Dit topic is alleen bedoeld als informatief en het geven van tips en tric voor het rijden in de Z2. Voor gezellige offtopic klets is er een Huiskamertopic [HK] De Z2 bokkers doen ook in de huiskamer vrolijk mee!
We beginnen met een paar quotes waar veel diehards uit dit topic mee zijn binnen komen vallen:
AnoukvW schreef:Ik ben ook hard mn best aan het doen op de wissels om binnenkort over te kunnen stappen!
Wanted2003 schreef:Hallo allemaal,
Ik meld me hier ook. Ik heb mijn Z2 debuut ook al gepland staan! Mijn paard galoppeert heel gemakkelijk, dus appuyementen en wissels zaten er zo op. Het is allemaal nog lang niet bevestigd, maar ik ga het maar gewoon wagen. Ik wil voor de selecties beginnen een beetje handigheid krijgen in de proeven.
odenxia schreef:Mag ik me ook hier melden?
Ik ben nu 3x Z2 gestart met Urban en hebben 7 winst in the pocket.
Ben net 2 weken terug van vakantie. Urban heeft lekker 10 dagen op de wei gestaan en verder niets gedaan. Dat doet hem altijd wel goed. 30 September zou ik weer gaan starten, maar omdat hij afgelopen dagen zo fijn liep heb ik gekeken of ik as zondag er nog ergens bij kon. Dta is gelukt, dus zondag weer lekker starten. Heb er helemaal zin in.
Urban heeft ook last van het gevalletje X = halt
X_Michelle_X schreef:Wij zijn nu Z1+7, 30september ga ik, na een blessure, mijn 2de debuut in t Z1 maken. Maar aangezien mijn punten steeds dichter bij t Z2 komen, leek het mij wel leuk als ik mij hier ook alvast mag melden?
Ben thuis nog niet aan het oefenen met de vliegende wissels, want paardlief denkt onwijs mee!
Afgelopen weekend hebben we op de opendag en open avond van manege de delft een pas de deux gereden met een vriendin van mij, op de open avond hebben wij wel per ongeluk een nette vliegende wissel gesprongen, hihi.
Galop appyementen gaan ons prima af (wat is er nog meer anders tussen t Z1 en Z2 paarden?)
Udo2001 schreef:Ben nog niet zo ver! Heb wel mijn punten in de klasse Z1, en ben op mijn gemak aan t oefenen voor de klasse Z2... Er komt veel extra bij, met name de vliegende wissel.. Eind dit jaar, of begin volgend jaar hoop ik over te kunnen. Nu nog veeeeeell trainen.
Lienbono schreef:Hoi allemaal! Ik zou dit jaar ook mijn Z2 debuut nog moeten maken (België). Zit alleen nog een beetje in de knoop met de wissels.. Aangezien ik er geen ervaring mee heb, hebben we ervoor gekozen om mijn lesgever dit mijn paard zou leren. En dit ging goed. Nu heb ik praktisch de hele zomer wedstrijden gehad waardoor ikzelf eigelijk nog niet aan wissels ben gekomen. Dus nu moet ik er nog mee beginnen.
Soraya had in het begin wel wat last met de wissels, ze wist precies echt niet wat er nu verwacht werd van haar. Ondertussen lukt het best al prima met m'n lesgever. Maar nu ik dus nog..
Stiekem hoop ik binnen een maand of 4 - 5 toch voor het eerst Z2 te kunnen starten.. Maar of dat lukt..
rhapsody_do schreef:Ik wil mij ook gaan melden
Z1 gaat aardig snel en met nog 2 winstpunten te gaan komt ook onze Z2 in de buurt. Ik hoop begin februari mijn laatste punten te rijden. 1 februari verhuizen paard en ik ook naar een andere stal zodat we bij mijn instructrice op stal staan. Mijn merrie beheerst alle oefeningen van de Z2 al op de vliegende wissels na, heb hier bewust voor gekozen. Mijn merrie denkt veel mee in de proeven en was dus heel bang dat ze 'misbruik' van de wissels zou maken. Zodra de punten binnen zijn gaan we deze dus hard oefenen en ik hoop dan het outdoor seizoen ons Z2 debuut te maken
DaisyB94 schreef:Ik zou me graag willen melden.. z2 debuut hopelijk 15 december!
miranda21 schreef:Ik meld me ook.
We hebben afgelopen zaterdag voor het laatst Z1 gestart en mooi afgesloten met een 4e prijs met 206 en een 1e prijs met 225.
Ons debuut staat gepland voor 10nov.
Ben benieuwd.
roosje78 schreef:Hallo
Zou ik me hier ook mogen melden? Ook ik wil binnenkort (als de wissels wat willen lukken ) overstappen naar het Z2. Leuk om 'lotgenoten' daarover te kletsen!
fatal_flower schreef:Mag ik mij hier ook melden? Ik heb al een tijdje genoeg punten om de overstap te mogen maken naar Z2, maar we zijn nog een beetje aan het stoeien met de wissels. Ik ben niet de enige, zo te lezen.. Mijn paard gaat hard rennen en dan komen mijn hulpen niet meer door. Vorige week dacht ik dat het kwartje gevallen was, maar deze week gaat het weer minder.. Heeft iemand de gouden tip?
horseyfries schreef:Ik ben gisteren in België met Samuel Hit (v. Sandro Hit) voor het eerst M gestart, dat is Z2 niveau in Nederland. Hij is pas zes maar pakt alles lekker op, en we hadden ook gelijk over de 60 % dus dat was weer super. Wel een rotbak om in te rijden, de ene kant was modderig, nat en je zakte er diep in weg, de andere kant droog en je zakte niet weg. Dus een diagonaal in middengalop ging van het droge naar het natte en dan in de diepste modder moest je een wissel springen... Niet echt fijn!
