KNHS wedstrijd starten, hoe gaat dat in zijn werk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tinkamissy
Berichten: 1
Geregistreerd: 21-09-16

KNHS wedstrijd starten, hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 11:29

Hoi!

Ik heb een vraag. Ik doe nu nog mee met de FNRS proeven bij ons op de manege maar ik zou ook wel eens echt willen starten bij de KHNS. Hoe gaat dat in zijn werk? waar moet ik beginnen? Ik ben nog niet zo hoog met rijden, ik rijd nu F8 niveau maar beheers wel al wat oefeningen als wijken en schouderbinnenwaarts enzo. Ook ben ik in het bezit van een eigen pony. Voordat ik uberhaupt ga starten duurt het nog wel een tijdje want de communicatie tussen mij en pony gaat nog niet geweldig :o .
Ik hoop het een beetje goed verwoord te hebben wat ik bedoel want dat is niet echt mijn sterkste kant...

alvast bedankt voor het lezen en antwoorden!

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:33

Kijk maar eens op de website van de KNHS, daar staat veel informatie.
Je moet in elk geval lid worden van een ponyclub en van de KNHS, dan kan je een startkaart aanvragen. Daarmee kan je je inschrijven op wedstrijden.
Dit kost allemaal best wat geld dus misschien is het wel een goed idee om eerst eens een oefenwedstrijd of BB-wedstrijd te proberen, daar zijn minder eisen aan.

En denk je ook aan evt. vervoerskosten?

Verder eerst lezen wat je precies in je proef voor oefeningen hebt en overleggen met je instructeur wanneer je daar klaar voor bent.

xEverred

Berichten: 29
Geregistreerd: 15-01-16
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 17:13

Wat leuk dat je officieel wilt gaan starten! Tenminste, wedstrijden rijden kan hartstikke leuk zijn, maar er komt meer bij kijken dan je aanvankelijk meestal denkt. Op de site van de knhs kun je een hoop informatie vinden over wat je allemaal moet regelen en aan moet denken.
Als eerste is het verstandig on te kijken of het überhaupt wel mogelijk is. Je schrijft dat je een eigen pony hebt, maar heb je ook vervoer? Ook moet je lid worden van een vereniging en via hen een startpas aanvragen. Let er wel op dat als je je bij een vereniging wilt aansluiten, je soms voor hun ook wat werk moet verrichten/voor ze klaar moet staan. Er zijn er ook een hoop die dit niet hebben, dus kijk daar goed naar. De kosten zijn ook belangrijk om over te denken. Het lidmaatschap bij de vereniging, startpas, iedere keer dat je een wedstrijd rijdt, vervoeren.. er komen allemaal kosten bij kijken.
Zoals hierboven gezegd lijkt het mij inderdaad ook slim om je in te lezen en met je instructeur te overleggen en ook te kijken wanneer jijzelf en hij/zij denkt dat jij er klaar voor te zijn.
Ik vond zelf wedstrijden starten hartstikke leuk, maar toch ook nog wel even een dingetje. Er komt best veel werk bij kijken en ik vond geconcentreerd en zeker van mijzelf blijven op wedstrijden ook nog best lastig. Er is veel competitie en je kunt best geïntimideerd raken. Ik wil je zeker niet ontmoedigen, maar denk er goed over na of je er klaar voor bent en zet alles goed op een rijtje. Ga desnoods eens gezellig met iemand anders mee om te kijken hoe het eraan toe gaat.

kisangel
Berichten: 39
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Wijk en aalburg

Re: KNHS wedstrijd starten, hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:53

ik vond het allemaal niet heel ingewikkeld. Je word lid van een ponyclub of paardensportvereniging en neemt een lidmaatschap met knhs lidmaatschap erbij. dan kan je via mijnknhs een startkaart aanvragen en dan kan je starten.

