Train jij nog op de dag voor een wedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:32

het hangt van het paard af. Sommige paarden train je het beste een beetje af, ik heb ze ook gehad die ik op de ochtend van het concours nog thuis eens flink achter de broek moest zitten om ze goed te laten zijn op concours.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 18:16

Ja, ik rijd altijd de dag voor een wedstrijd. Hoe intensief is nog wel verschillend.
Meestal neem ik dan nog even wat oefeningen door waar ik normaal wat minder aandacht aan besteed, omdat die meestal toch wel goed gaan. Zoals achterwaarts en keertwendingen.

Echt hard trainen doe ik weer niet. Ze moet wel fris en fruitig zijn Lachen

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 18:29

Ik ga altijd de dag voor de wedstrijd nog even alles doornemen. Ik ga geen zware training rijden en nieuwe dingen oefenen, maar meer de puntjes op de i zetten. Het is meer om hem soepel en bezig te houden.

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 19:10

Ik train mijn paardje altijd rustig de dag van tevoren als ik een dressuurwedstrijd heb. Daardoor blijft hij lekker soepel en kan ik nog even alles doornemen.
Maar ik zorg wel dat ik niet teveel vraag zodat alles goed gaat en ik geen 'discusie' met hem krijg want dan zie ik het al de volgende dag niet zitten.

Met een springwedstrijd laat ik hem meestal de dag van tevoren op rust staan of gooi hem even los in de bak. Dit doe ik ook omdat hij dan wat feller is de volgende dag wat nodig is bij een springwedstrijd. Hierdoor gaat het altijd toch net iets beter.
Soms als ik bijna gee ntijd heb gehad om te trainen met springen doe ik het nog wel de dag van tevoren.

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 19:54

ligt eraan of ik zaterdag of zondag wedstrijd heb,
als ik zaterdag wedstrijd heb wel.. want ik heb op vrijdags altijd les dus..
Als ik op zondag wedstrijd heb niet, ik moet zaterdags werken en dan ga ik meestal smiddags wassen en knippen enzo..
maar voor mij maakt het niet zo veel uit

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:57

Ik heb meestal de dag voor de wedstrijd nog een beetje 'les' (proefje een keer doornemen met mn instructrice, dan zegt ze wat dingen waar ik op moet letten enzo) Maar ik doe wel gewoon rustig aan, klein half uurtje loswerken, proefje rijden en klaar Lachen

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 20:44

wij rijden onze paarden zeker de dag voor concour , we willen niet dat de paarden met teveel bluf door de baan gaan.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:14

Meestal rijd ik wel, soms longeer ik. Ik hou het simpel, want op zo'n dag wil ik niet dat we "ruzie" krijgen en dat het daardoor op de wedstrijd niet goed gaat.

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:25

Ja ik rijd altijd de dag voor een wedstrijd. Als de wedstrijd op zaterdag is rijd ik de dag daarvoor vrij intensief want ik heb altijd op vrijdag les en dan kunnen we echt even de puntjes op de I zetten. Als de wedstrijd zondag is rijd ik op zaterdag op 'goed gevoel' en ben ik wat eerder tevreden met een los en ontspannen paard, als dat de middengalop bijvoorbeeld super gaat.
En natuurlijk rijd ik altijd m'n proef een keertje, mits er de gelegenheid toe is. Dat is meer voor mezelf dan voor het paard, omdat ik meestal maar 3 dagen in de week rijd (de andere dagen is ze voor iemand anders). Het paard is ervaren genoeg qua proefjes lopen inmiddels, dus die kijkt er niet meer zo van op. Haha!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:28

Ik rijd wel altijd een dag voor concours, soms ff losrijden maar meestal gewoon lekker naar buiten.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:39

Ik ging met me pony eigenlijk altijd de dag voor concours buitenrit maken en als ie niet zo fijn was eerst ff ontspannen rijden en dan buiten uitstappen. Nu met me paard rij ik vaak de dag ervoor of heel ontspannen en ook ff langs de weg uitstappen of ik rijd niet! Ik neem nooit les of zware training dag voor de ws, dan zijn ze vaak niet erg fijn vind ik op de ws zelf.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 10:30

Met Okkie reed ik zelfs op de dag zelf nog even los, thuis en dan op concours voor ik de ring inging nog even. Was ook nodig!

boytjeh
Berichten: 949
Geregistreerd: 19-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 15:45

ik rijd meestal dag van te voren 20 min lekker los en wat figuren

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 16:10

De dag ervoor rij ik ook altijd mijn paard lekker los door het lijf, beetje schakelen, links rechts los maken, dit ongeveer eenm half uurtje. Oefeningen doe ik niet, die moeten er inzitten. Ook een proefje train ik een dag van te voren niet.
Ik zorg wel dat ie absoluut geen spierpijn eraan over houdt, dat kost zoveel beweging, is gewoon zonde en scheelt ook wel 10 punten op concours.
Dit doe ik of in de bak of lekker langs de straat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 21:39

