Vergeten te rijden: 'dichtklappen'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MeFlower

Vergeten te rijden: 'dichtklappen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 12:46

Beste mensen,
Jullie kennen het vast: thuis gaat het zo goed en op wedstrijd (bijna) altijd minder.
Dit is bij mij zo en dit is helemaal mijn eigen 'schuld' en niet die van het brave paard.
Dus het paard is superbraaf. Wat gebeurt er: doordat ik het te goed wil doen klap ik dicht.
Zowel in het losrijden al als tijdens de proef. Dit is jammer, want hierdoor ga ik rommelig rijden.
Ik heb m'n hoofd er niet genoeg bij en rijd soms zelfs een verkeerde kant op (bijna black-out gevoel).
Het lijkt dus sterk op faalangst. Ik heb dit altijd al gehad en nu (M1 niveau) heb ik het nog steeds.
Ik heb wel eens een oxazepam genomen :o oeps....maar dat hielp wel iets. Toch reed ik veel te voorzichtig en daardoor ging er vanalles mis. Ik mis net dat soepele dragen van m'n paard, die lekkere swing zegmaar, en ik maak onnodige fouten (slordigheids-).

Vorige week tijdens een onderlinge had ik 192. Ik wist dat het niet meetelde en was minder gespannen daardoor.
Gister had ik mijn eerste outdoor M1. Ik had 170 (pff...) en 175 (177 - 2 door verkeerd gereden ;) ).
Ik ben blij dat ik in ieder geval geen hyperventilatie had tijdens de proef (na de proef wel even wat hartkloppingen).
Ik heb heel lang geen wedstrijden gereden hierdoor. Nu wil ik vaker gaan, zodat ik minder zenuwachtig ben.
Misschien goed om te zeggen dat ik geloof in 'hooggevoeligheid' en dit zeer sterk herken bij mezelf.
(Hierdoor vind ik het erg moeilijk om dingen uit te voeren als andere mensen naar me kijken).

Mijn vraag: heeft iemand tips om meer te durven rijden? Herkennen jullie dat je ineens heel voorzichtig gaat doen als je de ring in komt (of tijdens losrijden zoals bij mij ook al)?

Ik denk dat ik moet zitten, zitten zitten...laag ademen, concentreren en rust, rust rust. Mijn proefjes gaan te gehaast.

Wie heeft raad?

_aussi

Re: Vergeten te rijden: 'dichtklappen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:52

Ik ken je gevoel echt precies! Ik scoor ook altijd veel lager omdat ik bang ben! Ik rij ook geen officiele wedstrijden maar wel onderling. Zelfs dan heb ik het al. Of ik een tip heb. Ik denk dat het werken is aan je zelf vertrouwen. Al heb je dat niet 123 gedaan. Heb je wel eens iets van een natuurlijke rustgever geprobeerd? Zoals valeriaan? Een banaan schijnt ook te helpen. Ook voor je paard. Alleen die van mij lust het niet. :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:52

Misschien is het een idee om er niet zo zwaarwegend over te denken. Het is maar een proefje, er zijn tigduizend wedstrijdjes die je nog kan rijden, en er kan er maar één 1e worden.

(Sprak de ruiter die de schurft heeft aan wedstrijden en ze nooit rijdt).

Omgaan met faalangst is volgens mij vooral accepteren dat het niet altijd perfect kan, en dat fouten maken niet erg is, zolang je er maar van leert.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:56

Ik denk dat je je heel erg moet gaan concentreren op het rijden,ik ben ook altijd erg zenuwachtig maar zodra ik op het paard stap is het over.{op belangrijke wedstrijden na,dan rijd ik ook gerust verkeerd}

Maar wat bij mij helpt is om me tijdens het losrijden erg te concentreren op hoe mijn paard moet lopen.Dus echt stap voor stap losrijden,en daarna in de proef echt onderdeel voor onderdeel te rijden.Dus als je de ring in rijdt ga je niet zitten nadenken,maar rijd je brutaal rond.Zet je je paard nog eens goed aan de hulpen en dan concentreer je je op het kaarsrecht binnenrijden en vierkant halthouden op de ac-lijn.Vandaar weer naar het volgende onderdeel,etc etc.

