Wanneer te vroeg voor B dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crystallady

Wanneer te vroeg voor B dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 18:31

Oke ik moet even mijn verbazing uit spreken. Ik ben altijd de gene die roept ga niet te vroeg op concour doe dat niet.
En hier door had ik zelf nog geen enkel concour gedraaid met men topper. (Überhaupt nog nooit (alleen ooit keer bb parcour)) maar ik bond het voor mezelf en mijn knollen nog steeds te vroeg. Tot mij in structriese (weet nie hoe ik dat typ) bleef zeggen dat ik het is moest proberen. Nou om dat ik het zat was en wou bewijzen dat het nog niet ging heb ik een startkabel aangevraagd en me voor 2 concoursen ingeschreven, bijde 2 proeven.

Ondanks dat ik wist dat het mis zou gaan was ik toch heeeeel zenuwachtig. Ik heb men proeven gereden op beide concoursen. En zit elke keer in de winst :o nooit verwacht maar de teller staat nu op 5 winstpunten in 2 voor concoursen. Mij'n punten waren 186,186,188,203.

Ik was zo trots op men paardje. Maar nu is mijn vraag wanneer ben je dan eigenlijk echt klaar om b te starten ik heb nu gemerkt dat je ook langer kunt wachten dan eigeblijk nodig is.

Hier nog een foto van het concour in laren (Gld)
Afbeelding

Gr ons

Lara_Silver

Re: Wanneer te vroeg voor B dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:34

Je kunt de B in als je minstens thuis een B proef correct kan rijden. En als de basis goed zit. Vooral dat laatste eigenlijk. Is nog wel eens een detail wat vergeten word en wat problemen oplevert in de hogere klassen.

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:46

crystallady schreef:
heb ik een startkabel aangevraagd

Sorry, ik moest hier eventjes heel hard om grinniken :') .

Maar dat klinkt toch alsof jullie op de goede weg zijn, gefeliciteerd met jullie winstpunten!

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:51

Voor mij en mijn pony is het bijvoorbeeld nu na onze winterstop nog te vroeg, we communiceren nog niet soepel en aangalopperen gaat ook nog niet soepel.

Wanneer je thuis een correcte B-proef kan rijden en hebt geoefend op vreemd terrein, ben je er in mijn ogen klaar voor.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:26

Ligt ook een beetje aan jezelf denk ik Er zijn menesen die altijd te veel zelf vertrouwen hebben Die zullen meestal ook te vroeg op wedstrijd gaan omdat ze denken doe ik wel even Juist dan valt het vaak tegen En er zijn mensen die vaak nog wat onzeker zijn over hun eigen kunnen en juist dan zich zelf verrassen door met WP thuis te komen Ik denk dat het heel verschillend is per persoon

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:29

Ook als je geen winstpunt haalt in concours een goed leermoment. Dus wanneer je ontspannen in alle gangen kunt rijden is het vroeg genoeg

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:30

Wanneer jij er zelf denkt klaar voor te zijn vooral. Te lang wachten bestaat niet immers. Te vroeg beginnen ook niet, tja... Al faal keihard dan vind ik het juist een goed leermoment en is het aan diegene wat die ermee doet. Blijft een leercurve immers, ook als je vroeg start kun je wel ervaring op doen.

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:52

Dat ligt denk ik vooral aan je eigen gevoel. De één oefent liever thuis totdat voor zijn of haar gevoel alle benodigde knopjes erop zitten, terwijl de ander liever in de praktijk alvast een paar wedstrijdjes meepikt om te zien hoe het gaat, en daar wat punten van mee te nemen om aan te werken. Er valt voor allebei wat te zeggen :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:02

Er valt iets over te zeggen inderdaad maar van de andere kant moet je ook wel realistisch zijn wanneer je er echt nog niet aan toe bent. Sommige gaan al op concours om de eerste maanden alleen maar in een soort rendraf de (inrij)baan door te vliegen met het hoofd ergens in Tokyo. Ga dan eerst een keer onderling rijden of in de bak van de buren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:05

Goh daar zeg je wat idd, te vroeg is als je geen controle hebt over je paard omdat je dan ook nog eens anderen opzadelt met jouw probleem. Dat je een waardeloze proef rijdt, prima. Maar als je als een kanonskogel door de inrijdbak vliegt, niet oke :')

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:06

Ik dacht ook ik ben er niet klaar voor, heb niet genoeg kunnen trainen. Paard is nog te groen etc etc etc niets was minder waar en ben de B alweer bijna uit.

