Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kamsel
Berichten: 3423
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:12

Mousmous schreef:
Ze is misschien wel tevreden met hoe ze is, wie zijn wij dan om iemand te gaan vertellen dat ze af moet vallen. Daarbij zal het overgrote deel hier op bokt B/L/M nivo zijn en meer niet. Dus wat zij presteert kan dat overgrote deel alleen maar van dromen.

Daarbij hoeft niemand het te begrijpen, het is haar leven, en zij leeft dat zoals zij wil, of dat nu slank of dik is.


Maar daar gaat dit hele topic toch over, je kan wel leven zoals je dat wil, maar moet je dan op een paard stappen?
En dan heb je nog, als het dan net aan past, kun je er topprestaties van eisen.

En ook dat is een onderdeel van topsport. Je ziet geen hardloper met 20 kg teveel, geen balletdanser met 20 kg teveel en ga zo maar door. Het belemmert je, is extra gewicht, aanslag op je gewrichten en het ontsiert de oefeningen. Maar omdat je ze niet zelf uitvoert maar je paard is het ineens prima of moet het maar kunnen want een ander kan het niet.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:26

Misschien is het leuker als we dit topic niet 1 iemand specifiek gaan bespreken, maar het meer algemeen houden. Ik zou het in iedere geval niet heel tof vinden om de hele tijd als voorbeeld gebruikt te worden in een topic over ruiters met overgewicht.

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:34

Klopt Anoeska, heb je gelijk in.
Maar ik ken verder geen voorbeelden op dat niveau die een maatje meer hebben.
Ik weet dat er destijds al commentaar was op Lotje Schoots. Niet dat zij te zwaar is, maar wel dat ze voor een betere zit toch slanker zou kunnen zijn. Dat vond ik toen erg overdreven.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:54

@ kamsel, nee, je ziet geen hardlopers met 20 kg teveel, ook niet in de atletiek, omdat het daar gewoon niet werkt. Je kan daar met overgewicht gewoon niet winnen omdat het dan in de weg zit. Maar ga eens kijken bij kogelstoten, gewichtheffers enz, daar kunnen flinke stevige bij zitten. Kijk maar bij de sterkste van Nederland bijvoorbeeld. En zoals eerder genoemd sumoworstelaars.
Daar zijn er toch echt bij die je niet op een paard wilt hebben.
Maar zolang het paard er geen last van heeft is er geen reden om er wat van te zeggen.
En zoals al eerder gezegd, een grote gespierde vent misstaat niet op een flink paard, maar zet je een dikke vrouw er op dan zou het niet goed zijn, terwijl het gewicht heel goed hetzelfde kan zijn.

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:58

Maar vind je niet dat je paardrijden beter kan vergelijken met ballet, kunstschaatsen e.d.?

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:05

Caatje87 schreef:
Maar vind je niet dat je paardrijden beter kan vergelijken met ballet, kunstschaatsen e.d.?

Nee...Volgens mij zijn dat individuele sporten, een team ben je met zijn 2'en.

In dit geval zijn de 2 genoemde voorbeelden een goed team, wie zijn wij dan om daar wat van te zeggen.
Zeker de vollere dame in kwestie presteert op het hoogste nivo met beide paarden,
ze zit muisstil op de filmpjes en heeft de kunde en kennis in huis (op beide paarden)!
Daar kunnen hier heel normale & slanke bipjes een voorbeeld aan nemen ;) Ik droom er alleen maar van :D

Dat het beeld je persoonlijk niet aan staat is een kwestie van smaak, maar heeft niets te maken met te zwaar/lang.
Te zwaar/lang is pas sprake van als het paard of ruiter er last van heeft bij de uitvoering.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:08

Anoeska schreef:
Misschien is het leuker als we dit topic niet 1 iemand specifiek gaan bespreken, maar het meer algemeen houden. Ik zou het in iedere geval niet heel tof vinden om de hele tijd als voorbeeld gebruikt te worden in een topic over ruiters met overgewicht.

Hier ben ik het trouwens volledig mee eens!

kamsel
Berichten: 3423
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:31

Caatje87 schreef:
Maar vind je niet dat je paardrijden beter kan vergelijken met ballet, kunstschaatsen e.d.?


Dressuur, jazeker.
Paarrijden is een mooi voorbeeld. X kan de oefeningen nog zo fantastisch uitvoeren, als Y minder talent heeft kom je er niet. (Dat zou een toppaard met mij op z'n rug zijn)

Als Y net zo veel talent heeft maar 20 kg te zwaar is, dan belemmert dat ook de uitvoering van de oefeningen en scoor je lager dan wanneer het overgewicht er niet zou zijn.
Nog steeds hoger dan met een talentloze partner, maar beiden weten bij wie het probleem ligt. Als Y dan iedere keer wil trainen om X nog beter te laten worden....


En eigenlijk gaat het natuurlijk niet om iemand met talent vs iemand zonder talent. Of iemand die te zwaar is en die wel kan zitten vs iemand die dat niet is en die niet kan zitten.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 20:30

R12312 schreef:
Dus omdat jij niet kan zitten op een klein dier, kan een ander dat ook gelijk niet? Bijzondere redenering.


Bijzonder hoe je kan fantaseren.

Tis juist goed als je voelt wat er onder je gebeurd

S_a_f_a_r_i
Berichten: 702
Geregistreerd: 05-05-05
Woonplaats: Nieuwe Pekela

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:33

Afgelopen weekend ook concours gehad, en er stond op me protocol ruiter zit paard in de weg. Ik weeg 98kg dus prima. Gelijk heeft ze afgelopen 2 jaar veel aangekomen. November 2013 voor laatst gestart met ander paard nooit problemen gehad.

Dus we zijn gelijk begonnen met afvallen, niet leuk om als commentaar te krijgen natuurlijk. Dus gelijk maar aan de gang.

Ik snap het best hoor maar ik zie soms combinaties op een kleine D pony van 120kg ong. En die krijgen dan geen commentaar. Ligt ook aan de jury natuurlijk.

Jury in kwestie hield ook wel van lekker eten. Mja vol goede moed aan de slag en eerst geen wedstrijden starten..

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:53

Het is soms moeilijk gokken hoeveel iemand weegt.

Ik heb zelf weleens de opmerking met mijn fjord gehad dat de combinatie wat zwaar oogde. Jury had helemaal gelijk overigens. We hebben er hard aan gewerkt.

Of een jury kan ingrijpen,moeilijk. Ik denk niet zo snel. Een correcte opmerking op het protocol kan,maar echt ingrijpen..........ik zie dat niet zo gauw gebeuren

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:58

S_a_f_a_r_i schreef:
Afgelopen weekend ook concours gehad, en er stond op me protocol ruiter zit paard in de weg. Ik weeg 98kg dus prima. Gelijk heeft ze afgelopen 2 jaar veel aangekomen. November 2013 voor laatst gestart met ander paard nooit problemen gehad.

Dus we zijn gelijk begonnen met afvallen, niet leuk om als commentaar te krijgen natuurlijk. Dus gelijk maar aan de gang.

Ik snap het best hoor maar ik zie soms combinaties op een kleine D pony van 120kg ong. En die krijgen dan geen commentaar. Ligt ook aan de jury natuurlijk.

Jury in kwestie hield ook wel van lekker eten. Mja vol goede moed aan de slag en eerst geen wedstrijden starten..


Dat commentaar lijkt me eerder op je houding toegespitst.

Je gewicht kan daar wel een oorzaak van zijn, maar het lijkt me sterk dat een jury dit zo formuleert als je voorbeeldig zit en enkel te zwaar bent.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:59

Gewicht heeft behoorlijk invloed op je houding als ruiter en daarmee idd dan vaak ook op het paard

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:02

Snoevie schreef:
Gewicht heeft behoorlijk invloed op je houding als ruiter en daarmee idd dan vaak ook op het paard


Klopt, maar dit is iets wat je als lichtgewicht ook als commentaar kan krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:50

S_a_f_a_r_i schreef:
Afgelopen weekend ook concours gehad, en er stond op me protocol ruiter zit paard in de weg. Ik weeg 98kg dus prima. Gelijk heeft ze afgelopen 2 jaar veel aangekomen. November 2013 voor laatst gestart met ander paard nooit problemen gehad.

Dus we zijn gelijk begonnen met afvallen, niet leuk om als commentaar te krijgen natuurlijk. Dus gelijk maar aan de gang.

Ik snap het best hoor maar ik zie soms combinaties op een kleine D pony van 120kg ong. En die krijgen dan geen commentaar. Ligt ook aan de jury natuurlijk.

Jury in kwestie hield ook wel van lekker eten. Mja vol goede moed aan de slag en eerst geen wedstrijden starten..


Ik heb een vermoeden dat ik de jury ben geweest, ik heb dit weekend een combi in de ring gehad waarbij ik het erop heb gezet. Jammer dat je na afloop niet even bij me bent geweest. Ik vond je in de weg zitten omdat je duidelijk het tempo niet bij kon benen en je paard niet goed uit kon zitten. Je kwam voor mijn gevoel de proef moeizaam door.

En ja, ik houd ook van lekker eten, precies om die reden rijd ik momenteel niet :+

Edit: Ik was het inderdaad..

