mishandeling paard op wedstrijd gezien? vertel!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:56

ik heb ook wel eens problemen met mijn paard dat die de trailer niet in wil. ik span dan 2 draadjes naast de trailer en dan loopt ie er zo in en als ie er dan nog niet in wil dat doen we nog iemand in de trailer die hem dan lokt met een stukje brood of met een paar brokjes.....

ik heb ook eens op een wedstrijd gezien dat een meisje met haar pony niet langs een boom stam heen wou. en toen kreeg ze haar zweep van haar vader en hij zei pak hem maar eens goed aan. en dat meisje die deed dat ook echt. en ze had ook nog eens van die scherpe sporen om niet te geloven dat beestje die had gewoon kale plekken op zijn buik van die sporen. en weet je wat ze ook nog deed met die zweep ze sloeg haar paard met de zweep om zijn kop nou en dan vind ik gewoon dat ze van haar paard moet worden afgetroken. en haar vader die zei maar van goed zo goed zo nou dan ben je toch gewoon niet goed bij je hoofd. veel mensen die zeiden er ook wat van maar hun deden er niks op uit.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:03

sherwood schreef:
met de longe kun je niet tillen, dat is niet sterk genoeg en dat snijd. Dat met die armen dat doen wij ook. Probeer het maar eens, zul je zien gaat veel beter nog. Tenzij je een draak hebt die gaat meppen. Maar de meeste paarden doen dat vreemd enoeg niet.


Meestal hoef je ook niet te tillen en lopen ze -op het moment dat ze doorhebben dat ze er niet onderuitkunnen (omdat ze "opgesloten zijn" door de longeerlijn) - er zo in.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:46

Samsam"]
[quote="sherwood schreef:
met de longe kun je niet tillen, dat is niet sterk genoeg en dat snijd. Dat met die armen dat doen wij ook. Probeer het maar eens, zul je zien gaat veel beter nog. Tenzij je een draak hebt die gaat meppen. Maar de meeste paarden doen dat vreemd enoeg niet.


Meestal hoef je ook niet te tillen en lopen ze -op het moment dat ze doorhebben dat ze er niet onderuitkunnen (omdat ze "opgesloten zijn" door de longeerlijn) - er zo in.
[/quote]
Ja dat werkt bij Rongo niet, hoewel degenen die ons met een hoop kabaal kwamen helpen met inladen daar anders over dachten.....
Afbeelding
Hij ging dus omhoog en die lap op zn hoofd is op dat terrein gehecht, hing helemaal los. Sindsdien laten we ons niet meer helpen


Maar goed, verder zie ik niet echt ooit mishandeling, dat is wel een heel groot woord, maar vind ik dat er veel te grof gereden word. Paarden lopen er zo geïrriteerd bij (kheb het over dressuur). De hulpen worden met losrijden zo heavy gegeven, en ze worden zo scherp gereden. En ik zit daar maar mn paard proberen te laten ontspannen omdat ie in de proef juist zo heet wordt van al die onderdelen achter elkaar. Maarja ligt ook aan het type paard natuurlijk. Laatst zag ik gewoon echt dat het paard een hekel had aan die ruiter. Die zat dan ook echt de hele tijd een tik te geven zonder enkele aanleiding. Nouja, misschien had ze wel een aanleiding, maar het had in ieder geval geen effect, en dan is het slaan met de zweep al helemaal zinloos, tenzij je zorgt dat het wel effect heeft. En dan zwiepte dat paard weer heel boos met z'n staart en die oren in die nek en oh het was zo erg om te zien Boos!

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:07

Jeetje, wat een foto!!!
Is dit kort geleden? En zo nee, is het goed geheelt?? En wil hij de trailer nog in??

Op dressuur wedstrijden zie ik vaak paarden met een ongelukkige uitdrukking in hun ogen. Mensen die geen geld hebben voor een "goed" dressuurpaard en dus een paard wat er lichamelijk niet zo voor geschikt is in de krul trekken. Niet goedschiks, dan kwaadschiks!!
Ga dan iets doen wat je paard wel kan en leuk vind of koop een ander paard...hoewel....of dat iets oplost....???

