Diep lopen in de proef, discussie....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Diep lopen in de proef, discussie....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-03 18:16

Scum schreef:
Ook reken ik het soms wat strenger aan als een paard erg diep loopt. In de L hoeft een paard echt niet per se heel opgericht te lopen, maar hij mag niet te lang worden.


Hier quote ik een jurylid uit het topic over wat de verwachtingen zijn in de L1 tenopzichte van de B.

Ik kan me eraan ergeren op concours dat veel jury´s dit diep lopen zo dramatisch afstraffen. Dan zie je dat een combinatie wint die strak is in de rug, totaal geen souplesse, afdruk of schwung vertoont maar braaf zo´n proefje rondstuurt met de neus op de loodlijn omdat ze hem toch niet ronder krijgt oftewel dit paard geeft gewoon niet na.
En een nog wat jong dier die met veel impuls, souplesse en elasticiteit een B proef loopt en wat achter de loodlijn gaat krijgt 140 punten!!

Gaat het er niet om of de combinatie klaar is voor de volgende klasse? Wie denk je van bovenstaande dat meer toekomst heeft?

Ik weet dat in de FEI regelmenten staat dat de neus op of voor de loodlijn moet zijn maar jongens, het is B of L!! Kijk eens op tv naar de Olympische Spelen, daar wordt het diep gaan op het allerhoogste nivo nog minder afgestraft dan in een landelijke B of L.....

Ik ben het ermee eens dat het paard de hand voorwaarts-neerwaarts op moet zoeken maar een paard kan ook de hand opzoeken en een mooie verbinding geven als het iets diep gaat. Maar andersom komt helaas veel vaker voor en dat krijgt wel punten namelijk het paard wat net op de llodlijn loopt maar totaal niet nageeflijk is en zodra er hals strekken gevraagd wordt, de neus naar beneden stort en gaat stofzuigen (op de voorhand, maar daar wordt niet naar gekeken), dus een 8!!

Wat vinden jullie ervan? Wel eens zoiets meegemaakt op concours? En de juryleden? Waarom zo blind staren op dat lineaaltjeswerk in de B en L???

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 18:50

Ik heb het hier toevallig laatst ook met mijn instructrice over gehad. Zij is ook jury en rijd zelf natuurlijk wedstrijden.

Zij is net als ik van mening dat zeker in een B of L proef een paard wel wat dieper (natuurlijk niet heel erg) mag lopen. Als het paard verder wel rechtgericht, ontspannen enz is.
Zij ziet ze ook liever zo dan opgericht en dan soms zelfs tegen de hand.

Het probleem waar ik dan tegenaan loop, tot hoever? Wat is een beetje te diep en wanneer gaat het te ver? Dit is meestal zo moeilijk te bepalen.

Ik weet wel dat dit heel juryafhankelijk is. De een straft dit heel erg af en de ander minder. Eigenlijk zouden er dus wat duidelijkere regels over moeten komen.

Verder is het mij ook opgevallen dat in de Grand Prix het nog wel een voorkomt. En als je ziet wat die mensen voor percentages rijden Bloos! ...ik geloof niet dat daar een punt bij ieder onderdeel er een punt af is gegaan.

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 19:25

Ik heb het ook al erg vaak gehad, vaak reed ik dan nog net wel een puntje, maar veel commentaar op m'n protocol. Een jury vertelde mij zelfs dat ik nooit meer met slof mocht rijden, en ik heb niet eens zo'n ding.. Maar in ieder geval ben ik het er wel mee eens dat te diep te diep is, en niet anders. Als er in de reglementen staat dat het niet mag, dan mag het niet. Ben dus hard bezig met het aanmeten van een wedstrijdhouding.
Ik ben alleen nog niet zo ver dat ik hem met de neus voor de loodlijn echt lekker kan laten lopen. Denk ook niet dat het me al lukt een eel proefje zo rond te sturen. We zullen wel zien 21 september, wat het wordt!

Ehmja??

