Poll: Nageeflijkheid verplicht bij KNHS B-proefje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Nageeflijkheid verplicht bij KNHS B-proefje?

Ja
128 (60%)
Nee
83 (39%)

Totaal aantal stemmen: 211


Anoniem

Poll: Nageeflijkheid verplicht bij KNHS B-proefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:32

Hoihoi!

Ik heb op dit moment een discussie met een vriendin over de nageelijkheid bij het rijden van een officieele knhs wedstrijd in de B.

Zij zegt: Nageeflijkheid is niet verplicht in de B. Alleen hogere klassen.
Ik zeg: Nageeflijkheid wel verplicht. Nageeflijkheid, dus aanleuning, hoort bij het rechtgerichte en ontspannen paard wat dus op je protocol staat.''

Bedankt!


Edit: Galop is ook niet verplicht, als je het overslaat krijg je gewoon de punten niet. Dat bedoel ik hier ook met 'verplicht'
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-05-13 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Poll: Nageeflijkheid verplicht bij KNHS B-proefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:43

In de B wordt wel verwacht dat paard nageeflijk is... maar echt aan de teugel of super constante aanleuning is nog niet nodig voor een winstpunt.
De eerste drie punten van het scala van africhting zijn belangrijk in de B dat is (uit het proevenboekje)
1. Takt (dus het ritme en de zuiverheid van de gangen)
2. Souplesse/ontspanning/losheid
3. Aanleuning/nageeflijkheid (losgelatenheid in het kaakgewricht, een lichte verende druk op de teugel die het paard aanbiedt als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter) Het paard moet 'aan het bit' gaan maar hoe gewelfd en opgericht de hals is ligt aan de mate van africhting.
[in proevenboekje staat het nog uitgebreider uitgelegd]

In de B proefjes staat het ook op het protocol... nr. 26 "Het rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard"

Ik heb dus voor "ja" gestemd.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:46

Mooi uitgelegd hierboven :j Het is niet verplicht, maar wel gewenst. Zeker tegenwoordig, kun je in de praktijk eigenlijk geen echt hoge punten rijden als je paard niet nageeflijk is.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Poll: Nageeflijkheid verplicht bij KNHS B-proefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:48

Er is niks verplicht, maar wanneer je paard niet nageeflijk is in de proef, dan zullen je punten daar ook naar zijn.

evita2
Berichten: 131
Geregistreerd: 10-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:51

Aangezien de vraag stelling niet vanuit de praktijk gestelt is is het niet verplicht maar wel gewenste! Dit heb ik (ben de gene met wie de discussie is) marlissa duidwlijk willen maken maar word niet naar geluisterd. We kijken hier dus alleen naar de officieele 'regels'

Ondang dat het in de praktijk anders is.

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:52

Ik vind ook van ja eigenlijk maar heb toch nee gestemd. Als je paard niet nageeflijk is, ontbreekt de ontspanning, aanleuning, wat toch wel erg belangrijk is. Ik heb nee gestemd omdat ik vind dat als je gewoon netjes een proef rijdt, clean en met een gehoorzaam paard, maar (nog) niet nageeflijk, kun je best alvast starten vind ik. :)

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Poll: Nageeflijkheid verplicht bij KNHS B-proefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:53

huh? maar verplicht??? een cap is verplicht.. net schoeisel, een jasje..

ja natuurlijk mag je je inschrijven met een paard dat als een giraffe loopt de hele proef... maar meer dan 160 punten zal je niet halen.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 00:00

Veel mensen verwarren nageeflijkheid met op de loodlijn lopen. Wat daar dan ook nog mee verward wordt, is aan de teugel. In de B hoeft een paard nog niet op de loodlijn te lopen met zijn neus, mag best een stukje ervoor. Het is wel de bedoeling dat een paard in aanleuning loopt, en daarmee ook nageeflijk. Het dier loopt dus 'aan de teugel' , het reageert op de gegeven teugelhulpen zonder daarbij het contact te verliezen of verzet te tonen door bijvoorbeeld zijn hoofd omhoog te gooien. Een paard kan prima nageeflijk en aan de teugel lopen zonder daarbij in een opgerichte dressuurhouding te lopen. Daarom wordt er ook halsstrekken gevraagd, zodat er gekeken kan worden of het paard ook in een laag ingestelde hoofd-halshouding aan de teugel blijft.

Het is in de B echter nog niet zo erg als het paard een keer de verbinding verliest. Als de ruiter dit netjes oplost en het niet te vaak gebeurt, hoeft dat nog geen zware onvoldoende in het eindcijfer op te leveren! Feit is wel dat een nageeflijk paard losser in zijn lijf is, en makkelijker kan bewegen, en daardoor dus makkelijker de gevraagde oefeningen uit kan voeren. En dan krijg je inderdaad wat Anoeska zegt, dat je cijfer lager is als je paard niet nageeflijk is.

evita2
Berichten: 131
Geregistreerd: 10-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 00:00

Evelijn schreef:
huh? maar verplicht??? een cap is verplicht.. net schoeisel, een jasje..

ja natuurlijk mag je je inschrijven met een paard dat als een giraffe loopt de hele proef... maar meer dan 160 punten zal je niet halen.


Nou en daar ging het om dus het mag wel gwn :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 00:09

evita2 schreef:
Evelijn schreef:
huh? maar verplicht??? een cap is verplicht.. net schoeisel, een jasje..

ja natuurlijk mag je je inschrijven met een paard dat als een giraffe loopt de hele proef... maar meer dan 160 punten zal je niet halen.


Nou en daar ging het om dus het mag wel gwn :-)


Nee daar ging het niet om. Ik citeer: Jewel hoor ik liep een aantal wedsteijden dat gingie mooie wolken zag enzo maar toen liep ze gwn rechtuit niks van gezegt ovzo en een paar wedsteijden dat ze welbredelijk liep maar zo schreef als een hoepel ket stelling naar buiten enzo. '

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 00:10

Natuurlijk mag dat. Maar waarom zou je dat doen, willen? Een paard dient gewoon altijd nageeflijk te moeten lopen, zo kan hij ons beter dragen. Ik vind dat een paard zeker nageeflijk moet lopen in de B.

Maar dat wilt niet zeggen dat het paard ook netjes met de neus op de loodlijn moet etc. etc. Dat verwacht ik niet bij een B proef.

Tegenwoordig wordt een krul al snel als nageeflijk gezien dus de uitspraak dat je geen hoge punten kan rijden als je paard niet nageeflijk loopt, gaat niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 00:11

En met verplicht bedoel ik ook niet in de zin van caps enzo. Galop is ook niet verplicht. Als je het overslaat krijg je gewoon de punten niet. Dat bedoel ik met verplicht.

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 00:19

Evelijn schreef:
huh? maar verplicht??? een cap is verplicht.. net schoeisel, een jasje..

ja natuurlijk mag je je inschrijven met een paard dat als een giraffe loopt de hele proef... maar meer dan 160 punten zal je niet halen.


De verzorger is een paar x gestart met mijn niet-nageeflijk shetje, en ze hebben alleen nog maar dik in de 190 gereden..
Ik heb trouwens wel altijd het gevoel dat er op shetlandertjes anders neer gekeken wordt dat grote pony's en paarden, want als ik zou starten met een giraffe haflinger zou ik inderdaad niet meer dan 160 rijden denk ik.. Vind ik overigens wel terecht.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 00:20

Ik zie gewoon nu pas dat jij het bent :')

kleinvosje; Daar heb je helemaal gelijk in! Imo is het ook een teken dat je paard niet nageeflijk is als hij/zij het halsstrekken niet doet. Maar als je paard dus niet nageeflijk loopt, en niet halsstrekt, maar verder alle oefeningen wel netjes doet, alleen dus op het rechtgerichte/losse/in aanleuning gaande punten mist, is het dan in de B onmogelijk om winstpunten te halen?

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Poll: Nageeflijkheid verplicht bij KNHS B-proefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 00:24

Nee, dan is het niet onmogelijk, aangezien er ook gekeken wordt naar hoe de gevraagde oefening gereden wordt. Het heeft wel invloed op het cijfer.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 00:27

Maar waarom wordt dan eigenlijk in de praktijk niet aangehouden wat de KNHS zelf beschrijft? Ik bedoel, ik zie mensen in de B maar ook in hogere klasses, die puur in de krul lopen en niks van die nageeflijkheid, ontspannenheid, lossigheid etc. hebben en die krijgen dan wel hogere punten op dat gebied... Terwijl de theorie zo mooi beschreven wordt door de KNHS zelf...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Poll: Nageeflijkheid verplicht bij KNHS B-proefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 00:30

Omdat het een jurysport is, en iedere jury een iets andere manier van interpreteren heeft. Dat is nooit helemaal 100% te ondervangen.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 00:32

Ja dat zal wel zo zijn dan... Beetje off-topic verder :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 00:37

Merel, kijk je mobiel. En tsja, ik denk om beginnende ruitertjes verder te helpen. Was het officieel tossielove?

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 00:43

Die ben ik een soortjevan vergeten bij de paarden.. Pb maar ff.

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Re: Poll: Nageeflijkheid verplicht bij KNHS B-proefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 00:52

Mazarascha, nee alleen maar onderling :)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Poll: Nageeflijkheid verplicht bij KNHS B-proefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:11

Onderling stelt ook niet veel voor als ik het zo op bokt bekijk. Komen aan dikke punten terwijl zij in een officiele KNHS proef nog niet eens bij een winstpunt in de buurt kunnen komen. Over het algemeen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:29

Geryon schreef:
Onderling stelt ook niet veel voor als ik het zo op bokt bekijk. Komen aan dikke punten terwijl zij in een officiele KNHS proef nog niet eens bij een winstpunt in de buurt kunnen komen. Over het algemeen dan.

Ja. Dat is ook wel zo. Ik reed ooit 198 punten voor een niet nageeflijk en niet overdreven mooi proefje. In het echt misschien 160 punten waard ofzo.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:32

kleinvosje schreef:
Veel mensen verwarren nageeflijkheid met op de loodlijn lopen. Wat daar dan ook nog mee verward wordt, is aan de teugel. In de B hoeft een paard nog niet op de loodlijn te lopen met zijn neus, mag best een stukje ervoor. Het is wel de bedoeling dat een paard in aanleuning loopt, en daarmee ook nageeflijk. Het dier loopt dus 'aan de teugel' , het reageert op de gegeven teugelhulpen zonder daarbij het contact te verliezen of verzet te tonen door bijvoorbeeld zijn hoofd omhoog te gooien. Een paard kan prima nageeflijk en aan de teugel lopen zonder daarbij in een opgerichte dressuurhouding te lopen. Daarom wordt er ook halsstrekken gevraagd, zodat er gekeken kan worden of het paard ook in een laag ingestelde hoofd-halshouding aan de teugel blijft.

Het is in de B echter nog niet zo erg als het paard een keer de verbinding verliest. Als de ruiter dit netjes oplost en het niet te vaak gebeurt, hoeft dat nog geen zware onvoldoende in het eindcijfer op te leveren! Feit is wel dat een nageeflijk paard losser in zijn lijf is, en makkelijker kan bewegen, en daardoor dus makkelijker de gevraagde oefeningen uit kan voeren. En dan krijg je inderdaad wat Anoeska zegt, dat je cijfer lager is als je paard niet nageeflijk is.



Helemaal mee eens :)

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Poll: Nageeflijkheid verplicht bij KNHS B-proefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:46

Ik vind dat een paard in de B al (hele stukken) nageeflijk moet kunnen lopen. Dat is toch wel de basis van de dressuur. Ik zie zat mensen in het L1 (soms zelfs hoger), die hun paard absoluut niet nageeflijk hebben. Uiteindelijk zullen ze wel ergens stranden, maar het klopt gewoon niet. In de B moet het gewoon al behoorlijk kloppen. En dat het eerst nog niet de hele proef door lukt, kan gebeuren, maar dat komt over het algemeen wel goed naarmate ze meer proeven rijden.