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:15

anke84 schreef:
Nog even over het in de trailer slaan van je paard. Je ziet vanzelf wel aan een paard of hij de trailer niet in wil omdat hij dwars is of omdat hij bang is. En een dwars paard mag je best een handje helpen met longeerlijnen en een bezem. Een bang paard daarentegen kan je ook best een longeerlijn achter spannen en hem dan met veel geduld en lieve woordjes of voetje voor voetje als ze verstijfd zijn, echt waar zelf meegemaakt links voor rechts voor links achter rechts achter enz, de trailer op krijgen.



Helemaal mee eens. je kunt in een oogopslag zien of een paard bang is of je gewoon staat te stangen. Het paard in kwestie was gewoon doodsbenauwd. Kijk, als je dat weet, werk dan thuis aan dat probleem! Op deze manier wordt het zeker niet beter, en je staat nog voor banketstaaf ook nog!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 20:28

aan alle eigenaren met paarden/ponys die moelijk te laden zijn,wat ben ik soms geschrokken van jullie ''oplossingen''...TJEETJE. Huilen

dus dat ene paarde dat met een ijzeren buis is geslagen vond je geen mishandeling omdat hij daarna wel de trailer in gaat als je met de longe komt? natuurlijk kiest het paardje eieren voor zijn geld!!
maar vraag je nu eens zelf af of dat paard nu met lekkere gedachten een trailer opgaat ,hij is er dan in maar wel gestressd (voor zijn leven).

waarom denkt iedereen dat het probleem alleen het inlopen van een trailer is?

wat dacht je van rijkunst,viaducten,vrachtwagens,geluiden van buiten de trailer,vast staan in een donkere doos,trillingen van de trailer enz..
en nare ervaringen eerdere keren... Boos!

TIP:
rijd eens mee met je paard in de trailer en obviseer je paard,wedden dat 90 procent niet niet gerust ins is zo'n rijdende doos..

NEEM EENS DE TIJD VOOR JE PAARD OM OOK EENS ALLEEN AAN DE TRAILER EN RIJDEN TE WENNEN DAN ALLEEN MAAR DRESSUURPROEFJES TE OEFENEN..

wie zijn wij om onze paarden maar te slaan wanneer het zo even uitkomt,TJONGE JONGE.

afz,casanova

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:38

Of ga eens zelf meerijden in de trailer. Heb ik zelf eens noodgedwongen gedaan. Moest erg plassen en ben bij een rood stoplicht de trailer in gedoken. (je moet toch wat???)
Dus het laatste stuk gereden in de trailer. Dan pas voel je echt wat een paard voelt. En geloof mij... de vering van de trailer is een stuk minder dan van een luxe wagen!! In een bocht moet het paard zich ook flink schrap zetten en geloof mij, mijn vriend kruipt door de bocht met een trailer, dus kan je nagaan!!
Mijn paard vond het trouwens wel gezellig dat ik er was, maar dit terzijde.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:38

Of ga eens zelf meerijden in de trailer. Heb ik zelf eens noodgedwongen gedaan. Moest erg plassen en ben bij een rood stoplicht de trailer in gedoken. (je moet toch wat???)
Dus het laatste stuk gereden in de trailer. Dan pas voel je echt wat een paard voelt. En geloof mij... de vering van de trailer is een stuk minder dan van een luxe wagen!! In een bocht moet het paard zich ook flink schrap zetten en geloof mij, mijn vriend kruipt door de bocht met een trailer, dus kan je nagaan!!
Mijn paard vond het trouwens wel gezellig dat ik er was, maar dit terzijde.

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:40

casanova, ik vond het op dat moment wel degelijk mishandeling! maar het was pure koppigheid, hij bokte steigerde sloeg, deed alles om er niet op te moeten, als je lokte met voer stormde hij de trailer op griste het voer weg en stromde er nog vlugger weer af
het was een holle buis, het zag er erger uit dan het was
als ze hem nu inladen gaat hij vrolijk met de oortjes vooruit de trailer op, ze hebben nu de longes niet meer nodig
bij sommige paarden heb je een hardere aanpak nodig
en pepper is niet bang van zwepe,n of gelijk wat, met vriendelijkheid ging het niet, met hardere aanpak ook niet, dan meet "grof" geweld, paardje heeft er niks van last mee gehad...
(barts aanpak bij bange paarden is heel anders hoor , hij doet dit niet bij alle paarden zulle)
grtz dutske

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:44

Sloeg dat op mij(n foto) casanova? Zo ja: er zijn maar weinig mensen die zo geduldig met paarden omgaan als wij, en vooral mijn zus! Als haar paard er weer eens niet op wil staat iedereen er omheen die hem er wel eens in zal krijgen (--> zie foto Scheve mond ) omdat dat paard hun de bloed onder de nagels vandaan haalt. Hij oogt dan ook absoluut niet bang, staat een beetje te gapen en rond te kijken op de klep, ik weet niet of hij bang is of niet, maar mijn zus gaat er vanuit van wel en probeert hem er altijd op een heel aardige manier in te krijgen. Zijn tolerantiegrens ligt namelijk redelijk laag.

Jorie, dat is inderdaad geen pretje in zo'n trailer. De benzine van mijn scooter was een keer op en toen had ons pap mij met de trailer opgehaald en ik stond dus ook in de trailer. Nou ik werd bijna misselijk, echt niet fijn. Maar we hebben nu een vrachtwagentje (het is al bijna een oldtimer, maar goed *LOL* dat is een stuk fijner voor de paarden.
Laatst bijgewerkt door Lenn op 10-11-03 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 20:48

ik vraag mij vaak af waar het heen gaat met deze paardenwereld..

mijn zus vertelde mij pas een verhaal over wat zij meemaakte op wedstrijd:

er was een vrouw die haar paar uitlaadde van de trailer,ze zadelde hem op en begon haar paard met een zweep in elkaar te meppen op zijn hoofd.toen mijn zus haar daar op aansprak zei ze:''daar word hij lekker fel van ,daar heb ik voordeel van met mijn proef dadelijk''.

RINGMEESTERS moeten eens wat meer opletten wat er in de ring maar zeker ook wat buiten de ring gebeurt...

mijn zus heeft de ringmeester/jury(weet niet meer zeker) erbij gesleurd aan zijn jas en liet het zien.ze mocht niet meer met de wedstrijd meedoen. EN ZO HOORT HET!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:51

Nee dat meen je niet! Jezus Scheve mond Stond zij zo lang te slaan dan dat ze nog steeds bezig was toen de jury/ringmeester helemaal gehaald was?
Tja er komen steeds meer mensen met paarden in plaats van paardenmensen.

Trouwens, wij zijn nog best beschaafd wat betreft paarden. Ik zag gisteren brooke en het kan echt nog erger. Daar werd het wiel van de kar achter het paard geblokkeerd en werd het paard van alle kanten met stokken geslagen en zo kon iedereen zien hoe sterk hij was als hij de wagen vooruit probeerde te trekken in een vluchtactie. Daar word je pas agressief van.
Laatst bijgewerkt door Lenn op 10-11-03 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:52

Je vraagt je toch af wat sommige mensen in hun hoofd hebben zitten, geen hersens in iedergeval!!!
Bij de meeste verhalen gaan mijn haren recht overeind staan!!!!
Vreselijk!!!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 20:54

LENN UIT BRABANT. die foto had ik helemaal niet gezien .

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:59

Haarbal schreef:
Een keertje drie man een paard een trailer op zien slaan. Die meid van wie wat beest was had hem vast, twee man erachter met een longeerlijn, en eentje met een bezem. Ze hebben die knol letterlijk de trailer opgesleept/mept.


