Jullie kennen het vast: thuis gaat het zo goed en op wedstrijd (bijna) altijd minder.
Dit is bij mij zo en dit is helemaal mijn eigen 'schuld' en niet die van het brave paard.
Dus het paard is superbraaf. Wat gebeurt er: doordat ik het te goed wil doen klap ik dicht.
Zowel in het losrijden al als tijdens de proef. Dit is jammer, want hierdoor ga ik rommelig rijden.
Ik heb m'n hoofd er niet genoeg bij en rijd soms zelfs een verkeerde kant op (bijna black-out gevoel).
Het lijkt dus sterk op faalangst. Ik heb dit altijd al gehad en nu (M1 niveau) heb ik het nog steeds.
Ik heb wel eens een oxazepam genomen

Vorige week tijdens een onderlinge had ik 192. Ik wist dat het niet meetelde en was minder gespannen daardoor.
Gister had ik mijn eerste outdoor M1. Ik had 170 (pff...) en 175 (177 - 2 door verkeerd gereden

Ik ben blij dat ik in ieder geval geen hyperventilatie had tijdens de proef (na de proef wel even wat hartkloppingen).
Ik heb heel lang geen wedstrijden gereden hierdoor. Nu wil ik vaker gaan, zodat ik minder zenuwachtig ben.
Misschien goed om te zeggen dat ik geloof in 'hooggevoeligheid' en dit zeer sterk herken bij mezelf.
(Hierdoor vind ik het erg moeilijk om dingen uit te voeren als andere mensen naar me kijken).
Mijn vraag: heeft iemand tips om meer te durven rijden? Herkennen jullie dat je ineens heel voorzichtig gaat doen als je de ring in komt (of tijdens losrijden zoals bij mij ook al)?
Ik denk dat ik moet zitten, zitten zitten...laag ademen, concentreren en rust, rust rust. Mijn proefjes gaan te gehaast.
Wie heeft raad?