belachelijk slecht gereden op de basis wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 12:40

Ooit heb ik eens woorden gehad met een redelijk bekende dressuuramzone, waarbij ik moet bekennen dat ze VOLLEDIG gelijk had.
Dat heb ik ook tegen haar gezegd.

Wat wil het geval:
Ik keur een M-rubriek en krijg haar in de baan met een akelig mooie en goede Rossini. Dat dier is nog maar 4 en is niet al te gehoorzaam.
Resultaat: ongeveer 140-145 punten.

Komt ze later boos bij me dat die andere (erg slechte) ruiters óók 135-145 scoorden.
Ze had groot gelijk dat het verschil te klein was.
Ik haar gezegd dat zij de punten VERDIEND had en de rest had ze GEKREGEN.
"Jij rijdt over een maand of twee 180 punten en die anderen nog steeds 135-145. Dat is het verschil.

Twee jaar later liep ie onder haar dochter mee in het AB-kader YR......

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 12:41

Veronique schreef:
Maar tegenwoordig kijken jury's vind ik niet zoveel meer naar de ruiter, hoe deze alles doet en oplost en naar rijvaardigheid maar naar paardvaardigheid, oftewel hoe mooi een paard een middendraf kan laten zien en hoe de rest van zijn gangen en voorkomn zijn. Mensen met een bewegingswonder, die voor de rest eigenlijk niet kunnen rijden halen tegenwoordig een wp, ook al maken ze mega veel fouten, ze krijgen toch een wp. Terwijl mense die het met een minder paard of pony doen die kunnen super oefeningen laten zien, netjes afgemaakt met stelling en buiging, die krijgen een 5 omdat het er braafjes uitziet. Ja sorry hoor, het hoort er toch netjes uit te zien bij de dressuur, het is toch niet de bedoeling dat er vuurwerk binnenkomt.

Ik ben ook te vroeg doorgegaan naar de m1 en kreeg daardoor lage punten, heel logisch niks te mopperen. Maar nu gaat het wel goed en krijg ik soms nog mijn punten niet en ja dan ga je het heel soms ook wel bij de jury zoeken. En soms wil je paard ook echt niet meewerken als i zn dag niet heeft en ja dan gaat het slecht dat betekent nog niet dat het niveau slecht is.

En ja de mensen die mopperen op anderen die moeten het zelf ook eens proberen op een ander paard. Niet elk paard is even makkelijk en die mensen die het daarop proberen moeten ook de kans krijgen als zij er lol in hebben. Niet iedereen kan 170 punten rijden maar diegene willen ook weleens een klasse hoger proberen. Niet iedereen heeft beschikking over een super paard en diegenen die geen super paard hebben moeten ook de kans krijgen om wp te rijden en door te stromen naar een volgende klasse.


Als je een mooi paard heb kan het ook zijn dat je juist strenger beoordeeld wordt. Ze verwachten meer van je. Ook maak ik het wel eens mee dat mensen een geweldig paard hebben en dat de jury dat op de coupon ook vermeldt, maar dat de amazone/ruiter nog veel moet leren. De juryleden denken dan ook wel "zo'n paard en dan zo'n ruiter/amazone".

Verder wil ik nog opmerken dat ik toch echt geen superpaard heb wat makkelijk te rijden is. Het is een mooi paard, zeer zeker, maar met een verleden en het is ook nog een paard die alles wil/moet zien en horen en daarbij ook een heethoofd kan worden. Toch presteer ik met dit paard door hem goed te trainen, hoe druk hij ook wordt, hij blijft nu onder mij en ik rijd hem relaxt door. Vind hij iets eng, dan loopt hij er wel langs. Het gaat om vertrouwen en een combinatie worden!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 12:49

Ik begrijp overigens ook niet datsommige mensen maar wat starten zonder dat de paarden voldoende zijn afgericht.

Ik zie veel te veel mensen in de Z2 klooien met die wissels, waarvan ik dan denk: Thuis kan ie dat ook nog niet!
Er kan best eens iets misgaan, maar standaard alle 4 wissels voor een dikke onvoldoende maken en dan rustig elk weekend in de Z2 blijven starten gaat er bij mij niet in.

Je zult mij echt niet een Z2-proef zien starten met een paard die de wissels THUIS niet maakt voor minimaal vier ZESSEN.
je gaat toch niet op concours met een paard die ze allemaal naspringt?
Het excuus van ring-ervaring opdoen gaat er voor dit onderdeel echt niet bij mij in. Hoogstens een wat kijkerig paard die in contra aan de lange zijde moet wisselen geef ik iets krediet als ie wat te speels wisselt stijf naast die hekjes, of (veel) te vroeg verspringt. Dat moet door ervaring beter worden en kun je thuis niet genoeg oefenen.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 12:51

CGJ12 schreef:
Ooit heb ik eens woorden gehad met een redelijk bekende dressuuramzone, waarbij ik moet bekennen dat ze VOLLEDIG gelijk had.
Dat heb ik ook tegen haar gezegd.

Wat wil het geval:
Ik keur een M-rubriek en krijg haar in de baan met een akelig mooie en goede Rossini. Dat dier is nog maar 4 en is niet al te gehoorzaam.
Resultaat: ongeveer 140-145 punten.

Komt ze later boos bij me dat die andere (erg slechte) ruiters óók 135-145 scoorden.
Ze had groot gelijk dat het verschil te klein was.
Ik haar gezegd dat zij de punten VERDIEND had en de rest had ze GEKREGEN.
"Jij rijdt over een maand of twee 180 punten en die anderen nog steeds 135-145. Dat is het verschil.

Twee jaar later liep ie onder haar dochter mee in het AB-kader YR......

Dit vind ik een goede verklaring. Maar die krijg je niet altijd als je het niet eens bent met een jury. In mijn ponytijd heb ik een keer een proef gereden waar zowel ik als mijn trainer erg tevreden over waren.
Tijdens de uitslag had ik toen geloof ik 170 punten en een 3e prijs. Dus ik was tevreden.
Tot ik mijn startcoupon onder ogen kreeg en ik toch wel enkele vraagtekens bij de beoordeling had.
Het bleek namelijk dat ik voor acht onderdelen in de proef beoordeeld was met het cijfer 8. Dit cijfer had ik ook voor de verzoring, ik geloof op de coupon het laatste onderdeel.
Al deze acht achten waren later doorgestreept en veranderd naar een 7.
Ik wilde daar dus wel een verklaring voor hebben.
Deze was als volgt: "Ik heb de punten herzien en verder heb ik geen commentaar!" Tja daar sta je dan. Het verschil was wel dat ik met een witte strik naar huis ben gegaan terwijl dat de oranje had moeten zijn. Gelukkig was mijn voormalige trainer iemand die jury's op leid tot jury en kende deze persoon dus goed. Na overleg bleek zij tot deze actie gekomen te zijn omdat ze vond dat op een kringconcour ook iemand uit de kring vooraan moest staan. Tja van zulke jury gaan mijn haren soms recht op mijn hoofd staan Haha! Gelukkig is in de jaren dat ik rijd dit niet vaak voor gekomen, maar je hebt er soms wel jury's tussen zitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 12:52

In het Z ben ik dat met je eens, dan heeft het paard inmiddels vaak zat de ring gezien. Maar in het L met een jong dier merk ik toch dat deze altijd even aan het wedstrijdritme moeten wennen, en de eerste paar keer dat ze mee zijn gewoon niet voldoende te rijden zijn. Geeft niets, dat is er met een aantal wedstrijdjes uit, en dank kan je lekker rijden en scoor je ook hoog.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:01

Volgens mij heeft het er ook mee te maken dat we onze grenzen verleggen.
Toen ik een aantal jaar geleden begon met wedstrijden was het feit dat ik 'landelijk' startte al heel wat.
Ik reed B maar voelde me een hele pief Haha!
Een paar wedstrijden verder zag ik zelf ook wel dat B niet veel voorstelde en wat voelde ik me stoer toen ik na 6 proefjes L startte en gelijk winst reed
Het M leek toen nog mijlen ver weg, en het Z onhaalbaar...

Zo is het hier op Bokt ook, het eerste jaar dat dit forum bestond hadden we misschien een handje vol onder de vaste gebruikers die Z reden, volgens mij Jura, Fitzroy, Jasmijn en Ineke2 om precies te zijn Haha!
Terwijl we het nu niet meer als normaal vinden dat er een heel stel nationale, en zelfs enkele internationale mensen mee bokken.

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:03

CGJ12 schreef:
Ik begrijp overigens ook niet datsommige mensen maar wat starten zonder dat de paarden voldoende zijn afgericht.

Ik zie veel te veel mensen in de Z2 klooien met die wissels, waarvan ik dan denk: Thuis kan ie dat ook nog niet!
Er kan best eens iets misgaan, maar standaard alle 4 wissels voor een dikke onvoldoende maken en dan rustig elk weekend in de Z2 blijven starten gaat er bij mij niet in.

Je zult mij echt niet een Z2-proef zien starten met een paard die de wissels THUIS niet maakt voor minimaal vier ZESSEN.
je gaat toch niet op concours met een paard die ze allemaal naspringt?
Het excuus van ring-ervaring opdoen gaat er voor dit onderdeel echt niet bij mij in. Hoogstens een wat kijkerig paard die in contra aan de lange zijde moet wisselen geef ik iets krediet als ie wat te speels wisselt stijf naast die hekjes, of (veel) te vroeg verspringt. Dat moet door ervaring beter worden en kun je thuis niet genoeg oefenen.


AMEN!

Mijn paard wordt moeilijk met de wissels. Hij moet nog sneller worden in de achterhand en ik zal hem straks dan ook een tijdje van concours afhalen om hem thuis de wissels goed te leren springen.

Veronique
Berichten: 191
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:06

Garfield ik snap dat jou paard dan niet al te makkelijk te rijden is maar het zit er wel allemaal in. Als jullie een goed combi zijn of worden dan zal je straks je punten rijden. In mijn pony zit er geen goede middedraf, maar andere dingen doet ze wel goed maar daar krijg ik ook vaak geen punten voor omdat er te braaf uitziet omdat het een fjord is. Ik weet dat ik geen 170 punten zal rijden, daarvoor gaat het niet goed genoeg voor, maar soms krijg ik wel belachlijk lage punten en als ik da zeg dat het ook wel een beetje aan de jury lag dan moet je anderen eens horen, dat ligt niet aan de jury maar aan jou. Tuurlijk ook een beetje aan mij, maar soms krijg ik mijn punten echt niet. Bij heel veel jury's ook wel hoor en er zullen ook vast wel meer mensen last van hebben. Maar ik vind het zo jammer dat sommige jury's alleen maar kijken naar het paard en wat voor mooie gangen die heeft.

Maar ik zal je eerlijk zeggen dat ik ook te vroeg door ben gegaan en daardoor ook lage punten had en dat ik ook tenenkrommend was voor de jury Lachen Ik had heel de basis niet goed en zat wel in de M1. Ook omdat ik te snel door was gegaan. Bij mij zal de jury ook vasl wel hebben afgevraagd wat we in de M1 deden. Nu ben ik hard aan het oefenen en ja ik weet dat ik nooit 170 punten zal rijden maar 156 moet toch lukken en ja als ik er 10 heb ga ik door. Wat is er mis met 10 x 156 wp doorgaan?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:15

Betreffende de wissels ligt het grootste probleem bij de wedstrijdgerichte ruiters.
99% van de Z1-paarden heeft nog nooit gewisseld.
En maar krampachtig met die contra bezig. Krijgt ie op zijn falie als ie verspringt.

Door geen wedstrijden te rijden met jonge dieren kan ik met de wissels beginnen op 3-4 jarige leeftijd.
Het is de meeste ruiters vast opgevallen dat een jong paard erg snel wisselt in het achterbeen.
Rij maar eens een middengalop met een 4-jarige, en trek die maar even "op de rem" aan het eind van de lange zijde, in schouder vóór houding, zodat ie mooi blijft sporen en zijn achterhand niet naar binnen gooit.......... Wedden dat ie achter omspringt. Maak daar dan gebruik van!

Als je wacht tot ie 8 is, springt ie ze allemaal na, en reageert ie totaal niet of verkeerd als je even je binnenbeen teruglegt.
Een 4-jarige paniekt bijna nooit (want die galoppeert nog in redelijk hoog tempo, dus vluchten is er niet bij), en 8 jarig afgestompt contra-galop paard raakt volledig de kluts kwijt als je die wat fel in het achterbeen gaat omzetten en slaat gelijk op de vlucht.........

maar da's weer erg off-topic..........

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:15

Ik heb niet gezegd dat 156 punten verkeerd is. Iedereen moet het zelf weten, maar ik zou het niet doen. 156 punten betekenen voor mij dat het een mager winstpuntje is, dat betekent dat je in de volgende klasse niet een winstpunt zal halen. Waarom zal je bij 10 winstpunten overgaan als je weet dat je het niet red in de volgende klasse?

Ik ben al Z-startgerechtigd, maar ik ga nog niet over. Ik nog niet veel M2-proeven heb gereden, heb hoge punten gehaald en ben ook praktisch met alle proeven in de prijzen gekomen, maar ik ga nog niet over. Waarom niet? Ik vind hem nog niet klaar genoeg. Ik ga in januari denk ik de stap maken.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:15

Veronique schreef:
Ik moest vorige week schrijven en zag mensen rijden in de B en die rijden dan 138 punten. Dan vraag ik me af waarom je begonnen bent met wedstrijden rijden. Je bent daar dan gewoon niet klaar voor. Maar als zij er lol in hebben moeten zij gewoon blijven rijden.


Dat ben ik ook met je eens, de beste stuurlui staan aan wal, en als paard + ruiter er plezier aan beleven, waarom niet? Wat dat betreft ben ik het niet eens met de topicstarter. De B staat voor beginners, en als er 'belachelijk slecht' wordt gereden, komt dat heus wel tot uitdrukking in de cijfers. Niet iedereen hoeft de nieuwe Anky te worden, toch?
Toch blijf ik erbij dat veel ruiters externe oorzaken aanwijzen, terwijl ze misschien eigenlijk de fout bij hunzelf moeten zoeken.
Maar, als mensen er lol in hebben, ga gewoon door en blijf lekker rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:18

Wat ik mij alleen afvraag als ik op wedstrijd kijk en al dat gestresste gedoe zie, en na afloop van de proef de tranen van de ruiters/amazones in hoeverre mensen er eigenlijk lol in hebben.

Of de tranen na de uitslag van de punten Haha!

Zo was ik laatst even in Bunschoten aan het kijken naar een wedstrijd, en een volwassen dame van ong 35 jaar oud, barsste in tranen uit toen ze der punten kreeg, manlief kwam erbij om haar te troosten. Ik vond het zo genant, je gaat toch niet lopen janken omdat de jury je anders beoordeelt. Kom op zeg, het is hobby!!!!!!!!!!!!!!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 13:19

astridastrid"]
[quote="Veronique schreef:
Ik moest vorige week schrijven en zag mensen rijden in de B en die rijden dan 138 punten. Dan vraag ik me af waarom je begonnen bent met wedstrijden rijden. Je bent daar dan gewoon niet klaar voor. Maar als zij er lol in hebben moeten zij gewoon blijven rijden.


Dat ben ik ook met je eens, de beste stuurlui staan aan wal, en als paard + ruiter er plezier aan beleven, waarom niet? Wat dat betreft ben ik het niet eens met de topicstarter. De B staat voor beginners, en als er 'belachelijk slecht' wordt gereden, komt dat heus wel tot uitdrukking in de cijfers. Niet iedereen hoeft de nieuwe Anky te worden, toch?
Toch blijf ik erbij dat veel ruiters externe oorzaken aanwijzen, terwijl ze misschien eigenlijk de fout bij hunzelf moeten zoeken.
Maar, als mensen er lol in hebben, ga gewoon door en blijf lekker rijden!
[/quote]
Ik maakte me vooral zorgen over het niveau in de hogere klasses. Ik weet dat er veel lol ruiters zijn dan daar is idd helemaal niets mis mee!
En voor pipo, in mijn ponytijd heb ik heel wat tranen afgejankt Bloos Gelukkig bleken de punten meestal aardig mee te vallen. Maar juist doordat ik altijd zo zenuwachtig was kwam de ontlading na de proef, meestal ook omdat ik vergat adem te halen. Op dat moment heb je idd niet veel lol, en zijn we dus gaan kijken hoe we dit konden veranderen.
En volgens mij was ik lang niet de enige want ik heb heel wat huilende gezichten gezien op wedstrijden, en nog steeds overigens. Allen bij volwassenen vind ik het toch wat minder begrijpelijk.
Laatst bijgewerkt door HorseMoments op 03-11-03 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronique
Berichten: 191
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:19

