Een uur tussen twee proeven, wat dan??!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Een uur tussen twee proeven, wat dan??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 11:59

Ik kreeg net mijn starttijden voor aankomende zondag en ik moet om 15.48 en 16.52. Meer dan een uur tussen de twee proeven dus... Wat vinden jullie: zal ik dan tussen de proeven door mijn paard weer even op de wagen zetten, of zal ik er gewoon op blijven zitten? Maar als ik lang stap zakt mijn paard altijd weer een beetje in en ik kan toch ook moeilijk 1,5 uur vol biljven rijden. hij heeft altijd vrij snel last van stijfheid, daarom lijkt het mij ook niet handig om hem weer op de wagen te zetten. Wat vinden jullie ervan??


biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:00

Iedereen heeft er last van. Je bent niet de enige.
Ik heb as zaterdag ook 1,5 uur oid tussen mijn proeven, weet ook nog niet hoe ik dat ga aanpakken....

:)

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:10

Jullie mogen tenminste 2 proeven rijden. Da's hier in het noorden nog niet zo vanzelfsprekend, helaas.

Maar, ik zou hem in jouw geval toch wel op de kar zetten. Goed uitstappen na de eerste proef en warm onder de dekens wegzetten. Aan een uur lang stappen heb je volgens mij ook niets...

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:17

ik had dat ook, 1,5 uur tussen mijn proeven.
Ik heb hem een tijdje op de trailer gezet, beetje hooi.
En daarna weer een kwartiertje losgereden!

Niet erg fijn..

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:35

NA de eerste proef en bijbehorend uitstappen, singel losmaken, zweetdeken eroverheen (zadel mag er op blijven) paard op de trailer, halve porti krachtvoer erin, even een kwartiertje rust gunnen om even te plassen enzo.
Dan langzaam aan weer uit de kar halen, wat gaan stappen aan de hand, de deken er nog op. Kwartiertje voor je proef weer rijden. Echt losrijden hoeft neit meer, gewoon weer even aan de hulpen zetten.
Maak je er niet te druk om; je zult vast niet de enige combinatie zijn die er mee te maken heeft die zondag.
Succes!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 13:09

Nee, ik ben zeker niet de enige die met dit probleem zit. Naast mij zijn er zeker nog 7 andere combinaties op dezelfde wedstrijd in dezelfde rubriek Haha! Ik zat er ook al aan te denken om anders een rondje buiten te gaan stappen, met een dekentje er op. Is misschien ook nog wel lekker voor hem en daar wordt hij ook niet moe van, alleen weet ik niet hoe hij het dan gaat vinden om weer opgepakt te gaan worden... Maar anderhalf uur doorrijden is dus zeker ook geen goede oplossing, begrijp ik.
Brengt me trouwens ook nog wel tot een andere vraag: ik vroeg nog even aan het secretariaat of het dan niet handiger was om de 8 combinaties op te splitsen in 2 keer 4, maar zij gaf aan dat dat vaak niet mocht van de jury's Verward Weten jullie dat? Sowieso mogen er toch eigenlijk geen 8 combinaties starten bij dezelfde jury, maar max. 6, toch?? Niet dat ik me daar mee ga bemoeien, dat is iets voor het secretariaat lijkt me, maar even uit nieuwsgierigheid...

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:16

Wij hadden dat verleden week ook. Heb het opgelost door hem gewoon zoals altijd even uit te stappen, daarna singel gaatje losser, dekentje erover en met hooinet aan de trailer neergezet. Zelf een bakkie koffie erbij en wachten Haha!
Kwartiertje voor de tweede proef er weer op. Werkte voor ons (en ook voor mijn stalgenootje die mee was) prima, maar het ligt er natuurlijk aan hoe je paard is. Er was ook iemand die zoals boven ook al genoemd een stukje buiten ging stappen, dat werkte ws. voor haar paard het best.
Handig is het allemaal niet, maar ja je moet wat, en in ieder geval kan je twee proefjes rijden, want dat wordt op sommige plekken inderdaad niet gedaan in de wintermaanden.
Succes OK dan!

Geen paarden meer, ook niet meer rijden, veel andere bezigheden maar bokt blijft leuk af en toe

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:35

Coby10 schreef:
Brengt me trouwens ook nog wel tot een andere vraag: ik vroeg nog even aan het secretariaat of het dan niet handiger was om de 8 combinaties op te splitsen in 2 keer 4, maar zij gaf aan dat dat vaak niet mocht van de jury's Verward Weten jullie dat? Sowieso mogen er toch eigenlijk geen 8 combinaties starten bij dezelfde jury, maar max. 6, toch?? Niet dat ik me daar mee ga bemoeien, dat is iets voor het secretariaat lijkt me, maar even uit nieuwsgierigheid...


Wordt de 2e proef beoordeeld door dezelfde jury? Dan mag het idd niet.
Als de 2e proef door een andere jury wordt beoordeeld kan ik me er wel wat bij voorstellen. Dan maken ze gewoon een rubriek af en doen dan een jurywissel.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 15:36

16 november hebben we op de vereniging ook een wedstrijd en daar worden ook allebei je proeven door dezelfde jury gejureerd. Eerst niet maar dan zat er 2 en een half uur tussen de proeven. Dat is dan dus veranderd

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 15:42

Volgende week zaterdag moet eerst mijn zuje rijden en daarna ik op dezelfde pony. Daar zit ook ongeveer een uur tussen. Ik doe ook de singel losser en dekens erop. 25 minuten voor mijn proef beginnen we weer.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 15:45

Had ik laatst ook, heb even 5 min. uitgestapt na de proef, zweetdekentje erop, singel gaatje losser, en buiten een stukje gelopen.Ff bij de trailer gezeten, toen weer terug gelopen, en een kwartier van tevoren er weer op.
Om m voor zo kort op de trailer te zetten vind ik ook weer wat, erop blijven zitten is ook niks waard.

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 16:47

Ik zou hem op de trailer zetten, (mijn paardje loopt uitzichzelf de trailer wel in) Dan gewoon ff wat geven kan ze ff plassen als ik erop zit doet ze dat namelijk niet. En gewoon 20 min voor me proef weer van de trailer af halen en weer ff wat gaan doen

Asmila

Berichten: 518
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:33

Coby10 schreef:
Ik kreeg net mijn starttijden voor aankomende zondag en ik moet om 15.48 en 16.52. Meer dan een uur tussen de twee proeven dus... Wat vinden jullie: zal ik dan tussen de proeven door mijn paard weer even op de wagen zetten, of zal ik er gewoon op blijven zitten? Maar als ik lang stap zakt mijn paard altijd weer een beetje in en ik kan toch ook moeilijk 1,5 uur vol biljven rijden. hij heeft altijd vrij snel last van stijfheid, daarom lijkt het mij ook niet handig om hem weer op de wagen te zetten. Wat vinden jullie ervan??


Ik heb dit nou precies hetzelfde a.s zondag!!ik moet 15.44 en 16.47..best wel klote!Wat het probleem is, de man die mij brengt, wilt met de trailer naar huis toe en me komen ophalen als ik klaar ben..dus ik moet wel blijven wachten...ik neem wel een emmer water en voer voor haar mee, dat ze wat te doen heeft...anders vind ik het echt zielig....

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 19:13

had ik laatst ook ja om 4 uur en om 5 uur hoe verzinne ze het:S maarjah ik had gewoon met een deken op lopen stappen want om hem weer helemaal af t gaan zadelen(anders blijft het zadel niet lang heel) en dan weer opzadelen en nog weer ff losrijden ist uur al weer om dus ik had wat lopen stappen enzo en als ie dan helemaal zou "instorten" zouden we de 2e proef afzeggen en naar huis gaan...

............

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 13:02

gewoon je pony op de wagen zetten en dan een kwartier voor de volgende proef weer oppakken! een uur stappen is ook zo vermoeiend Boos!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 22:12

Ik heb mijn pony net tussendoor een halfuurtje op de trailer gezet (had er iets meer dan een uur tussen zitten.
En het werkte heel goed!
(3e met 157 in de M1 Pling )

:)

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 22:56

In principe gewoon op de wagen zetten en daarna weer even losrijden voor de proef.
Mijn eerste pony hoefde ik echt niet meer op te pakken na het wegzetten of ik moest gewoon weer drie kwartier losrijden om hem aan de gang te krijgen. Daar ging ik meestal gewoon even mee de weg op of wat er bij de wedstrijd ook mogelijk was

Dat zou ik nu echt niet meer doen, gewoon even op of aan de trailer is het makkelijkste Eraan alleen in de zomer en als ik er naast sta trouwens

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 10:16

Uiteindelijk viel het allemaal enorm mee gister. Er hadden zich op het laatste moment nog 2 combinaties afgemeld, zodat we met 6 waren. Jorden was alleen echt superfris en was tijdens het losrijden en tijdens de proef in de galop behoorlijk 'onstuimig' (zoals de jury het eufemistisch noemde), dus tussen de twee proeven heb ik hem maar even gelongeerd, want ik vond het wel even mooi met hem! Tweede proef was minder gespannen en onstuimig, maar minder goed in de aanleuning, dus uiteindelijk had ik nog 157 en 151. Nog een winstpunt ook, dus! Nu nog een, dan mag ik naar de L2!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:38

Hier kunnen ze er ook iets van!!

Ik had laatst een keer 3 uur tussen 2 proeven en ook al een keer 4 uur tussen 2 proeven.

Vond dit niet zo grappig ,maar ja wat doe je er aan??

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:44

Volgens mij kun je nog beter drie uur ertussen hebben dan een uur.... met drie uur ertussen zet je ze gewoon in de trailer en ga je zelf in de kantine zitten ( of iets ). Maar met een uur.... dan staan ze er net in en moeten ze er alweer uit.... Ik zou het zadel oplaten, het hoofdstel af, halster op en aan de trailer vastzetten en wat hooi laten eten....

Maar goed, gefeliciteerd met je winstpunt!

(L)

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:25

Anne schreef:
Volgens mij kun je nog beter drie uur ertussen hebben dan een uur.... met drie uur ertussen zet je ze gewoon in de trailer en ga je zelf in de kantine zitten ( of iets ).


Ja, en dan breekt je paard de trailer af! Althans, dat doet die van mij. Als hij ingeladen is, moeten we meteen gaan rijden. Komen we dan op de plaats van bestemming, dan kan hij best nog een half uurtje rustig blijven staan, maar zodra hij klaar is en we zetten hem er weer in, dan moeten we meteen weer gaan rijden.

Met een uur ertussen zou ik dus een 3 kwartier gaan stappen en hem dan daarna nog even een kwartiertje oppakken. Met drie uur ertussen zou ik me geen raad weten. In de zomer misschien bij de trailer laten grazen ofzo, maar in de winter? Een box regelen op de stal waar ik moet starten, denk ik.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 01:07

Daar hebben die van mij gelukkig geen last van Marije
Moet er niet aan denken dat ik na de les niet nog even kan blijven kijken/napraten en op concours iedere keer eerst het paard naar huis moet brengen... (ook irritant als je er twee meehebt Knipoog )

Mijn nieuwe paard had een handje van schrapen als hij moest wachten, maar toen we dat negeerden was het gelukkig snel over Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

xXdaphneXx
Berichten: 390
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 08:38

hmzz indd een beetje lastig.
gewoon indd even in de watten leggen en dan flink blijven stappen ook al hijgt hij niet meer.
gewoon even 15 minuten.

eventing: het belangrijkste om je pony "fris" te houden Knipoog
yes k heb nu al de foto`s van king in mijn profiel.... nu nog de rest :p kijken dus

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-03 09:24

Pfoe, drie uur is inderdaad helemaal erg! Ik denk dat ik dan mijn tweede proef gewoon niet zou gaan starten, als het niet beslist moet. Met een uur tussen twee proeven wist ik al niet wat ik moest doen, maar met 3 uur al helemaal niet! Ik snap dat dan ook niet zo goed van de secretariaten. Dan kun je toch wel iets schuiven, lijkt me??

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 10:10

Coby10 schreef:
Ik snap dat dan ook niet zo goed van de secretariaten. Dan kun je toch wel iets schuiven, lijkt me??


Dat zit hem waarschijnlijk in die regel van geen 2 proeven bij dezelfde jury. Dan valt er moeilijk wat te schuiven.

Gomir: Het is al heel erg verbeterd, eest kon hij helemaal niet op de trailer blijven staan, ook niet als we net aankwamen, zodra hij erop stond, stond die te schrapen en te stampen. Nu staat hij tijdens het rijden gewoon stil en als we aankomen dus ook.
Als er niet al te veel tijd tussen mijn laatse proef en de rpijsuitreiking zit, laat ik iemand uitstappen, of ik zadel hem alvast af en laat mijn vader met hem ergens grazen, dan is-ie ook rustig.
Hij wordt al steeds braver, dus misschien komt het nog wel helemaal goed met hem.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Roulette_ en 31 bezoekers