeling.

Er zijn al goede opties gegeven hopelijk vinden jullie iets. :(:)
Ik weet zelf te weinig van de regelementen af namelijk.

Mrijn

Berichten: 3480
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:16

Brainless schreef:
Met een leren bit mag je geen wedstrijden starten.

Je mag wel starten met een bit omkleed met kunststof of leer.

Jammer dat je zo'n bit ws niet uit kan proberen en weer terig sturen als het niets is. Hoe flexibel is het, Sjafrane?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:44

maralyn schreef:
Friessam.
De eerste is nét te dik.
De middelste drie mag niet meer.
De laatste voldoet wel aan de eissen.
Maar beweegt deze ook los?
Want dan mag het! Tenminste als ik geen bril nodig ben


Zo te zien beweegt dat los

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:07

friesam schreef:
maralyn schreef:
Friessam.
De eerste is nét te dik.
De middelste drie mag niet meer.
De laatste voldoet wel aan de eissen.
Maar beweegt deze ook los?
Want dan mag het! Tenminste als ik geen bril nodig ben


Zo te zien beweegt dat los

Er staat in de omschrijving dat het een ongebroken bit is, dus ik denk het niet. Wel een interessant bit (nooit gezien) en niet duur.

dresjoepie

Berichten: 2523
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Bit waar je wel mee mag starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:30

ik blijf graag op de hoogte van je zoektocht!

maralyn

Berichten: 10450
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Bit waar je wel mee mag starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 15:11

Friessam heeft gelijk, de werking is onafhankelijk van elkaar, en het kan dus bewegen. Net als een enkel gebroken. Maar door de vorm heeft het geen notenkraker effect en is het vriendelijker qua stabiliteit dan de dubbel gebroken bitten.
Het is volgens stubben zelf een erg vriendelijk en vergevingsgezinde bit door zijn pasvorm.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Bit waar je wel mee mag starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:20

Jeetje, zo blijft er niet veel keus over... Mag bitloos al regulier starten inmiddels? Misschien is dat nog een optie voor TS?

maralyn

Berichten: 10450
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 15:24

antje_vip schreef:
Jeetje, zo blijft er niet veel keus over... Mag bitloos al regulier starten inmiddels? Misschien is dat nog een optie voor TS?


Bitloos valt te proberen.
Heb dr ook op kaptoom opnieuw ingereden, omdat ze met bit (traumatje denk ik, ruige ruiter met inrijden geweest, kerol met spierballen en weinig gevoel voor merries ben ik bang) in het begin niet te doen was.
Geen stuur, geen rem. :') Miep miep, miaaaauwm was het toen. 8)7
Uit eindelijk voor de keuze combinatie met bit en kaptoom gegaan, tot ze braaf op het bit was.

Dus het kán wel.
Dan blijft de vraag over: Welk systeem is handig? _O-
Ga je van het ene vraag over op het andere.
Maar samen met zn allen worden we er wel erg wijs van vind ik zo -:)

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:27

antje_vip schreef:
Jeetje, zo blijft er niet veel keus over... Mag bitloos al regulier starten inmiddels? Misschien is dat nog een optie voor TS?


Ja, al een poosje. Afhankelijk vd klasse van TS tenminste...tm M2 mag nu gewoon bitloos.

TS: de dressuurmatige overgang van bit naar bitloos gaat vaak makkelijk met een sidepull

c_alsemgeest

Berichten: 20705
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:29

bitloos zou je kunnen proberen. Alleen wordt dat dus ook weer veel verschillende optomingen uitproberen. Stalgenootje van mij heeft een Micklem, die ze met bit en bitloos kan gebruiken... dan heb je meer ruimte om verschillende zaken te proberen?
Ik weet dat Trust ook veel in het assortiment heeft, ook dunne exemplaren... maar weet niet zeker of daar iets bij zit voor jou?

maralyn

Berichten: 10450
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 15:32

MariekeS_ schreef:
antje_vip schreef:
Jeetje, zo blijft er niet veel keus over... Mag bitloos al regulier starten inmiddels? Misschien is dat nog een optie voor TS?


Ja, al een poosje. Afhankelijk vd klasse van TS tenminste...tm M2 mag nu gewoon bitloos.

TS: de dressuurmatige overgang van bit naar bitloos gaat vaak makkelijk met een sidepull


Super bedankt voor je antwoord!! *\o/* Word ik erg blij van.
Tot aan M2 is het dus geen probleem.
Vanaf Z1 zou je dus terug moeten op een trens, of stang en trens. -O-

Waarom maken ze het nu zo moeilijk...? :(:) :o

Alsemgeest: Trust heb ik al bekeken, zit net niet bij wat ik zoek.
Heeft ook ongebroken met tongboog, dus dat is prima, maar die mogen weer net niet.
Trust heeft inderdaad ook smallere modellen, maar veel al is 16+ mm, tja, dat gaat het friezenmondje niet trekken.

Dan komt de volgende vraag.
Ik ben eigenlijk gewend om mijn neusriem (trouwens een hoge) op het loste gaatje te hebben.
Vind ik zelf een prettig idee. Kan ze kauwen, gapen, dr tong uitsteken kon ze (doet ze niet meer).
En dat vind ik fijn.
Kan dit ook met bitloos?

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:00

Mrijn schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Die van mij van trust is helemaal metaal. Mag dat sweet iron dan niet of waarom mag dat bit niet?

Een ongebroken trens mag alleen maar recht zijn, gaan anatomisch gebogen dus.


waarop baseer je dat? Het reglement stelt dat een ongebroken trens is toegestaan, bij de tekening van een rechte ongebroken trens, maar zet er niet bij dat het de enige toegestane uitvoering is. wsl wel een grijs gebied of iets anatomisch gevormd is of tongvrijheid.


Citaat:
Ongebroken trens, toegestaan in zowel bus- als watertrens uitvoering


Citaat:
Flexibele ongebroken trens. Alléén in deze vorm toegestaan


hoewel, mss is het deze:
Citaat:
Anatomisch gevormde trens. Alléén in deze vorm toegestaan

bij een plaatje van een enkel gebroken trens.

Diddykong

Berichten: 1475
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Bit waar je wel mee mag starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:05

Pfff mijn bit mag ook niet meer |( Heb hem net in juli nieuw gekocht. Heb een trust kunststof bit met tongboogje. Kan hem nu vast niet meer ruilen voor 1 zonder boog :+

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:09

prugelpiet schreef:
Als je dat bit in doet, ziet toch niemand hoe die er van binnen in de mond uit ziet?
Ik zou zeggen lekker pech, je paard loopt er goed op dus waarom veranderen? KNHS kan wel meer willen.

haha ja dit is lekker makkelijk idd :D en voor 90% van de wedstrijden geen probleem. Maar wat ts zelf ook al zegt, op deregio kampioenschappen kun je gewoon controle krijgen en op een reguliere wedstrijd mag het ook gecontroleerd worden als je twijfelt als jury.

Dan denk je dat gebeurd mij niet, nou ik mocht op de kampioenschappen toch mooi me papier en mijn bit laten zien! (en ik rijd met een regulier trensje van Sprenger, niks bijzonders)

@TS misschien een bitfitter laten komen? Die kennen alle opties van wat er op de markt is en daar het handboek bij van wat mag.
Of gewoon een mail naar de KNHS met een bezwaar! Als iedereen dat doet kan het misschien wel ongedaan gemaakt worden. (geen idee of ze hier voor open staan maar waarom mag het opeens niet meer? Ik zou dat graag willen weten)

maralyn

Berichten: 10450
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Bit waar je wel mee mag starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 16:21

Bitfitter valt voor mij een beetje af... omdat ik zelf erg goed weet wat mijn paard prettig vind en wat niet.
En ik vind het ook helemaal niet erg om een arsenaal aan bitten te hebben.
Mensen (zoals ik) die twijfelen, kunnen dan mijn bit lenen. (heb ik eerder ook gedaan, scheelde hen erg veel kosten.)
Plus dat ik ook heel veel negatieve verhalen heb gehoord over bit fitters.
Peperduur bit aangesmeerd gekregen waar het paard totaal niet fijn op liep.
En dat wil ik voorkomen.

c_alsemgeest

Berichten: 20705
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Bit waar je wel mee mag starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:25

ligt er erg aan welke fitter je hebt... alleen de goede (met een zeer breed assortiment, en ook echte anatomische kennis van zaken en opleidingen, waar je bijvoorbeeld ook een tweedehands HH bitje kan krijgen als dat jouw paard goed past) nemen al geruime tijd geen nieuwe klanten meer aan.

maralyn

Berichten: 10450
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 16:33

c_alsemgeest schreef:
ligt er erg aan welke fitter je hebt... alleen de goede (met een zeer breed assortiment, en ook echte anatomische kennis van zaken en opleidingen, waar je bijvoorbeeld ook een tweedehands HH bitje kan krijgen als dat jouw paard goed past) nemen al geruime tijd geen nieuwe klanten meer aan.


Hihi je laatste zin: Nemen al geruime tijd geen nieuwe klanten meer aan.

En dan wordt ik straks afgescheept door een oplichter -O-

Hoe kan je zien dat een bitfitter correct is?
Krijg er toch een beetje koude rillingen van :brr:

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:40

Ik heb misschien iets gevonden bij wijze van maas in het reglement?

In het reglement staat dat trens met roterend mondstuk wel mag. Er staat niet gespecificeerd of het een enkel/dubbelgebroken trens moet zijn. Myler lookalike.

