cyclus jonge dressuurpaarden (België), stamboekprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

cyclus jonge dressuurpaarden (België), stamboekprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 09:20

Hallo :)

Ik zit met een klein probleempje en weet eigenlijk niet als deze al dan niet kan opgelost geraken...
Ik zit met enkele vragen i.v.m. de cyclus jonge dressuurpaarden (4 jarigen):
- welke stamboeken zijn aangesloten bij het WBFSH?
- Is er een stamboek waar je je nu nog (3jarig paard wordt dit jaar 4), kan in inschrijven?

Mijn probleem zit hem zo:
In februari vorig jaar heb ik een paardje gekocht, een fjord, daar ik eigenlijk niet meer mag paardrijden door een ernstige armbreuk. Ik was toen dus enkel op zoek naar een 'rustig' paardje waar ik nog van kon genieten...
Nu blijkt hij het echt super goed te doen en kreeg ik al van verschillende mensen die er naar mijn mening veel verstand van hebben de opmerking dat ik er dressuurmatig echt mee verder moet.
Maar dan stoot ik op het probleem dat mijn fjord "geen echte fjord" is, hij is niet ingeschreven bij het fjordenstamboek, afstemming is dus onbekend.
Om mee te mogen rijden bij de dressuurproeven voor de jonge dressuurpaarden (in België) moet je paard dus ingeschreven zijn in een stamboek (wat dus niet het geval is bij mij) die vervolgens ook aangesloten is bij het WBFSH...
Weten jullie toevallig als je een paard (of pony in dit geval want hij is kleiner dan 1.48m), nog kan inschrijven?
Ik wil er echt veel voor doen, maar heb eerlijk gezegd de moed al wat opgegeven dat dit nog mogelijk is met mijn jonkie.

Groetjes!!!

ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Re: cyclus jonge dressuurpaarden (België), stamboekprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:12

De lijst van erkende stamboeken staat op de site van het WBFSH: http://www.wbfsh.org/GB/Members/The%20M ... mbers.aspx

WBFSH is wel enkel voor "echte" sportpaarden, dus er zitten ook enkel rijpaarden-stamboeken in. Het lijkt me dat geen enkele van deze stamboeken jouw paard zal willen opnemen, omdat hij toch echt wel fjord lijkt te zijn.
Daarnaast denk ik persoonlijk dat je (zeker hier in België) in de jonge paarden dressuurcyclus niet veel kans zal maken tov de andere deelnemers (die meestal héél sjieke, typische, groot bewegende dressuurpaarden hebben).

Als je paard nu 4 is, kan je ook de gewone dressuurwedstrijden starten, is dat geen optie?

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Re: cyclus jonge dressuurpaarden (België), stamboekprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 10:40

Vorig jaar zag je bij ons ook een PRE of toch een gelijkaardig type starten en een haflinger is ook al eens gestart (maar deze ben ik nu niet meer zeker als deze nu de cyclus was of niet).

Ik schat mezelf ook niet echt super hoog in om te eindigen in de top 3 hoor, ik wou het gewoon doen voor de ervaring en ik toch wel merk op wedstrijden dat je iets meer begrip krijgt bij het starten van je proef wanneer je in de cyclus 4jarige rijdt dan gewoon een E proefje (je krijgt meer tijd om eens rond de piste te rijden en je paard gerust te stellen op wedstrijden). Vandaar dat ik de cyclus wou starten.
Deze winter heb ik al enkele keren tegen deelnemers gereden die vorig jaar gestart zijn in de cyclus 4jarige dressuurpaarden (die dit jaar dus 5 worden), en ik stond voor hen gejureerd met mijn jonkie... Dus aan de andere kant, waarom niet? Want uiteindelijk is de dressuur er toch voor de paarden en niet andersom?

Maar alvast bedankt voor het doorgeven van de site! Ben ik nu toch al een stukje verder :D Maar blijkt dat ik het dus best opgeef :D

nathe

Berichten: 1665
Geregistreerd: 20-06-05

Re: cyclus jonge dressuurpaarden (België), stamboekprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:53

Het is misschien wel een idee om de jonge paarden wedstrijden mee te rijden bij de lrv?
Dat is veel toegankelijker en leuker om te doen denk ik met een fjord.
De nationale cyclus wordt voornamelijk gereden door de geroutineerde ruiters en voor de grotere fokkers.

Wil zeker niet zeggen dat je niet gaat meekunnen maar altijd laatste eindigen omdat ze liever de gewone stamboeken zien lopen is wat zonde van het geld denk ik.