Najah mijn merrie hebben we zo vaak vriendelijk geprobeert op de trailer te krijgen, ik kan hier niet echt van wakker liggen, t dier moet t ook maar een keer weten.
En met handen werkt t niet, ze gaat gewoon boven op je armen zitten, de idioot.
Nu hebben we dr een paar keer goed aangepakt, en ze loopt er zonder mokken op.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:11

Echt 'mishandeling' heb ik nog nooit gezien, maar als je soms kijkt hoe sommige mensen inrijden, ze scheuren als een bezetene rond, af en toe zetten ze het paard stil, trekken links en rechts het paard in de krul, sporen dr gelijk in en wegwezen, word een kleine volte opgetrokken, najah dat heeft mijn inziens echt gewoon geen zin.En het dan vreemd vinden dat ze 140 punten hebben.Dat die pony's dat pikken zeg :S

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:51

Ik heb een keer op een wedstrijd een paard gezien, heel erg mager, waarschijnlijk nog maar net onder het zadel. De jongen in persoon ging B starten en het paard was heel erg tegen alle hulpen in. De eerste proef heeft hij uitgereden, maar veel weigeringen, slechte overgangen en het paard zag er ook gewoon slecht uit. De tweede prefo daarentegen werd hij eruit gezet door de jury, hij was een en al weigeren, stijgeren wegspringen enzo. En hij maar slaan en met zn sporen in zn buik prikken, tis niet echt mishandeling maar dit was niet eerlijk tegenover het paard. Het paard was er duidelijk nog niet aan toe. Amper bespiering enzo niet weten wat hij met welke hulp moest.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:53

Zo ken ik er ook nog wel ééntje...
Jolanda Schreuder (Ja, die zoveel-keer-kampioen-weet-ik-veel) die op het lege voorterrein, na haar verziekte dressuurproef, haar Fries hengst (Tamme was 't toch?) af stond te meppen. Paard aan de hand, met de zweep over z'n hoofd.

Je zou toch denken dat die wel weet hoe ze het beter aan kan pakken... Boos!

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 15:37

Drie keer raden waarom er op kampioenschappen vaak bittencontroles worden gehouden!
Toen ik nog iets jonger zag ik dat in het boekje met de startlijsten zien staan. En ik vroeg daarna op stal waarom dat was (ik maakte me al zorgen dat ik een 'verkeerd' bit zou hebben). Naja... het was om te kijken of er mensen waren die prikkeldraad e.d. om het bit heen wikkelde...

En ik heb ooit gehoord dat er na een westernwedstrijd een paard op stal werd gezet. De teugels vlogen over de wand en ze gingen er aan de andere kant aan hangen. Waar ben je dan mee bezig?!?

gomir

Berichten: 25541
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:23

Emeraldo schreef:
Drie keer raden waarom er op kampioenschappen vaak bittencontroles worden gehouden!
Toen ik nog iets jonger zag ik dat in het boekje met de startlijsten zien staan. En ik vroeg daarna op stal waarom dat was (ik maakte me al zorgen dat ik een 'verkeerd' bit zou hebben). Naja... het was om te kijken of er mensen waren die prikkeldraad e.d. om het bit heen wikkelde...

En ik heb ooit gehoord dat er na een westernwedstrijd een paard op stal werd gezet. De teugels vlogen over de wand en ze gingen er aan de andere kant aan hangen. Waar ben je dan mee bezig?!?


Die bittencontroles zijn vooral om te kijken of mensen met toegestane bitten rijden hoor! Bijv. niet twee verschillende metaalsoorten, te dun etc.

Dingen die ik gehoord heb vertrouw ik niet zo Meer dan 90 procent is niet waar of hopeloos overdreven...Knipoog

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 09:15

Ilkkah"]
[quote="Tessebes"][quote="Samsam"]
[quote="Haarbal schreef:
Een keertje drie man een paard een trailer op zien slaan. Die meid van wie wat beest was had hem vast, twee man erachter met een longeerlijn, en eentje met een bezem. Ze hebben die knol letterlijk de trailer opgesleept/mept.
!