En kilometers gaan maken,niet te zwaar aan tillen idd.De jury is je na een dag vaak alweer vergeten net als alle andere toeschouwers dus het maakt niet uit wat je doet.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 12:57

_brunette schreef:
Een banaan schijnt ook te helpen. Ook voor je paard. Alleen die van mij lust het niet. :)

Haha, ik denk niet dat het paard (niet mijn paard) dit lust, want ze lust zelfs geen wortels :(:) .
Valeriaan werkt te weinig (heb ik ook in huis), dus ik heb wel eens een zwaarder middel genomen...schaam schaam. Dat helpt me wel hoor. Maar nog niet genoeg dus.
En ja, het is werken aan zelfvertrouwen. Ik probeer wel eens te bedenken wat ik precies denk tijdens het rijden. Ik denk dat het helaas is: oh help dit stukje wordt moeilijk, dit gaat fout, ik kan het niet meer, enz. Deze gedachten omzetten lukt inderdaad niet 1,2,3.....

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 12:59

Elisa2 schreef:
Ik denk dat je je heel erg moet gaan concentreren op het rijden,ik ben ook altijd erg zenuwachtig maar zodra ik op het paard stap is het over.{op belangrijke wedstrijden na,dan rijd ik ook gerust verkeerd}

Helemaal goed advies denk ik. Concentreren helpt idd. Ik had pas een onderlinge uit mijn hoofd gereden en ik had dus 192. Maar op een officiele wedstrijd ben ik zo gespannen dat ik zelfs de verkeerde kant op rijd als ik voorgelezen word....Eigenlijk best wel om te lachten _O- . Je kunt ook faalangst hebben in een vorm zodat je je proef gaat afraffelen. Daar heb ik ook wel last van.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:00

veel wedstrijdkilometers maken en slechts kleine "doelen" stellen.
iets rustgevends kan ondersteunend werken...
Mijn vriendin heeft er ook erg veel last van, die werd soms zelfs bijna purper op haar paard eenmaal ze de ring in ging. Die heeft ook al vanalles geprobeerd, van Bach Rescue, Sedinal, tot echt "kalmeerpillen" door de huisarts voorgeschreven... Nu gaat het stilaan wat beter, mede doordat haar paard "rustiger" en stabieler begint te worden in zijn hoofd.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 13:01

[quote="Snadrem"]Misschien is het een idee om er niet zo zwaarwegend over te denken. Het is maar een proefje, er zijn tigduizend wedstrijdjes die je nog kan rijden, en er kan er maar één 1e worden.

(Sprak de ruiter die de schurft heeft aan wedstrijden en ze nooit rijdt). quote]

Haha, nou ik heb ze dus ook een hele tijd niet gereden, maar wil toch graag officieel M1 worden met het paard.
En ik heb veel vrije tijd nu dus tja, toch maar weer opgegeven.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:01

Elisa2 schreef:
En kilometers gaan maken,niet te zwaar aan tillen idd.De jury is je na een dag vaak alweer vergeten net als alle andere toeschouwers dus het maakt niet uit wat je doet.

Ja, precies. Ik herinner me nog maar 1 wedstrijdruiter en die blijft me ook altijd bij :') Er was bij onze stal een gecombineerde wedstrijd en je zag de meest foute setjes voorbij komen. Zo ook een bruin paard geheel in het knalgeel, net als de ruiter. Maar niet alleen daardoor bleef ze me bij, later ging haar paard er vandoor toen ze er af was gestapt/ gevallen (heb ik dan even gemist) en galoppeerde geeltje triomfantelijk over het veld met de gele ruiter er achteraan, schreeuwend "PEEEETEEEEEER!!! HIER!! PEEEEETEEER!".

Peter het gele paard. Die vergeten we nooit meer :') Maar dat had dus niks met zijn proefje te maken :+

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 13:02

petitparis schreef:
veel wedstrijdkilometers maken en slechts kleine "doelen" stellen.
iets rustgevends kan ondersteunend werken...
Mijn vriendin heeft er ook erg veel last van, die werd soms zelfs bijna purper op haar paard eenmaal ze de ring in ging. Die heeft ook al vanalles geprobeerd, van Bach Rescue, Sedinal, tot echt "kalmeerpillen" door de huisarts voorgeschreven... Nu gaat het stilaan wat beter, mede doordat haar paard "rustiger" en stabieler begint te worden in zijn hoofd.

Ja die kalmeringstabletjes heb ik dus ook :oo en daar heb ik veel baat bij. Maar ik ga ze niet standaard gebruiken.
En kleine doelen, dat is ook een hele goede :D . Welk doel zal ik stellen voor de volgende keer? Rustig rijden en de oefeningen afmaken? Of is dat alweer een te groot doel?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:06

pff moeilijk te zeggen, bv goed blijven ademen is er al een :D
durven rondkijken (ik vergeet van de stres goed naar de letter te kijken waardoor ik volledig voorover duikel en "te laat" begin aan figuren)
...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:08

Concentreer je op het zo netjes mogelijk rijden van je oefeningen,dat is genoeg lijkt me.En geloof me..de verkeerde kant op rijden lukt mij ook nog steeds erg vaak.En ik heb al ontelbaar veel proefjes gereden..