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:54

Aco, ik zou het in jouw plaats niet doen. Vorig jaar heb ik de cyclus meegereden met mijn 4-jarige en ik had best goede punten. Heb wel een heel leuk seizoen gehad. Van mij zou ook echt gewoon elk paard mogen meerijden met de cyclus, of het nu een warmbloed, koudbloed,.. is. Maar ik vrees dat, als je daadwerkelijk gaat starten, je alle moeite voor niets doet. Ze gaan daar op dat niveau weinig punten over hebben voor een fjord vrees ik.. Daarnaast kost de cyclus meerijden véél geld Licentie = 250 euro (je moet een nationale licentie nemen),
deelname aan de cyclus (is nog eens een apart bedrag dat je moet betalen) = 75 euro,
per proef dan nog eens 20 euro. Als je de cyclus uit wil rijden moest je vorig jaar 9 wedstrijden rijden denk ik, dus dat is nog eens een totaal van 180 euro.
In totaal ben je dan +/- 505 euro kwijt voor 9 proeven.
Als je daar dan WVUR, VOR, KR,.. mee start kan je ongeveer 36 proeven starten op één seizoen (incl. licentie).
De kans dat je daar iets van terugverdiend als je de cyclus meerijdt is miniem.
Ik denk dat ik 1 of 2 keer 20 euro heb terugverdiend.. En de enige reden waarom ik meereed was omdat ik al een nationale licentie had omdat ik met mijn ander paard toen lichte tour reed.

Als je dan toch echt graag wedstrijden voor jonge paarden start kan je dat bijv. ook provinciaal doen. In Oost-Vlaanderen en Brabant organiseren ze regelmatig wedstrijden op provinciaal niveau voor jonge paarden. Zijn juist dezelfde proeven maar dan op 20x40. Ook daar krijg je de tijd om wat langer rond te rijden voor je proef begint.
Daarnaast kan je ook bij de LRV gaan meerijden, daar zijn per provincie 2 wedstrijden. Je hoeft daar ook geen lid te zijn van de LRV om mee te doen. Er is per leeftijdscategorie een ring voor LRV ruiters en een ring voor niet-LRV ruiters.

Ik wil nogmaals zeggen dat ik zelf niets tegen fjorden, friezen, enz. heb hoor. Ik wil je alleen maar helpen :)

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 10:58

LRV was aan de ene kant wel een optie, maar vind het zo spijtig dat de 'pistes' niet altijd even mooi liggen... Heb geen zin om op een echt aardappel veld te rijden. Mede door het feit dat ik echt nooit meer mag vallen en als ik dan val op een grasveld is de inpakt van de val erger dan een zandpiste.

Ik denk dat ik het gewoon best opgeef (wat ik aan de andere kant spijtig vind, vooral in het algemeen, want ik vind dat ieder paard de kans zou moeten krijgen). Maar ben niet echt de fanatieke wedstrijdruiter :D

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Re: cyclus jonge dressuurpaarden (België), stamboekprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 11:01

Dank je lienbono voor je uitleg.
Wist niet dat het zo duur uitkwam trouwens.

I.v.m. die provinciale proeven voor jonge paarden in Oost-Vlaanderen, weet jij daar toevallig iets meer over (licenties, ook dat stamboekprobleem, ...)?

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:08

Ja, het is echt duur.. Mijn lichte tour paard is verkocht en ik neem dit jaar geen nationale licentie enkel voor de cyclus. Vind ik echt té duur. Ik ga gewoon lekker VOR niveau 1 starten zelf.

Een provinciale licentie kost volgens mij iets van een 75 euro. Qua stamboek weet ik niet of dat een probleem is, maar ik denk wel dat er in Oost-Vlaanderen pony's mogen deelnemen. Dus ik denk dat dat met jouw Fjord wel moet gaan als die gewoon papieren heeft.
De kostprijs van een proef verschilt per provincie, bij de VOR is dit 14 euro per proef, maar ik denk dat wij de duurste zijn in België..

De proeven kan je op de VLP site vinden, maar ik las dat de provinciale proeven voor jonge paarden nog gaan veranderen (alle andere provinciale proeven zijn ook net veranderd). Dus die proeven zullen nog online moeten komen.

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Re: cyclus jonge dressuurpaarden (België), stamboekprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:09

Je kan daar trouwens ook altijd voor mailen naar aline@vlp.be
Aline werkt bij de VLP en doet het dressuur gedeelte. Als ik een vraag heb stuur ik dat altijd naar haar ;)

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Re: cyclus jonge dressuurpaarden (België), stamboekprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 13:25

Heb al super veel gemaild naar de VLP, denk dat ik hun stalkster eerste klas ben

Lynnc

Berichten: 80
Geregistreerd: 14-09-14
Woonplaats: West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:12

Moest ik in jouw plaats zijn zou ik gewoon de proeven voor 4-jarigen meerijden van de WVUR. Je krijgt voldoende tijd om de ring rond te rijden en hebt achteraf nog de mogelijkheid om wat meer feedback te krijgen van de jury. Valt van prijs ook beter mee dan de nationale cyclus. Licentie kost €75 en dan €11 per proef, dat scheelt toch al veel.

Misschien komen we elkaar dan eens tegen op wedstrijd ;)

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Re: cyclus jonge dressuurpaarden (België), stamboekprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 19:50

Sorry Lynnc, geen wedstrijden voor mij waarschijnlijk dit jaar. Maar supporteren kan ik altijd komen doen he :D