Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:24

schrikdraad schreef:
Klasse Z is ook maar een naam.
Had het klasse 6 geheten was het idee misschien al anders geweest omdat we dan tot klasse 14 gaan.

Ik vind de basis klasse lang geen top sport, niet hoor ruiter en niet voor paard.
Het is de basis en met een basis conditie is dat gewoon te doen.


Ben ik het niet mee eens.
Helaas heb ik de chronische ziekte M.E. toch heb ik gestart. Tot en met de M was het goed te doen, maar bij de M2 kwamen we beide conditie te kort voor 2 proeven.

Tuurlijk is het geen topsport, maar wel degelijk iets meer dan rondhobbelen.

Wanneer je op een paard gaat zitten, moet je dat bewust doen en wanneer je te zwaar of te lang bent is dat gewoon niet eerlijk tegenover het paard.
Door mijn beperkingen moet ik ook extra opletten dat wat ik met paarden wil, wel eerlijk blijft.

Hermesje

Berichten: 31
Geregistreerd: 25-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:34

voor pony's mogen ze niet over 16 zijn.. maar voor paarden is er geen leeftijds limiet… daarom ook denk ik niet dat jury's iets gaan zeggen want er is geen regel dat zegt hoeveel je kan wegen…

ik vind zelf dat ze een regel moeten maken…

schrikdraad
Berichten: 1298
Geregistreerd: 22-04-11

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:27

Als je M.E. Hebt heb je ook geen normale basis conditie en begrijp ik wel dat het zwaar is.

Maar laten we even van geen verdere afwijkingen hebben bij paard en ruiter.

laliz
Berichten: 2197
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Randstad

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:58

Toch denk ik dat hier vroeg of laat iets mee moet, qua KNHS, maar ik hoop eigenlijk per wet.
Mensen worden steeds zwaarder en er heerst niet bepaald een aanspreekcultuur.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:03

schrikdraad schreef:
Als je M.E. Hebt heb je ook geen normale basis conditie en begrijp ik wel dat het zwaar is.

Maar laten we even van geen verdere afwijkingen hebben bij paard en ruiter.


Maar niet iedereen heeft veel conditie. Door mijn ziekte ben ik er bewust mee bezig, maar er zijn zat mensen die gewoon niks aan sport doen. Het rondhobbelen/meeliften is heel wat makkelijker.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:04

Lizzle schreef:
Toch denk ik dat hier vroeg of laat iets mee moet, qua KNHS, maar ik hoop eigenlijk per wet.
Mensen worden steeds zwaarder en er heerst niet bepaald een aanspreekcultuur.


Idd. Daar ben ik het mee eens. Denk dat het beeld van te zware ruiters alleen maar toe zal nemen.

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:37

sneeuwpop schreef:
Lizzle schreef:
Toch denk ik dat hier vroeg of laat iets mee moet, qua KNHS, maar ik hoop eigenlijk per wet.
Mensen worden steeds zwaarder en er heerst niet bepaald een aanspreekcultuur.


Idd. Daar ben ik het mee eens. Denk dat het beeld van te zware ruiters alleen maar toe zal nemen.


Ben ik het mee eens, maar wat moet de KNHS hier dan mee? Is het wel de taak van de KNHS.
Tweede is dat de KNHS maatregelen alleen de groep ruiters die ook daadwerkelijk wedstrijden rijden.
Derde is wat moet de KNHS doen? Een regel opnemen in het dressuurprotocol over het passende plaatje en als dat tot 3 keer toe negatief is geweest wordt de combinatie voor een bepaalde tijd geschorst totdat de ruiter/amazone x kilo is afgevallen??

Ik ben van mening dat het niet thuishoort bij de KNHS, maar in de maatschappij. Als wij allemaal iets eerlijker kijken naar onszelf en niet aangevallen voelen op het moment dat iemand er iets van zegt.
Het is een maatschappelijk probleem wat gevaren voor de volksgezondheid met zich mee brengt. Nee het is niet de taak van de overheid om daar regeltjes over te maken en al helemaal niet van een sportinstelling als de KNHS. Het is onze eigen taak om bewustzijn te vergroten over de problemen van overgewicht en hoe je er vanaf kan komen.

Ik sluit 1 groep mensen buiten mijn betoog, dit zijn de mensen die door ziekte/medicijnen/stofwisselingsproblemen overgewicht hebben. Ik heb zelf schildklierproblemen en een autoïmmuun ziekte die mijn stofwisseling niet bevorderd. Juist daardoor ben ik alternatieven gaan zoeken als het gaat om diëten en voeding en een heel aantal kilo's afgevallen. De symptomen van mijn autoimmuun ziekte zijn ingedamd tot een minimum en dan houdt ik me nog niet strikt aan mijn dieet. Het is voor IEDEREEN mogelijk om met goede begeleiding een goed samengesteld dieet te verkrijgen. Dus ziekte en medicijnen en gewichtsproblemen, zoek naar een goede oplossing met begeleiding.

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:44

terpentijn schreef:
Op Bokt komen zo vaak de meest vreselijke aantijgingen en beledigingen voorbij, daar lusten de honden geen brood van: alleen "mag" er niets gezegd worden over figuren die met te veel gewicht op hun paard of pony gaan zitten.
"Want dat is kwetsend". Waarom zou het paardenwelzijn anders liggen bij een overgewichtige ruiter ("dik" schijn je ook niet meer te mogen zeggen...) dan bij spriet die een partijtje aan de teugels zit te jensen en de sporen even doorboort? daar heeft half Bokt toch ook commentaar op? Dat is meten met twee maten.
Ik vind het helemaal niet "niet kunnen" dat je niets over iemands overgewicht zegt, integendeel..
Het heeft ook genoeg mensen geinspireerd om af te gaan vallen.
En als men dat niet wil, of niet kan, zoek je een andere sport of ga je anders met paarden bezig (longeren, mennen, VD, you name it)

Je mag trouwens ook aannemen dat mensen met te veel gewicht het (paarden)inzicht hebben m er dan ook niet meer op te gaan zitten? Blijkbaar is dat te veel (!) gevraagd. En wordt het ofwel ontkend, ofwel wordt er een klaagzang wegens "gekwets" opgehangen.

Tenslotte vind ik dat juryleden er niet alleen iets van mogen, maar zelfs zouden moeten zeggen.

De KNHS zou hierin in voorschriften (ook t.a.v. de jury) het voortouw moeten nemen, hoe moeilijk dat ook is.Aangezien die zegt de paardensport (SPORT) en het zgn "paardenwelzijn" hoog in het vaandel zegt te hebben staan. Welnu, dit hoort er ook bij. Bij paardenwelzijn. En te dik hoort niet in de sport, in niet een sport, thuis, tenzij men het sumo-worstelen te paard wil gaan noemen.

Als dit bot klinkt, dan is dit ook zo bedoeld, misschien dat er eens een paar excuus-truzen hun verantwoordelijkheid nemen en ofwel niet meer te paard gaan, ofwel een andere tak van sport ZONDER een levend wezen te hinderen gaan uitzoeken.
Onvoorstelbaar dat dit maar steeds wordt vergoelijkt en goedgepraat.



mee eens, ze moeten als dat zo zou zijn bij allebei er gewoon iets van moeten zeggen

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 23:05

terpentijn schreef:
En te dik hoort niet in de sport, in niet een sport, thuis, tenzij men het sumo-worstelen te paard wil gaan noemen.


Dan keren we het om: paard zit bij de ruiter op de rug :Y)
De rest van je post ben ik het ook mee eens! Alleen ik heb het er zelf niet zo neergezet omdat het kwetsend is :Y)

GabyJansen
Berichten: 18
Geregistreerd: 02-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:35

Ik denk dat het niet echt inbegrepen wordt maar dat is wel best zielig voor het paard natuurlijk, al helemaal als ze opstijgt.. kunnen ze nog beter een krukje gebruiken om de rug niet te belasten. :)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:15

het gaat om het topic, mag er wat van gezecht worden: ja vinden velen
wat de persoon met overgewicht er dan mee doet is aan hem/haar elk huis heeft een spiegel en weegschaal tegenwoordig dus ik denk dat de forse personen dat echt al wel weten van/voor zichzelf!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 00:31

kwita schreef:
het gaat om het topic, mag er wat van gezecht worden: ja vinden velen
wat de persoon met overgewicht er dan mee doet is aan hem/haar elk huis heeft een spiegel en weegschaal tegenwoordig dus ik denk dat de forse personen dat echt al wel weten van/voor zichzelf!


Ja, maar weet je wat er vaak gebeurd? "oh ik ben dik, ik zal niet op mijn paard gaan zitten." Maar het wil niet zo vlotten met afvallen en het begint te kriebelen, dus "ik ga er heel even op zitten". Paard blijkt de persoon te kunnen tillen, persoon denkt: ah het kan dus toch wel. Ik kan goed rijden, zit mijn paard niet in de weg bla bla.
Of men wordt geleidelijk aan zwaarder en staat er niet bij stil dat men op een gegeven moment gewoon te zwaar is, want die 3 kilo extra zou niks uitmaken.

