b dressuur aan de teugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:28

Lielle schreef:
nou, ik kan je als oud-jurylid toch heus verzekeren dat je met niet nageeflijk paard het B niet uitkomt en terecht.


Ik heb er zelf geen ervaring mee Knipoog
Ik hoorde het van iemand met een Haflinger, die had zo een dikke nek, dat hij gewoon niet nageeflijk kon lopen, die liep officieel L2.
Ervaring schijnt toch anders uit te wijzen, dan. Vind het wel jammer dat er niks over in de reglementen staat! (Of ik kan het niet vinden)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132137
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:30

astridastrid schreef:
Officieel is in de B en de L (1+2) aanleuning verplicht.
Dit is wat anders als 'aan de teugel'. Met aanleuning kun je ook prima op de letter rijden. Vanaf de M moet je wel verplicht nagevelijk rijden.
Ik kan dit trouwens nergens terug vinden in de reglementen, terwijl ik zeker weet dat het zo zit? Verward


Weet je het echt zeker ?
Ik kan het nl. ook nergens vinden, en ik vrees dat lang zoeken niet gaat helpen om het wel te vinden. Knipoog

Aanleuning is uiteraard altijd verplicht, of het nu om B of om GrandPrix-niveau gaat.
Het is een van de beginselen van het dressuur rijden, net zoals een paard dat goed aan het been is, een paard dat de juiste stelling aan kan nemen, ontspannen is, etc.
En natuurlijk wordt een foutje in de B minder zwaar afgestraft dan in een hogere klasse, maar dat wil nog niet zeggen dat het helemaal niet getoond hoeft te worden.

Wat betreft de halshouding:
Imo. hoort een paard dat in de B gestart wordt een correcte aanleuning te hebben.
Een paard dat tegen de hand is en sterren gaat kijken, kan nooit een goede aanleuning hebben; dit is onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Over het al dan niet "aan de teugel" (of welke term we er ook voor mogen gebruiken Knipoog ) in de B zijn de meningen nogal verdeeld.
Ik vind dat een paard dit redelijk moet kunnen tonen als het gestart wordt.
Imo. mag het in elk geval niet (constant) tegen de hand zijn of achter de teugel lopen.
Als dat wel gebeurt, dan vind ik dat het zwaar bestraft moet worden d.m.v. zeer lage punten.

Dat een paard in B misschien incidenteel zijn neusje wat voor de loodlijn heeft (zonder echt tegen de hand te komen) tijdens de proef is op zich niet correct, maar het hoeft imo. niet superzwaar afgestraft te worden, mits de basis verder in orde is.
Hiermee bedoel ik: niet tegen de hand, niet achter de teugel..... meer de "neutraal-stand" Knipoog
Het is en blijft tenslotte B, en niet alles kan perfect zijn.

Maar een paard dat constant tegen de hand is, verdient imo. zeker geen winstpunt !

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:18

et voila oscar *LOL*

astrid<super>2</super>
ieder paard kan nageeflijk zijn, ook een haflinger met een speknek Knipoog Nageeflijkheid betekent gewoon dat je paard jouw hulpen accepteert en ontspannen, los door het lijf en met vertrouwen jou gehoorzaamt. Daarom kun je ook nooit een fatsoenlijke proef rijden met een niet-nageeflijk paard.

Eevn wat begrippen:
Aanleuning: Het contact dat je hebt met je paard of pony. Letterlijk en figuurlijk. Aanleuning is constant onderhouden door het paard/de pony toevoegingvan mijvan een elastische verbinding tussen de ruiterhand en de paardenmond, die aan beide teugels hetzelfde is, ook in bochten en rechte lijnen, als direct gevolg van een voorwaartse reactie op het been van de ruiter. Als de aanleuning goed is, heb je volledige controle over paard of pony.

NAGEVEN
Nageven heeft veel te maken met aanleuning en daarom bespreek ik het ook. Het is een samenspel tussen benen en handen en tussen paard en mens. Een paard dat nageeft loopt soepel en laat de ruiter lekker zitten. Hoe werkt het nageven? Als je een goede aanleuning hebt en je paard loopt actief door de drijvende hulp dan gaat het paard ontspannen in de kaak, neemt hij het bit aan en geeft na. Op het moment dat het paard dit doet moet de ruiter ook in actie komen. Je moet tegen het paard met je handen zeggen: goed zo, je bent braaf. Dit doe je door zelf ook na te geven. Je geeft het paard dus iets meer vrijheid, je vermindert de druk op de teugels iets. Waar je vooral op moet letten is dat je niet teveel vrijheid geeft, want dan is alles wat je bereikt had weer verdwenen en kun je weer opnieuw beginnen bij de aanleuning. Een goede oefening om het paard te laten nageven is de volte vergroten en verkleinen.



en in het dressuurreglement:
Artikel 118 De gehoorzaamheid / De impuls schreef:
1. Gehoorzaamheid betekent niet onderworpenheid maar volgzaamheid, tot uiting komend door oplettendheid, goede wil en het constante vertrouwen in het hele gedrag van het paard, als ook door de harmonie,
de lichtheid en het gemak in de uitvoering van de verschillende bewegingen en oefeningen.

De mate van gehoorzaamheid komt ook tot uiting door de manier waarop het paard het bit aanneemt met een licht en zacht contact en een soepele nek, of juist door tegen de hand van de ruiter in te gaan of zich eraan te onttrekken, wat dan als gevolg heeft dat het paard respectievelijk 'boven' of 'achter' het bit komt.



er staat nergens dat dit niet voor het B geldt!

SelenaV

Berichten: 2066
Geregistreerd: 01-09-03
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:32

In de b hoef je nog niet echt helemaal aan de teugel maar als je dat kan is dat mooi mee genomen want dan krijg je wel hogere punten.4 jaar terug waren de jurys nog wat aardiger want als ik dan mijn pony eens niet aan de teugel kreeg in de proef kreeg je nog steeds hogere punten en nou zijn ze veel strenger geworden.Schild je wel heel veel punten.Maar in de B is het vooral belangrijk dat je de lijnen van de oefeningen en de onderdelen in de proef zo netjes mogelijk doet.Daar scoor je ook mee.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:44

Mij hoef je geen begrippen uit te leggen hoor Knipoog
En het ging ook niet om mijn paard (zie profiel).
Dit paard stikte echter (o, o, ik zal wel weer commentaar krijgen nu, maar als je het zag, dan weet je wel beter) als hij zijn nek boog. Niet elk paard is gebouwd om GP te rijden.
Ik vind het allemaal prima, ik snap alleen niet dat er dan nog mensen in de L2 komen met alleen aanleuning Verward
Misschien dat ook uit deze discussie weer blijkt dat de juryleden niet altijd op dezelfde lijn zitten? Verward
Ik hou me verder buiten deze discussie, want ik ben geen jury. Ik weet alleen uit ervaring dat als je paard constant aan de teugel loopt, je in ieder geval hoge punten haalt (ik heb nu een gemiddelde van 166 p/p/proef).

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:11

astridastrid schreef:
Mij hoef je geen begrippen uit te leggen hoor Knipoog
En het ging ook niet om mijn paard (zie profiel).
Dit paard stikte echter (o, o, ik zal wel weer commentaar krijgen nu, maar als je het zag, dan weet je wel beter) als hij zijn nek boog. Niet elk paard is gebouwd om GP te rijden.
Ik vind het allemaal prima, ik snap alleen niet dat er dan nog mensen in de L2 komen met alleen aanleuning Verward
Misschien dat ook uit deze discussie weer blijkt dat de juryleden niet altijd op dezelfde lijn zitten? Verward
Ik hou me verder buiten deze discussie, want ik ben geen jury. Ik weet alleen uit ervaring dat als je paard constant aan de teugel loopt, je in ieder geval hoge punten haalt (ik heb nu een gemiddelde van 166 p/p/proef).


Astrid, ik bedoelde niet om belerend over te komen, maar het is wel handig om het over dezelfde begrippen te hebben. En aanleuning, nageeflijkheid en aan de teugel zijn essentieel voor dressuur net als nog een heel rijtje meer *LOL* Wat versta jij trouwens onder alleen aanleuning. Voor een goede aanleuning heb je IMO impuls, ontspanning en nageeflijkheid (en vice versa) nodig, dus dan heb jet al aardig voor elkaar in het B en L Haha!
ik denk dat het trouwens ook scheelt of we het over pony's of paarden hebben, bij de paarden wordt toch strenger gejureerd. En er is nog wel verschil tussen GP en een L proefje Knipoog Mijn ervaring is eerder dat je absoluut geen punten scoort met een niet nageeflijk paard; in het B kom je dan al niet ver meer boven de 140 uit. 166 is een mooi gemiddelde trouwens!


PS ieder paard kan zijn nek buigen (hoe eet hij anders?) mits hij daarbij niet opkrult maar zijn hals ook op lengte houdt. Het gaat dan trouwens weer om de halshouding, terwijl nageeflijkheid het hele paard betreft.
Maar die discussie zullen we maar laten, aangezien et hier niet jouw of mijn paard betreft Haha!