Verlichte zit tijdens springparcour

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Verlichte zit tijdens springparcour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-03 14:53

Hai!

Gisteren heb ik met Tjody (voor het eerst in ons leven op een wedstrijd) een foutloos parcour gesprongen voor het stamboek. Om te slagen moet je minstens twee zessen krijgen van de jury (voor de manier van het springen van de pony en voor de manier van het rijden van de ruiter). Wij kregen een 7 en een 6, met als commentaar dat de pony netjes sprong maar dat de ruiter niet het hele parcour in verlichte zit had afgelegd, alleen maar tijdens het maken van de sprong.

Nu vraag ik mij toch af, je hoeft bij een normaal springparcour toch niet de hele tijd in verlichte zit te staan? Daar moest het dus wel, maar ik vind dat nogal rottig sturen. Je moet toch gewoon met je kont in het zadel blijven op het moment dat je stuurt enzo. Niet dat die 6 mij verder nog wat uitmaakte, want we waren supertrots op die 7 voor Tjody en op het feit dat ze nu eindelijk met succes een wedstrijdparcourtje heeft gesprongen.

Groetjes, Denise.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 14:57

ff jury bij gaan spijkeren in de tijd na het jaar 0

vooral vroeger werd er veel gesprongen vanuit verlichte zit, nu is dat zeldzaam.
Maar toen werden er wel meer andere dingen gedaan.
Zoals klemmen met de knieen
7 meter voor de sprong wegrijden en de rest van het parcours rond tutteren, ipv 1 basis tempo.

Dus opfris cursus zou niet weg zijn.

misschien een nette bief naar het stamboek Lachen

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131838
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 15:26

Het commentaar van de jury lijkt me ook nogal achterhaald.
Toen ik nog bij de ponies sprong (da's alweer tussen de 15 en 20 jaar geleden Scheve mond ) werd er veel in de verlichte zit gereden tijdens het hele parcours.
Dat was ook in de tijd dat het "Amerikaanse systeem" erg in opkomst was, het werd toen wel op prijs gesteld.
Maar als ik tegenwoordig naar de parcoursen kijk (ook van topruiters) dan zie je het bijna niemand meer doen, behalve dan de meeste Amerikanen die er nog steeds bij zweren.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 15:29

runningkawa schreef:
ff jury bij gaan spijkeren in de tijd na het jaar 0

vooral vroeger werd er veel gesprongen vanuit verlichte zit, nu is dat zeldzaam.
Maar toen werden er wel meer andere dingen gedaan.
Zoals klemmen met de knieen
7 meter voor de sprong wegrijden en de rest van het parcours rond tutteren, ipv 1 basis tempo.

Dus opfris cursus zou niet weg zijn.

misschien een nette bief naar het stamboek :)


Waoahahahah dan worden we helemaal geboycot. Hihihii, net zoals ze vet voor spieren aanzien enzo, echt geweldig wat een niveau!
Achja als we maar lol hebben, we laten ze wel een poepie ruiken hoor in de sport we zijn hard op weg!

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-03 15:30

Tja, dat geldt dus ook voor mij, Oscar. We hebben aan iemand gevraagd die betrokken is bij Fjordsport (die regelt dus dit soort springparcourtjes voor het stamboek, vroeger NPC-proeven geheten), en die zei ook dat ze het niet wist, dus dan zijn er geen regels opgesteld waarin staat dat de verlichte zit verplicht is.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 15:37

ach net zoals ze ineens terplekke bedenken dat je Theorie moet doen ook zo vaag, kun je je lekker voorbereiden maar niet heus.
Maarja je bent geslaagd, boeiuhhhh wij gaan genieten van een
B-certificaat springen aan de muur! Op naar de L!

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 17:59

Het is wel zo, dat je altijd het hele parcours bij het NPC springen in verlichte zit moest rijden. Ik weet niet beter...
Ik vind het persoonlijk handiger alleen voor de sprong verlichte zit.
Het is in ieder geval iets voor de commissie,... maar ik denk niet dat ze het gaan veranderen.
Net als b.v. het maken van een startlijst bij de dressuur! Ook zo iets raars!

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 18:05

Vippie schreef:
ach net zoals ze ineens terplekke bedenken dat je Theorie moet doen ook zo vaag, kun je je lekker voorbereiden maar niet heus.
Maarja je bent geslaagd, boeiuhhhh wij gaan genieten van een
B-certificaat springen aan de muur! Op naar de L!


Nou dan wil ik nu wel ff heel hard lachen Haha!

Sinds gisteren moet je dus theorie kennen voor het springen....
Waar zijn ze in godsnaam mee bezig!

OK dan! het is in ieder geval in Tjo's pocket, maar toch, je kunt wel op die theorie zakken.

Schijnheilig Waar is het adres voor klachten en tips

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 18:11

Misschien bedoelen ze niet echt voorover in lichte zit, maar wel wat meer richting verlichte zit. Als ik spring zit ik namelijk altijd al wat verder naar vore.... en in galop sta ik zelfs in de beugels dan hele tijd zitte...
Of doe ik het nou zo fout?

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 18:43

Idd die B is eindelijk binnen.....
Theorie vraag wordt al besproken komende vergadering aangezien niemand dit wist in de B (l is gebruikelijk staat ook in het regelement), als je erop zakt kun je dat dus aanvechten, je moet wel de gelegenheid krijgen om het door te nemen, als je ermee overvallen wordt heb je kans dat mensen dichtklappen....
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 19:51

ik merk wel eens dat de profs(vooral de buitenlanders) veel in verlichte zit doen! terwijl ik zoiets heb van, ga op je kont zitten voor de sprong rijd hem is op druk!!!!! ziet er dan zo mag uit!!!
tussen de hindernissen door als ie wat terug komt rijd ik hem wel eens naar voren en soms in verlichte zit, maar ik moet toch wel op mijn kont zitten en flink op druk houden als ik een hinidernis van 1.20 moet springen!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 22:30

Heeft het er niet mee te maken dat het meer een soort caprilliproef is, in plaats van een normaal springparcours? Met caprilliproeven moest je ook altijd verlichte zit. Misschien is het van ouds her een caprilliproef geweest, ik meen me van de Friezen te herinneren dat die dat ook hadden op hun fokdag van Noord Holland.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

brigitje

Berichten: 215
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 08:28

volgens mij hoeft het inderdaad niet
maar ach ja je bent geslaagt
GEFELICITEERD!!!!!!!

Lovers juSt lOving mY BarneY Lovers


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Thrive en 2 bezoekers