Wat vinden jullie van: met 4jarige M1 starten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Wat vinden jullie van: met 4jarige M1 starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 20:15

Dat heb ik dus gedaan. De pony waar ik op rijd is dit jaar 4 en we zijn in januari met wedstrijd rijden begonnen, in de L1 (ik mag geen B meer). Het ging heel goed en in juni startte we voor het L2. In allebei de klasse's hoge punten. Begin augustus hadden we de punten voor het M1.

De eigenaresse stelde voor de wedstrijd daarop (nog steeds augustus) M1 te starten. Alles ging goed dus het leek mij wel een goed idee. Dat M1 viel dus behoorlijk tegen, de bochten, het contragalop en het schouderbinnenwaarts waren in de proef wel erg moeilijk. Ook staat hij heel erg slecht stil. Meteen na onze 1e wedstrijd in het M1 (met 142 en 153pnt) was ik er van overtuigd dat we de verkeerde beslissing hadden genomen. Hij leek mij toch gewoon te jong, was ook heel loperig.

Na wat beter losrijden op de volgende wedstrijd haalden we 142 ( Verdrietig ) en 157 ( Lachen ) punten. Viel het me dus wel mee.

Afgelopen weekend het tweede winstpunt (159) gehaald, maar de andere proef 145 en dat vond ik meer terecht, hij was dit keer namelijk erg tegen de hand (rest ging wel beter).

Nu vraag ik me heel erg af is het wel eerlijk tegen over de pony om hem op vier jarige leeftijd M te laten starten ( in januari, 4 maanden later is hij natuurlijk al wel 5)?
Is de M echt lichamelijk veel zwaarder voor de pony?

Of maakt het niet uit, moet je dan maar gewoon even geduld hebben voor de winstpunten komen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 20:28

Ik denk persoonlijk, dat als de pony het echt kan, dat het geen probleem is.

Dit wil zeggen, als de pony het in zich heeft en de oefeningen vrij gemakkelijk doet, dan is het geen probleem. Dan hoef je er niet iedere keer op te oefenen.

Maar je zegt zelf dat de pony er moeite mee heeft, dat er een aantal onderdelen zijn die niet lekker gaan, en om eerlijk te zijn is het ook aan je punten te zien.
Want, je haalt lage punten en hoge punten.
Dus als we er tussenin gaan zitten, een jury die makkelijk is en een jury die moeilijk is, dan heb je geen winst maar zit je er ook niet ver onder.

Ik zou toch proberen om de pony niet te vaak te trainen op het niveau dat je rijdt. Ik zou de pony proberen te verbeteren in de basis zodat dit er echt goed in zit. Als dit makkelijk gaat dan gaan de oefeningen vaak ook al makkelijker. Dus oefen niet alleen maar op de oefeningen, de pony is pas vier, je kan haar zo overvragen en kapot rijden.

margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 20:42

Ik heb pas een nieuwe instructeur en daar zijn we nu ook eerst bezig met de basis. Vooral contact, het gaat ook al beter. Maar volgens mij hebben de winstpunten gewoon tijd nodig, moet hij gewoon ouder worden.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:35

Je moet ook rekening houden met dat wat tussen de oren van die pony zit. Het is al heel indrukwekkend en vermoeiend (concentratie) voor zo'n jonge pony op wedstrijd. Dan ook nog oefeningen rijden waar je nog niet aan toe bent (je geeft aan dat contact nog niet goed genoeg is), maakt het extra moeilijk. Ik zou hem/ haar eerst 6 weken thuishouden van wedstrijd. Dan eerst rustig doortrainen/ bevestigen. de ervaring van wedstrijdrijden is er, de punten komen vanzelf. Succes!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:00

Ik ben het met Piaffe eens, Maar ik denk misschien zelfs nog wel wat langer.
Gewoon de winter even uitzingen.
Zo kan je pony eens even zijn kop legen en opnieuw fris maken.
Ga aan het werk met de punten op I te zetten en geef je pony de ruimte zich verder te ontwikkelen. Ik denk dat ie heel veel indrukken heeft opgedaan. Dus een tijdje ontspanning kan echt geen kwaad.
Zoals Piaffe zegt, de ervaring is er nu... dus daar hoef je je geen zorgen over te maken....

Succes....

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 14:26

Ik zeg altijd: je kan beter weinig (paar keer per week) trainen met een jong paard en al wel "hoog" starten (weinig), dan vaak trainen en vaak B o.i.d. starten. Bij de eerst genoemde geldt wel dat het paard het makkelijk moet afgaan.

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 15:47

margriet11 schreef:
Dat M1 viel dus behoorlijk tegen, de bochten, het contragalop en het schouderbinnenwaarts waren in de proef wel erg moeilijk. Ook staat hij heel erg slecht stil. Meteen na onze 1e wedstrijd in het M1 (met 142 en 153pnt) was ik er van overtuigd dat we de verkeerde beslissing hadden genomen.


Dit moet dus eigenlijk niet kunnen, voordat je een volgende klasse start goed kijken of je alle onderdelen goed beheerst. Ook de basis moet gewoon goed zijn (dus goed kunnen stilstaan!) Met Oki ben ik nu al bezig met sb, achterwaarts, 10 meter wijken, contragalopje terwijl ik nog geen wp heb gereden met Oki. Misschien is dit weer een beetje vroeg maar gaat om het idee.

