[JV] Op coupon staat onregelmatig maar ......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

[JV] Op coupon staat onregelmatig maar ......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 12:50

wat word daar nu precies mee bedoeld.

Hallo,

Tuurlijk weet ik dat het te maken heeft met de gangen van het paard en dat ie waarschijnlijk soms een paar passen onregelmatig loopt.
Maar waar ligt dat nu waarschijnlijk aan??

Kan ik daar op trainen en wat is dan beter rustige proef rijden of goed doorgereden en vlot.

Laatst kreeg ik op de coupon .............Niet paard over zijn eigen tempo laten lopen en daarom onregelmatig.

Groetjes: Corina

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 13:11

je paard heeft in zijn eigen tempo gelopen, en maakte daardoor zn passen niet goed af.
probeer het tempo onder controle te houden, en wat beheerster te rijden, zodat hij al zn passen netjes af kan maken!

succes!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 14:55

Op zicch moet het niet uitmaken of je een rustige proef rijdt of een vlotte, tenminste niet wat regelmaat betrefd.
Wat ik echter uit het commentaar op je protocol haal (ik zeg er dus nog even duidelijk bij dat ik de proef niet gezien heb) is dat je niet vlot reed, maaar overhaast, waardoor je idd zoals Renske al zegt je paard niet de kans kreeg zijn passen af te maken, of simpelweg niet in balans kon komen.
Dan krijg je tactfouten (het poliek correcte commentaar bij onregelmatigheid).
Dus laat iemand eens heel kritisch naar je manier van rijden kijken, zodat jij leert aanvoelen in welk tempo je paard het beste loopt, of dat je hem misschien op andere manieren hindert waardoor de tactfouten ontstaan.
Verder kan het natuurlijk ook zo zijn dat je paard spanning heeft op een wedstrijd en zich daarom vasthoudt en tactfouten maakt. Maar dan zou je het zelf waarschijnlijk ook wel gevoeld hebben, want dan voelt hij dus anders dan anders.
Of proef een keer filmen? Cheese! Kan ook een geweldige eye-opener zijn.
Succes.

mirkipJarig

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 17:28

het helpt ook voor om mee te tellen op de maat, dat heeft bij suleika wel goed geholpen, dus 1-2-1-2-1-2... snappie? Haha!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 17:44

Kevin heeft last van een tactfout in draf als hij niet actief genoeg gereden wordt en daarnaast van voor teveel tegen wordt gehouden (zelfde teugeldruk bij een actievere achterhand is er niets aan de hand). Hij loopt dan iets onder zijn tempo en het lijkt alsof hij kreupelt. Met actiever voorwaarts rijden dan is het weer voorbij. Ik heb er nu bijna nooit meer last van terwijl ik de eerste weken met Kevin regelmatig zijn tactfout tegen kwam.

Kan me idd voorstellen dat je ook een tactfout krijgt als het paard boven zijn tempo moet lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 19:24

oefen thuis maar eens met meetellen
1..2..1..2
en daar heel goed op letten, ook op voltes, als je van doorzitten gaat lichtrijden en andersom, dan hoort dit gelijk te blijven.

Gaat hij wat "rommelig" lopen ben je uit takt,ritme

Dat kan door van alles komen
te snel rijden, dus boven het tempo
door tegen werken met je handen
door spanning van ruiter en paard enz.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 13:17

APPLE precies wat jij omschrijft heb ik ook.
Het lijkt net of ze achter kreupelt.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 20:10

het paard gaat over zijn eigen tempo lopen, het gaat overhaast worden.. en dus onregelmatig ik ken het mijn pony heeft er ook nog al een handje van om het liefst de proef uit te rennen..