Diep lopen in de proef, discussie....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 21:00

ik heb er de laatst tijd last van.
Mijn paard loopt goed over de rug niet op de voorhand maar zo nu en dan wel te diep.
En dat kost punten.
In de ene proef 168 en in een ander proef 150
Bij de ene jury gewaardeer bij een andre afgestrafd.
Mag nu over naar de M1 maar durf het gewoon niet aan.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 21:07

Ik heb zelf een 5 jarige Jazz die ook lang te diep en daarbij ook op de voorhand liep. Dat koste mij ook steeds veel punten. Sinds ik hem beter aan het lopen heb zijn de punten ook omhoog gevlogen. We starten nog 1x L2 en moeten dan over naar het M.
De manier waarop Anky haar paarden rijdt, dat zullen weinigen haar na kunnen doen. Ik ben overigens geen fan van dat extreme laag en rond rijden.

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 21:35

Ik vind dat juist een goeie manier wat Anky doet Lachen Maar goed meningen verschillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 10:44

Suzanne F. schreef:
Het punt is dat je dat rukken en plukken niet ziet in de ring. Ik doel op de paarden die hun hoofd doodstil houden en een ruitertje die er keurig op zit. Maar er wordt niet gezien dat dat paard totaal niet nageeft en dat die ruiter 100 kilo in de handen heeft.

Dat klopt inderdaad. Maar vergeet niet dat je in de B-Z gewoon bezig bent met de amateur sport. Een ook de jury's zijn maar gewoon amateurs. Daar komt nog eens bij dat als je 50 jaar geleden ooit eens Z geweest bent, je nu nog volop kunt jureren wanneer je maar je jury diploma hebt gehaald. En ik meen dat er zelf bonden waren waarbij je als jury helemaal niet gereden hoefde te hebben.
Wat mijn opvalt is dat het niveau van de jongere jury-leden echt een stukje hoger ligt. Die kijken toch iets meer naar hoe het paard loopt dan dat er alleen gekeken wordt naar het correcte figuurzagen en het strak bovenin houden. Ik heb zelf in ieder geval heel slechte ervaringen met mannelijke juryleden van 60 jaar en ouder *LOL*

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 13:55

ik vind dat je in de L, vooral de L1 daar nog niet te streng op mag afrekenen als jurylid. ik vind iets te diep beter dan helemaal niet rond(beetje overdreven maar goed Lachen ) Mijn pony loopt ook graag op de voorkant en met halsstrekken duikt hij idd helemaal met zn hoofd naar de grond, ik heb er zelfs een keer een 9 voor gekregen. Dan rij ik nog wel geen L, maar t gaat om het idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 14:42

Citaat:
foto Anky

Afbeelding

Anky wordt er telkens weer bijgehaald met haar trainingsmethode.
Alleen... er werd hier gesproken over wedstrijden en niet over de training. Dus ik snap hier de logica niet van. Als we Anky dan toch als voorbeeld nemen; zij rijdt in de proeven niet zoals op deze foto.

AntoinetteJarig

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 17:37

CCCCorine schreef:
Citaat:
foto Anky



Anky wordt er telkens weer bijgehaald met haar trainingsmethode.
Alleen... er werd hier gesproken over wedstrijden en niet over de training. Dus ik snap hier de logica niet van. Als we Anky dan toch als voorbeeld nemen; zij rijdt in de proeven niet zoals op deze foto.


De reden dat deze foto erbij gehaald werd was omdat veel mensen zeiden dat paarden die ldr gereden worden op de voorhand lopen. Deze foto toont aan dat dit niet het geval hoeft te zijn.

Maar ja, wie van de basisruiters rijdt zoals Anky? Knipoog
Dus dit vind ik niet een hele juiste vergelijking.

Maar er is nooit beweerd dat Anky zo haar proef rijdt, de foto ging om het op de voorhand lopen.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 17:03

Dit zal altijd een discussie blijven vrees ik.
Ik vind het zelf veel fijner om te zien dat een paard lekker door zn lijf loopt en dan maar iets te diep, alhoewel je dit ook voor elkaar kunt krijgen met het neusje vóór de LL. Ik zie dit liever ook in de proef maar ik ben lekker geen juri. Maar er zijn natuurlijk wel verschillen in ruggebruik en voor de LL en geen ruggebruik en voor de LL...

Hetzelfde geldt voor de nek als hoogste punt. Ik heb met mijn merrie vaak zat rond de 200pnt gehad in het Z2 terwijl de nek niet eens het hoogste punt was. Ze liep mooi met het neusje voor de LL en swong lekker door t lijf, oefeningen waren correct uitgevoerd.
Maarja, mijn paard was eigenlijk niet goed genoeg opgericht voor een Z2 proef en toch die punten, dat klopt ook niet helemaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 19:30

Antoinette"]
[quote="CCCCorine schreef:
Citaat:
foto Anky



Anky wordt er telkens weer bijgehaald met haar trainingsmethode.
Alleen... er werd hier gesproken over wedstrijden en niet over de training. Dus ik snap hier de logica niet van. Als we Anky dan toch als voorbeeld nemen; zij rijdt in de proeven niet zoals op deze foto.


De reden dat deze foto erbij gehaald werd was omdat veel mensen zeiden dat paarden die ldr gereden worden op de voorhand lopen. Deze foto toont aan dat dit niet het geval hoeft te zijn.

Maar ja, wie van de basisruiters rijdt zoals Anky? Knipoog
Dus dit vind ik niet een hele juiste vergelijking.

Maar er is nooit beweerd dat Anky zo haar proef rijdt, de foto ging om het op de voorhand lopen.
[/quote]

Ik wilde ook niet zeggen dat iemand beweert dat Anky zo haar proef rijdt hoor. Ik denk alleen dat als je Anky's mehode goed onder de knie hebt, je het paard in de proef gewoon kan laten lopen zoals gevraagd wordt.

Een paard dat diep loopt in een proef hoeft niet perse op de voorhand te lopen, daar ben ik het mee eens. Maar er wordt nu eenmaal niet gevraagd om je paard diep te laten lopen.

Er is ook altijd wel wat, maar dat heb je met elke jurysport. Soms pakt het positief uit, soms negatief.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 08:37

wat mij opvalt is dat hier steeds wordt gekeken naar een paard dat lekker swingend los door het lijf maar wel te diep loopt en een paard dat in de krul getrokken op de loodlijn loopt. Dat is - wat mij betreft - een simpele keuze. Maar nu een paard dat in de krul getrokken wordt achter en op de loodlijn. Wie verdient dan meer punten?

En Zep, een mooie opmerking van je oude instructeur (deel ik wel). Maar wat heeft dat als consequentie voor de beoordeling in de ring?

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:42

Op het EK liep Rusty van Ulla Salzgeber eigenlijk continu achter de loodlijn viel mij op. Ik vraag mij dus ook af of dat in mindering op zijn punten is genomen. Op dit niveau zou dit natuurlijk niet mogen, zeker niet langer dan een moment, of zie ik dat te zwart-wit?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 12:22

Marijn4045 schreef:
Volgens mij is het probleem dat te diep vaak gepaard gaat met op de voorhand en dat is ook in de Be n de L1 geen gewenste situatie...


Dat ben ik met je eens. Ik vind nog steeds dat het voor een (B of L)paard erg moeilijk wordt om zijn achterhand onder te brengen als hij van voren zo diep is ingesteld. Hij zal dan heel snel geneigd zijn om op de voorhand te vallen. Een jury zal om die reden het diep rijden in een B of L proef niet waarderen (+ inderdaad dat volgens de richtlijnen de neus op of voor de loodlijn moet zijn).

Een paard dat op een hoger niveau loopt heeft daar minder moeite mee en daar is het dan ook alleen onderdeel van de training om hem er lekker los en soepel mee in de rug te maken. Maar ook die zullen in de proef zelf een meer opgericht paard moeten laten zien.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 12:29

beppies schreef:
Ik ben zelf jury en ben op dit moment net met een 4 jarige L1 gestart (ben dus de B net uit). En weet dus uit eigen ervaring wat jullie bedoelen.
Ook ik rij het paard zoveel mogelijk over de rug dus te diep, ik probeer de ontspanning te bewaren of bij verlies weer te herstellen. De meeste juryleden kunnen die waarderen (punten tussen de 156 en 168) volgens mijn mening zoals het hoort. In het L1 heb ik dit doorgezet (paard is nog erg jong maar ik moest over en wil toch met enige regelmaat wedstrijden rijden voor de oefening) met de 1e 2 proeven meteen winst 156 - 160.

Lang verhaal maar wat ik dus bedoel is dat er jury's bijzijn die het verschil niet zien of willen zien tussen een paard wat te veel op de voorhand loopt en een paard wat door de ontspanning etc. wat achter de loodlijn loopt.


Daar geef ik je zeker gelijk in! Ik zie dus in veel B-proeven mensen rijden die hun paard in de krul trekken (om het maar even bot te zeggen) en dus een paard hebben dat giga op de voorhand valt. Deze eindigden het hoogst, omdat ze hun paard lekker rond hadden lopen Verward
Waar ik dat gezien heb? Op wedstrijden op de Waterberg en Mansour in Arnhem...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 12:59

Lielle schreef:
wat mij opvalt is dat hier steeds wordt gekeken naar een paard dat lekker swingend los door het lijf maar wel te diep loopt en een paard dat in de krul getrokken op de loodlijn loopt. Dat is - wat mij betreft - een simpele keuze. Maar nu een paard dat in de krul getrokken wordt achter en op de loodlijn. Wie verdient dan meer punten?

En Zep, een mooie opmerking van je oude instructeur (deel ik wel). Maar wat heeft dat als consequentie voor de beoordeling in de ring?

Bij mij beide evenveel
want in de bek trekkers, brrrrr Verdrietig
Iets dat hard afgestraft moet worden.