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:43

Relaxed schreef:
En ja, ik houd ook van lekker eten, precies om die reden rijd ik momenteel niet :+

Edit: Ik was het inderdaad..


Awkward... En idd mensen die van lekker eten houden kunnen beter naast het paard gaan trainen ipv erop :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:48

antje_vip schreef:
Relaxed schreef:
En ja, ik houd ook van lekker eten, precies om die reden rijd ik momenteel niet :+

Edit: Ik was het inderdaad..


Awkward... En idd mensen die van lekker eten houden kunnen beter naast het paard gaan trainen ipv erop :D


Dat ligt er natuurlijk aan hoe het lekkere eten effect op je gewicht heeft. :p Wij juryleden mogen zulke conclusies niet trekken en al helemaal niet op een protocol schrijven. Ruiters blijkbaar wel op Bokt.. :+

S_a_f_a_r_i
Berichten: 702
Geregistreerd: 05-05-05
Woonplaats: Nieuwe Pekela

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 23:04

@Relaxed: excesses voor mijn opmerking dan, een vriendin van mij heeft ookhaar jury diploma en die zei duidelijk dat het daar om ging en dat het tegenwoordig netjes moet worden gezegd op het protocol.

Iets in de trant van ruiter komt moeilijk mee met paard, was bv duidelijker. Mijn moeder wou ook graag om uitleg vragen. Maar niet gedaan zat er wel erg mee.

Het geeft niet, we zijn al begonnen met weightwatchers. Weten we ook waar we het voor doen haha. Reed dit paard net 3 week verder dus geen klagen. Bedankt nog relaxed voor de uitleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 08:50

S_a_f_a_r_i schreef:
@Relaxed: excesses voor mijn opmerking dan, een vriendin van mij heeft ookhaar jury diploma en die zei duidelijk dat het daar om ging en dat het tegenwoordig netjes moet worden gezegd op het protocol.

Iets in de trant van ruiter komt moeilijk mee met paard, was bv duidelijker. Mijn moeder wou ook graag om uitleg vragen. Maar niet gedaan zat er wel erg mee.

Het geeft niet, we zijn al begonnen met weightwatchers. Weten we ook waar we het voor doen haha. Reed dit paard net 3 week verder dus geen klagen. Bedankt nog relaxed voor de uitleg.


Zo zwart/wit als je vriendin het zegt is het natuurlijk niet, daarom volgende keer gewoon komen vragen :) Ik vind het vervelend om nu te lezen dat je er zo'n rotgevoel aan over hebt gehouden, dat was natuurlijk nooit de bedoeling :n

M_D_H
Berichten: 17482
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:47

antje_vip schreef:
Relaxed schreef:
En ja, ik houd ook van lekker eten, precies om die reden rijd ik momenteel niet :+

Edit: Ik was het inderdaad..


Awkward... En idd mensen die van lekker eten houden kunnen beter naast het paard gaan trainen ipv erop :D

Er is natuurlijk nog een verschil tussen van lekker eten houden...
Of van Veel lekker eten houden...

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:55

Kahawa schreef:
Snoevie schreef:
Gewicht heeft behoorlijk invloed op je houding als ruiter en daarmee idd dan vaak ook op het paard


Klopt, maar dit is iets wat je als lichtgewicht ook als commentaar kan krijgen.


absoluut! alleen heb je met een teveel aan gewicht nog eens een extra nadeel.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:35

Relaxed schreef:
[
Dat ligt er natuurlijk aan hoe het lekkere eten effect op je gewicht heeft. :p Wij juryleden mogen zulke conclusies niet trekken en al helemaal niet op een protocol schrijven. Ruiters blijkbaar wel op Bokt.. :+



Maar je zegt zelf dat je om die reden niet paardrijdt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:42

antje_vip schreef:
Relaxed schreef:
[
Dat ligt er natuurlijk aan hoe het lekkere eten effect op je gewicht heeft. :P Wij juryleden mogen zulke conclusies niet trekken en al helemaal niet op een protocol schrijven. Ruiters blijkbaar wel op Bokt.. :+



Maar je zegt zelf dat je om die reden niet paardrijdt :)


Ja, ik bedoelde meer dat niet iedereen die van lekker eten houdt ook perse te zwaar is ;)

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:49

Maarja wie houdt niet van lekker eten toch,haha

Blijft een lastige kwestie!

noukie12
Berichten: 356
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:13

Schop dit topic even omhoog.
Ik heb op een knhs wedstrijd iemand gezien van zeker 120 kilo of meer, ik ben hiervan geschrokken.
Kan een jury of knhs official hier niks mee?