Over het feit of ze het aankunnen? Ja, ik denk het wel, als je maar niet tevaak teveel vraagt want dn kunnen ze hun zin om te werken verliezen. Maar gewoon goed aan de basis werken met af en toe wat wijken, sb, contragalop kan geen kwaad. Maar als ze een onderdeel kennen, niet elke keer dat je gaat rijden hoeft dat dan perfect te zijn, of zelfs geoefend! Als ie het sb beheerst, gewoon 1keer per week rijden als controle en niet eindeloos blijven oefenen.

Succes!

margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-03 19:17

Het gekke is dat dingen als stilstaan e.d. In het L2 geen echt probleem waren. Ik heb de beslissing om over te stappen misschien te veel van de eigenaresse laten afhangen, die had zoiets van "nog even voor dat het winterseizoen begint M1 starten".

Maar ik heb nu 4 weken les bij mijn nieuwe instructeur en ik merk elke week vooruitgang. De oefeningen als schouderbinnenwaarts en contragalop zijn echt niet zo'n groot probleem meer. Hij is in de proef gewoon erg jongig, (misschien toch niet zo ervaren?? (met losrijden schrik hij soms ook heel erg van andere paarden)) Word loperig. Nu de winter komt gaat het trouwens sowieso wat rustiger aan.
Over het stilstaan, het punt daarbij is dat hij voor de proef goed staat, maar heeft hij in de eerste proef het achterwaarts gehad dan gaat hij daarna steeds slechter stilstaan.

Verder, bedankt voor jullie tips!

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 23:27

margriet11 schreef:

Maar ik heb nu 4 weken les bij mijn nieuwe instructeur en ik merk elke week vooruitgang. De oefeningen als schouderbinnenwaarts en contragalop zijn echt niet zo'n groot probleem meer


Wat wil je ook met zo´n goede instructeur! Knipoog (k zal mn mond verder wel houden, we gaan hier niet opscheppen Schijnheilig )

Bohdjan is wel een pony die het echt in zich heeft om zo ver te komen. De oefeningen zelf zijn lichamelijk niet zo heel zwaar voor hem. Geestelijk belast het hem meer denk ik: Eerst op de trailer, losrijden op hectische wedstrijdterreinen, muziek, nieuwe paarden en dan ook nog tot alles verplicht worden. Dan is het toch veel leuker als 4 jarige om tijdens de proef alles eens grondig te gaan inspecteren en lekker dwars te zijn? Tong uitsteken.
En daar komt nog eens bij dat jij hem natuurlijk lang niet zo vaak traint als bijvoorbeeld Belfor. Logisch toch, dat je hem dan niet altijd haarfijn aanvoelt en dat je misschien een keertje net niet op tijd bent om hem voor te zijn!
Gelukkig is het binnenseizoen nou weer begonnen, nou kunnen jullie het lekker wat rustiger aandoen. Misschien hadden jullie idd beter wat later in de M kunnen starten. Dat geeft voor jezelf ook weer een beter gevoel (hoge puntennnn!)en heeft de pony ook meer tijd om te wennen. Maarja, nu kan je niet meer terug he! Dus nu is het gewoon een kwestie van tijd....

(oke, hier had je dus nie zo heeeel veel aan, want volgens mij heb ik al een keer ieder iets vergelijkbaars verteld bedenk ik me opeens Bloos )

margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 12:08

Thanx Vetje!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 14:41

Het hangt van je paard af. Als je moet hangen en wurgen en ieder weekend op concours moet om je puntjes te sprokkelen (waar dit verhaal een klein beetje op lijkt) dan zie ik het niet zo graag, maar dan zie ik dat met een 8-jarige nog steeds niet graag.

Bonfire liep op zijn 5e Z2, op zijn 7e GP en die is er ook oud mee geworden...

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 14:55

Zoals je het hierboven allemaal beschrijft is je pony nog helemaal niet klaar voor de M1. Dat heeft op zich nik smet leeftijd te maken, er zijn genoeg paarden die op 4 jaar als in het M lopen. Maar als je pony niet goed stil staat, moeite heeft met contragalop en schouderbinnenwaarts, is het voor mij duidelijk dat ie nog niet rijp is voor de M1. Ik vind dat alle onderdelen vloeiend en makkelijk moeten gaan voordat je overgaat naar een hogere klasse. Ik zou nu thuis niet als een idioot gaan trainen om alles voor elkaar te krijgen, want daar kan je je pony nog zwaarder mee belasten dan de wedstrijden zelf.

SelenaV

Berichten: 2066
Geregistreerd: 01-09-03
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 17:50

hoi ik heb zelf ook 4 jarige pony en dat gaat ook superr snel.ben ook snel door klasses heen gegaan.het is toch knap dat je je 2e wedstrijd al meteen winstpunt in M1 hebt.Je moet blij zijn. De andere proeven komen ook wel.Gewoon wat meender wedstrijden opgeven dat het allemaal iet zo snel gaat.En dat je ietsjes meer oefentijd hebt dan komen de hogere punten van zelf wel weer.Maar je moet natuurlijk ook niet als gek trainen nee maar dat spreekt voor zich toch?Gewoon ff rustig aan doen.Want misschien ben jij er al aan toe maar je pony nog niet. Verder nog heel veel succes met het rijden.