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:09

Het is toch maar een wedstrijd? Mijn mama noemt het altijd leergeld. Waar je eindigt? Who Cares, zolang jij er een goed gevoel bij hebt.
Het is voor jezelf dat je die wedstrijden rijdt, niet omdat het moet van een ander, of omdat je je moet bewijzen voor piet snot.

Mijn vriendin met stress neemt altijd bagbloessem ;)
Je mag altijd een beetje stress aan mij geven voor dressuur? Met het springen heb ik het zelfde voor als jij.. Soms denk ik dat je mijn hart ziet kloppen door mijn protector door..
Het is de laatste tijd gebeterd, omdat mijn huidige paard wel alles springt en "gemakkelijker" is in het parcours, maar de stress van weigeren zit er nog altijd in.

Een goede diepe zucht doet zoveel goed en ach het is maar een wedstrijd, ik hoef niet de beste te zijn voor een ander, maar voor mezelf. En gelukkig heb ik geen meetpaal waarop ik mij kan basseren, waardoor ik altijd "goed" ben.

En thuis mag je absoluut niet vergelijken met op wedstrijd, dat is de doodsteek.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 13:11

SheeNegro: bedankt voor je reactie. En natuurlijk is het maar een wedstrijd, dat weet ik ook. Maar ik ben toch gespannen.

En waarom mag je thuis niet vergelijken met op wedstrijd?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:13

gewoon gaan zitten verstand op 0 en gasgeven. Dan gaat er maar iets fout, maar zo beetje hobbelen is al helemaal niks ;).

roxiie

Ik heb er ook last van, thuis en met inrijden gaan het gewoon goed. Maar zodra ik de baan in ga, gaat het mis. Door mijn spanning begint ponylief te 'rennen' en daardoor kan ik de figuren niet netjes meer rijden, ook laat ik haar soms verkeerd aanspringen, terwijl dat de afgelopen 10 jaar thuis nog niet een x aan de orde is geweest :=
Ik vergeet gewoon te rijden en ben alleen maar bezig met 'hoe zorg ik er voor dat ie niet nog harder gaat en dat ik d'r binnen de bordjes/hekjes hou..", groot deel zal al opgelost zijn als ik gewoon net als thuis en bij het inrijden, ga RIJDEN, want ik lift nu gewoon mee op de rug van ponybeest :')

Princesj

Vertrouwen hebben in je eigen kunnen en het kunnen van je paard (vooral dat laatste). Als je weet wat je aan hem hebt, kun je daar tijdens de proef op vertrouwen. Merk je dat er teveel onderdelen zijn waarbij je echt er heel erg aan moet rijden, zou ik hem nog een tijdje thuishouden, voor je eigen, maar ook voor zijn plezier.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 13:20

Roxiie: ja ik herken dat ook heel erg. Ik sprong gister ook verkeerd aan op de X terwijl ik thuis vanuit stap al in contragalop kan aanspringen. Op wedstrijd lukt het me nog niet eens vanuit draf hahahaha ....... ik kan er ook wel om lachen. En ik ben ook heeeeeeel erg bezig met die hekjes: als ik d'r maar binnen houd! Ik ga ook meer tussen de bordjes oefenen, want ineens tussen de bordjes is niks.

Prinsesj: Ja is ook een goede. Als ik denk: we kunnen het! gaat het goed. :)
En ik blijf niet meer thuis, want we rijden thuis al moeilijkere lijnen en oefeningen dan in de M1 op wedstrijd, dus ze moet het gemakkelijk kunnen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:22

Dit klinkt heel bekend. :o Ik heb hetzelfde probleem, maar bij mij wordt het nu beter door inderdaad gewoon veel ervaring op te doen. Hoe meer je het doet, hoe gewoner het wordt.

Daarnaast helpt het om een vriendin mee te nemen die je de broodnodige skup onder je reet kan geven. Bij mij helpt het heel erg als iemand mij wat tips hier en daar geeft, zodat ik zelf bij de les blijf. En mijn voorlezer geeft me standaard nog even een schop onder de hol dat ik moet gaan rijden vlak voor ik m'n proef in ga. Ik ben nu inmiddels zo ver dat ik "normaal" kan inrijden, ergens halverwege m'n proef bedenk waar ik mee bezig ben en dan begin te rijden. We zijn er dus nog lang niet, maar we zijn al een stuk verder dan in het begin. :D

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:23

Probeer je eens als doel te stellen: lol hebben in het wedstrijdrijden! Gewoon lekker een stukje rijden. Je bent een dagje lekker weg met je paard, je gaat lekker wat oefeningetjes doen, en toevallig zit er ook een jury te kijken. De komende paar wedstrijden geen doelen stellen die iets met presteren of winnen te maken hebben, dan blijft de spanning. Je gaat plezier hebben in het proeven rijden, en je doet het altijd goed. Zo lang je maar lol hebt. En rijd je de verkeerde kant op? Dan heeft de jury ook weer wat te lachen. Eerst leren ontspannen, en dan komen die punten vanzelf wel weer.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 13:27

pairadice schreef:
Probeer je eens als doel te stellen: lol hebben in het wedstrijdrijden! Gewoon lekker een stukje rijden. Je bent een dagje lekker weg met je paard, je gaat lekker wat oefeningetjes doen, en toevallig zit er ook een jury te kijken. De komende paar wedstrijden geen doelen stellen die iets met presteren of winnen te maken hebben, dan blijft de spanning. Je gaat plezier hebben in het proeven rijden, en je doet het altijd goed. Zo lang je maar lol hebt. En rijd je de verkeerde kant op? Dan heeft de jury ook weer wat te lachen. Eerst leren ontspannen, en dan komen die punten vanzelf wel weer.

Haha, ja leuk :D. Ik krijg het wel steeds meer onder de knie hoor, het plezier. In de B reed ik alsof ik een Grand Prix proef moest rijden := _O- 8)7 , in de L ging het zo goed dat ik van mezelf moest winnen |o en nu in de M krijg ik pas door dat gaat om de 'happy atlete' *\o/* .
En ik ben er ook al achter (nu al? hahaha :):) ) dat de jury me niet opeet.
Inderdaad: met deze instelling (die jij hierboven beschrijft) ga ik op naar de volgende.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:44

Heb je les van een instructeur die je vertrouwen geeft?
Vraag of die naar het wedstrijdterrein komt en rij samen los, zodat je daar al meer aan rijden toekomt en vraag of degene ook de proef voor leest zodat je een beetje in dezelfde mood blijft :)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:48

haptoherapie dat helpt! Ik heb het zelf namelijk ook, en heb ook nog eens een paard met faalangst :Y)
Maar bij haptonomie leer je de kleinste tekenen van spanning bij je zelf te voelen en hoe je het kan af laten vloeien en weer rustig wordt. Heeft mij veel goed gedaan.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:55

Ook ik herken het.

Wat mij geholpen heeft zijn twee dingen.
Realistische en haalbare doelen stellen. Een doel mag dus nooit een score op een plaats zijn, maar moet een verbeterpunt zijn.
Mijn doelen waren bijvoorbeeld: Niet steeds blijven drijven. Stiller zitten. Maar het kan ook zijn extra aandacht besteden aan (vul maar in, wat je in de training hebt geoefend) Inzet appuyementen, of de middendraf er extra uitrijden. Kortom zoek haalbare dingen waaraan je ook echt tijdens je proef kunt werken. Van daaruit kan je steeds een stap verder.

Het tweede wat mij hielp was het uitschrijven van de proef. Ik schreef dan per onderdeel op een blaadje bv binnenkomen: rechtuit met impuls binnenrijden, op twee teugels, ondersteunen in de overgang, gesloten halthouden. Wegdraven: actief en recht, niet blijven drijven, kijken waar je heen gaat. Op die manier schreef ik dan de hele proef uit met de specifieke dingen waarop ik moest letten. Dit las ik gedurende de week een aantal keer door, en op die manier was ik tijdens de wedstrijd veel meer gefoccussed op mijn proefje in plaats van op mijn zenuwen. En bleef ik dus veel meer rijden...

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:00

Wat ook goed kan helpen is om je tijdens de voorbereiding, 3 weken van te voren, een week, een dag, etc. wat je zelf prettig vind, alleen positief te denken en je negatieve gedachten aan de kant te zetten. Dus bv, ik kan mezelf concentreren, en probeer het ook voor je te zien (jezelf geconcentreerd te zien rijden). Of, mijn paard is rustig en kalm. (en dus niet, mijn paard gaat niet schrikken, -> omzetten in het positieve) Als je jezelf elke x toespreekt en hierin oefent, kun je daar veel baat bij hebben. Ook tijdens het rijden zelf. :)