[JV] Jong, slap paard in de ring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

[JV] Jong, slap paard in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 17:32

Beste juryleden, een vraagje:

Hoe jureer je bij een paard wat nogal slap is? Zo eentje die er opzich wel aardig eruit ziet, netjes nageeft, maar nog door de bak heen zwalkt en niet bij elkaar gereden kan worden omdat ie nog te slap/onbespierd daarvoor is.
Let je sowieso op de mate van bespiering bij een paard in de lagere klasses: B en L?

Ik kom hierop omdat ik afgelopen zondag met mijn instructrice (ook jurylid) naar een L1-wedstrijd was. Ik had ontzettend fijn gereden en we zaten te kijken naar de andere combinaties. Ik vond het lange, zwakke paard opzich best aardig rondgaan, maar zij vond hem veel te onbespierd en daardoor ook veel te weinig uitstralen. Bij de prijsuitreiking bleek het slappe paard ruim 18 punten meer te hebben dan ik met mijn wat oudere, kleinere, maar goed bespierde merrie. Mijn instructrice snapte daar nix van. Vandaar dus de vraag, wat doe je ermee als een onbespierd paard in je ring komt?

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 17:48

Daar kom ik weer met mijn reactie:
het interesseert mij geen biet hoe een paard eruit ziet. Bespierd, onbespierd, Haf, Fjord noem maar op....
De proef moet netjes gereden worden, dat is waar het om draait.
Als dat slappe jonge paard dus over de A-C lijn zwalkt krijgt ie gewoon een laag cijfer.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:29

Same here.

In de klasse B en L1 hoeft een paard nog helemaal niet verzameld en bij elkaar te lopen, dus waar je die bespiering wel voor nodig hebt.

Als een jong slap paard gewoon ontspannen en nageeflijk voorwaarts loopt, en de figuren worden netjes gereden, dan zie ik dat graag. Lachen