Annash
Blogger

Berichten: 26463
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 20:03

ik vind zelf eigenlijk ook wel *ben geen jury hoor* dat je een paard/pony in de B en L best wat dieper in mag stellen. Ikdoe dit zelf ook altijd, vooral met losrijden met de koffievos, anders laat hij zijn rug niet los, waardoor ik niet fatsoenlijk stelling en buiging heb.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 20:07

Ik vind dat er verder gekeken moet worden dan diep rijden.
Waarom is het paard te diep? Onttrekt het zich zo aan de hulpen en loopt het in een houding? Of loopt het paard goed door het lichaam heen met voldoende lengtebuiging, genoeg achterbeengebruik, impuls, ontspannen etc. etc.

Dat laatste mag van mij ongestraft blijven. Een opmerking dat iets minder diep rijden gewenst is vind ik prima. 1 punt van het 'rijden in het algemeen' eraf omdat het te diep is, prima.
Maar niet overal waar het paard te diep loopt -1.
Doe dat maar lekker bij paarden die met hun neus in de lucht lopen waar de ontspannenheid ver te zoeken is.

En ik heb het dan over de B en het L1. Daarna mag het strenger van mij!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 20:07

Ik vind ook dat ze best wat dieper mogen lopen, ik heb altijd geleerd dat als je ze net iets dieper traint dan "hoort" dat ze dan op concours precies goed lopen. Ik train mijn pony ook altijd laag en soepel door de rug.
Van juryleden krijg ik vaak toch geen hoogte, bij de ene mag het wel maar bij de ander weer niet.

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 20:21

Ik ben al blij als het me lukt!!! :p

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 22:17

ik wordt er ook altijd gigantisch op afgestrafd. of nou ja altijd. ik heb een paard wat vrij naar voren gebouwd is dus dan wordt het al automatisch dat die iets dieper gaat. in de galop is het nog het ergst. hij kan nog zo'n fijn een proef lekker nageven en daarbij iets te diep, dan krijg ik nog geen 150 punten. maar als die sterk wordt en af en toe van de hand af komt in de overgangen krijg ik 163 punten omdat die dan over het algemeen meer aan de loodlijn loopt. ik hecht zelf veel meer waarde aan dat die zijn proef fijn ontspannen loopt en dan af en toe te diep komt, in de galop het ergst. tuurlijk het moet en hoort eigenlijk ook niet, maar hij is nog vrij jong en behoorlijk groen dus ik neme het hem niet kwalijk, jammer dat de juryleden dat wel doen. dit is voor mij al wel een reden dat ik nu minder start. ben nu heel erg aan het trainen om hem aan de loodlijn te krijgen en dan start ik hem pas weer.

Love the life that you live, live the life that you love

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 22:21

Kijk als een paard in een proef echt verschrikkelijk te diep loopt. Dan mag je er van mij wel op ieder punt op afgestraft worden.
Maar als het paard verder goed loopt (wat kleintje ook beschrijft) en het hoogste punt zit net bij de manenkam, dan hoef je toch naar mijn mening niet heel erg afgestraft te worden op B/L niveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 22:33

Mijn oude ponyclubinstructeur (zelf ook jury op dat niveau) riep al voor de hype & heibel rond het diep rijden:
"te diep is een rijtechnisch probleem dus dat kun je oplossen, tegen de hand is gewoon ongehoorzaamheid.

Ik kan me daar ergens wel in vinden. Let wel, op dat niveau!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 22:53

Je moet klaar zijn voor de volgende klasse,en een paard dat mooi ontspannen door de rug loopt, is beter dan zo'n hoog opgericht, gespannen paard.
Maar ja, wie ben ik?:)

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 09:21

Volgens mij is het probleem dat te diep vaak gepaard gaat met op de voorhand en dat is ook in de Be n de L1 geen gewenste situatie...

Live is what happens to you while you're busy making plans....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:14

Daar heb ik hier op bokt al vaker discussies over gehad.

Zonder discussie hoort een netjes opgericht paard voorop te staan (ff niet over het rijden van de proef te hebben Lachen )

Ik zie in de B en L ook liever een paard dat over de rug loopt, maar net dat beetje achter de loodlijn, maar wel ontspannen is. En mooi van achter naar voren is gereden.

Dan dat paard wat in front getrokken is en de rug daardoor weg duwt.