Daar kan ik niet zo van wakker liggen eerlijk gezegd, als het dier gewoon dwars is en niet bang vind ik de longeerlijnen methode een goeie en met een bezem komt het ook nog niet zo heel hard aan m.i.
[/quote]

Vind ik ook. Ik heb ook wel eens een pony met geweld de trailer ingekregen, maar daarna was het gezeik ook wel over.
[/quote]

nee, ben ik het zeker niet mee eens.
Wie weet wat dat beesje heeft meegemaakt...
Ilkkah had ook niet voor niets zo`n angst voor trailers.
Beesje was misschien wel keer zo hard geslagen in de trailer, en door beesje erin te slaan kan het alleen maar erger worden.
Ilkkah hebben we ook met heel veel gedult en geoefen in de trailer gekregen weer...
Dat vind ik toch een veel betere manier dan een paardje in een trailer slaan...
[/quote]

dat vind ik ook, ik ben het helemaal met je eens, wie weet wat er allemaal in dat hoofdje afspeelt..denk daar maar is bij na!!!!

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:05

mijn oude pony kreeg je ook nie door rustig te doen de trailer die wou gewoon nie de plaats af...nou dan maar een x een flinke tik dat ie de trailer op schiet dan da prutsmuts..alleen op wedstrijd terein mn paard mishandelen omdat t nie gaat zoals ik wil is wel onzin..dan maar wa meer trainen

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:11

tja, maar als je paard de trailer niet in durft, dan heeft ie daar een reden voor!!! en je moet zn angst proberen te overwinnen door gewoon rustig te doen en niet met zwepen enzo.. je zou het met een longeerlijn kunnen doen

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:13

ja was mn oude pony en was echt geen angst...ze is fokmerrie en door die veulens die nie mee mochten op concous had ze zoiets van ik ga ook niet mee en ging ze voor de trailer rare bekken staan trekken en geen stap verzetten..na een flinke tip vloog ze dr dan toch maar op...

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 14:30

xcynthiax"]
[quote="Ilkkah"][quote="Tessebes"]
[quote="Samsam"][quote="Haarbal schreef:
Een keertje drie man een paard een trailer op zien slaan. Die meid van wie wat beest was had hem vast, twee man erachter met een longeerlijn, en eentje met een bezem. Ze hebben die knol letterlijk de trailer opgesleept/mept.
!


Daar kan ik niet zo van wakker liggen eerlijk gezegd, als het dier gewoon dwars is en niet bang vind ik de longeerlijnen methode een goeie en met een bezem komt het ook nog niet zo heel hard aan m.i.
[/quote]

Vind ik ook. Ik heb ook wel eens een pony met geweld de trailer ingekregen, maar daarna was het gezeik ook wel over.
[/quote]

nee, ben ik het zeker niet mee eens.
Wie weet wat dat beesje heeft meegemaakt...
Ilkkah had ook niet voor niets zo`n angst voor trailers.
Beesje was misschien wel keer zo hard geslagen in de trailer, en door beesje erin te slaan kan het alleen maar erger worden.
Ilkkah hebben we ook met heel veel gedult en geoefen in de trailer gekregen weer...
Dat vind ik toch een veel betere manier dan een paardje in een trailer slaan...
[/quote]

dat vind ik ook, ik ben het helemaal met je eens, wie weet wat er allemaal in dat hoofdje afspeelt..denk daar maar is bij na!!!!
[/quote]

Nou kan er ook niet echt van wakker liggen bij sommige paarden is dat nou eenmaal nodig....

Ik kan die van mij alleen maar in de trailer krijgen door haar een doek over het hoofd te leggen twee man er achter die haar een zetje geven, en dan loopt ze er wel in.. en als ze eenmaal staat dan is het ook goed..