Basisenting.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Basisenting.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 10:22

Ik was afgelopen weekend met iemand mee op wedstrijd en aangezien ik de proef zou voorlezen had ik ook de eer om met het paspoort langs de jury te gaan. In het paspoort staat gewoon een basisenting (tweede 5 weken na de eerste). Deze jury vond dat rede om moeilijk te doen en te zeggen dat er ook nog een boekje bij moest zitten en dat de enting bijna verlopen was terwijl de tweede enting pas vijf maanden oud is.
Hoe zit dat nou precies met enten?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 10:27

Algemeen regelement 2003: Hoofdstuk 13, artikel 19

De vaccinaties van een paard zijn uitsluitend
geldig indien daaruit blijkt dat het paard als volgt tegen influenza is gevaccineerd:
1. Een basisvaccinatie, bestaande uit twee inentingen, die minimaal 21 en maximaal 92 dagen
na elkaar moeten zijn gegeven;
2. Vervolgens een jaarlijkse inenting, die niet later dan maximaal 12 maanden na de vorige inenting
en minimaal zeven dagen voor de wedstrijd mag zijn toegediend.
Eén en ander dient te zijn bekrachtigd door de handtekening en de stempel van de dierenarts
die de vaccinatie toegediend heeft.

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 10:28

Email van de KNHS:

quote:"De algemene regeling voor het invullen van het paspoort wat betreft inentingen is dat de dierenarts op de eerste regel invult dat alle
voorgaande entingen correct waren. Vanaf dan worden de vervolg-entingen weer aangegeven.
Een oud entingsboekje is inderdaad niet meer geldig."

In dit geval hoeft de eerste regel niet te worden ingevuld met de verklaring aangezien daar een basisenting is vermeld.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 10:31

Ik dacht ook dat het verhaal gewoon klopte maar de jury zag bij wel meer mensen spoken in de boekjes. Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:09

Da's inderdaad vaag, want zo te lezen is er toch echt niets aan de hand.
Basisenting is in orde, vervolgenting is aan voldaan en pas 5 maanden geleden.
Vaag figuur Haha!

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:46

Arabendu schreef:
Email van de KNHS:

quote:"De algemene regeling voor het invullen van het paspoort wat betreft inentingen is dat de dierenarts op de eerste regel invult dat alle
voorgaande entingen correct waren. Vanaf dan worden de vervolg-entingen weer aangegeven.
Een oud entingsboekje is inderdaad niet meer geldig."

In dit geval hoeft de eerste regel niet te worden ingevuld met de verklaring aangezien daar een basisenting is vermeld.


Dit is dus niet meer geldig. ook in het paspoort moeten de basis vaccinaties staan.
Ik had een paar FEI-paspoorten waar ook in stond: "The vaccination history of this horse is correct", deze moesten dus verranderd worden dmv basis vaccinaties boven dat zinnetje te plakken. (ook zo onlogisch als de pest natuurlijk Verward )

Wat betreft dit jurylid: laat iemand hem aub op bescholingscursus sturen, want het boekje hoeft er echt niet meer bij en de entingen zijn gewoon correct!!!

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 22:05

schoentje schreef:
Dit is dus niet meer geldig. ook in het paspoort moeten de basis vaccinaties staan.
Ik had een paar FEI-paspoorten waar ook in stond: "The vaccination history of this horse is correct", deze moesten dus verranderd worden dmv basis vaccinaties boven dat zinnetje te plakken. (ook zo onlogisch als de pest natuurlijk Verward )


Als je een FEI-paspoort hebt dient inderdaad de gehele entgeschiedenis van het paard vermeld te zijn (vanaf de laatste basisenting dan in ieder geval). Maar voor de basissport in Nederland accepteert de KNHS dat ene zinnetje. Het hele gepriegel en gemeut met de voorgeschiedenis is natuurlijk simpel op te lossen door gewoon opnieuw een basisenting te geven Haha!

Ik hoop in ieder geval dat de jury meer verstand had van goed jureren dan de kennis van de reglementen Huilen

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 22:42

s
Laatst bijgewerkt door janna op 13-05-22 06:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 09:07

Arabendu schreef:
Ik hoop in ieder geval dat de jury meer verstand had van goed jureren dan de kennis van de reglementen Huilen


Ook niet echt. Verdrietig Zat veel te hoog dus ach, waarom klagen. Haha!