Ja hoor, ik rijd gewoon de dag voor de wedstrijd, maar niet al te "zwaar". Afgelopen weekend heb ik een paar sprongetjes gemaakt de dag voor de mijn dressuurproef Haha! . Hij voelde lekker los aan (misschien een beetje té, z'n beentjes gingen alle kanten op *LOL* )

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 10:39

Als ik een springwedstrijd heb rij ik die dag ervoor meestal een beetje buiten en maak dan nog eventjes in de wei een sprongentje. Echt niet veel dus.
Als ik een SGW heb dan rij ik de dag ervoor heel rustig. Gewoon lekker veel stappen en al der energie sparen voor de volgende dag.
Bij een dressuurwedstrijd rij ik de dag ervoor wel in de bak. Nog even de puntjes op de i zetten en een paar oefeningen oefenen van de proef. Ik rij bijna nooit de proef van te voren helemaal.
Ik heb eigenlijk nog nooit geprobeerd om een dag van te voren niet te rijden.. Ik weet eigenlijk niet waarom, misschien moet ik dan maar is kijken hoe Melano daar op reageerd.

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:39

Hoi,
ik reed m'n pony vaak niet nog de dag van te voren, want dan wou ik het weer perfect doen en het gevolg was natuurlijk weer veel spanning (het was dan ook wel een heethoofdje Bloos )
Bij Jaike rij ik juist wel, ik werk haar dan los en doe gewoon wat simpele dingen, zet haar net even wat scherper aan het been enzo.
Meestal zorg ik er wel voor dat ze niet gaat zweten, ik doe dus wel kalm aan zodat ze toch lekker fris (maar ook lekker los Knipoog ) is...........

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 16:01

Ik rijd meestal nog 1 keer het proefje en maak dan een rondje buiten!!

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 20:37

Ik rij meestal gewoon zoals ik normaal rijd. het liefst nog even wat extra's zodat ie op de wedstrijd lekker los in zn lijf is en dat ik daar alleen nog maaar hoef los te stappen/draven/galopperen en dan de proef in.
Als ik de dag voor de wedstrijd mn pony rustig aan laat doen kan ik het met de wedstrijd vergeten dan doet ie net alsof ie niets meer kan en dan doet ie net alsof ie helemaal vast zit. Ik kan wel gewoon een beetje lang laag rijden en hem dan weer op stal zetten dan is ie de volgende dag ook goed Lachen
Zolang ik maar (serieus) rij de dag van te voren dan is mn pony op zn best voor de wedstrijd! Ik rij dan ook nog even al mn oefeningetje (voor me zelf want mn pony kan t wel)
Op de wedstrijd zelf rij ik nooit lang los om te voorkomen dat mn pony 'op' is in de proef. Thuis is nu een uur nog niet moe maar dat komt dat ik thuis een zweep heb en dat in de proef helaas niet meer mag Haha! Mn pony word dan snel traag aan het been en dan rij ik nooit een winstpunt Lachen

Osita

Berichten: 154
Geregistreerd: 12-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:53

Osita wordt altijd gelongeerd de dag voor de wedstrijd. Lekker lang,laag en door sjouwen. De volgende dag heb ik daar echt profijt van. Ze sjouwt dan gewoon weer verder! *LOL*

Nou ben ik eerlijk gezegd wel erg verwend ,want als ik haar (bij ziekte of vak.) een week lang op het land zet kan je gewoon weer opstappen en wegrijden. Super paard!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:16

Ik longeer de dag voor de wedstrijd altijd. Lekker laag, over de rug in gesteld zodat hij z'n rug lekker loslaat en onspant.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:21

Ik rijd Mazzel altijd de dag voor een wedstrijd. Anders loopt hij ook echt niet fijn. Meestal rijd ik de maandag en de vrijdag ervoor niet, maar de rest wel. Op zondag heb ik meestal concours, dus op zaterdag rijd ik altijd een beetje proefgericht, beetje oprichten en rechtrichten, maar toch ook zoveel mogelijk ontspannen. Ik moet hem dan niet weer kwaad gaan maken.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:31

Het verschilt bij mij per keer wat ik ga doen. De ene keer rijd ik niet, de andere keer weer wel. Maar meestal ga ik maar een buitenritje maken omdat als ik ga dressuren wil ik dat ze alleen nog maar beter gaat lopen en dan ga ik er weer aan lopen prutsen en dan gaat het voor geen meter Schijnheilig . Dat weet ik van mezelf dus daarom voorkom ik het eigenlijk altijd maar.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:56

Ligt er puur aan op welk niveau.
Een paard wat in de B of L loopt hoeft in principe niet zo zwaar getraind te worden dus het lijkt mij sterk als het dan een dag later opeens niet fris meer is.

Ik rij dus wel, juist om haar niet fris te maken. Als ik een dag minder met haar doe dan spaart ze haar energie op.
Ik doe wat basisdingen, maak haar lekker los en dan zijn we klaar. Echt trainen heeft dan geen zin en ik denk dat je een dag voor je wedstrijd toch wel moet weten waar in de proef je zwakke punten zitten.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 13:17

Met dit weer wel, vandaag concour, en ik heb gereden gister, want hijs een bom Haha! Maar niet dat ik een zware training ga doen.