Afbeelding

Als je nou een myler stang/correctiebit neemt, dan lijkt het wel te mogen:


Afbeelding

Afbeelding

https://www.paardenschuur.nl/webwinkel- ... e-2-12-mm/

https://www.paardenschuur.nl/webwinkel- ... b35-12-mm/

Dit zijn beide stangen, met tongvrijheid en het myler tussenstuk. De website biedt zelfs 2 weken uitproberen aan!

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:40

c_alsemgeest schreef:
ligt er erg aan welke fitter je hebt... alleen de goede (met een zeer breed assortiment, en ook echte anatomische kennis van zaken en opleidingen, waar je bijvoorbeeld ook een tweedehands HH bitje kan krijgen als dat jouw paard goed past) nemen al geruime tijd geen nieuwe klanten meer aan.

Wat een rare gedachte dat deze geen klanten meer aannemen. Lijkt mij dat als je eenmaal een juist bit gevonden hebt je een tevreden klant hebt die je langere tijd niet meer hoort. Tijd voor een nieuwe dan dus....?
Ben het er wel mee eens dat er veel fraudeurs rond lopen... Dus recensies lezen kan zeker geen kwaad.

Als je het niet fijn vind zou je ze wel eventueel kunnen bellen en dit probleem voorleggen. Ik denk dat een goede bitfitter je best gewoon telefonisch van advies wil voorzien met opties die jij misschien over het hoofd hebt gezien.

maralyn

Berichten: 10450
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Bit waar je wel mee mag starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 16:45

Sjouk!!!!! *\o/*

Dankjewel!!!!! *\o/* *\%/*

Dit is inderdaad een potentiele kandidaat!!!
Dankejewel!!

c_alsemgeest

Berichten: 20705
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:47

dubbel :+
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 08-02-17 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Berichten: 20705
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:49

Mijn bitfitter werkt ruim 50 uur per week en reist het hele land door... waardoor ze gewoon echt geen tijd meer heeft om nieuwe klanten aan te nemen. Zonde, maar dat zegt misschien ook wel iets over andere fitters helaas :+
Zij werkt bijvoorbeeld samen met een goede kliniek, en kijkt heel erg naar het totaal plaatje van het paard en de ruiter. Ook andere lichamelijke zaken. Dat vind ik ook belangrijk. Zij heeft bijvoorbeeld heeft veel tevreden klanten in de basis maar ook de top van de sport. Ik denk dat je een goede fitter voornamelijk uit ervaringen kan halen... dus echt een met heel veel goede recensies opzoeken en ervaringen uit 1e hand.
Dus als je een poging zou willen wagen zal het wel heel wat zoekwerk worden :+
Maar hetzelfde geldt voor zadelmakers, veeartsen etc etc vind ik altijd :)

leonie87 schreef:
c_alsemgeest schreef:
ligt er erg aan welke fitter je hebt... alleen de goede (met een zeer breed assortiment, en ook echte anatomische kennis van zaken en opleidingen, waar je bijvoorbeeld ook een tweedehands HH bitje kan krijgen als dat jouw paard goed past) nemen al geruime tijd geen nieuwe klanten meer aan.

Wat een rare gedachte dat deze geen klanten meer aannemen. Lijkt mij dat als je eenmaal een juist bit gevonden hebt je een tevreden klant hebt die je langere tijd niet meer hoort. Tijd voor een nieuwe dan dus....?
Ben het er wel mee eens dat er veel fraudeurs rond lopen... Dus recensies lezen kan zeker geen kwaad.

Als je het niet fijn vind zou je ze wel eventueel kunnen bellen en dit probleem voorleggen. Ik denk dat een goede bitfitter je best gewoon telefonisch van advies wil voorzien met opties die jij misschien over het hoofd hebt gezien.



Nee een paard veranderd gaande weg, tanden veranderen en bespiering veranderd... dus af en toe een check is geen overbodige luxe.
Daarbij heeft ze bijvoorbeeld ook veel grote stallen als klant waar regelmatig nieuwe paarden komen die dan weer gefit moeten worden etc :)

Maar even ontopic :Y)
Die meyler lijkt inderdaad wel een kanshebber voor je

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:56

Graag gedaan!! Hopen dat dat echt wat is. Alleen die prijzen ;(

maralyn

Berichten: 10450
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Bit waar je wel mee mag starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 16:58

Nou.. ik wil die van stubben ook bekijken.
Kijken waar zij het prettigst op reageert.
En dan wordt uit eindelijk het juiste bit gekozen.

En ja... die prijzen.... #) voor mn portomonee.
Maar goed, dan heb je wel weer wat natuurlijk.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:04

sjouk_L schreef:
Graag gedaan!! Hopen dat dat echt wat is. Alleen die prijzen ;(

Ja dat is een goede optie! Goed gevonden!

Edit: dat correctiebit (MB33) is ook goedgekeurd bij FEI en aangezien KNHS het daarvan over heeft genomen, verwacht ik geen problemen (derde van onder): http://inside.fei.org/system/files/1_Ne ... %20DRE.pdf
Laat even weten wat het geworden is!