Verliespunten in dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:01

astridh schreef:
?

Overigens snap ik jouw verhaal niet Pipo...als een jury de betreffende ruiter/amazone niet kent dan is aan het verzet toch niet te zien dat het een gevorderde ruiter is met een groen paard? Heb ik het goed begrepen dat ze bij de 1e jury niet gestart zijn en dus verliespnt heeft gehad?


Nou, als een jury dat niet ziet, dan vraag ik me af waar hij/zij zijn jurydiploma gehaald heeft. Waarschijnlijk met de spaarzegels van de komart.

Je ziet toch wel of iemand handig is of niet? En ja.....ze heeft niet gestart en dus verliespunten.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:16

CGJ12"]
NEE.

Je krijgt gewoon 2 verliespunten (tot de stand L+0 is bereikt)
.......tenzij de jury......of het secretariaat je coupon zoek maakt...........
[/quote]

Die willen in dat soort situaties nogwel eens zoek raken. Schijnheilig

[quote="CGJ12"]
Daar weet ik alles vanaf. Dat geldt zowel voor dressuur als voor het springen (springruiters starten in de praktijk alleen HC in het B-springen, in hogeere klassen komt dit niet voor)
[/quote]

Zeker niet. Veel springruiters rijden ook een paard een paar keer in een L of zelfs een M parcours voordat ze definitief in een klasse starten. En ook paarden die een tijdje minder wedstrijden gelopen hebben worden vaak een paar keer in een klasse hoger gestart.

[quote="fabienne"]
[quote="CGJ12 schreef:
springpaarden mogen ALTIJD vrijwillig het parcours verlaten. Ook als ze 99% hebben gesprongen.
Zelfs als ze opzettelijk de finish missen krijgen ze geen verliespunten


Dat is inderdaad niet erg eerlijk geregeld.
Wat moet hier de achterliggende gedachte bij zijn?????????????
[/quote]

Dit was om te voorkomen dat ze een klasse hoger moeten rijden. Met springen kom je noal snel aan je winstpunten als het goedgaat en sommige mensen reden bewust verkeerd parcours of verlieten vrijwillig de ring om zo een promotie even uit te stellen. Daarom is deze regel ingesteld.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 16:37

Dat laatste had ik al uitgelgd geloof ik.

Maar bij mij in de buurt komt het echt niet voor dat LMZ combinaties HC starten. Althans ZELDEN.
Wat nog wel eens voorkomt, is dat 1 der jurys met opzet ingevulde coupons achterhoudt............

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:49

CGJ12 schreef:
Dat laatste had ik al uitgelgd geloof ik.

Maar bij mij in de buurt komt het echt niet voor dat LMZ combinaties HC starten. Althans ZELDEN.
Wat nog wel eens voorkomt, is dat 1 der jurys met opzet ingevulde coupons achterhoudt............


Wij zitten in een andere omgeving en daar wil het nog wel eens gebeuren. Maar ik moet zeggen dat het ook inmiddel s een paar jaar geleden is dat ik echt veel op springwedstrijden reed. Misschien is het inmiddels wel veranderd.

missraldo
Berichten: 219
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 22:12

bij mij in met de kring reed een meisje in de L2 met een best wel jong paard. Ongeveer een half jaar gelede ging het heel goed met dat meisje en had ze best vaak winstpunten. De laatste 5 wedstrijden zag ik haar ook maar ze is 4 van de 5 uitgesloten en met de 5e wedstrijd durfde ze niet te straten dat vond ik wel heel zielig voor het meisje en dan vind ik gewoon dat je je proef wel mag rijden maar dat de juri je dan geen punten geeft dat is toch beter voor het zelfvertrouwen van het meisje en ook weer goed voor de pony

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 22:24

Pipo schreef:
Je ziet toch wel of iemand handig is of niet? En ja.....ze heeft niet gestart en dus verliespunten.

In dit geval dus geen verliespunten,
uit jouw 1e post begrijp ik dat dit de 1e keer was dat dit dier op concours mee ging en dus blijft de 'score' op L+0 staan.

Verder vind ik inderdaad dat de ring vrijwillig verlaten moet kunnen worden, ik heb ook wel eens onderin de 120 gescoord (in de M2, en niet met Ozep Haha!) met een paard wat zich zo afsloot dat ik het grootste deel van de proef achterwaarts heb afgelegd. Maar ja, in zo'n geval dan maar liever voor paal als 2 verliespunten. (de 2e proef waren we gelukkig 1e met 167 punten Ach gut )

De grens van de verliespunten hoeft van mij niet omlaag, als iemand geregeld met (zeer) lage punten thuis komt is de lol er snel af en zal het gros zijn heil niet meer zoeken op concours.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 23:24

Het is toch zo dat als je 0 winstpunten hebt in een klasse en je rijdt verlies, dat je dan op -1 uitkomt??? Er gaat namelijk een verhaal over een amazone die gepromoveerd is na het rijden van 5 winstpunten, maar kennelijk onreglementair gepromoveerd is omdat er eerst nog een verliespunt was en dus eigenlijk nu +4 staat. Hoe zit dat dan?

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 00:01

HC met springen gebeurt veelal ook wanneer mensen nieuwe paarden gaan rijden, dus ook in hogere klassen. Bovendien zal dat nu wel vaker gebeuren met de nieuwe regeling denk ik, omdat je al veel eerder met een nieuw paard kan kiezen in welke klasse je gaat rijden (als je al vaker hoger geklasseerd bent geweest en een paard snel wilt verkopen bijv, dan start je al snel in een hogere klasse). Dan eerst even een oefenrondje HC in een lagere klasse. Maar als je bij verzet in het springen ook de baan kunt verlaten, dan vind ik dat je dat bij dressuur ook moet kunnen. Heb wel gehad dat ik de ene keer twee verliespunten had (gewoon staken, dus niet richting juryhokje willen oid) en de volgende keer weer een winstpunt (want dan keek ie nergens naar en hij kan het wel als ie wil en ik de controle kan houden) Ach een paard met karakter en een ruiter met iets te weinig overmacht af en toe, dan kun je dit soort dingen hebben. En net zo bij springen: vliegen we de baan rond foutloos en daarna op de eerste al een stop. Maar dan kun je lekker stoppen (zonder verliespunten). Het is en blijft gewoon een uitdaging om dit paard te rijden

gomir

Berichten: 25545
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 00:13

[offtopic]Hier in de regio zie je het HC starten met springen erg veel
Paarden die er even uit geweest zijn door bijv een blessure of paarden die het vertrouwen een beetje kwijt zijn kun je dan heel fijn weer aan de gang krijgen door een paar keer wat lager te starten
Wij doen het zelf ook wel met de pony van mijn zusje. Die moet er anders in de ring iedere keer aan trekken en de pony moet wel met plezier mij blijven gaan op concours, af en toe een rondje L kan echt geen kwaad Knipoog

En inderdaad bij een nieuwe combinatie. Als ik meteen M moet starten met een nieuwe dan rijd ik ook eerst wel een paar rondjes L HC, even kijken hoe het paard is in de ring...*LOL*

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 07:12

Klopt helemaal Lov,

Artikel 123 Winst- en verliespuntenregeling"]
Voor alle klassen geldt de volgende winst- en verliespuntenregeling.
/knip
Verliespunten.
gemiddeld eindpercentage minder dan 35% 3 verliespunten
gemiddeld eindpercentage 35% tot 40% 2 verliespunten
gemiddeld eindpercentage 40% tot 45% 1 verliespunt


Verliespunten worden in mindering gebracht op de eventueel behaalde winstpunten. Wanneer geen winstpunten meer in voorraad zijn of wanneer geen winstpunten zijn behaald, worden het minpunten.

[/quote]

alleen zou ook dit van toepassing kunnen zijn:

[quote="Artikel 124 Promotie- en degradatieregeling."]
Klassen B t/m Z2.
Degradatie naar de daaronder gelegen lagere klasse vindt plaats bij het bereiken van een stand van -10 in de huidige klasse,
met dien verstande dat in de klasse L1 verliespunten in mindering worden gebracht tot de stand L1+0 is bereikt.

Degradatie van de klasse L1 naar de klasse B is niet mogelijk.
In de klasse B worden geen verliespunten geregistreerd.
Na degradatie begint men in de nieuwe klasse met 0 winstpunten.
[/quote]


[quote="gomir schreef:
]
En inderdaad bij een nieuwe combinatie. Als ik meteen M moet starten met een nieuwe dan rijd ik ook eerst wel een paar rondjes L HC, even kijken hoe het paard is in de ring...

Haha! Haha!

haike
Berichten: 13522
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:23

CGJ12"]
[quote="haike schreef:
........16 aug. start ik wel HC, maar dan omdat ik nog geen startkaart heb en toch goed voor de ervaring. ........


Stouterd........dat mag dus niet....... (misschien knijpen ze wel een oogje dicht) !
[/quote]

Mag dat niet????? Dacht altijd dat het wel mocht. Maar het is van onze eigen club, en de secretaresse is mijn commandant. Dus mag het voor deze keer wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:26

Lielle, dank je. De combinatie in kwestie reed geen L1 meer en dus zou de verliespunt een stand -1 opgeleverd hebben, na 5 winstpunten +4 dus en geen +5 en geen promotie. Dat was allemaal voor 1 april uiteraard. Welbeschouwd zou deze combinatie nog 6 winstpunten moeten rijden om alsnog te mogen promoveren.

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:16

inderdaad! En als de KNHS hun zaakjes voor elkaar heeft *duh* zal dat ook wel gaan gebeuren.