[JV] Je leukste/slechtste (er/aan)varing met jury

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 07:17

irish_lady schreef:
Soms krijg ik opmerkingen dat de jury het knap vind dat ik met een tinker start. Maar op ch Schoorl heb ik ooit geweigerd te starten. Ik kwam de ring in, de jury zat buiten op stoeltjes, en de eerste opmerking die ze maakte tegen de schrijver: zo hoeft deze niet voor de kar vandaag? Ik heb meteen weer linksomkeert gemaakt.


Wat verschrikkelijk zeg!!! Ik heb daar zo'n hekel aan. Ik vind dat iedereen in zijn waarde gelaten moet worden, wat voor mening je ook hebt. Verder had ik, als ik jou was, toch écht een klacht ingediend over deze jury bij de KNHS.
Zou ik volgende keer doen hoor, als ik jou was. Nu blijft deze jury dit soort opmerkingen misschien wel plaatsen.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 08:04

Het mag vast ook anders om dus een leuke ervaring als jury, negatieve dingen zijn er genoeg. Maar ik had een paar jaar geleden een hele leuke ervaring. Zit in het M2 de laatste selectiewedstrijd voor de kampioenschappen te punten. Komt er een werkelijk schitterende combinatie de ring in, een toen 11 jarige donkere vosruin met veel front en lekker actief en een netjes zittende en goedsturende amazone. De proef begint en het loopt heel erg goed en wat gebeurd er op 2 derde van de proef het paard zit iets achter mijn auto valt stil, ruiter probeerd in te grijpen, paard is ineens in paniek, gaat omhoog ze vallen samen om, paard aan de kletter. Ik meteen de auto uit naar de ruiter toe, die was natuurlijk ontzettend geschrokken het ging zo snel en het was niet het type paard waar je dit van verwachtte. Stond er een wat oudere man aan de kant die de opmerking maakte zo kind jij kind kunt naar huis want er afvallen is niet meer meedoen want je paard is ervandoor en je zit er nu niet meer op tijd op. Ik had zoiets van eikel, als je de ring in komt met de intentie om te helpen, doe dat dan maar gaat niet iemand nog ongelukkiger maken, het meisje net 18 jaar was helemaal onderste boven, huilen omdat dit haar overkomen was en nu mocht ze niet meer verder, ik had hem helemaal zitten zo sneu. Ik heb haar toen gezegd dat mijn horloge spontaan stil was gaan staan en dat ze maar zo snel mogelijk moest proberen weer op haar paard te komen. resultaat paard is gevangen, ruiter er weer op en ik heb gezegd rij een paar keer rond en we pakken de proef vanaf punt .. weer op.
Het ging wel wat gespannen maar goed ze heeft de proef uitgereden. Ze had geen winstpunt maar niet eens zo heel slecht gescoord. 2 weken later valt er bij mij in de bus een kaart met 2 knuffelen paarden, en aan de achterzijde een hartelijk groet van het meisje en haar paard met een bedankje voor het begrip en de medewerking op de wedstrijd. Ik was er zo van onder de indruk en ik moet er nog vaak aan denken, ben haar nooit meer tegengekomen maar vergeten doe ik het voorlopig niet.
Sorry voor het lange verhaal....

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 08:18

Beppies, bedankt voor je verhaal.... Geweldig!!! Ik denk dat dit ook wel vaker voorkomt, maar als jury een kaartje in de bus krijgen... heel erg leuk!
Het is, zeker als jurylid zijnde, ook heel gaaf als je gewoon gewaardeerd wordt.
Maaruhh... kreeg je geen gezeik van die bewuste man die die opmerking plaatste??? (Dan nog heb je lekker als jurylid toch het laatste woord, hihi).

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 08:55

Jawel die man begon meteen dit is niet volgens de reglementen en ik haal de bondsvertegenwoordiger erbij, en ik neem je je licentie af. Ik was zo boos op hem en heb alleen gezegd: "meneer ik zit hier voor mijn hobby net als deelnemers, volgens de jury opleiding van de NBvR moet ik denken en doen in het voordeel van de ruiter, dus positief denken. Volgens mij heeft u hier nog nooit van gehoord, maar u kunt het woord positief onder de P vinden in de dikke van dalen". Ben vervolgens weer in mijn auto gaan zitten om te voorkomen dat ik niet meer netjes zou kunnen blijven. Na de proef van deze combinatie (hij heeft de hele tijd met de armen overelkaar heel demonstratief staan te kijken) is hij gegaan en ik heb geen vertegenwoordiger gezien, en buiten de kaart er ook niets meer van gehoord. Was toch op mijn standpunt blijven staan.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 09:10

Ja Beppies, je hebt gewoon gelijk!
Ikzelf zou het in eerste instantie ook niet kunnen waarderen mocht de combinatie in kwestie eerste worden. Aan de andere kant zou ik mezelf wel bedenken dat het maar 1 onderdeel is dat is fout gegaan en als ze de rest van de proef gewoon heel sterk heeft gereden, het zou kunnen zijn dat ze alsnog hoog eindigen.
Verder daaruit voortvloeiend wel de volgende vraag: tegenwoordig (nieuwe regels per april) is het toch de regel dat van je paard vallen uitsluiting betekent? Je mag dan wel aan de jury vragen om je proef te mogen vervolgen en dat dit ook gepunt wordt, maar dat het niet meer geldt voor plaatsing?

