Hippiade '03: Thamar Zweistra kampioen Z2 dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:02

Nee Yvonne, dat was ook wel irritant, maar zeg nou zelf. Het gaat uiteindelijk ook om de hoogste klasses en wie daarin kampioen wordt. Tuurlijk zijn de andere klasses ook belangrijk, zo moest mijn vriendin ook heel lang wachten om te horen of ze bij de beste 10 zat in het M2, uiteindelijk bleek ze er niet bij te zitten. En het kostte nogal wat moeite om die info in te winnen. Als ze wel had mogen rijden, had ze het krap aan tijd gehad.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:20

Als ze dit seizoen een kampioenschap in de zware tour heeft gereden, mag ze niet meedoen in de Z2, maar dat zal dus wel niet het geval zijn!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:45

Om zulke dingen kan ik me absoluut niet druk maken. Zoals eerder is gezegd, ik gun het haar ook van harte. En persoonlijk denk ik ook dat de enige oplossing is; net zo goed worden als die ruiters. Er is altijd baas boven baas, zo ook op de concours terreinen.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:48

ja,de zeeuwen zijn echt in opkomst!!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 14:36

Kampioenschapsreglement 2003 artikel 9:

Een ruiter/amazone die in het lopende seizoen deelneemt aan een kampioenschap in
de zware tour is uitgesloten van deelname aan een regionaal en/of KNHS-kampioenschap t/m
de klasse Z2-dressuur.

Omdat Thamar dus niet aan het seniorenkampioenschap in de Zware Tour heeft meegedaan mocht ze hier dus gewoon starten.

Voor mij mogen ze best de regel instellen dat Zware Tour ruiters niet mee mogen doen aan het basis kampioenschap, en in het algemeen aan basiswedstrijden. De GP ruiter kan zijn jonge paarden ook wel ervaring op laten doen in het ZZ-licht.

In Zweden licht de grens van wat wij basissport zouden noemen trouwens bij de Prix st Georges. Daar kun je dus gewoon landelijk PsG starten. Het drempeleffect van het Z2 in NL licht daar dus bij de PsG Haha! (en het niveau van de ruiters dat dat landelijk doet is ong gelijk aan de goede Z2 ruiters bij ons overigens)

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 14:44

Tyrza schreef:
Thamar is dik Grand Prix.... Zie bv het CHIO te Rdam...


Ik dacht dat je dan niet eens meer mee mocht doen aan de basis kampioenschappen. Crista laarakkers zag ik gister rondlopen, maar die was er puur voor haar leerlingen. Daarom dacht ik dat omdat zij immers ook grand prix rijd. En albert zoer mocht bij ons ook niet meer meedoen aan de drentse kampioenschappen. Hoe ka dat dan?? Wie weet hoe dat zit??

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 14:45

o sorry had bovenstaand stukje nog nie gelezen Haha!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 14:47

Picasso schreef:
Nee Yvonne, dat was ook wel irritant, maar zeg nou zelf. Het gaat uiteindelijk ook om de hoogste klasses en wie daarin kampioen wordt. Tuurlijk zijn de andere klasses ook belangrijk, zo moest mijn vriendin ook heel lang wachten om te horen of ze bij de beste 10 zat in het M2, uiteindelijk bleek ze er niet bij te zitten. En het kostte nogal wat moeite om die info in te winnen. Als ze wel had mogen rijden, had ze het krap aan tijd gehad.


Ja dat si ook zeker zo, maar ik haakte even in op de persoon die dus zei dat er in p&s ook nauwelijks aandacht wordt besteed aan de B en de L. Het is ook niet mogelijk om aan alle klasses even veel aandacht te besteden.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:15

Er was een tijdje terug geopperd om naast het basis kampioenschap kampioenschappen te houden voor de profs.

Op die manier kunnen zij de paarden in de kijker rijden en ervaring op laten doen, en de basisruiters hoeven niet tegen grand-prix ruiters te rijden.

Ik vindt het ook jammer dat ruiters die op proffesionele basis paarden uitbrengen mee mogen doen aan een kampioenschap voor amateurs.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 16:38

Het volgende stukje stond op de KNHS site:
Zweistra heeft Roumanda zelf zadelmak gemaakt en is zeer lovend over de donkerbruine merrie. “Roumanda is zo’n lief paard en wil altijd voor je werken. Ze is pas vijf en daarom is ze nu ook gedekt. Ze is drachtig van de hengst Obelisk en we gaan nu dus even wat rustiger aandoen.

Ik denk dat dus heel goed is voor deze merrie. Lachen

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:40

Ik heb de eerdere proeven niet gezien, alleen de kur op muziek.
Hoewel Roumanda goed voor elkaar is, kan het paard mij niet echt bekoren.
Kijk ik veel liever naar Now I'm here! Wat een paard is dat zeg!

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 17:18

Yvonne19"]
[quote="Tyrza schreef:
Thamar is dik Grand Prix.... Zie bv het CHIO te Rdam...


Ik dacht dat je dan niet eens meer mee mocht doen aan de basis kampioenschappen. Crista laarakkers zag ik gister rondlopen, maar die was er puur voor haar leerlingen. Daarom dacht ik dat omdat zij immers ook grand prix rijd. En albert zoer mocht bij ons ook niet meer meedoen aan de drentse kampioenschappen. Hoe ka dat dan?? Wie weet hoe dat zit??
[/quote]

Christa Laarakkers heeft ook een rubriek gejureerd, gisteren. Ik geloof de M2? Was dus niet alleen maar met haar leerlingen bezig Knipoog

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 17:55

O ja nou ja, wat ik bedoelde was dat ze dus zelf net meereed en dat zou ze zeker weten doen als ze dat dus wel mocht.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 18:36

Een kampioen,is een kampioen hoe hoog of hoe laag het nivo ook is.
Dus een B-of L kampioen is voor mij even goed een kampioen als de Z of Z2 winnaar..
En behoort even veel aandacht te krijgen ,ook bij uitslagen en prijsuitreikingen.
Verder ben ik ook 1 van degene die zich kapot ergert aan de profs die op de basis kampioenschappen verschijnen,er zijn andere wedstrijden genoeg om hun paarden te showen. Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 21:28

yokie"]
[quote="Yvonne19"][quote="Tyrza schreef:
Thamar is dik Grand Prix.... Zie bv het CHIO te Rdam...


Ik dacht dat je dan niet eens meer mee mocht doen aan de basis kampioenschappen. Crista laarakkers zag ik gister rondlopen, maar die was er puur voor haar leerlingen. Daarom dacht ik dat omdat zij immers ook grand prix rijd. En albert zoer mocht bij ons ook niet meer meedoen aan de drentse kampioenschappen. Hoe ka dat dan?? Wie weet hoe dat zit??
[/quote]

Christa Laarakkers heeft ook een rubriek gejureerd, gisteren. Ik geloof de M2? Was dus niet alleen maar met haar leerlingen bezig Knipoog
[/quote]

Ja Christa Laarakkers zat bij het M2 te jureren.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 22:00

Het is wel zo geweest dat je geen EK YR mocht rijden als je eenmaal bij de Senioren GP reed. Dat heeft Thamar dus wel gedaan vorig jaar (wederom CHIO Rdam). Er zijn toen reglementen aangepast (ik denk door de FEI) waardoor dit weer wel een mogelijkheid werd.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 11:13

Hmmm, ben zeker geen voorstander om deze jonge paarden te laten starten in zo'n hoge klasse en al helemaal geen kampioenschappen. Laatste omdat je toch vanuit kan gaan dat er serieus wordt getrained om het paard goed voor de dag te laten komen op een kampioenschap.

Ik heb begrepen dat in Duitsland wel verschillende kampioenschappen zijn, een voor de amateur en een voor de proff. Misschien moeten ze in Nederland dat ook eens overwegen. Wel een extra administratie erbij, maar wel zo eerlijk voor de basis ruiters en daar zijn tenslotte veel meer van dan profs.

Trouwens wel vreemd dat stal Hexagon elk jaar weer met die vreselijk jonge paarden op de proppen komen om in de kijker te rijden. Zal wel aan hun systeem liggen dat ze zo vroeg worden klaar gestoomd. Paarden trainen op jonge leeftijd kan zeker geen kwaad, maar elk jaar met een 5 jarige in de Z kampioenschappen komen?? Wat blijft er eigenlijk over van die paarden? Die rijden met 8 al GP. Iemand enig idee of die paarden op 10 al verrot zijn? Kans lijkt mij wel erg groot.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 11:16

Ik ben dat zeker met je eens Eleonoor. Wellicht dat ze het fysiek wel aankunnen, maar mentaal zal dit uiteindelijk toch wel zijn problemen geven. Lijkt me tenminste. Ik ken hun systeem niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 11:18

Tineke Bartels zei ooit (volgens mij bij de olympische spelen in Sydney) dat de paarden die GP lopen minimaal 9 jaar zijn voor ze het lichamelijk en geestelijk allemaal kunnen klaarspelen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 11:20

Nou, ik ken hun systeem ook niet. Wel eens het losrijden van zoon en Thamar gezien onder begeleiding van pa, maar was daarvan niet echt van gesjarmeerd. Zweep erop, veel spanning opwekken waardoor de paarden lekker gaan knallen door de baan. Eigenlijk deden ze meer dat, dan dat ik de paarden nog ontspannen heb zien lopen. Daar was ik dus niet zo blij mee.

Iemand op Bokt ervaring met hun methode?? En wat gebeurt er eigenlijk met al die paarden die ze zo snel hebben klaargestoomd, leven die nog wel, en hoe zijn de benen of het karakter geworden??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 11:25

Jeetje wat een commentaar op Thamar, ik heb haar ook zien losrijden een aantal maal en niks geen rare dingen gezien hoor Maar ik weet idd niet hoe ze thuis trainen, ik neem aan dat ze toch wel weten hoe en waar ze mee bezig zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 11:28

Ze zullen best fijn met die dieren omgaan. Wel vind ik ROemanda helemaal niets, qua beweging, qua type.............zou dr niet opstal willen hebben. Afgelopen winter heb ik gekeken bij de kampioenschappen en toen deed ze mee in het Z1. Ze werd bijzonder hoog gewaardeerd, terwijl ik zelf een aantal andere veel beter vond.

Toch zag ik laurens laatst op de pavocup rijden, en was nou niet positief onder de indruk van zijn rijderij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 11:31

Thamar maakte ook wat foutjes in haar kür zaterdag, toch sprong ze er voor mij wel uit als de beste. Ik persoonlijk vind het wel een talent! En Roumanda, tja Pipo, ik heb dan wel niet zoveel verstand van de fokkerij als jij, maar het dier spreekt mij wel aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 11:34

Picasso schreef:
Thamar maakte ook wat foutjes in haar kür zaterdag, toch sprong ze er voor mij wel uit als de beste. Ik persoonlijk vind het wel een talent! En Roumanda, tja Pipo, ik heb dan wel niet zoveel verstand van de fokkerij als jij, maar het dier spreekt mij wel aan.


denk dat dat niet met verstand te maken heeft picasso. Meer met smaak!!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 11:47

Ik verkondig het al een tijdje wanneer Roumanda als stokpaardje voor Rubiquil gebruikt wordt, ik vind er geen kraak of smaak aan.

(Ik heb Laurens nu een aantal keer zien rijden bij ZZGP wedstrijden en ook bij de Pavo, ik vind dat er veel spanning wordt opgewekt, mijn stijl is het niet.)