Wanneer je de basis er in hebt zitten, stap draf galop, in takt deze gangen beheerst is de B geen probleem. Wel zal ik persoonlijk pas gaan als het paard ook gewillig de aanleuning aanneemt of beter gezegd aanbied.
Waar ik tegen aanloop is eerder de grote van m'n paard dan de oefeningen die getoond moeten worden of de aanleuning

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:13

Daar heb je gelijk in Iris82, er is wat mij betreft wel een ondergrens. Maar zolang je je paard normaal de wedstrijdring door kan sturen en er geen gevaarlijke situaties ontstaan, prima!

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:51

Ik weet niet of er zoiets al 'klaar' zijn. Natuurlijk moet de basis er goed in zitten, maar ik kom er op concours geregeld tegen waarvan ik denk 'die had beter thuis kunnen blijven'

Tis niet alleen een proef rijden maar let ook op de veiligheid, die mensen kunnen dan wel een nette proef neer zetten maar owee als ze moeten inrijden..

Ik heb mezelf met mijn nieuwe er ook gewoon in gegooid en ik heb tot nu toe alles winst gehad behalve de 2de proef van de laatste wedstrijd.

Ik twijfel eraan of je op eigen terrein in je eigen bak kunt zeggen ' nu ben ik er klaar voor' je weet nooit wat er op vreemd terrein gebeurt.

En een goed voorbeeld vind ik mijzelf, thuis train ik op M1 niveau, kan zelfs de wissels om de drie en op concours.. Zoals de laatste keer krijg ik haar niet eens nageeflijk de proef door.. Ben ik er dan ook niet klaar voor?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:59

Besef wel dat er in principe niet zoiets als 'te laat' bestaat in dit geval. Beter dat je thuis wat langer doortraint en er zo doorrolt, dat je achteraf zegt "het had best wat eerder gekud" dan dat je op concours voor situaties komt te staan die je niet kan hanteren. Want als dat laatste te vaak gebeurt, kan het best zijn dat de lol er voor jou of je paard er af gaat.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:05

Ach, mijn B debuut was drama.
Thuis proefjes geoefend, hij liep fijn en konden netjes sturen.

Maar.. Witte hekjes bijten, dus doei ontspanning, hallo stresskip!
Toen geen winst gereden, maar daarna wel.
Het is gewoon zelf kijken of je er klaar voor bent. Het kan best een keer zijn dat je geen winst rijdt, en dat is ook een goed leermoment. Elk jurylid let ergens ander op, sommige straffen je 1 keer, de ander doet het vaker.

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:18

Ik ben het idd met de anderen eens, wanneer jij je paard veilig door de baan kunt sturen moet je het gewoon lekker proberen! Ik had ook nooit verwacht dat ik ooit een wp zou rijden, en anders sws pas na 20 wedstrijden, maar ik heb inmiddels ook mijn tweede al binnen. Km´s maken is het belangrijkste, en weet wanneer je moet stoppen. Mocht je paard nou compleet in de staak gaan of zich zo opfokken dat het niet meer goed voelt, groet lekker af en rijd nog een paar rondjes.

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:19

Oh! Ik heb je trouwens gezien in Laren!

DesertOrchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:45

Hoi allemaal!

Ik kom even meelezen in dit topic... Ik start momenteel onderling met mijn Groninger ruin, dat gaat tot nu toe gepaard met winst (ook met KNHS jury, die dan ook "echt" beoordeelt). Maar ik heb zelf zo vreselijk veel last van wedstrijdstress, ik krijg het maar niet onder controle. Dit is voor mij dan ook een reden om niet officieel te gaan starten... Baal er zo van! Ik hoop me er op termijn toch overheen te kunnen zetten. Is dit herkenbaar?

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:50

Sja te vroeg... Rijdt je voor de winst of voor de ervaring?
De basis moet naar mijn idee idd goed zijn. Correcte beheersing over de basisgangen e.d., paard wat al wel wat aan kracht en evenwicht heeft, en al wel los kan laten in zn bovenlijn.

Maar er zijn veel mensen die met hun (jonge) paard mee doen. Welke nog niet klaar is voor winst maar er wel vreselijk veel van leert. Dan vind ik het ook niet te vroeg hoor

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:53

Dat herken ik heel erg desert, is dan ook gelijk de reden dat ik alweer meer dan 10 jaar niet gestart was ook niet onderling.
Maar nu in 4 wedstrijden zijn we bijna de B uit en klaar voor de L, ik heb het moeten de deur uit gezet enkel en alleen starten omdat we plezier hebben en we het leuk vinden
vinden. Nu kan ik in alle rust gaan losrijden en starten en gaat het veel beter dan verwacht. Of te wel blik op oneindig, plak een smile op je gezicht en ga het doen wat kan je gebeuren als het niet perfect gaat ?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:43

DesertOrchid schreef:
Hoi allemaal!

Ik kom even meelezen in dit topic... Ik start momenteel onderling met mijn Groninger ruin, dat gaat tot nu toe gepaard met winst (ook met KNHS jury, die dan ook "echt" beoordeelt). Maar ik heb zelf zo vreselijk veel last van wedstrijdstress, ik krijg het maar niet onder controle. Dit is voor mij dan ook een reden om niet officieel te gaan starten... Baal er zo van! Ik hoop me er op termijn toch overheen te kunnen zetten. Is dit herkenbaar?

Wat jammer dat je hierdoor nog niet durft te starten. Ik ben zelf ook met perioden heel nerveus geweest en dat is gewoon een heel lastig iets. Wat mij heeft geholpen is meer voor mezelf gaan rijden, het zien als een uitje en dus minder gericht zijn op presteren. Ik denk ook dat het goed is om voor jezelf uit te zoeken wat voor jou goed werkt. Als jij baat hebt bij de onderlinge, lekker mee doorgaan. Wordt je echter steeds nerveuzer van het idee dat je ooit de overstap naar officieel wilt maken is het misschien juist verstandig dit niet te lang uit te stellen omdat het dan een steeds grotere stap wordt. Kortom gewoon doen waar je je goed bij voelt.

Algemeen ga ik mee met wat al is benoemd, het moet veilig zijn. Ik ben ook weleens combinaties tegen gekomen die bij het losrijden hun paard alleen in galop krijgen door gewoon kei en keihard rond te gaan jagen, dan ben ik toch echt not amused hoor. Maar als het allemaal nog niet helemaal netjes en vloeiend gaat dat is in de B echt geen drama.

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 13:12

lauriluchies schreef:
Oh! Ik heb je trouwens gezien in Laren!

Leuk! Hoe vond je het er van de zijlijn uit zien?

Gr

Esmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:25

Ik vind dat je klaar bent voor de B als je de basis beheerst. Dat houd in dat je correct kunt aan galopperen, draven en stappen. Ik vind het ook belangrijk dat je controle hebt op vreemd terrein.

Als je een jong paard hebt, is het juist verstandig om meters te maken voor de ervaring. Als je voor winst gaat dan kan je af en toe beter doortrainen.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:29

Naar mijn mening kun je B starten:
- Je een gas en rem hebt
- Nette overgangen kunt rijden
- En fatsoenlijk kunt zitten

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:40

Hier ook een ruiter die richting B-niveau traint!
Ik merk dat ik er zelf nog niet klaar voor ben vanwege de nageeflijkheid. Dit wil ik eerst lekker onder de knie hebben in alle gangen voordat ik ga starten. Liever iets te laat starten en dan mooie punten, dan te vroeg starten.
Paard is goed te sturen, ik krijg hem lekker actief aan het been, zit een goede rem op en de overgangen gaan netjes. Volgens mijn instructrice is mijn zit ook goed genoeg, maar de nageeflijkheid heb ik nog niet voldoende onder de knie. En voor mezelf vind ik dat een belangrijk punt voordat ik ga starten.