Wat mankeert die jury toch?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 15:13

teriema schreef:
. Maar volgens mij is Aerdenhout juist één v.d. enige waar de jury streng is.



*LOL* vind je het erg dat ik hier even om moet lachen? Ik jureer ook wel eens op Marienweide en ik zit daar echt niet strenger te jureren dan normaal. En dat zal met mijn collega's precies hetzelfde zijn.
Je hebt een bepaald ideaalbeeld in je hoofd en of ik nu om de hoek, in Aerdenhout of Verweggistan jureer, dat maakt echt niets uit.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 15:47

Natuurlijk mag je daar om lachen! Het jury lid waar ik op marienweide ook bij schrijf zegt ook dat het niet zo is. Maar ik vertelde wat ik om mij heen hoor van mensen die niet op mariënweide willen starten (terwijl ze binnen een paar km staan) en liever naar de Beemster gaan. Zelf start ik helemaal niet.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 15:52

Ik moet zeggen dat ik afgelopen zondag weer eens een paar M proeven heb mogen aanschouwen en hemellief wat een slechte ruiters zeg...... keertwendingen die zonder dat de achterbenen ook maar een keer opgetild worden, een uitgestrekte draf die eigenlijk alleen maar hard is.... een achteruit waarbij het paard zowat achteruit draaft......... echt te triest voor woorden. Ik vraag me af hoe dat in het M terecht komt echt waar.

Een van die proeven was dat met de slangevolte in galop....... allemaal vielen ze eruit bij de contra. Slechte zaak

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-03 17:59

Fitzroy"]
[quote="imker schreef:
Ik bedoel ook niet dat ik het niet snap, maar hoe kan iemand die een normale, nette proef neerzet, zonder verzet, het nu verliezen tegen een amazone die haar paard niet onder controle heeft.


En toch kan dit, Imker. Ik had pas ook een combinatie in de ring die helemaal niets bakte van het halthouden en even goed nog 170 pnt. had, terwijl ze per saldo een 0 had voor dit onderdeel. Dit kwam omdat de rest van de proef zoveel 7-ens en 8-en opleverde dat ze evengoed nog aan 2 wp. zat.
Heb jij de rest van de proef ook gezien van deze combinatie?
[/quote]

De rest van de proef heb ik met verbazing gevolgd. Het feit dat ze hem uit mocht rijden, verbaasde mij eerlijk gezegd. Het paard liep met gigantische tactfouten (was net alsof het kreupel was) en het was echt blunder-waardig.

Toos paardloos

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 18:16

Fitzroy schreef:
Je hebt een bepaald ideaalbeeld in je hoofd en of ik nu om de hoek, in Aerdenhout of Verweggistan jureer, dat maakt echt niets uit.


Wat ik nu schrijf geldt in het algemeen, is niet persoonlijk bedoeld!
Wat ik mij dan afvraag: is dit ideaalbeeld reeel voor de amateursport? Je kunt het ideaalbeeld van bijvorobeeld Anky of Edward Gal in gedachten hebben, maar daar kan het gros van de amateurruiters niet aan tippen. Als je in de B of de L1 een correcte proef neerzet hoor je daarvoor beloond te worden met een winstpunt. Niet iedereen is in de gelegenheid om een superpaard te kopen dat met de voorbenen langs zijn oren maait. Ik vind dat je daar als jurylid doorheen moet kunnen kijken. Ik heb persoonlijk de indruk dat dat de laatste jaren steeds minder wordt, juryleden die kunnen beoordelen of een paard echt correct loopt/gereden wordt.
En dat helemaal nadat ik een keer heb gereden op een jurycursus waar een zwart paard, mooi om te zien als hij stilstond, helemaal fantastisch werd bevonden terwijl die zich zo strak hield als een huis terwijl mijn vosje lekker los door het lijf en tactmatig liep. (heb ik zelf niet verzonnen, zei degene die de cursus gaf).

Sprakeloos

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 18:20

Esther dat is dus het grote nadeel van een jurysport !!!!! daar kom je niet onderuit. 100 mensen 1000 smaken.........wat de een geweldig vind knapt de ander op af. Natuurlijk is er de basis die goed moet zijn maar daarnaast zijn er nog 3000000 andere factoren die meespelen

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 18:45

gijsenkim schreef:
Esther dat is dus het grote nadeel van een jurysport !!!!! daar kom je niet onderuit. 100 mensen 1000 smaken.........wat de een geweldig vind knapt de ander op af. Natuurlijk is er de basis die goed moet zijn maar daarnaast zijn er nog 3000000 andere factoren die meespelen


Ieder zijn smaak, maar wat ik probeer te zeggen is dat er juryleden rondlopen die niet kunnen zien wanneer een paard correct loopt.
Als ze een paard met rondzwaaiende voorbenen zien denken ze gelijk dat het paard goed loopt en kijken ze niet meer verder waar bijvoorbeeld de achterhand blijft.
Als jurylid moet je een paard onbevooroordeeld kunnen juryreren, een correct uitgevoerde oefening is een correct uitgevoerde oefening wat voor paard je ook onder de kont hebt!

Sprakeloos

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 18:48

Ben het helemaal met je eens ester...... niet om het een of ander maar ik heb afgelopen weekend combinaties in het M gezien die eigenlijk nooit de b uit hadden moeten komen............. slecht, slecht, slecht........

Ik geloof best wel dat er goed juryleden zijn maar hemellief er zit toch echt een berg kul tussen

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 18:51

Imker, dat is balen. Zeker met een goed gevoel ben je dan gewoon teleurgesteld. Ik heb de proeven van mevrouw P. niet gezien, dus daar kan ik niet over oordelen, maar ik zou me ook richten op mijn eigen proef.

Ik denk dat je idd gewoon een keer je proef op video moet zetten en dan thuis eens p je gemak terug kijken. Wanneeer start je weer? Als ik dan kan, wil ik het wel voor je filmen.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 18:52

PS ik heb er vandaag een in het Z gezien, dat was ook niet alles

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 19:24

Esther"]
[quote="Fitzroy schreef:
Je hebt een bepaald ideaalbeeld in je hoofd en of ik nu om de hoek, in Aerdenhout of Verweggistan jureer, dat maakt echt niets uit.


Wat ik nu schrijf geldt in het algemeen, is niet persoonlijk bedoeld!
Wat ik mij dan afvraag: is dit ideaalbeeld reeel voor de amateursport? Je kunt het ideaalbeeld van bijvorobeeld Anky of Edward Gal in gedachten hebben, maar daar kan het gros van de amateurruiters niet aan tippen. Als je in de B of de L1 een correcte proef neerzet hoor je daarvoor beloond te worden met een winstpunt. Niet iedereen is in de gelegenheid om een superpaard te kopen dat met de voorbenen langs zijn oren maait. Ik vind dat je daar als jurylid doorheen moet kunnen kijken. Ik heb persoonlijk de indruk dat dat de laatste jaren steeds minder wordt, juryleden die kunnen beoordelen of een paard echt correct loopt/gereden wordt.
En dat helemaal nadat ik een keer heb gereden op een jurycursus waar een zwart paard, mooi om te zien als hij stilstond, helemaal fantastisch werd bevonden terwijl die zich zo strak hield als een huis terwijl mijn vosje lekker los door het lijf en tactmatig liep. (heb ik zelf niet verzonnen, zei degene die de cursus gaf).
[/quote]
Ik heb niet een ideaal beeld maar meer een soort intern ijkpunt van wat ik minimaal wil zien, dat is niet bepaald op wat topruiters laten zien, maar op wat ik goed genoeg vind (nu ik er zo over nadenk is dat het beeld voor een 7). Iets extra's wordt een 8 (ik heb pas 1 keer een 9 gegeven). Iets slordiger wordt lager, bij takt fouten en verzet een fors stukkie lager. Precies op de letter vindt ik minder belangrijk dan goed uitvoeren.

Meestal blijf ik na het jureren nog even hangen bij het secretariaat en vraag of er nog opmerkingen zijn. Ik blijf niet wachten tot na de uitreiking als dat lang duurt (zeker op grote wedstrijden kan dat wel uren duren, en daar wacht ik echt niet op).

En de jury cursus is best leuk, aanmelden dus!!!

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 19:34

Esther schreef:
. Als je in de B of de L1 een correcte proef neerzet hoor je daarvoor beloond te worden met een winstpunt.


Dan krijg je hem ook zeker bij mij, geen discussie over mogelijk. Maar hoeveel correcte proeven worden er nu echt neergezet?
Zoveel paarden zijn rommelig in de aanleuning, lopen veel te diep of zonder enige stelling en buiging door de wendingen heen.
Als er dan iemand de ring in komt die en weet hoe ze een goede proef neer moet zetten, maar alleen het halthouden gaat gigantisch de mist in, dan kun je dus evengoed nog punten scoren.
Daarbij heb ik hierboven niet gezegd dat dat super bewegingswonders zijn, dat maken jullie hier nu zelf van. Ook een beperkter paard kan hoog scoren mits netjes en correct voorgesteld.

Met dat ideaalbeeld bedoel ik dus ook zeker geen Anky of Edward maar een "gewone" nette proef en dat is voor de meesten al een hele opgave (mezelf niet uitgezonder overigens Schijnheilig .