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:41

Tja de nieuwe reglementen, ik ben jury en hoor het te weten, maar volgens mij is er aan dit punt niets veranderd. En is dit alleen bij het springen zo. Maar weer eens iets om na te kijken ga dit vanavond meteen doen, dan weet ik zeker dat ik goed handel als het me nog een keer overkomt. (ik zou namelijk weer het zelfde doen).

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 09:45

Beppies, ik hoor het graag van je (als wedstrijdsecr. vind ik dat je er ook het e.e.a. van moet weten (en natuurlijk als wedstrijdamazone zijnde)).
Stuur eventueel maar ff een PB'tje??!! Alvast bedankt!
O nee, je kunt het beter hier zetten, zodat iedereen het weet.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:48

Doe ik, wordt morgen heb nu geen reglement bij de hand, maar misschien een andere bokker die het nu wel na kan kijken..

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:48

klopt, ik heb het net opgezocht. Tweede val is pas diskwalificatie.


Artikel 137 Beoordeling schreef:
/knip

Vallen

Er is sprake van een val van de deelnemer, wanneer zonder dat het paard gevallen is, deelnemer en paard gescheiden worden, de deelnemer de grond heeft geraakt of dat hij genoodzaakt is, teneinde weer in het zadel te komen zijn toevlucht te nemen tot enige ondersteuning van welke aard dan ook.
Het paard wordt beschouwd te zijn gevallen, wanneer schouder en heup van het paard de grond hebben geraakt.
Indien er sprake is van een val van het paard en/of van de deelnemer volgt er géén uitsluiting, maar zal de invloed van de val in het cijfer voor de betreffende beweging /oefening en in de algemene cijfers aan het einde van de proef tot uitdrukking worden gebracht.
De dressuurproef dient na een val altijd binnen 60 seconden te worden hervat. Wordt de proef niet binnen 60 seconden hervat, dan volgt uitsluiting van de combinatie. De tweede val van de deelnemer en/of van het paard tijdens dezelfde proef leidt tot uitsluiting van de combinatie.


Ik heb tegenwoordig de reglementen gedownload en sla ze er regelmatig op na.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:51

He Lielle bedankt, weet ik dat met een gerust hart net zo kan handelen als de vorige keer, dan downloden en opslaan ga ik ook eens doen

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:51

Randy01 schreef:
Verder daaruit voortvloeiend wel de volgende vraag: tegenwoordig (nieuwe regels per april) is het toch de regel dat van je paard vallen uitsluiting betekent? Je mag dan wel aan de jury vragen om je proef te mogen vervolgen en dat dit ook gepunt wordt, maar dat het niet meer geldt voor plaatsing?


"Na een val, wordt iedere hulp aan een deelnemer, bv. het terugbrengen van zijn paard en/of het in orde brengen van het harnachement, zolang hij nog niet te paard zit, of het hem weer in het zadel helpen, niet als verboden hulp van derden beschouwd, een en ander op voorwaarde dat de deelnemer binnen 60 seconden de proef kan hervatten."

Dit vond ik in het ( huidige) reglement van de KNHS. Dus een val van je paard betekent geen uitsluiting zoals ik het lees.

Verder heb ikzelf niet echt aparte ervaringen van jury's, ik heb nog nooit gehad, dat ik dacht, jeetje, die lage punten zijn onterecht! Soms wel dat ik onverwacht een winstpunt had!

O, Lielle was me al voor, maar hieruit blijkt dat je zelfs hulp mag hebben na een val!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:39

Slechte ervaringen heb ik geloof ik niet, wel een hele leuke.

Ik starte weer voor de eerste keer sinds een half jaar of zo (blessures, tijd tekort) en het ging heel netjes. Ook de 2e proef ging super.
Ik bleek toen ook 2 keer 1e te zijn geworden met 6 winstpunten.

2 maand daarna moest ik schrijven, bleek dat ik voor dat jury-lid moest schrijven. Even voorgesteld, en mijn instructrice (tevens voorzitter van de club, vandaar dat ze er bij was) zei nog vlug even dat ze mij laatst zoveel punten had gegeven.
Zij was weer helemaal enthousiast en zijn dat ze nog nooit zo'n mooie lipizzaner had gezien. Dat is ondertussen al weer 2 jaar geleden, maar ik krijg nog steeds een enorme smile op mijn gezicht als ik daar aan terug denk .

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 10:59

Ik ben geen officiele jury maar jureer regelmatig onderlinge wedstrijden. Laatst was er een meisje dat al 4 dagen van de zenuwen moest huilen, kortom: drama. Haar proef ging niet slecht maar ook niet goed. Ik heb nog nooit iemand zó erg de hemel in geprezen. Die 'big'smile en vervolgens de tranen van opluchting deden me heel erg goed. Toch weer iemand gelukkig gemaakt! Geweldig, daar doe je het voor.