Katja schreef:Kom dit topic voor het eerst tegen en heb toevallig zaterdag met twee paarden een Z2 debuut.
Zal me even voorstellen, ben Marijke en rijd al héél lang. Heb in het verleden veel paarden opgeleid tot Z2 of ZZ-L en als ze daarin geklasseerd waren gingen ze meestal weg. De laatste jaren maar weinig gestart de laatste proef die ik op Z2 niveau heb gereden is al drie jaar geleden toen ik in Amerika werkte maar daar starten is toch wel anders dan hier. Heb daar in de LT gereden met een paard wat hier nog geen winst in het ZZ-L zou lopen.
Zaterdag ga ik met twee paarden op pad. Een 7 jarige Tango met veel talent met name voor het sluiten die op vreemd terrein nog wel de neiging heeft om zich af te sluiten. Hij is wel heel fijn bevestigd in de oefeningen al is de wissel naar rechts soms nog een beetje moeizaam omdat hij hem wat te vlug springt.
De tweede die mee gaat is een 6 jarige Jazz, in tegenstelling tot wat iedereen van hem verwacht is hij súper braaf op wedstrijd en kijkt nergens naar. Enige is dat hij nog iets groen is in de oefeningen en toen ik inschreef leek het een goed idee om Z2 te gaan starten maar gisteren leek een L proef nog ambitieus. Maar we gaan het gewoon proberen hij springt in ieder geval super fijne wissels en ik hoop dat hij een beetje de rust wil bewaren want hij kans soms een beetje overijverig worden.
Pietritus1 schreef:Hoi allemaal!
Mag ik me hier ook melden? Ik rijd op dit moment Z1 met mijn 16jarige ruin, met 9 wp. Ben met hem in anderhalf jaar de klasses een beetje doorgevlogen en het Z1 begint nu ook goed te lukken.
Op het moment heb ik 9 winstpunten gehaald en hoop ik eerdaags over te kunnen stappen naar het Z2. Daar zitten gelukkig de wissels in, die mijn paard erg fijn beheerst en ik fijner vind dan de eenvoudige wissels.
Mochten jullie nog wat willen weten: just ask!
luv schreef:Ik zit al een tijdje in de "stille-meelezer-modus". Wilde dit voorlopig zo laten aangezien we pas 5 wp in het Z1 hebben en het Z2 nog ver verwijderd is. Maar nu jullie het over een eventuele clinic/les hebben kan ik het toch niet laten om even te reageren! Aangezien er genoeg te leren valt zou ik ook wel interesse hebben (mits het niet te ver weg is) om mee te rijden. Als dat natuurlijk mag, aangezien ik hier zomaar kom binnenstormen
daffodil schreef:Ik meld me, niet omdat ik nu direct mijn Z2 debuut gepland heb maar omdat ik er inmiddels wel bewust mee bezig ben. Ik heb t/m tien punten in het Z1 nog niets gedaan aan de wissels en ben daar dus net mee begonnen. Mijn paard vindt het allemaal niet zo spannend maar ik heb moeite met alle hulpen op het juiste moment.
Gisteren een galopappuyement gereden en dat gaat me zowaar bijna makkelijker af dan de draf, dus dat is grappig! Ik heb nu nog een paar küren op muziek staan en onze kringwedstrijd maar verder weinig. Weet ook niet zo goed of ik zal blijven starten of niet. In het verleden heb ik altijd wat drempelvrees gehad als ik langere tijd niet gestart had. Maar goed, ook de winter komt eraan dus ik zie het wel. Ik hoop ergens in de eerste helft volgend jaar er klaar voor te zijn!
Sythaa schreef:Hallo allemaal, mag ik me hier ook melden?
Ik heb afgelopen zaterdag mijn Z2 debuut gemaakt. Vond het superspannend heb mn eerste proef daardoor zelf verprust, net geen winst, tweede proef lekker gaan rijden en die hebben we gewonnen met 213. Z2 is dus nu een feit!
Zo, genoeg quotes gevonden, haha

De sfeer onderling is namelijk prima en op 27 november 2012 kwam het idee van Anouk om een clinic/meeting te organiseren. Een storm van enthousiaste reacties ging door het topic. Na een hoop heen en weer getyp waren we eruit gekomen en hebben we 22 maart 2013 met de Z2 bokkers clinic gereden bij Alex van Silfhout!
De groepsfoto

Vlnr: Paard Parotti, Daisy, Dominque, Rhapsody, Bo, paard Vanquish, Sharon, Lien op Soraya, Paard van Lizette, Lizette, Jenny, Michelle op Stjarna, Laura op Arage, Annemarie op haar paard en Carolien op Dinity. And last but not least, Alex!
Het was echt een topdag! Inmiddels zijn we een dagje Efteling en een tweede clinic aan het plannen!
Hiermee sluit ik af. Veel plezier in deel 2!!