b dressuur aan de teugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
katinkaaa

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: heiloo

b dressuur aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 15:30

hoi wie weet het volgende:

in de b dressuur hoeft je pny toch niet echt met zijn hoofd naar beneden te lopen?

Eindelijk L springen
zaterdag 12 juni kringkampioenschap in bergen
zaterdag 19 juni ch in heiloo


loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 16:33

nee hoor. ik ken ook mensen die L+ winstpunten rijden terwijl die pony helemaal niet aan de teugel loopt.
het ziet er natuurlijk wel beter uit. maar als jij netjes op de bordjes rijd enz kun je ook wel een winstpuntje halen zonder aan de teugel te rijden

ScapaPolo3
Berichten: 792
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 16:42

Wat voor aan de teugel rijd ? Als je paard aan de teugel rijd d.w.z. dat je Paard/Pony op al jouw signalen reageert en ze goed uitvoert, en met een gebogen hals lopen valt daar niet onder, en in B-dressuur is dat niet erg als je beestje dat niet doet

KRAAKPIEP

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 17:06

ScapaPolo3 schreef:
Wat voor aan de teugel rijd ? Als je paard aan de teugel rijd d.w.z. dat je Paard/Pony op al jouw signalen reageert en ze goed uitvoert, en met een gebogen hals lopen valt daar niet onder, en in B-dressuur is dat niet erg als je beestje dat niet doet


naja de meeste mensen verstaan onder aan de teugel rijden, in de krul lopen. zeg niet dat het klopt, maar het wordt meestal wel zo genoemd.

ScapaPolo3
Berichten: 792
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 18:00

idd de meeste noemen het wel zo ja

KRAAKPIEP

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 18:04

loulou"]
[quote="ScapaPolo3 schreef:
Wat voor aan de teugel rijd ? Als je paard aan de teugel rijd d.w.z. dat je Paard/Pony op al jouw signalen reageert en ze goed uitvoert, en met een gebogen hals lopen valt daar niet onder, en in B-dressuur is dat niet erg als je beestje dat niet doet


naja de meeste mensen verstaan onder aan de teugel rijden, in de krul lopen. zeg niet dat het klopt, maar het wordt meestal wel zo genoemd.
[/quote]
Ja vaak is het zo dat als een paard niet met zijn hoofd in de lcuht loopt, hij aan de teugel loopt, maar vaak is dat niet zo. Maar idd in de b is dat nog niet echt nodig. In de l1 zien ze liever wel dat een pony grotendeels nagefelijk is in de proef Lachen

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 18:15

"In de krul" hoeft zeker niet (al weet ik dat sommige juryleden daaranders over denken) maar wel ontspannen en enigszinds nageeflijk.

puntje puntje puntje

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 18:18

Jah idd want ik keek laatst naar een protocol van een meisje die voor het eerst dressuurwedstrijd officieel had gereden en daar stond onder op van meisje moet de pony nageefelijk laten lopen!!

Live,LOve,'ndLaugh

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 18:27

Ligt ook aan de jury, ik ken kinderen die wedstrijden rijden en die pony loopt niet nagefelijk eigenlijk, maar ze rijden wel winstpuntjes Lachen

katinkaaa

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 20:25

ja want bij mij opde protecolle stond ook dat mijn pony nageefelijk moet lopen ik vond dat best raar omdat dat eigenlijk niet in de b hoeft

Eindelijk L springen
zaterdag 12 juni kringkampioenschap in bergen
zaterdag 19 juni ch in heiloo

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 20:27

volgens mij moet de pony gewoon ontspannen lopen.

Mijn lieve Rikje heeft een nieuw baasje...

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 23:42

wijdverbreid misverstand: in het B moet een pony wel degelij nageeflijk zijn. Hoe wil je anders figuren en overgangen goed rijden?

ScapaPolo3
Berichten: 792
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 23:44

Nagefelijk zeker maar niet *in de krul*

KRAAKPIEP

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 23:50

maar de vaarg was of je ponymet zijn hoofd naar beneden moet lopen, en dat dus iig wel.

ScapaPolo3
Berichten: 792
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 00:30

Zover ik weet hoeft dat niet in B
maar het ligt enigzins ook een beetje aan de jury

KRAAKPIEP

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 07:45


marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 08:44

je paard moet nagefelijk zijn, dat wil dus zeggen dat deze, niet tegen de hand loopt, en ook niet achter de teugel loopt, deze moet dus op de loodlijn blijven of er net iets voor, en de oefeningen corect uit kunnen voeren zonder dat de hoofd/hals houding verandert.

je paard zou dus niet aan de teugel hoeven zijn, maar wel nagefelijk met een lichte aanleuning.

daarnaast moet ie natuurlijk ook aan het been zijn.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 08:56

marloezzke, definieer voor mij eens het verschil tussen nageeflijk en aan de teugel.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 18:42

het verschil, moeilijk in letters uit te leggen maar in mijn ogen wel bij het zien, maar ik denk dat er door veel mensen de begrippen anders om schreven worden, nagefelijk wil voor mij zeggen zoals ik hier boven heb geplaats niet tegen de hand en niet achter de teugel, maar niet perse in een m laten we het een "krulletje" noemen dus een mooie gebogen hoofd hals houding met als hoogste punt net achter de oren.

zo zie ik het dan een paard wat nageefelijk is is in mij ogen nog niet aan de teugel.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 18:59

ik denk dat we wel hetzelfde bedoelen; maar volgens mij kan een pony (of een paard) die met zijn hoofd omhoog loopt al vrijwel nooit meer nageeflijk zijn. Die mooie oprichting met het hoogste punt achter de oren is idd weer iets anders, maar ik gok dat de topicstartster met haar vraag "in de b dressuur hoeft je pny toch niet echt met zijn hoofd naar beneden te lopen?" niet echt het verschil tussen nageeflijk en aan de teugel voor ogen heeft.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 19:24

Ga helemaal met Lielle mee.
Bij de pony's zijn de juryleden misschien nog wat coulanter en valt er nog wel eens een winstpuntje te smokkelen, maar bij de paarden kun je een winstpunt halen echt vergeten als je paard niet "met z'n hoofd omlaag" loopt (hoe je dat dan precies noemt laat ik maar even in het midden).

Ik weet er alles van met een erg groot, erg sterk en vooral erg kijkerig paard

Nulla tenaci invia est via

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:18

haha ik weet er ook alles van, gelukkig gaat het nu stukken beter.

en als je heel heel veel gedult hebt, (ongeveer 2 jaar) krijg je zelfs de grootste sterrekijkers in een goede aanleuning maar echt dat kost moeite en geduld, het hangt natuurlijk ook af van waarom het paard het doet, mijn paard durfde zich niet te ontspannen en was dus eigenlijk niet te rijden, ben er 2 jaar mee aan het werk geweest en dan niet alleen rijtechnisch maar ook gewoon op stal zijn vertrouwen te winnen, nu durft hij zich wel te ontspannen en geeft hij zich meestal voledig aan me.

maar idd ik ben het met je eens lielle over de schrijfster, maar veel mensen denken dit en weten het verschil niet, en als ze dan hun proef "goed"gerededen hebben en dus toch geen winstpunt is omdat er geen sprake is van nagefelijkheid stappen ze naar de jury toe, of zijn ze zeer teleur gesteld omdat ze de oorzaak niet weten.

ik denk dat dit een kwestie is die je eens met je intsructeur moet bespreken deze kan je vast wel verder helpen.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:31

Bij de A/B pony's (let ik er meer op of de pony voorwaarts loopt, stelling heeft op een volte, contact met de mond zonder te trekken en of de ruiter er netjes op zit. Als dat het geval is dan kan er gewoon een winstpunt gereden worden (ook als de pony niet aan de teugel/nageeflijk) loopt.

Voor de rest vind ik wel dat een pony/paard nageeflijk moet lopen. En nageeflijk is niet als de neus vooruitgestoken is of het hoofd omhoog is. De B staat voor Beginners. Ik noem het ook wel Basis. In de basis is het belangrijk dat een paard/pony nageeflijk loopt, ontspannen, correcte stelling en buiging en voorwaarts. Je moet als zodanig dus wel een bepaald startniveau hebben voordat je bij de beginners kunt gaan meerijden.

Als een paard de hele proef (of het grootste gedeelte daarvan) niet nageeflijk is dan geef ik die combinatie geen winstpunt. Ik vind dus het niet erg als een paard soms even tegen de hand is, maar wel als dit tijdens een overgang gebeurt.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:00

Officieel is in de B en de L (1+2) aanleuning verplicht.
Dit is wat anders als 'aan de teugel'. Met aanleuning kun je ook prima op de letter rijden. Vanaf de M moet je wel verplicht nagevelijk rijden.
Ik kan dit trouwens nergens terug vinden in de reglementen, terwijl ik zeker weet dat het zo zit? Verward

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:19

nou, ik kan je als oud-jurylid toch heus verzekeren dat je met niet nageeflijk paard het B niet uitkomt en terecht.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers