ZZGP: hebben jurys een andere blik gekregen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 18:00

CGJ12 schreef:
Klinkt negatief voor die "herintreders", maar dat is inderdaad een feit.

De sport groeit door.
Je moet daarom voor jezelf de lat hoog leggen als je mee gaat doen.

Waarmee je misschien bedoelt dat de normen veranderd zijn? Alhoewel dat nergens vastgelegd is Lachen.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 19:19

Ik denk niet dat de normen veranderd zijn maar de kwaliteit van de paarden/ruiters/instructie wel degelijk. In mijn LT tijd (als we het dan toch over fossielen hebben Bloos! Haha! ) werd er helemaal niet zo hoog gejureerd overigens, maar ja toen reden er volgens mij maar zo'n 30 ruiters LT en konde GP combinaties nog naar de NK als ze 1x 58% gescoord hadden en toch deden er toen maar 10 mee.

Percentages van 62% waren al heel wat en een uitschieter had 64%.

Als je ziet hoeveel combinaties er nu doorstromen, dan moet er toch op een gegeven moment wel wat strenger gejureerd worden. Maar ik ben het met je eens thyrza dat dat dan over de hele linie zou moeten en dat een spectaculair bewegend paard niet de punten kado zou mogen krijgen. Ik heb dat zelf overigens nog niet opgemerkt op wedstrijden. Over het algemeen vind ik dat het nivo niet zo geweldig hoog is, in de basis dan. Ik denk overigens wel dat je bij een paard wat met spectakel door de baan gaat (deels van nature / deels door training) er eerder een storing bij een inzet kan optreden dan bij een paard wat lauw en voorzichtig wordt voorgesteld. Ieder onderdeel dat gepunt wordt bestaat uiteindelijk uit verschillende delen en een kleine storing bij de inzet van een appuyement kan ruimschoots goedgemaakt worden door de juiste buiging, tact en impuls. Een spectaculair bewegend paard heeft denk ik op iedere oefening een klein streepje voor doordat alles net iets meer uitdrukking heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 19:56

Ik vind dat er nu een beetje te veel wordt gesteld dat er veel combinaties zouden zijn waarbij het paard vanzelf zo spectaculair loopt en dat daar de punten op gescoord worden. Het extra kunnen laten bewegen van je paard is ook een rijtechnisch aspect en dat moet gewaardeerd worden. Ik denk dat dat veel te veel wordt onderschat in deze discussie.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-03 20:27

Ook daar heb je gelijk in Jippie. Maar niet elk paard heeft de potentie om extra te kunnen bewegen dan bv de bewegingtoppers.

Maar als je als ruiter kunt laten zien dat je je paard tot het positieve uiterste kan drijven, extra of niet, dan moet dat beloont worden. Maar paarden die gewoon extra bewegen, die kunnen dat dus ook sneller voor elkaar krijgen. Maarrrr... een jury zou het verschil wel moeten kunnen inzien.

tom19
Berichten: 42
Geregistreerd: 21-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:10

de twee paarden van mij waar ik best wel hoge punten mee haal zijn goede voorbeelden toen ik er net mee begon waren het echt krabbelaars inderdaad zijn ze door training (en goede begleiding) bewegintoppers (tussen haakjes ) geworden. een jury ziet een moment opname en kan daar dus niet over oordelen

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-03 23:00

Dat is wel zo, maar een jury hoort wel te kunnen zien of het dier meer of minder kan. Lijkt mij tenminste. Een goed getraint oog kan dat best onderscheiden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 09:59

Een jury kan niet beoordelen of een paard nu zijn maximale bewegingen laat zien of dat het paard meer capaciteiten heeft. Dat heeft nl. alles te maken met de manier van trainen, begeleiding, talent van de ruiter maar zeker ook met de werkwilligheid van het paard.
Ik ken genoeg voorbeelden van paarden die aanvankelijk heel gewoon bewogen maar door training echt adembenemend zijn geworden. Die trend van paarden met grote beweging is te danken aan de stijgende kwaliteiten van het paardenmateriaal. Maar zeker ook door het stijgende niveau van de ruiters. Er wordt steeds beter gereden. Een correct gereden proef is niet voldoende meer voor 60%. Je moet daarbij goede bewegingen te laten zien.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-03 10:26

Dan bevestig je toch eigenlijk mijn stelling, Jippie.... Lachen

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 12:01

Nee, Jippie bevestigt volgens mij niet jouw stelling. Jouw stelling is dat bewegingen hoger gewaardeerd worden dan een correct gereden proef. Volgens Jippies mening moet je en een correct gereden proef laten zien en goede bewegingen.

Overigens is het zo dat een paard met veel schwung en goede bewegingen nu eenmaal veel makkelijker compensatiepunten opbouwt dan een paard met gewone beweging. Die moet het idd hebben van de zeer correct gereden proef terwijl een paard met goede bewegingen zich makkelijker een foutje kan veroorloven.
Daarbij wil ik overigens niet stellen dat basisfouten (zoals het niet gesloten gaan waar jij het over had) niet bestraft zouden moeten worden. Uiteraard staat een goede basis voorop, maar als dat voor elkaar is, dan is het idd zo dat goede bewegingen veel extra punten op kunnen leveren.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 14:23

Als ik moet jureren, en ik krijg 2 paarden te zien (eentje met spectaculaire bewegingen, en eentje met gewone bewegingen) die allebei exact dezelfde volte rijden (mooi in de buiging en stelling, correcte aanleuning, goeie houding en zit), dan scoort de spectaculaire toch 1 punt hoger. In dat geval vind ik wel dat er verschil mag zijn. Je mag de gangen van het paard in dat geval best meenemen. Let wel, ik zeg dus niet dat een paard dat slordig loopt en mooie bewegingen heeft maar de punten cadeau moet krijgen, absoluut niet! Er moet voor gereden worden. Ik zeg alleen maar, dat als ik 2 goeie combinaties heb, waarvan het ene paard betere bewegingen heeft dan de andere, die bij mij voorop zal staan. Vorige week heb ik nog een spectaculaire hengst als laatste geplaatst. Hij staakte en was erg opstandig. Er stonden ook wel een paar 8ten op het protocol, maar er zat teveel in wat niet goed was.

Veronique
Berichten: 191
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 18:50

Ik ben het met jullie eens. Ik rijd dan M1 bij de paarden met mijn fjord en dan merk ik ook omdat mijn paard niet zulke megagangen heeft en bijv die blikvangers wel dat zij idd heel veel steekjes kunnen laten vallen en nog een wp rijden gewoon omdat het er zo 'mooi' uitziet. Sommige jury's prikken er doorheen en andere die staren zich blind op het mooi zijn van het paard.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-03 20:23

Fitzroy schreef:
Nee, Jippie bevestigt volgens mij niet jouw stelling. Jouw stelling is dat bewegingen hoger gewaardeerd worden dan een correct gereden proef. Volgens Jippies mening moet je en een correct gereden proef laten zien en goede bewegingen.

Overigens is het zo dat een paard met veel schwung en goede bewegingen nu eenmaal veel makkelijker compensatiepunten opbouwt dan een paard met gewone beweging. Die moet het idd hebben van de zeer correct gereden proef terwijl een paard met goede bewegingen zich makkelijker een foutje kan veroorloven.
Daarbij wil ik overigens niet stellen dat basisfouten (zoals het niet gesloten gaan waar jij het over had) niet bestraft zouden moeten worden. Uiteraard staat een goede basis voorop, maar als dat voor elkaar is, dan is het idd zo dat goede bewegingen veel extra punten op kunnen leveren.



Ik ben dit geheel met je eens, Fitz...

Maar ik heb dus anders ervaren. Ik kreeg de indruk dat de jury op dat moment meer ging voor beweging dan voor afwerking. Zoals jij het stelt, vind ik ook dat het moet gaan. Maar ik wil niet generaliseren. Het is mij pas afgelopen weekend opgevallen bij een paar combinaties.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:48

op een wedstrijd jonge paarden:

inrijterrein: één paard sprong er van tussen. je werd er naartoe gezogen. de andere paarden waren zeker ok, maar als je die ene zag, werd de rest gewoon. beweging - front - uitstraling - en de enigste schimmel tussen de 'bruinen en vossen'.

hij won. hij had prachtige gangen, maar uitzwaaien met de achterhand , of recht blijven in een volte hoger waarderen dan eentje die 'matigere' gangen had maar alles correct uitvoerde?

en matig staat tussen '' want doordat die ene super beweegt, leek de rest maar matig.

wat denken jullie?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:36

Jonge paarden wedstrijden worden gejureerd op basis van aanleg,
als de schimmel duidelijk nog groen was maar wel over de meeste aanleg leek te beschikken heeft hij met recht gewonnen.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:43

ook als ie

- uitzwaait met de achterhand
- steeds recht blijft in z'n lijf (bvb: ook op een volte???)

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 23:30

Hoi Tyrza,

Ik ben bang dat je in sommige gevallen (dus bij sommige juryleden) wel gelijk hebt. Maar het gebeurd ook wel eens andersom, te veel beweging op basis-niveau wordt door sommige juryleden ook weer vaak afgestraft. Helaas (en dat weet jij met jouw ervaring net zo goed als ik) is het vaak zo dat je van te voren (als je de juryleden ken) eigenlijk al weet hoe je gejureerd wordt. Dat mag natuurlijk niet en is ook nooit goed te praten, maar daar moet je nu éénmaal mee leren leven. Daarbij komt dat (als je de Tyrza bent die ik denk) voor jou (net zoals bij Arjen en Goliath) dat je toch een beetje vergeleken wordt met hoe het vroeger was. Wij hebben met Darwin meegemaakt dat vanwege het feit dat zijn piaffe niet goed was ook de cijfers voor de basisgangen naar beneden gingen (en dat was helemaal niet zo, dus ook niet juist), nu Wendy echter met Darwin weer bij de junioren/youngriders rijdt komen de zevens en achten weer terug op het protocol. Kortom juryleden hebben nogal eens de gewoonte om hun scores af te laten hangen van de verwachtingswaarde van een bepaalde combinatie. Raar maar Waar.

Horsedances
Theo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 00:44

Fitz verteld het inderdaad zoals ik het zie. En Tyrza je hebt waarschijnlijk wel gelijk over dat er dus jury's zijn die de beweging overwaarderen echter het tegenovergestelde komt ook zeker voor. Ik heb heel vaak geschreven bij de [toen nog] NVDR en daar waren toch echt wel duidelijke verschillen tussen de jury's merkbaar. De ene keek voornamelijk naar het geredene in het algemeen terwijl ik toch ook mee gemaakt heb dat een jury echt hoofdzakelijk keek of de gevraagde oefening precies op de millimeter tussen twee punten werd uitgevoerd. En of dat nou gewoontjes werd gedaan of zeer spectaculair of juist helemaal bagger kwam in de score nauwelijks tot uiting. Misschien dat je ervaring van afgelopen week-eind een extreme uitschieter is geweest, het ging toch steeds over 1 jury-lid heb ik begrepen?

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:27

Ik vind dit inderdaad ook, veel paarden die met hun hoeven onder hun oksels lopen worden te hoog gewaardeerd! Vaak is dit niet eens een goede draf, maar een zweefdraf waarbij de rug weggedrukt wordt. Naar mijn mening zien jury's vaak het verschil niet tussen een zweefdraf en een goede draf met schwung niet.

Het beste is natuurlijk dat je een proef rijdt die én over de rug én goed afgewerkt is, maar dat lukt slechts enkelen van ons Knipoog.
Wat ik wel zeker vind is dat je wanneer je 2 proeven naast elkaar ziet, waarvan de een keurig afgewerkt, op de letter, en vooral heel erg netjes, en de ander spectaculairder, super over de rug, maar met een paar foutjes, dan zou ik persoonlijk degene met het paard dat over de rug is bovenaan zetten. Weer niet te verwarren met een zweefdraf, of een draf die zó spectaculair (gemaakt) is dat er taktfouten ontstaan.

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:27

hallo allemaal ik heb jullie topic gelezen en ik moet zeggen ik was het met verschillende mensen eens.
maar niet met alles, de gene met wie ik het echt eens kon zijn was tom 19, het blijkt dat hij tommie is maar wat hij zegt klopt echt je kunt van krabbelaars die een een beetje kunnen veruimen met goeie training toch nog aardig goeie en mooie paarden krijgen.
door de juiste training krijg je de juiste bespiering en door een mooie bespiering krijg je vaak een mooier paard.
en daarbij wil ik even reageren over de mensen die in het zz rijden.
nou het ziet er werkelijk niet uit bij sommigen. En weet je waarom: Ik denk dat de paarden die zo spectaculair lopen de hoogste punten krijgen omdat die dan voor een appuyement bv een 8 krijgen, omdat hij zo gedragen of spectaculair loopt maar omdat hij niet is af gewerkt wordt er toch nog een 7 of een 6 van gemaakt.
en mensen die zeggen zogenaamde brave proefjes te lopen en niet spectaculair zijn die paarden zijn vaak en technisch niet voor elkaar en ze lopen ook nog eens niet. Nou dan denk ik bij me zelf ga die paarden eerst thuis nou eens door trainen en kom er dan mee naar concour dan heb je mischien nog kans op een winstpuntje.
Maar een paard die de oefeningen netjes beheerst hoeft nog niet meteen ook eens punten te krijgen maar je moet het probleem gewoon bij jezelf opzoeken, en niet bij elk probleempje gaan roepen het is een jury sport of die krijgt het wel en hij verdient het niet, heb je geen punten gekregen is het niet erg en denk je gewoon volgende keer weer een keer.
maar haal je een paar keer geen punten dan zou ik het probleem toch eens bij mezelf gaan zoeken, en dat vergeten mensen vaak.
wat basis ruiters betreft als ik daar soms kijk schrik echt, die paarden lopen zo in de kreukels (niet allemaal hoor) dat je die paarden uberhaupt geen oefening meer moet laten doen, dat kunnen ze gewoon niet aan.
En dan zeggen ze ook vaak nog ik weet niet hoe het kan hoor ik reed een nette proef maar ik kreeg geen punten, 1 keer 2 keer kan gebeuren maar daarna moet je het maar eens ergens anders zoeken .
En ik denk dat het grootste probleem nog bij de instructie ligt die hoor je vaak ook alleen maar zeggen goed zo, zo ja, heel goed, netjes nou en die paarden lopen dan echt in vieren.
Ik kan het ook allemaal niet maar ik ben wel kritisch over mezelf en ga niet steeds roepen dat het aan de jury ligt dat ligt het soms wel hoor!!!!!!!!!!!!!!!!!! nou genoeg gezegt zo denk ik erover
Laatst bijgewerkt door roxie op 02-11-03 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:33

Roxie, je verhaal is nauwelijks te lezen, ik heb de eerste twee regels geprobeerd, maar toen ben ik afgehaakt. Komen de volgende tekens je enigszins bekend voor:
. , ; . , . , ........

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:55

Heee GRANNUS voor jou speciaal gedaan.!!! zo goed, beter, leesbaarder??????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 23:01

Goed gedaan Roxie OK dan!.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 23:33

Dat denk ik ook! ik merkte het zelfs in de B ze willen veel ruimte zien in de bewegingen en dan ook nog verruiming met uitstrekken pfff we hebben niet allemaal een Bonfire onder onze kont Tong uitsteken
Met een huis tuin en keuken paard kun je haast wel thuis blijven lijkt het wel. dat vind ik erg jammer maar we gaan vol goede moed volgend jaar weer starten Lachen

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:13

Ik ben van mening dat de manier van bewegen wel degelijk moet worden meegeteld in de jurybeoordeling. Wat naast het mooie plaatje heeft so'n spectaculair bewegend paard ook zijn nadelen. Als je een groot bewegend paard mooi met takt en lengtebuiging door een kleine volte kunt sturen heb je gewoon een hoger punt verdiend omdat het nou eenmaal makkelijker is om een klein bewegend paard daar netjes doorheen te sturen. Dit geld natuurlijk ook voor veel andere oefeningen.
Wel ben ik het met Tyrza eens dat er door sommige juryleden wel eens wat beter na de afwerking van proeven mag worden gekeken.
Hoe dan ook het blijft een jurysport en de lat is de laatste jaren een stuk hoger komen te liggen maar dat lijkt me toch alleen maar goed.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 18:38

Diana_Mabel schreef:
...zelfs in de B ze willen veel ruimte zien in de bewegingen en dan ook nog verruiming met uitstrekken...
Met een huis tuin en keuken paard kun je haast wel thuis blijven lijkt het wel....

Goede gangen zijn extra maar bovenaan staat bij mij, en bij (bijna) elke jury, de takt, regelmaat en impuls. Met het op de letter rijden kun je nog een beetje smokkelen, maar als het paard slechter gaat lopen, takt fouten heeft, veel te diep zonder impuls op de voorhand loopt of "bij god op tafel" dan kun je het schudden.
Hele volkstammen moeten maar eens een video maken van hun optreden en daar zelf eens naar kijken. Niet naar de "schaarse" momenten dat het goed gaat, maar juist hoe vaak het nog niet goed gaat. Ik denk dat er dan wat minder commentaar komt.
Als je met een vlot gereden proefje zonder verzet een beetje normaal de figuren rijd in de B heb je bij mij al snel winst. Toch zitten er ook regelmatig combinaties onder de 140 (verzet, gebrek aan impuls en taktfouten hakt er in Ziek ).