Kosten zijn wel de kosten voor de ponyclub (meestal jaarlijks)
Kosten startkaart (jaarlijks)
Kosten starten (per proef)

NuevaAtalaya

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:32

Leuk dat je wilt gaan starten! Om te mogen starten moet je een startkaart aanvragen en lid worden van een vereniging. Startkaarten kun je gewoon regelen op de site van de KNHS en voor een vereniging zou ik eens googlen op verenigingen bij jou in de buurt. Verder kun je eigenlijk alles wel vinden op de site van de KNHS. Als je lid bent kun je ook inloggen op MijnKnhs.nl waarop al je wedstrijdresultaten en geplande wedstrijden worden bijgehouden. Ook kun je hierop alle wedstrijden in de buurt vinden en kun je meestal via deze site ook inschrijven. Als dat niet het geval is moet je een mailtje sturen naar de vereniging waar de wedstrijd gehouden wordt om je aan te melden. De contactgegevens van deze vereniging staan er dan ook gewoon bij.

Ik zou ook zeker op de site van de KNHS zelf het wedstrijdreglement doorlezen zodat je weet wat de regels zijn en wat er verwacht wordt. Succes!

_Natasja_

Berichten: 4208
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Re: KNHS wedstrijd starten, hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:36

Tegenwoordig kun je ook via een FNRS manege startkaarten aanvragen.
Misschien wel op jouw eigen manege.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: KNHS wedstrijd starten, hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 11:32

Superleuk dat je gaat starten! Er zijn diverse mogelijkheden, maar ik zal de enige bij mij bekende mogelijkheid uitleggen.

Je wordt allereerst lid van een club. Aan deze club betaal je jaarlijks je lidmaatschap. In mijn geval is dit 45 euro, hierbij ben ik startkaarthoudend lid en krijg ik geen les. Mijn lessen regel ik zelf.
De club meldt je aan bij de KNHS en ik kon zelf via de KNHS mijn startkaart aanvragen.
Mijn startkaart kost me 108 euro per jaar, verder heb ik nog een lidmaatschap bij de KNHS nodig á 20 euro per jaar.

Dan ben ik klaar om op wedstrijd te gaan. Natuurlijk dien je aan de voorgeschreven kledingvoorschriften en tuigvoorschriften te houden.

Ik heb het geluk dat ik geen kosten aan het vervoer heb, of aan de hoefsmid. Als ik op gras start, wil ik per se mijn paard op ijzers hebben zodat ik er proppen in kan draaien. Dat betaalt de eigenaar.

Je geeft je op bij wedstrijden door digitaal in te schrijven of door een inschrijfformulier te mailen naar de organisatie. Soms vraagt de organisatie vooraf per bank te betalen. Andere keren mag je op de dag zelf betalen. Afhankelijk van je klasse en of je bij de paarden of bij de pony's start betaal je inschrijfgeld. Voor mij is dat vaak 9 á 10 euro per proef. Na het betalen mag je dan starten. Je gaat losrijden en wanneer de ringmeester je roept mag je naar de baan. Je rijdt je proeven en daarna kan je je pony afzadelen en kan je wachten op je punten. Meestal wordt wanneer iedereen klaar is de prijsuitreiking gehouden. En dan kan je weer naar huis :)

koenborias

Berichten: 942
Geregistreerd: 26-09-10

Re: KNHS wedstrijd starten, hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 21:26

Leuk dat je gaat starten! Op de KNHS site staat precies beschreven hoe je kunt starten! Succes ;)

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 21:33

_Natasja_ schreef:
Tegenwoordig kun je ook via een FNRS manege startkaarten aanvragen.
Misschien wel op jouw eigen manege.


Je kan inderdaad ook via een FNRS manege een startkaart aanvragen, je hoeft geen vereniging te zoeken. Als je een FNRS paspoort hebt is dat voldoende.

BoydS
Berichten: 229
Geregistreerd: 25-01-16
Woonplaats: Drenthe

Re: KNHS wedstrijd starten, hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 14:08

Op de KNHS site staan al je vragen uitgelegd