Tenminste ik denk dat het zo gaat. Correct me if I'm wrong

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 07:42

Er kwam hier afgelopen week een topic voorbij, van een meisje/vrouw op een Fries en zij startte Intermediaire II dacht ik. Of Grand Prix U25. In ieder geval wel Grand Prix nivo. Zij is echt flink aan de maat. Dus als ik het dan goed begrijp, vinden velen dat je daar maar iets van mag zeggen. Het paard heeft er geen moeite mee, je loopt gewoon geen grand prix proef als een ruiter TE zwaar is voor het paard. Dat zou het paard dan gewoon niet aan kunnen. Dat het paard het makkelijker heeft als er 20 kilo af zouden zijn, oke, dat zou wel waar zijn natuurlijk. Ik vind in ieder geval dat niemand dan het recht heeft haar op haar gewicht aan te spreken, tenzij het om naaste familie, vrienden of bijv huisarts gaat.

Suzanne F.

Berichten: 49407
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 08:29

Mousmous schreef:
Er kwam hier afgelopen week een topic voorbij, van een meisje/vrouw op een Fries en zij startte Intermediaire II dacht ik. Of Grand Prix U25. In ieder geval wel Grand Prix nivo. Zij is echt flink aan de maat. Dus als ik het dan goed begrijp, vinden velen dat je daar maar iets van mag zeggen. Het paard heeft er geen moeite mee, je loopt gewoon geen grand prix proef als een ruiter TE zwaar is voor het paard. Dat zou het paard dan gewoon niet aan kunnen. Dat het paard het makkelijker heeft als er 20 kilo af zouden zijn, oke, dat zou wel waar zijn natuurlijk. Ik vind in ieder geval dat niemand dan het recht heeft haar op haar gewicht aan te spreken, tenzij het om naaste familie, vrienden of bijv huisarts gaat.


Daar heb ik ook weleens iets over gezegd. Ik ben zelf ook van mening dat overgewicht in geen enkele sport thuis hoort. En zeker niet bij een sport zoals paardrijden waarin het beeld/hoe het eruit ziet erg belangrijk is. Net als turnen, dansen, ballet, kunstschaatsen, schoonzwemmen etc.
Maar ze heeft een paard die geen moeite met haar heeft, ze kan zelf erg goed rijden en zit haar paard niet extreem in de weg. Maar vind ik dit acceptabel? Nee, eigenlijk niet. Maar is dit een verkeerde combi en ondervindt het paard er extreem last van? Nee, ook niet.
Ik zie veel schrijnerder gevallen op concours langs komen.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:29

Idd suzanne F.

Trouwens die shet met een volwassen persoon erop itp vind ik ook geen goede combi. Heb op mijn handen gezeten om niet te reageren, want daar is itp niet voor.
Beugels zitten te kort voor dressuur en nog komen de benen er tevergeefs onderuit. En dan het bovenlichaam is ook te lang waardoor je de pony zo uit evenwicht haalt. ...
ook jammer dat dat wordt geaccepteerd op wedstrijden. Vind dat net zo erg.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:40

sneeuwpop schreef:
Idd suzanne F.

Trouwens die shet met een volwassen persoon erop itp vind ik ook geen goede combi. Heb op mijn handen gezeten om niet te reageren, want daar is itp niet voor.
Beugels zitten te kort voor dressuur en nog komen de benen er tevergeefs onderuit. En dan het bovenlichaam is ook te lang waardoor je de pony zo uit evenwicht haalt. ...
ook jammer dat dat wordt geaccepteerd op wedstrijden. Vind dat net zo erg.


Dat vind ik nou echt zeuren om het zeuren. Meisje zit er netjes op, weegt amper wat, pony doet het goed. Nee dat kan ik niet begrijpen.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:51

Nou, idd, helemaal met je eens.

Logisch dat het geaccepteerd wordt op wedstrijden, de pony heeft helemaal geen probleem. En, uit evenwicht?? Op de foto's echt niet te zien. Alle respect juist voor het meisje, ze maakt het zichzelf echt niet makkelijk zo tussen de paarden, en dan toch maar even winst rijden. Petje af!

Suzanne F.

Berichten: 49407
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:59

Dat meisje op de shet ziet er niet te zwaar uit voor het dier. Of het plaatje mooi is valt over te discussieren want te lang is ze wel een beetje. Maar het dier heeft er niet extreem last van.
Of het rijtechnisch helemaal is om over naar huis te schrijven is weer wat anders, maar goed het is toch leuk dat ze dit al heeft bereikt met hem.

irmaz

Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:30

Suzanne F. schreef:
Maar ze heeft een paard die geen moeite met haar heeft, ze kan zelf erg goed rijden en zit haar paard niet extreem in de weg.

Hoelang heeft het paard er geen moeite mee? 1 jaar, 5 jaar, 10 ...?

Suzanne F.

Berichten: 49407
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:48

irmaz schreef:
Hoelang heeft het paard er geen moeite mee? 1 jaar, 5 jaar, 10 ...?


Ja dat weet ik natuurlijk niet maar dat is hier ook niet van belang. Jureren is altijd een momentopname en een jury moet beoordelen wat hij/zij ziet. En niet nadenken of het er over een jaar nog zo uitziet.
Je punt/beoordeelt wat je ziet. En ik zie op de foto's/filmpjes die ze laat zien geen paard wat extreem moeite heeft om haar te dragen. En dat spreekt voor zich aangezien ze GP rijden. Ze rijdt het zelfs met 2 paarden dus dat zegt zeker wat.
Maar vind ik het correct/mooi? Nee dat niet. Ik vind dat het niet hoort in de sport en zeker niet op topnivo.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:06

Vind haar idd niet te zwaar, maar weet dat wanneer je te lang bent, je pony dat zeker merkt. Ben ook wel eens op een pony gestapt (even omdat het kleine meisje er sreeds af werd gegooid) waar ik te lang voor was (gewicht was minimaal)
Maar een beetje naar links of naar rechts hangen merk je direct. Pony wil onder je blijven. Het gewicht wordt dan ook niet evenredig verdeeld.

Te zwaar = te zwaar
en te lang = te lang.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:54

sneeuwpop schreef:
Vind haar idd niet te zwaar, maar weet dat wanneer je te lang bent, je pony dat zeker merkt. Ben ook wel eens op een pony gestapt (even omdat het kleine meisje er sreeds af werd gegooid) waar ik te lang voor was (gewicht was minimaal)
Maar een beetje naar links of naar rechts hangen merk je direct. Pony wil onder je blijven. Het gewicht wordt dan ook niet evenredig verdeeld.

Te zwaar = te zwaar
en te lang = te lang.


Dus omdat jij niet kan zitten op een klein dier, kan een ander dat ook gelijk niet? Bijzondere redenering.

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:01

Mousmous schreef:
Er kwam hier afgelopen week een topic voorbij, van een meisje/vrouw op een Fries en zij startte Intermediaire II dacht ik. Of Grand Prix U25. In ieder geval wel Grand Prix nivo. Zij is echt flink aan de maat. Dus als ik het dan goed begrijp, vinden velen dat je daar maar iets van mag zeggen. Het paard heeft er geen moeite mee, je loopt gewoon geen grand prix proef als een ruiter TE zwaar is voor het paard. Dat zou het paard dan gewoon niet aan kunnen. Dat het paard het makkelijker heeft als er 20 kilo af zouden zijn, oke, dat zou wel waar zijn natuurlijk. Ik vind in ieder geval dat niemand dan het recht heeft haar op haar gewicht aan te spreken, tenzij het om naaste familie, vrienden of bijv huisarts gaat.


Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet begrijp dat je topsport bedrijft (dat is het op dat niveau) en dat je dan zodanig te zwaar bent.
Ik denk niet dat haar paard er echt last van heeft, maar ik denk dat ze hoger zou scoren met een maatje minder.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:45

Ze is misschien wel tevreden met hoe ze is, wie zijn wij dan om iemand te gaan vertellen dat ze af moet vallen. Daarbij zal het overgrote deel hier op bokt B/L/M nivo zijn en meer niet. Dus wat zij presteert kan dat overgrote deel alleen maar van dromen.

Daarbij hoeft niemand het te begrijpen, het is haar leven, en zij leeft dat zoals zij wil, of dat nu slank of dik is.

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:56

Nou ja dat ben ik niet helemaal met je eens. Daarnaast vind ik het minder vreemd dat iemand op B/L niveau niet helemaal fysiek in vorm is dan iemand die aan topsport doet. Je ziet op de OS kunstschaatsen toch ook afgetrainde mensen? Zo zie ik dit ook een beetje.
Adelinde doet ook niet voor niets hele fysieke trainingen. Haar standpunt is dat ze van haar paard verwacht dat hij in vorm is en dat ze dat dan zelf ook moet zijn.

Maar het is zeker geen aanval op haar, want het is hartstikke knap wat zij bereikt en nee ik doe het haar zeker niet na. Van mij hoeft ze ook niet af te vallen, maar ik denk als ze dat wel zou doen ze nog verder zal komen en dan hoeft ze echt geen maatje 36 te zijn.