Ik weet dat je voor de LL moet rijden op wedstrijd, toch ga ik voor de rust en de harmonie.
Vanuit ontspanning kan uiteindelijk alles gevraagd worden, zonder blessures te kweken.

Helaas zie je in de B en L vaak fronttrekkers voorop staan.
En imo heeft dat niks met paardrijden te maken en vraag me op dat moment af wat een jury er dan wel inziet en wat zijn ervaringen in paardenland zijn.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 11:23

Ik ben zelf jury en ben op dit moment net met een 4 jarige L1 gestart (ben dus de B net uit). En weet dus uit eigen ervaring wat jullie bedoelen.
Ook ik rij het paard zoveel mogelijk over de rug dus te diep, ik probeer de ontspanning te bewaren of bij verlies weer te herstellen. De meeste juryleden kunnen die waarderen (punten tussen de 156 en 168) volgens mijn mening zoals het hoort. In het L1 heb ik dit doorgezet (paard is nog erg jong maar ik moest over en wil toch met enige regelmaat wedstrijden rijden voor de oefening) met de 1e 2 proeven meteen winst 156 - 160.
Afgelopen weekend wederom in het L1 gestart, maar het wou met losrijden al niet lukken, hij bleef gespannen en wou niet lekker over de rug komen kortom liep constant op de voorhand, had 152 punten met overal als commentaar paard loopt te diep, en daar zit nu het probleem hij loopt niet te diep, hij loopt op de voorhand.
Er zijn foto's gemaakt die ik op de wedstrijd op een pc scherm kon bekijken en echt de achterhand was ca. 15 cm hoger dan zijn schoft. Jammer dat deze jury vermoedelijk net als vele andere het verschil niet ziet tussen te diep en op de voorhand lopen.
Tussen de 2 proeven door even de boel proberen te herstellen en jawel hoor hij liep weer lekker ontspannen over de rug de tweede proef, wel wat achter de loodlijn maar niet meer op de voorhand, resultaat 160 punten maar ja dat was wel een andere jury.

Lang verhaal maar wat ik dus bedoel is dat er jury's bijzijn die het verschil niet zien of willen zien tussen een paard wat te veel op de voorhand loopt en een paard wat door de ontspanning etc. wat achter de loodlijn loopt.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

AnnemiekvM

Berichten: 8245
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:46

Als je pony te diep loopt (met zijn kin op zn borst) kan het best lastig zijn om het er weer uit te krijgen. Sommige paarden lopen dan erg op de voorhand. Misschien wordt het zwaar gerekend als een soort waarschuwing. Maar het ligt waarschijnlijk echt per jury hoe zwaar het gerekend wordt. Een paard die met zijn neus in de lucht loopt, krijgt waarschijnlijk ook een laag cijfer.

Beppies zegt:
Lang verhaal maar wat ik dus bedoel is dat er jury's bijzijn die het verschil niet zien of willen zien tussen een paard wat te veel op de voorhand loopt en een paard wat door de ontspanning etc. wat achter de loodlijn loopt.

Daar sluit ik mij dan maar bij aan.
_________________

Voor altijd in m'n hart, Tommie

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:47

er is inderdaad verschil tussen op de voorhand lopen en gewoon ontspannen diep lopen. maar vaak ziet men het verschil niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:50

Citaat:
Als je pony te diep loopt (met zijn kin op zn borst)

maar dat vind ik dus in de preof altijd fout.
een beetje achter de ll of kin op de borst vind ik heel wat anders.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:53

Suzanne F. schreef:
Ik weet dat in de FEI regelmenten staat dat de neus op of voor de loodlijn moet zijn maar jongens, het is B of L!! Kijk eens op tv naar de Olympische Spelen, daar wordt het diep gaan op het allerhoogste nivo nog minder afgestraft dan in een landelijke B of L.....


Ik ben het helemaal met je eens, dat liniaaltjeswerk in de B! Alsof het het allerbelangrijkst is dat je paard in de houding loopt, de rest lijkt niet of nauwelijks te tellen.
Dit strookt ook totaal niet met wat er in het boekje staat over de B; dat de B voor beginners staat en niet voor Beste van de Beste, en dat, als je paard meestal in de goede galop aanspringt thuis, je een B proef wel kan beginnen... Dan vind ik dat ze dit ook aan moeten passen!