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 19:49

Ik vind dat er vaak erg slordig gereden wordt. Op het netjes op de letter rijden en een mooie ronde volte in een gelijkmatig tempo kan je al veel punten scoren. Maar als je van je volte een ei maakt of hem door de hoeken rijdt, vind ik dat erg slordig. Net als het slingeren over de AC-lijn en scheef halthouden. Al deze dingen kan je thuis toch oefenen?Bovendien zitten er maar weinig mensen netjes op hun paard/pony, je ziet veel pianohandjes en ruk en plukwerk. Ik denk dat er wel eens te snel commentaar op de juryleden wordt gegeven. Kijk eerst eens goed naar je zelf, was je proef wel echt zo netjes?? Ik verwacht geen Anky's en Edwards in de ring, maar wel mensen die hun pony/paard goed voorelkaar hebben en een nette en afgewerkte proef neerzetten. En dat is idd vaak al moeilijk genoeg!

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 20:50

Ik heb afgelopen weekend 2 proeven gereden waar duidelijk kwaliteitsverschil in zat. Exact dezelfde punten... Tja, dan vraag je je ook af...

Bij de beste proef was de jury een oudere meneer die erg streng keek, kon geen lachje af en mijn groeten beantwoordde hij met iets dat het midden hield tussen een hitlergroet en militair salueren Verward Het bolhoedje had hij denk ik thuis gelaten, maar dat had er goed bij gepast (kan ik trouwens best waarderen hoor!).
De tweede proef was een jonge mevrouw (ik vroeg me in eerste instantie af wie nu de schrijfster was en wie de jury) die erg vriendelijk was en me succes wenste na het praatje om uit te vinden wie ze nou voor zich had (gerommel met startvolgorde).
Als de meneer nou wat minder streng was geweest en de mevrouw juist wat strenger, dan had ik me volledig in het resultaat kunnen vinden, maar nu klopt het totaal niet met mijn gevoel.
Vooroordelen zijn niet netjes, maar op deze manier krijg je ze wel!

Nulla tenaci invia est via

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 21:29

Nog eve over de aanleiding tot dit topic: 6 mensen met een winstpunt vind ik voor een SELECTIE-wedstrijd lang niet slecht. Het is niet voor nix n selectie

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 00:00

patos schreef:
Nog eve over de aanleiding tot dit topic: 6 mensen met een winstpunt vind ik voor een SELECTIE-wedstrijd lang niet slecht. Het is niet voor nix n selectie
Volgens mij moet er niet strenger gejureerd worden. Ik vraag me wel af of alle ruiters "voor de titel" gaan. Bij ons in de kring was er sprake van of voor de selectie niet een kleine drempel moet worden opgeworpen (bv minmum aantal winstpunten in de klasse). Niet voor de resultaten, maar om de aantallen ruiters te drukken.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 10:29

imker schreef:
Vandaag 2e selectiewedstrijd L1.


je bent toch ziek Verward

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 13:41

Esther"]
[quote="Fitzroy schreef:
Je hebt een bepaald ideaalbeeld in je hoofd en of ik nu om de hoek, in Aerdenhout of Verweggistan jureer, dat maakt echt niets uit.


Wat ik nu schrijf geldt in het algemeen, is niet persoonlijk bedoeld!
Wat ik mij dan afvraag: is dit ideaalbeeld reeel voor de amateursport? Je kunt het ideaalbeeld van bijvorobeeld Anky of Edward Gal in gedachten hebben, maar daar kan het gros van de amateurruiters niet aan tippen.
Als je in de B of de L1 een correcte proef neerzet hoor je daarvoor beloond te worden met een winstpunt. Niet iedereen is in de gelegenheid om een superpaard te kopen dat met de voorbenen langs zijn oren maait. Ik vind dat je daar als jurylid doorheen moet kunnen kijken. Ik heb persoonlijk de indruk dat dat de laatste jaren steeds minder wordt, juryleden die kunnen beoordelen of een paard echt correct loopt/gereden wordt.
[/quote]

of je wel/geen superpaard hebt maakt niet uit, je moet de oefeningen uitvoeren zoals ze beschreven staan, dus zoals het hoort

heb je een paard wat dat lichamelijk niet kan, moet je dan toch overal voldoendes voor krijgen, ook al was het die punten niet waard "omdat je geen geld hebt voor een superpaard?"

ongeacht of je wel/geen prof bent en wel/geen superpaard hebt hoor je gewoon een goede proef te rijden, met correct uitgevoerde oefeningen, voordat je een winstpunt krijgt.
dus ook de echte amateurs moeten een correcte proef rijden voor ze een wp verdienen vind ik.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 13:48

gijsenkim schreef:
Ik moet zeggen dat ik afgelopen zondag weer eens een paar M proeven heb mogen aanschouwen en hemellief wat een slechte ruiters zeg...... keertwendingen die zonder dat de achterbenen ook maar een keer opgetild worden, een uitgestrekte draf die eigenlijk alleen maar hard is.... een achteruit waarbij het paard zowat achteruit draaft......... echt te triest voor woorden. Ik vraag me af hoe dat in het M terecht komt echt waar.

Een van die proeven was dat met de slangevolte in galop....... allemaal vielen ze eruit bij de contra. Slechte zaak
Bloos op een slechte drammerige dga van Quentin rijd ik ook zo(alleen de contra gaat altijd goed Lachen )

maar krijg dan terecht 140 punten

de keertwendingen gaan altijd dramatisch, maar dan rij ik de rest van mn proef wel zoals het hoort en haal ik 165-175 punten
heb wel 1 voortadeel, als ie eenmaal loopt, dam komt er ook echt wat de ring binnen en worden kleine communicatie foutjes tussen ij&Q ons wel vergeven door de meeste jury's

maar als hij "een slechte dag" heeft en zn rug vasthoudt, zn achterhand niet meeneemt en er geen constante aanleuning is, dan wordt ik terecht "afgestraft" met 140-145 punten

maar ik kom regelmatig dezelfde mensen tegen waarvan ik me echt afvraag hoe ze ooit uit de B/L zijn gekomen, hoe ze door de M1 zijn gekomen snap ik al helemaal niet, en als ze ooit uit de M2 mogen dan wil ik hun Z proef niet eens zien

sommige jury's geven blijkbaar iets te makkelijk een wp weg(niet bij mij, zit nu al voor het 3e seizoen in de M2 Knipoog scheelt dat ik niet veel start, maar toch, pas sinds kort verdien ik pas echt een wp voor mn M2 proef, en eerder kreeg ik ze ook niet )

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-03 14:47

Talida"]
[quote="imker schreef:
Vandaag 2e selectiewedstrijd L1.


je bent toch ziek Verward
[/quote]


Idd, ik pot al mijn energie op om die ene wedstrijd te kunnen rijden, en nu zit ik met de gebakken peren: kan dus vandaag weer eens helemaal niets...

Toos paardloos

BertinaBvd

Berichten: 2228
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 15:03

pfffffffff hou op over jury's zeg

Wij hadden in juli een officiele wedstrijd bij ons op de manege
Hadden we een vrouw als jury wat een ***** mens zeg
Ik rijd B en ok nou loopt mijn paardje niet altijd even super maar we hadden een paard erbij lopen wat eigenlijk al m klaar was en de vorige wedstrijden (dit was haarlaatste in de B dan ging ze over naar de L) niet lager reed dan 170 punten
Deze wedstrijd reed dat paard weer de sterren van de hemel en mijn paardje liep ook super
Mijn instructrice die was komen kijken was zeer tevreden en dacht dat ik zo rond 150 punten zou hebben
Moment van de prijs uitrijking
ja hoor nou komt het
Dat paard wat altijd zo mooi liep werd 2 keer eerste met 159 en 158 punten
en ik ja niet schrikken hoor............... 119 en 120 punten dacht dat ik verkeerd had gekeken maar na drie keer kijken was het toch echt zo

volgens mij was dat mens in de war en dacht ze dat ze klasse Z aan het jureren was ofzo ?????

sindsdien ontloop ik dat mens want heb gewoon geen zin om zo naar een wedstrijd te gaan

“In times of joy, all of us wished we possessed a tail we could wag.”

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 15:11

Als het om een enkele keer gaat dat je lage punten krijgt, zou ik me er zeker niet druk om maken.
Gewoon pech volgende keer beter.
Dat heb je nu eenmaal met dressuren.
Net zo als je ook wel eens in de prijzen rijd als je vind dat je slecht hebt gereden, alleen hoor je daar niemand over Haha!

Maar als je bijna elke wedstrijd rond de 140 pnt scoort, kun je het imo niet meer op de jury gooien.
Dan word het naar mijn idee eens tijd om kritisch naar je rijden te gaan kijken.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 15:14

Wat ik jammer vind dat is dat er momenteel zo raar in het B wordt gejureerd. Een paard moet bij de meeste jury's al in de krul lopen en 4-kant hh.... het is B.. dat vind ik echt jammer

...Dreaming with my eye's wide open...

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 15:29

een paard moet in het B idd nageeflijk lopen en met zijn gewicht gelijk verdeeld over vier benen staan. Dat is heel normaal.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 15:44

maar als je kijkt wat er in het boekje staat en wat jury's eisen dan slaat dat vaak de plank mis.

...Dreaming with my eye's wide open...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers