Afmelden vanwege het weer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

zie titel

Nee hoor, ik ben een bikkel
32 (29%)
met meer dan 30 graden ga ik echt niet naar een concours
30 (27%)
Ik ga alleen niet als mijn paard veel last heeft van de hitte
37 (33%)
ik meld alleen af als ik 's middags moet rijden
11 (10%)

Totaal aantal stemmen: 110


Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:13

ik ga wel hoor, mijn pony is dan ook een keer lekker relax Lachen met mn andere zou ik niet gaan, die is normaal al bijna niet vooruit te branden.

claudia

Berichten: 681
Geregistreerd: 24-01-01
Woonplaats: Baarle Hertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:19

Dees"]
Nope, ik verlang van mijn paard geen prestaties midden op de dag, als het 30 graden ofzo is kwa temperatuur. Ik verlang ze op die momenten ook niet van mezelf.

ik start of heel vroeg in de ochtend, of na 19.00 uur savonds. Voor alle tijden er tussen in meld ik me af. WEliswaar met een smoesje (lekke band trailer ofzo) anders krijg je nog een boete ook.
Ik vind dat de middagrubrieken van wedstrijden op dagen met meer dan 28 graden horen te worden afgelast. In het kader Dierwelzijn. Een ieder die vind dat hij wel hoort te rijden op een dergelijk moment, moet de fiets maar pakken....
[/quote]

OK dan! goed gesproken. Hier sluit ik me helemaal bij aan.


[quote="Coby10 schreef:
Je moet toch rijden, dus of je dat op wedstrijd doet of thuis... het is nu toch ook wel zo lang achter elkaar warm dat je ook je paard niet altijd een rustdag kunt geven.
Ik ga wel gewoon op wedstrijd. Nu hoef ik ook niet ver te rijden met mijn paard, dus dat is wel een geluk. Verder pas ik ook gewoon het losrijden een beetje aan, maar vooral door meer te stappen. Na het rijden lekker even laten drinken, afsponsen en meteen terug naar huis. Dan kom ik later wel weer voor het protocol. Ook een voordeel van dicht bij huis starten:-)


Rijden is ook geen probleem met hitte, maar op het heetst van de dag inspannen is voor niemand goed.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:23

Ik heb mijn beslissing gemaakt en afgemeld, dit doe je niet meer voor je lol in die hitte!

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:35

Karin schreef:
Het lijkt mij juist dat een Anglo-Arabier het bij warm weer relatief niet zo zwaar heeft als een paard dat minder hoog in het bloed staat. In de endurance is het doorgaans zo dat bloedpaarden (Arabieren, volbloeds) gemakkelijker hun warmte kwijt kunnen dan bijvoorbeeld Fjorden of tuigers. Dat is hun voordeel bij deze tak van sport.


Dat probeerde ik ook te zeggen, maar ik zie nu dat ik niet heel erg duidelijk ben geweest. De Anglo-Arabier heeft het uiteraard iets zwaarder nu (net zoals wij dat hebben met warm weer) dan met normale temperaturen, maar het is voor hem nog goed te doen. Ik weet zeker dat het met paarden die lager in het bloed staan wat lastiger is. We hebben bijv. ook een KWPN'er en zij heeft het er duidelijk lastiger mee, hoewel dat nog geen koudbloedpaard is. Het derde paard bij ons is een Arabier x BWP en zij heeft het ook niet erg zwaar........

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:58

Ik ga ook gewoon op wedstrijd. Ik pas het wel een beetje aan allemaal. Maar mijn zusje moet om 14.02 en ik moet om 16.22 (op dezelfde pony). We rijden waarschijnlijk niet heen en weer, maar zorgen wel voor water en schaduw voor de pony. En ze hebben voor het weekend wel bewolking voorspeld, dan is het al draaglijker...

En ik ben het wel eens met coby10. Thuis rij ik op dezelfde manier als dat ik op wedstrijd zou doen.

Iedereen succes die toch gaat! (Ik ben in Uden, nog iemand?)

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:21

Ik heb pas woensdag (12/13?) weer een wedstrijd, maar die ga ik ook niet afzeggen als het zulk weer blijft, mn pony kan er goed tegen, en het is nog maar B.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:06

Ik ben wel eens vaker met zulk weer gestart.
Ik laat het paard dan niet op de trailer staan, maar pak hem aan de hand, mee naar een schaduw plek op het parkeer terein.

Losrijden doe ik dan vooral in stap.
Want ook daar kun je beenhulpen oefenen, maar ook zijgangen enz.
Dus je paard goed los krijgen.

En dan de ring in en klaar. (dat is dan die enkele keer het voordeel dat je in deze regio meestal 1 proef hebt Lachen )
weer naar de schaduw en paard laten drinken.
In totaal zit ik er dan niet eens 20 min op.

Maar als je ziet hoe sommige losrijden
Alsof het 20 graden vriest.
Paard zeiknat en buiten adem en dat moet dan nog de proef in, die ruiters moet je meteen van het paard trekken.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:14

runningkawa schreef:
Ik ben wel eens vaker met zulk weer gestart.
Ik laat het paard dan niet op de trailer staan, maar pak hem aan de hand, mee naar een schaduw plek op het parkeer terein.

Losrijden doe ik dan vooral in stap.
Want ook daar kun je beenhulpen oefenen, maar ook zijgangen enz.
Dus je paard goed los krijgen.

En dan de ring in en klaar. (dat is dan die enkele keer het voordeel dat je in deze regio meestal 1 proef hebt Lachen )
weer naar de schaduw en paard laten drinken.
In totaal zit ik er dan niet eens 20 min op.

Maar als je ziet hoe sommige losrijden
Alsof het 20 graden vriest.
Paard zeiknat en buiten adem en dat moet dan nog de proef in, die ruiters moet je meteen van het paard trekken.


Sommige paarden moeten echt los gereden worden, de mijne krijg ik in stap niet losgereden. Ook niet in 10 minuten tijd.........

Dus het is OF het een OF het ander.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:15

Dan ging ik niet

Want een paard echt 3 kwartier volop losrijden is naar mijn idee vragen om problemen met dit weer.
Dan maar een keer geen wedstrijd, want zo vaak komt het nu ook weer niet voor.

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:58

Ik heb net mijn starttijden gekregen voor aankomende zondag: 13.22 en 13.52. Wel lekker op het heetst van de dag. Zelf had ik waarschijnlijk wel een ander tijdstip gekozen om thuis te rijden, maar goed. We zien wel hoe het gaat en als mijn paard inderdaad aangeeft dat hij het te warm vindt, dan stop ik gewoon. Maar de afgelopen week leek hij er tijdens het rijden niet zoveel last van te hebben, dus ik ben vol goede moed. Ik denk dat het met een koudbloed toch een ander verhaal is dan met een warmbloed.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:05

Ik had dus de zelfde starttijden als Coby en ik vind het niet terecht tegenover het paard! Als je zelf al aangeeft dat je anders nooit op dat tijdstip zou rijden!

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:06

Gelukkig ben ik uiteindelijk toch niet de enige die het niet normaal vind.........

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:08

Ik moet Donderdag 2 proeven starten en zondag ook.
Donderdag 18:38 en 19:00 en zondag 09:54 en 10:15.

Gelukkig is dat niet op het warmst van de dag en ik vind het mooie tijden.

Ik heb de hele week ook rond deze tijden gereden om mijn paard toch een beetje voor te berijden.

Ik neem water en een emmer mee en een spons.
Direct uit laden en direct weer inladen en naar huis.

Ik rij gewoon minder lang in en stap heel erg veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:14

tussendoor
weerberichtje

Hier in ZO brabant (omgeving kempen) is het weer van de Belg, vaak beter kloppend dan van de Nederlander.

kijk en huiver.

Afbeelding

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:16

corina schreef:
Ik moet Donderdag 2 proeven starten en zondag ook.
Donderdag 18:38 en 19:00 en zondag 09:54 en 10:15.

Gelukkig is dat niet op het warmst van de dag en ik vind het mooie tijden.

Ik heb de hele week ook rond deze tijden gereden om mijn paard toch een beetje voor te berijden.

Ik neem water en een emmer mee en een spons.
Direct uit laden en direct weer inladen en naar huis.

Ik rij gewoon minder lang in en stap heel erg veel.


Zo heb jij ff geluk!!!!!!!!! Als ik de 16e en de 17e zulke tijden heb knijp ik al een beetje in mijn handen. De zon is dan namelijk niet meer zo fel.

Maar ja hoe meer ik hoop hoe minder ik krijg waarschijnlijk.........

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:17

runningkawa schreef:
tussendoor
weerberichtje

Hier in ZO brabant (omgeving kempen) is het weer van de Belg, vaak beter kloppend dan van de Nederlander.

kijk en huiver.

Afbeelding


En vooral HUIVER!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:18

Ik zet met dit weer de paarden absoluut niet op de wagen. Dat vertik ik. Ingeschreven of niet, met dergelijke temperaturen wordt er niet gewerkt. Iemand maakte de vergelijking met de OS in Athene. Flinke vergelijking! Dus jij traint op hetzelfde niveau en je paard is ook zo'n topatleet? En je hebt 'm ook voorbereid op de warmte en je training rustig in een paar dagen tijd (onder uitstekende medische begeleiding voor je paard) uitgebouwd naar 100% onder extreme temperaturen! Chapeau! Laat even weten of je geselecteerd bent, dan ga ik zeker tv kijken!

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 15:19

die max. temperaturen lijken me toch een beetje teveel van het goede, zoiets hebben ze hier in nederland niet voorspelt.
Als je op de website kijkt van het knmi, staat voor ma "koeler" weer met 20% kans op een bui en een Z wind? Volgens mij weten de meteorologen het ook niet meer........

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:20

Sonja schreef:
Ik zet met dit weer de paarden absoluut niet op de wagen. Dat vertik ik. Ingeschreven of niet, met dergelijke temperaturen wordt er niet gewerkt. Iemand maakte de vergelijking met de OS in Athene. Flinke vergelijking! Dus jij traint op hetzelfde niveau en je paard is ook zo'n topatleet? En je hebt 'm ook voorbereid op de warmte en je training rustig in een paar dagen tijd (onder uitstekende medische begeleiding voor je paard) uitgebouwd naar 100% onder extreme temperaturen! Chapeau! Laat even weten of je geselecteerd bent, dan ga ik zeker tv kijken!


Zij rijden ook buiten de piektijden hoor!!! Dat komt er nog eens bij, had ik nog niet aangedacht.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:22

Ik ga dus niet op wedstrijd met deze temperaturen. Ik vind dat oneerlijk tegenover mijn paard. Ik begrijp dat als je vroeg kunt rijden je wel start met je paard. Maar anders vind ik het echt veel te heet. De paarden hier in nederland zijn dit niet gewend. Als het buitenland heet weer is voelt dat anders aan als in nederland. De lucht is hier haast verstikkend. Ik train de paarden op dit moment vroeg in de ochtend of laat in de avond. Daarnaast gaat het er niet alleen over dat je een proef moet rijden in de brandende zon maar vaak ook nog een heel eind met de trailer moet rijden. En geloof me in een trailer kan het soms net een broeikas zijn, SUPER HEET! Ik weet dat mensen graag wedstrijden rijden, maar ik zou zeggen wacht een of twee weekjes en dan is het als het goed is minder warm. Met dit weer vraag je anders om problemen. Niet alleen voor je paard maar ook voor jezelf. het zal niet de eerste keer zijn dat ik een ruiter heb zien flauw vallen van de hitte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:23

De nederlander geeft aan

do: 31
vrij: 30
za: 31
zo: 32
ma: 28

Maar dat zijn gemiddelde temperaturen over heel NL gezien.
Dus in het oosten en zuiden kun je daar altijd enkele graden bij tellen.

En gemeten in de schaduw Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-08-03 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:23

Oke hier dan de voorspelling van eindhoven:

Afbeelding


Lijkt me ook HEET zat. En is inderdaad in de schaduw!! IK ben daar straks weggeweest, temperatuur gaf de auto aan als hoogste: 33,5......

En hier het actuele weer:

Afbeelding

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:41

Ik denk dat het toch heel persoonlijk is!
Zoals ik al eerder zei heb ik wel mijn paard voorbereid op de warmte en ik ga het gewoon heel heel erg rustig aan doen.

Als nu iedereen zo denkt dat het te warm is en zich afmeld des te meer kans ik maak op een prijsje!! *LOL* *LOL* OK dan!

Zou dan toch nog zo zijn voordeel hebben en niet alleen zijn nadeel. Cool

De ene last een zomer stop in en de ander een winterstop.

Ik las een winterstop in want ik rij toch liever in een snik hete auto dan wanneer ik alle kanten op glibber doordat het heeft gesneewt of heeft geijzelt.

Ik probeer het gewoon ,mocht het echt niet gaat dan weet ik dat voor de volgende keer.
Dan heb ik er wel van geleerd!! Haha! Haha!

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:09

Sonja schreef:
Ik zet met dit weer de paarden absoluut niet op de wagen. Dat vertik ik. Ingeschreven of niet, met dergelijke temperaturen wordt er niet gewerkt. Iemand maakte de vergelijking met de OS in Athene. Flinke vergelijking! Dus jij traint op hetzelfde niveau en je paard is ook zo'n topatleet? En je hebt 'm ook voorbereid op de warmte en je training rustig in een paar dagen tijd (onder uitstekende medische begeleiding voor je paard) uitgebouwd naar 100% onder extreme temperaturen! Chapeau! Laat even weten of je geselecteerd bent, dan ga ik zeker tv kijken!


Dat was ik, Sonja. En ik stelde ook dat de vergelijking zeker opgaat omdat wat wij vragen van onze paarden ook geen ruk voorstelt in verhouding tot wat zij van hun dieren verlangen. Dus de training is niet op hetzelfde niveau maar de wedstrijdprestatie ook niet.
Iedereen doet nu zo dramatisch over die hitte maar Fitz loopt iedere dag op het heetst van de dag en heeft er niets van. Sterker nog, hij is nog frisser dan anders Knipoog
En op stal of in het land in de zon is het ook bloedheet.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:24

Het lijkt me dat een minder goed getraind paard het bij deze temperaturen juist zwaarder heeft dan een goed getraind paard. Die eerste moet namelijk relatief gezien zwaarder werk verrichten.

Ik denk niet dat je kunt stellen dat temperaturen boven de 28-30 graden per definitie slecht zijn voor een paard, en ook niet dat ze juist niets voorstellen. Dat verschilt (zoals al tig keer is gezegd) per paard en per persoon. Ik veroordeel niemand die bij hoge temperaturen flink traint of wedstrijden rijdt (ik doe het zelf ook), maar houd wel altijd in de gaten of je paard het trekt en maak de omstandigheden zo prettig mogelijk. Ik rijd nog altijd voor mijn plezier, niet omdat het moet. En daarom kan ik mensen die besluiten om niet te rijden ook heel goed begrijpen.
Laatst bijgewerkt door Karin op 06-08-03 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt