Wedstrijd: Mijn nerveuze gedrag - gaat over op mijn paard!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SG1985

Wedstrijd: Mijn nerveuze gedrag - gaat over op mijn paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 20:32

Aanstaande zaterdag heb ik mijn eerste springwedstrijd.
Ik heb al weken dat het super goed gaat, maar afgelopen zaterdag sloeg het om.

Ik zag het geheel als de laatste generale repetitie, en zodoende hadden we de ene na de andere weigering....
Ik slik nu valeriaan, en het helpt mij wel! Alleen ben bang dat het zaterdag toch weer toeslaat....

Wat te doen? Kan ik mijn paardje ook wat rust bieden op basis van homeopathie?

Belangrijkste is, mijzelf onder controle krijgen {:)-:(

Angela

Re: Wedstrijd: Mijn nerveuze gedrag - gaat over op mijn paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:37

Kun je nog een nieuwe generale rijden? Probeer in ieder geval het te zien als "leuk". Gewoon een uitje met je paard. Wat maakt jou het uit als er meer balken afvallen als blijven liggen? Wordt je paard niet minder leuk van hoor... Als je maar lol hebt toch?

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 20:41

Ja je hebt helemaal gelijk!
Ik werd narrig en pissig, en zag het als haar fout.....
Alle LOL was weg, en het moet gelijk een toprit zijn, geen oefening....

Verschrikkelijk, want normaal haat ik dat soort mensen: en nu verander ik er zelf in!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:45

Zie het echt als een gezellig uitje, er is niemand die je iets moet bewijzen, behalve aan jezelf dat je gewoon lol met je knol wilt hebben :-)

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:49

Ik heb hier zelf soms ook last van, maar weet ook niet hoe ik er vanaf kom, dus ik volg even

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 20:52

Ik heb de volgende tips gekregen:
-Neem valeriaan
-Let op jezelf
- Zie het als een leuke ervaring
- Elke hindernis is er één
- Het is voor beide nieuw op ander terrein

Met name psychologische tips...... haha

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:18

mijn dochter moet ook het weekend haar eerste springwedstrijdje rijden. Ik heb haar de volgende tips gegeven:
zie het al een oefening, als je het na twee hindernissen niet meer ziet zitten stop je gewoon, prestatie is absoluut onbelangrijk, belangrijkste is een rustig en ontspannen rondje

Misschien heb jij ook iets aan de tips?

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 09:25

@maxx66

Zeker! Daar heb je helemaal gelijk in!
Daaenaast heb ik verplicht een notitie blok moeten kopen en van elke dag / les / ervaring één punt positief te benoemen.
Negatieve punten mogen er niet in!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:45

idd, kijk naar de dingen die goed gaan! Voor iedereen is de eerste keer geweest, dus trek je er niks van aan wat anderen zeggen!
Jammer dan als je geen perfect foutloos rondje rijdt, er is toch niks aan de hand dan? Laat je niet opfokken door de mensen om je heen. Succes alvast, laat je horen hoe het is gegaan?

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 13:21

Zal ik doen! *\o/*
Ik vind het ook raar van mijzelf. Ik kocht dit paard als droom, want als kind wilde ik al een eigen paard.

Langzaam maar zeker vergeet ik dat het een hobby is... je wilt opeens overal de beste in zijn, en in gedachte bijna een prof willen nastreven.

De realiteit raak ik kwijt.... en dat terwijl ik er niet van hoef te leven, heb in andere sector mijn werk.... dus wat zeur ik nou... lol met je knol! :)

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:01

Je ziet bij jezelf wat er mis gaat en hoe jij daar mee om gaat, die erkenning is echt al stap 1!
Dus heel goed :)

Ga inderdaad je eigen verwachtingen en doelen aanpakken: lekker rijden, genieten, gezellig dagje uit. En oh ja, tussendoor ook nog wat hindernissen springen.

Ik reed vroeger een draak van een pony en overzag van tevoren nooit hoe ik het hele parcours moest rijden. Dus ik hield mezelf voor: ik spring hindernis 1, en dan zie ik wel weer. Die gedachte hielp mij om normaal te blijven rijden en na hindernis 1 ontspande ik en reed ik heerlijk rond. En natuurlijk ga je niet op concours voor maar 1 hindernis, dus iedereen verklaarde me voor gek dat ik zo dacht, maar voor mij hielp het. Na 1 durfde ik 2 tm 10 namelijk ook ineens :)

_Joycke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:54

Mentale training wordt niet altijd serieus genomen, want wie is er echt bewust bezig met het trainen van gedachtes en gedachtepatronen? Toch is mentale training wel iets dat heel serieus wordt genomen in de topsport. De topsporters die wij allemaal kennen, in elke tak van sport, worden allemaal getraind op mentale kracht.

Waar het om gaat bij mentale kracht is het ontwikkelen van positieve gedachtes, zodat je jezelf kunt coachen op het moment dat je bijvoorbeeld nerveus of gespannen wordt. Daarnaast kun je gemakkelijker omgaan met veranderende omstandigheden.

In het volgende artikel staan nog tips! http://www.equidressage.nl/blog/10-blog ... ale-kracht

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 17:39

Bedankt voor alle tips, en ook het artikel!
Ik probeer het allemaal flink te relativeren :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 17:44

Maar als je medicijnen nodig hebt ok zelf rustig te blijven op wedstrijd, waarom ga je dan? Het moet toch leuk zijn? Waarom perse wedstrijden willen rijden als het dan zo'n martelgang wordt?

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 17:48

Medicijnen?
Nee dat lijkt mij idd wat overdreven! Valeriaan is homeopatisch, de vraag is dus ook of het wel werkt uberhaupt :P

Wat ik eigenlijk bovenstaand aangeef, ik wil heel graag, maar ik ben perfectionist en daardoor vergeet ik het aspect leuk... dat heb k de afgelopen dagen wel ingezien (mede door de tips hier).

Dus ik ga zaterdag omdat het LEUK is :D :D :D Jeeeeeej! *\o/* *\o/* *\o/*

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 17:53

Heel veel plezier, stel jezelf een doel bijv maximaal 2 weigeringen en maximaal 4 balken, als dat lukt heb je al heel wat bereikt haha.
Nee flauwekul.
Je bent perfectionist, nou dan ga je toch voor de best verzorgde deelnemers. Glimp de pan uit daar, knotjes punt gaaf, cap keurig schoon, laarzen opgepoetst zodat je je zelf eraan kan zien.
En glimlachen vergeet vooral niet te lachen boven elke sprong, JUMP&SMILE!!
hihi wedden dat je je dit bij elke sprong herinnert jump&smile, jump&smile,jump&smile,jump&smile,jump&smile

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:03

Plezier blijven houden is al genoemd, die positieve dingen benoemen is ook helemaal goed.

En vooral blijven ademhalen !, naast het lachen :)

Hier nog een topic waar je misschien ook nog wel wat aan hebt.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 18:09

Idd hahaha!!!
Dat blijven ademen is ook een goede!!!
Thuis trek ik soms wit weg doordat ik dan te lang in hou hahaha

amo500

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:16

Mijn vader zegt altijd voordat ik naar binnen rijd; geniet ervan! gaat het niet goed? so be it, jammer dan.. volgende keer beter.
Het is maar een wedstrijdje en je doet het voor je lol.
Maar mijn tip is; vooral niet narrig worden! zowel niet op je paard als op jezelf, want zodra je gefrustreerd gaat rijden, wil het helemaal niet meer.

Succes!

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 18:44

Het lijkt op KARMA - strike back van mijn paard omdat ik zo narrig ben geweest :)
Vandaag om 17.00 uur trapt mijn merrie keihard haar ijzer eraf!
Ik bel de smid, en die zegt sorry kerstavond en kerst, zaterdagochtend ben je de eerste :)

Geen wedstrijd, maar zondagavond ga ik lekker springen voor het plezier :D

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 03:12

Het zit idd tussen de oren we hebben er allemaal in zekere mate last van gehad ( wedstrijd ruiters) Wat mij goed helpt is om in een bubbel te gaan waar alleen jij en je paard in zitten en verder niet of niemand binnen mag Klinkt weer zweverig maar het helpt Oefen dit thuis al helemaal zen in je bubbel hihi

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 08:13

dresjoepie schreef:
Het zit idd tussen de oren we hebben er allemaal in zekere mate last van gehad ( wedstrijd ruiters) Wat mij goed helpt is om in een bubbel te gaan waar alleen jij en je paard in zitten en verder niet of niemand binnen mag Klinkt weer zweverig maar het helpt Oefen dit thuis al helemaal zen in je bubbel hihi

Nee ik denk dat je helemaal gelijk hebt.
Ik laat mij altijd afleiden ook thuis.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 08:30

Perfectie is niet mogelijk, en opeens een toprit terwijl je 'anders rijdt dan anders' door de spanning ook niet. Probeer voor jezelf een doel te stellen voor aankomende wedstrijd. Doel mag niet zijn winnen, want je kan anderen niet beinvloeden. Kies een doel waar je zelf invloed op hebt en ookal gaat de rest niet foutloos kan je wel je doel behaald hebben en dus tevreden zijn. Je doel kan bijv. zijn 'vloeiende lijnen rijden en meekijken in de richting waar ik heen ga' of 'passen tellen tussen de hindernissen'.
En als je zelf gestrest wordt kan je van tevoren proberen of je wat ademhalingsoefeningen kan doen. Zo kan je even weer wat meer tot jezelf komen en je hartslag laten dalen ipv extern gericht op alles om je heen met een hoge hartslag.
En als je het vaker hebt kan je ook eens denken aan een bezoek aan een sportpsycholoog of bijv een online training via paard en lifestyle (beter presteren op wedstrijd) super interessant en heb je echt wat aan!
succes!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 08:38

Dit klinkt misschien gek, maar neem even een borrel voor je erop stapt? Ik heb ook weleens spanning als ik erop stap en even een biertje of jagermeister helpt mij dan heel erg!

Het klinkt nu net of ik alcoholist ben maar dat valt reuze mee haha.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 10:13

denice schreef:
Dit klinkt misschien gek, maar neem even een borrel voor je erop stapt? Ik heb ook weleens spanning als ik erop stap en even een biertje of jagermeister helpt mij dan heel erg!

Het klinkt nu net of ik alcoholist ben maar dat valt reuze mee haha.

Een vriendin van mij deed dit ook idd Ik geloof dat baileys wel te drinken is s morgens om 7 uur hahahaha Maar het hielp haar wel Helaas moet ik zelf rijden met de trailer dus dan durf ik het niet