Maar als je 10 wp hebt gehaald en je bent wel klaar omdat je lang genoeg hebt kunnen oefenen en je wp hebt verdiend door hard te werken. Als ik 10 wp hebt behaald da ga ik als ik klaar ben door. Bij mij is het meer de vraag of ik ze haal dan wanneer, dus als ik ze haal ga ik het gewoon proberen in de M2. Tuurlijk zal ik dan in het begin lage punten rijden maar ja ik kan het toch proberen. Als ik daar toch maar lol in heb. Maar ja ik respecteer dat jij het niet zou doen, maar als je een paard hebt met mindere capaciteit dan vraag ik me af wat je dan zou doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:20

Oke Grib, dus je komt dit weekend? Gezellig hoor.

Gelukkig zijn er hier meer die toe durven te geven dat ze in de ring niet zo rijden als thuis, ik hoor ook tot die groep.

Veronique
Berichten: 191
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:25

Ik vroeger ook weleens moeten huilen om mijn punten, ik was toen wel 14 maar ik kan zo slecht tegen oneerlijkheid en er was een jury die had me expres zo beoordeeld dat ik op 155 uit kwam, hij had me bij de 5 punten onderin allemaal 4 een gegeven terwijl in de rest van me proef geen 4 was voorgekomen. Het was zoooo oneerlijk en dat alleen maar omdat ik een wat mollig meisje op een fjord was, dat idee had ik. En ik had super gereden en ik had nog 1 wp nodig. Ik was er zo van overtuigd dat ik een wp had verdiend en dan krijg je m niet en zegt iedereen als je zegt dat het deze keer echt door de jury kwam, dat dat niet waar is. Dan heb ik echt zoiets van kijk dan naar het commentaar en probeer het zlef eens met mijn paard.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 13:25

Lovely schreef:
Oke Grib, dus je komt dit weekend? Gezellig hoor.

Gelukkig zijn er hier meer die toe durven te geven dat ze in de ring niet zo rijden als thuis, ik hoor ook tot die groep.

Is er geen wedstrijd te combineren met ermelo?? Ik als arme student ben afhankelijk van mijn ov die door de weeks alleen geldig is. Wil graag een wedstrijd aan de andere kant van het land mee maken. En ik denk dat vrijwel niemand in de ring rijd zoals thuis.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:30

CGJ12"]
Komt ze later boos bij me dat die andere (erg slechte) ruiters óók 135-145 scoorden.
Ze had groot gelijk dat het verschil te klein was.
Ik haar gezegd dat zij de punten VERDIEND had en de rest had ze GEKREGEN.
[/quote]

Probleem van punten geven vind ik alleen dat die mindere ruiters na heel hard oefenen wel een betere proef gaan neerzetten en dan nog ongeveer hetzelfde aantal punten rijden. Dit is voor veel mensen moeilijk te begrijpen denk ik en daarbij voor zulke ruiters ook demotiverend.
Ik begrijp wel dat juryleden niet graag onder de 135 punten gaan zitten maar mijn mening is toch dat het vaker zou moeten gebeuren met combinaties die het echt verdienen.

[quote="CGJ12 schreef:
Je zult mij echt niet een Z2-proef zien starten met een paard die de wissels THUIS niet maakt voor minimaal vier ZESSEN.
je gaat toch niet op concours met een paard die ze allemaal naspringt?


Ik ga ook wel eens met een paard op concours die alle wissels nog naspringt. Vaak begin ik gelijk in het Z2 en moet alles nog een beetje bevestigd worden. Ik heb er niet zoveel problemen mee zeker niet als zo'n paard ondanks zijn mislukte wissels nog wel een winstpunt bij elkaar kan lopen.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:38

Gelukkig staat het iedereen nog immer vrij om datgene te doen waar hij zin in heeft. Zo ga ik deze maand voor het eerst Z2 starten terwijl mijn paard de wissels nog niet goed beheerst (nu maar hopen dat ik niet CJ als jury heb  ). Door mijn zwangerschap heb ik in maart dit jaar voor het laatst gestart (Z1). Ik heb het idee dat we op de wissels na alle overige Z2 oefeningen (voldoende) goed beheersen. Ik ga er ook vanuit dat ik voor de wissels gewoon een 2 haal of zo, daar heb ik geen probleem mee en ik wil toch eens kijken hoe het met de overige Z2 onderdelen zit. Ik vind het belangrijker dat het paard voor de rest voor elkaar is. Dus, ik ga gewoon lekker een keer starten.

Overigens CJ wat jij zegt over de wissels, niet iedereen heeft zijn paard zelf aangereden. Mijn Max is een ex-springer die helaas de wissels verkeerd heeft aangeleerd (via de draf). Ik kan je verzekeren dat het een hele toer is om dat dan een beetje goed voor elkaar te krijgen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:43

Als ervaren Z2-ruiter op concours gaan met een paard die alle 4 wissels naspringt komt niet in mijn hoofd op.
Sommige ruiters doen het omdat het moet van de eigenaar (Z2+1).
Maar als het even kan ga je je naam als ruiter toch niet op het spel zetten.
Ik ga in ieder geval niet (tenzij ik met erg hoge nood een eigen merrie zonodig Z2 wil, maar dan zet ik nóg meer principes opzij voor het heilige doel.......... Knipoog )
En in theorie kan je best 180+ halen met 4 foute wissels, maar het zou eigenlijk niet moeten kunnen.
Je gaat toch ook geen I2 / GP starten als ie de passage nog niet kan............

Als Z2-ruiter is je naam zo rond in het wereldje: "Oh.....daar is zij weer. Die kan nog steeds niet wisselen.........."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:47

GribaldiFAN"]
[quote="Lovely schreef:
Oke Grib, dus je komt dit weekend? Gezellig hoor.

Gelukkig zijn er hier meer die toe durven te geven dat ze in de ring niet zo rijden als thuis, ik hoor ook tot die groep.

Is er geen wedstrijd te combineren met ermelo?? Ik als arme student ben afhankelijk van mijn ov die door de weeks alleen geldig is.
[/quote]

Nee, want ik rij alleen wedstrijden in het weekend.

Je komt dus niet? Jammer.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:47

Zoals reeds gezegd Astrid, met dramatische wissels mag je best starten, maar het eindgetal (en dus de cijfers van de andere onderdelen) zijn -wellicht onbewust- beinvloed door die wissels.
Harmonie gaat al snel van een 7 naar een 4 bij gebokte wissels.
Impuls en verzameling blijft steken op een 6-je
Houding en hulpen idem.

Ook alle draf-oefeningen na de wissels zullen zeker niet zo hoog worden beoordeeld dan met goede wissels. Dat is gewoon een feit.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:53

Lang topic geworden in korte tijd....

Ik kan het geheel vanaf 2 kanten benaderen.

Mijn mening als jurylid:
Soms geef ik ook te hoge punten, dan niet in de zin dat ik winstpunten weggeef maar bv. iemand die eigenlijk in de 120 had moeten zitten met rond de 140 punten beloon. Ik denk maar zo bij mezelf: het is voor de meeste ruiters hobby, ze hoeven er niets mee te verdienen en wat heeft het dan voor waarde om iemand met 125 pnt naar huis te sturen in de B?
Winst hebben ze zo weer zo niet, en als je 139 pnt. terug krijgt weet je ook genoeg. Eigenlijk maak ik daar net als CGJ12 wel de fout dat het verschil te groot is met mensen die wel een reele 140 pnt. proef neerzetten.
Ik vind het niveau hier in het Westen des lands alleszins acceptabel, wel merk je dat er enorme verschillen per locatie kunnen zijn als er veel thuisruiters starten. Bij de ene vereniging ligt het niveau een stuk hoger dan bij de andere. Ik kan dus ook gerust een eerste prijs hebben zonder winstpunt, en dan hoor je al gauw: "wat een strenge jury", zonder de hand in eigen boezem te steken.

Mijn mening als ruiter zijnde:
ik ben ook een zenuwenpees eerste klas, zodat ik in de ring vergeet te rijden. Thuisblijven heeft dus voor mij geen zin, ook al is het nog niet dik bevestigd. Ik kan beter in een wedstrijdritme blijven.
Ik ben ervan overtuigd dat ik echt winstpunten kado heb gekregen, maar wel gek dat je ze dan soms week in week uit kado krijgt Knipoog
Over de overgang naar een nieuwe klasse kan ik nog zeggen dat ik in de L gemiddeld 2 wp per proef had en de L heb uitgereden. Vervolgens ging ik in de M1 gigantisch op mijn bek en heb daar ook niet hoger gescoord dan 159. Ik vond het een vreselijke klasse en ben zo gauw ik de punten voor de M2 had overgegaan, iets waarvan hier gezegd wordt dat je dan niet goed bezig bent. Het vreemde was echter dat ik in de M2 weer dikke winst en veel prijzen bij elkaar reed.
Hiermee wil ik dus laten zien dat het voor de overgang naar een nieuwe klasse niet uit maakt hoe je je punten hebt gehaald.

CGJ12: wat betreft wissels in de Z2 ben ik het ook niet met je eens. Mijn paard springt ze soms goed en vaak na, moet hij dan maar thuisblijven? Hij haalt dikke winstpnt., ik weet dat het veel hoger zou kunnen zijn als de wissels goed zijn, maar bedenk wel dat een Z-proef uit 30 onderdelen bestaat dus er valt heel wat te compenseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:56

CGJ12 schreef:
Als ervaren Z2-ruiter op concours gaan met een paard die alle 4 wissels naspringt komt niet in mijn hoofd op.
Sommige ruiters doen het omdat het moet van de eigenaar (Z2+1).
Maar als het even kan ga je je naam als ruiter toch niet op het spel zetten.
Ik ga in ieder geval niet (tenzij ik met erg hoge nood een eigen merrie zonodig Z2 wil, maar dan zet ik nóg meer principes opzij voor het heilige doel.......... Knipoog )
En in theorie kan je best 180+ halen met 4 foute wissels, maar het zou eigenlijk niet moeten kunnen.
Je gaat toch ook geen I2 / GP starten als ie de passage nog niet kan............

Als Z2-ruiter is je naam zo rond in het wereldje: "Oh.....daar is zij weer. Die kan nog steeds niet wisselen.........."


Denk dat veel ruiters ook uit een commercieel oogpunt gelijk Z2 starten, das toch qua prijs interesanter als ie dat loopt, al is het maar 1 winstpuntje.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:01

Ook ik zie wel eens combinaties op concours die om te janken zijn. Laatst in Eersel zag ik een vrouwtje in het M2, die zat zo gruwelijk te rammen op die knol, het was echt triest. Alles straalde er van af dat er niks noppes nada van de basis bevestigd was. Maar wel met alle macht een M2 proef rondsturen!!!! Haar beugelriemen waren zelfs met ty-raps aan de singel vastgemaakt om haar benen stil te houden. Sorry hoor, maar volgens mij heb je echt niks te zoeken in de M2 als je niet eens je benen stil kan houden.
Ik rijd zelf ook nog 'maar' L2 en zelfs in die klasse is het niveau ook vaak laag te noemen. Van de gemiddeld 15 deelnemers zitten er 5 goede bij. De rest is echt bagger.
Niet dat ik mezelf zo geweldig vindt maar ik durf mezelf gerust bij die eerste 5 te plaatsen. Dankzij mijn instructrice weet ik mijn paard te blijven rijden, ook al is dat soms moeilijk, en conflicten eerlijk op te lossen. Ik leg technisch gezien echt nog geen geweldige proeven af maar de basis is er zeker. Het is zo nu en dan allemaal nog wat rommelig omdat mijn paard ook nog redelijk jong is en nog niet zo vaak mee is geweest op concours. Met hem rijd ik bijna wekelijks in de prijzen en mag ik bijna met hem naar de M1. Maar geen haar op mijn hoofd die daar al aan denkt. Als ik een klasse hoger ga, moet het op zijn minst thuis allemaal bevestigd zijn. Dan blijf ik liever nog even thuis doortrainen. Als ik iets doe moet het goed zijn.
Volgens mij zijn er namelijk veel combinaties gefixeerd op het halen van die 10 punten en een nieuwe klasse starten. Aan de ene kant vind ik de nieuwe regeling best wel goed, je krijgt toch een betere schifting. Maar sommige jonge combinaties kunnen wel eens te snel gaan. Ik schaar mezelf hier ook onder. Ik heb een jong paard die nog geen L2 proef onder de 160 punten heeft gelopen. Afgaande op de punten zou je denken, jij kan wel over met 10 punten maar niets is minder waar.
Maar goed, daar komt het gezonde verstand van de ruiter om de hoek. En sommige mensen missen nogal wat gezond verstand Knipoog