welke paard/pony geschikt voor wedstrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

XAnoukdb

welke paard/pony geschikt voor wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 08:43

hee,
mag over een tijdje wss weer een eigen pony/paard,
en wil weer wedstrijden gaan rijden, maar ik moet wel een goede
keuze maken dus: welk paard/pony ras is daarvoor geschikt, en
is verkeersmak, weten jullie het misschien?
En niet gaan zeggen van oh wil je alleen maar een paard/pony voor alleen wedstrijden, het gaat toch om het paard, blablabla..

Linnietje

Re: welke paard/pony geschikt voor wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:08

Ik denk zelf dat je beter in de boeken kan duiken.. Je mist nu gewoon nog te veel kennis.
Het gaat om een wedstrijd paard niet om het ras, maar om de klik.
Je kan een super mooi paard/pony hebben, maar als jullie het samen niet hebben, gaat het in de ring ook niks worden.

Ga eens praten met je instructrice, ze kan je er vast wel mee helpen.
Maar ga eerst maar eens flink verdiepen in het hebben van een eigen paard...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:51

Der bestaat geen ras die direct geschikt is om wedstrijden mee te rijden of direct mee de bossen in te crossen. ;)

De opleiding van een paard i.c.m. een stukje aanleg en karakter maakt of het paard geschikt is om bijvoorbeeld lekker mee naar buiten te gaan en/of er hoge punten mee te rijden bij wedstrijden.

Over het algemeen zijn de sobere rassen (zoals een haflinger, fjord, tinker, fries etc.) lekker koel in de kop. Maken niet snel ergens drukte om en zijn daardoor eigenlijk ook geschikter om lekker lange buitenritten mee te maken dan bijvoorbeeld een hoog in het bloed staande kwpn'er die al van een brievenbus een meter de lucht in springt bij wijze van.

Je kunt je wel verdiepen in de verschillende rassen (maar verdiep je ook is in de verschillende fokrichtingen van het kwpn bv. het Gelders paard is bijvoorbeeld zo'n paard die toch over het algemeen wel lekker koel in de kop is maar die ook goed presteert in wedstrijdverband ;) ) om erachter te komen wat in grote lijnen een beetje de karakters zijn van die paarden en waar ze over het algemeen toch wel de meeste aanleg voor hebben, waar ze vaak voor worden ingezet etc.

Er is in elk geval geen ras te noemen dat direct al gegarandeerd goed verkeersmak is en ook nog is uitblingt op wedstrijden. Dat heeft gewoon ook heel groot gedeelte te maken met de opleiding die het paard gekregen heeft. Zo zijn er ook wel friezen, fjorden, haflingers die het hardstikke goed doen in de wedstrijdsport en zijn er hittepitjes die in de bak overal van wegspringen maar juist heel fijn te rijden zijn op elle lange buitenritten bv.

Als ik jou was zou ik mij dus eens lekker gaan verdiepen in de verschillende rassen zodat je ook weet waar je over praat. Dan eens gewoon kijken bij verschillende paarden (niet afgaan op het ras, maar je weet dus dan wel in je achterhoofd een beetje hoe over het algemeen het karakter is van dat ras/fokrichting) en gewoon kijken welke jou bevalt, waar je de klik mee hebt, die lekker koel buiten is (goed verkeersmak dus) maar die ook zeker wel aanleg heeft om een leuk sprongetje te maken en een fijne dressuur proef mee te rijden. :)

Veel succes! En de tip hierboven van veel boeken gaan lezen vind ik zeker een hele goede! Het klinkt mij ook een beetje als dat je nog erg veel te leren hebt en je theoretische kennis nog wel een goede boots kan gebruiken. Daarnaast is veel boeken lezen over het paardrijden, de verschillende rassen, het houden van paarden, paarden opleiden, medische dingetjes etc. natuurlijk ook hartstikke leuk om te doen! :D

Pommier

Re: welke paard/pony geschikt voor wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:55

Het belangrijkste is dat je een paard of pony koopt met veel (wedstrijd)ervaring. Ga geen jong paard kopen en lees je inderdaad nog even in. Ook goed voor de aanschaf van je eerste paard is om de videocursus aankoop paard eens te bekijken op abouthorses.tv