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

kara
Berichten: 973
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 14:17

Ik heb het nog sterker meegemaakt.

Ik had fijn gereden in mn proef Z1. Hij was alleen inderdaad eventjes te diep geweest, in galop. Maar later was dit weer keurig verhlopen en netjes bovenin.
Word ik bij de jury geroepen dat het paard constant de diep liep en dat ik dat niet kan verhelpen. Maar was me naar mijn gevoel dus wel gelukt. Gaat hij me zeggen dat hij liever een paard ziet dat tegen de hand loopt en zn rug wegdrukt dan een paard dat diep loopt.

Nou dat vind ik wel heel tegen strijdig.

Maar ik had later, 1 week later weer wedstrijd, toevallig zelfde jury. En ik krijg mn paard er niet doorheen, liep er maar tegenaan te duwen en te trekken, van het achterbeen af, hangend in mijn handen. Staat er op het protocol een voorbeeld zoals het paard van de hand af liep. Eindresultaat 200punten.....

Nou dan je je toch af van wat willen ze nou zien, als ik moet gaan trainen voor wat een jury wil zien in een proef dan kan ik wekelijks anders gaan rijden en gaat mn paard keihard van me af.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 14:20

runningkawa schreef:
Citaat:
Als je pony te diep loopt (met zijn kin op zn borst)

maar dat vind ik dus in de preof altijd fout.
een beetje achter de ll of kin op de borst vind ik heel wat anders.


Idd, ik heb het hier niet over zo diep 'kin op de borst' ik heb het over paarden waarbij het hoogste punt bij de manenkam zit.

Even voor de duidelijkheid Knipoog
Kin op de borst is veel te diep en mag naar mijn mening ook in een B proef niet.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 17:28

Ik vind te diep lopen ook fout, meestal loopt zo'n paard ook op de voorhand. Achter de loodlijn lopen straf ik altijd af. Natuurlijk hoeft een B paard niet de oprichting te hebben van een Z paard, maar daar zit een middenweg tussen.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 17:28

Straf je een weggedrukte rug dan ook weg?
of trek ruiters?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 18:03

Ik zie zelf liever een harmonieus lopend paard dat net achter de LL loopt dan een paard dat zijn rug niet gebruikt en op of voor de LL loopt. Maar de regel is dat je paard op of voor de LL hoort te lopen. En als je besluit wedstrijden te rijden weet je dat dat het criterium is. Als je je daar niet in kunt vinden moet je geen wedstrijden gaan rijden.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 18:18

runningkawa schreef:
Straf je een weggedrukte rug dan ook weg?
of trek ruiters?


Ja natuurlijk. Een paard moet netjes in balans op z'n eigen benen lopen. Zelf z'n hoofd dragen en niet op de kop lopen. Natuurlijk mag een jong paard wel eens een foutje maken. Geruk en gepluk hoort in de dressuurring zeker niet thuis!

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-03 19:51

Het punt is dat je dat rukken en plukken niet ziet in de ring. Ik doel op de paarden die hun hoofd doodstil houden en een ruitertje die er keurig op zit. Maar er wordt niet gezien dat dat paard totaal niet nageeft en dat die ruiter 100 kilo in de handen heeft.

Trouwens diep rijden heeft niks te maken met op de voorhand lopen. Ik zie meer paarden op concours die op de voorhand lopen terwijl ze de neus voor of op de loodlijn hebben dan paarden die te diep gaan en op de voorhand. Meestal lopen die paarden keurig in balans en los door het lijf.

Ik ben weleens geschrokken toen ik een jruylid zelf zag rijden. Ik dacht echt: Djiezus en dat moet mijn Z proef beoordelen?? De jury had echt het gevoel van een keukentafel. Hoe kan iemand die zelf niet het gevoel van een goedgaand paard kent, een fijn gereden paard herkennen in de ring?? Niet door een lineaaltje langs zijn neus te leggen...

Trouwens, hier een voorbeeld van diep zonder op de voorhand te gaan. Ik weet dat er geen of weinig Anky´s in de B rijden maar diep is niet altijd op de voorhand:

Afbeelding

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers